In de Verenigde Staten gaan stemmen op om navigatie app’s zoals Waze en NavFree te gaan beperken. De beperking heeft betrekking op het kunnen bedienen van de software tijdens het rijden.
Vooral autofabrikanten steunen deze beperking omdat hun ingebouwde apparatuur deze beperking óók opgelegd heeft gekregen, en ze zo met ‘oneerlijke’ concurrentie geconfronteerd worden, want u wilt namelijk blijkbaar graag tijdens het rijden een nieuw adres inpriegelen op uw smartphone?
Wanneer deze beperking er doorgedrukt wordt, zal men hier in Europa er ongetwijfeld ook mee geconfronteerd gaan worden. Het is niet erg waarschijnlijk dat er twee versie’s van één en dezelfde software zal komen, of dat de beperking uit te schakelen zal zijn in de instellingen van de applicatie.
In Nederland is het überhaupt al verboden om de telefoon vast te hebben als u achter het stuur van de auto zit.
‘Leuk’ weetje: óók met de motor uit bent u bestuurder van het voertuig, neem de wet l.e.t.t.e.r.l.i.j.k. en zelfs op een parkeerplaats zou je nog een prent kunnen krijgen.
Affijn, het gaat er allemaal niet beter op worden met al die regeltjes, goed bedoeld of niet, op papier allemaal leuk en aardig, en bij tijd en wijle zelfs logisch, in de praktijk daarintegen blijkt dan weer geen enkele inzittende van het voertuig zijn navigatie app te kunnen gebruiken. En dat kon nog wel eens het begin zijn van verdere beperkingen als het toestel ‘in beweging’ is.
Overigens is er al een app die bij opstarten vraagt of u bestuurder bent of niet. Nu nog vrijwillig in te vullen, straks niet meer ? De tijd zal het leren.