Navigatie systemen ten dode opgeschreven

overtreding uit categorie 1, nummer N420b
Er was eens…

Was je vroeger ‘heel wat’ wanneer je navigatie in de auto had, deze ontwikkeling heeft inmiddels hetzelfde pad bewandeld als de mobiele telefoon.
Dat pad kronkelde van zeldzaam met een inbouw waarbij je je wagen goed een dag kwijt was, via ‘brengt u hem maar aan het begin van de middag‘  tot massaal consumenten artikel en…urm… inbouw ?

De vast ingebouwde navigatie heeft ondanks dat die tot op heden nog vele malen preciezer en betrouwbaarder (nl. niet GPS afhankelijk) werkt, zijn plaats moeten afstaan aan de losse navigatie kastjes.

Welnu, ook voor die losse kastjes luiden thans de klokken; volgens specialisten zullen ze met een vijftal jaar zelfs helemaal verdwenen zijn uit het straatbeeld.

Vervanger ? David & Goliath !

I see the future, it’s BIG…
Nou ja, het valt te zeggen…
Bij steeds meer nieuwe auto’s worden standaard GPS systemen ingebouwd, soms zelfs helemaal geïntegreerd met andere functies van de auto, compleet met internet toegang en wat nog meer. Zeg hallo tegen Goliath.

Soms ook zéér bescheiden, zoals de samenwerking van TomTom met diverse automobiel fabrikanten, waarbij de ingebouwde navigatie niet meer lijkt te omvatten dan een los navigatiekastje waar het dashboard, oneerbiedig gezegd, omheen gefrommeld is.

Stevig in opkomst zijn navigatie systemen, of eigenlijk, navigatie software op mobiele telefoons, die elk jaar krachtiger en krachtiger worden en met deze taak absoluut geen moeite meer hebben. Hallo David dus.

Keuzes
De keuze van de consument is voorlopig vooral om de centen in de knip te houden. De aanschaf van een nieuwe auto wordt uitgesteld, en wanneer die al besteld word, dan krabt menig consument zich achter de oren bij de vraag om te kiezen voor een vast ingebouwde navigatie als die niet meer doet als bijvoorbeeld op een smartphone. Een situatie die navigatie leverancier TomTom stevig in de portemonnee voelt.

De autoindustrie is van huis uit zeer conservatief. Electronica moet zeker tien jaar meegaan, en zichzelf uitermate hebben bewezen voordat fabrikanten overstappen op standaard inbouw van die systemen. Die tien jaar zijn nog niet voorbij, en tot nog toe uitermate roerig verlopen.

Ontwikkelingen en toekomst visie
Gezien de huidige ontwikkeling in navigatieland, waarbij het accent dus steeds meer verschuift naar de alleskunner ‘smartphone‘, zal er eerder gekozen gaan worden voor een ingebouwd systeem in de auto die meerdere taken aan kan en niet primair voor navigatie is. Vanaf het moment dat de systemen probleemloos de (o.a.) verwarming bedienen, de radio omvatten, verantwoordelijk zijn voor het starten en goed geïntegreerd met de ecu van de auto, zal ook de navigatie er ogenschijnlijk weer op tevoorschijn komen. Dan maakt de vast ingebouwde navigatie weer wat terrein winst op de in een eerdere slag aan de losse navigatiekastjes verloren navigatie-slagvelden.

Allicht met afwezigheid van de geliefde gyro, hoewel te zeggen is; ook smartphones hebben tegenwoordig al bewegingssensors  dus de (nabije) toekomst zal het leren. Ook zal de toekomst moeten leren of de gebruiker dan zelf kan kiezen voor een bepaalde leverancier van de navigatie software.

Hoe navigeer jij ?

View Results

Laden ... Laden ...