Scan probleem met RNS510
-
- New Member
Scan probleem met RNS510
Hallo forumlezers,
Ik heb sinds enkele weken een RNS510 systeem in mijn VW met de laatste SW (is mij gezegd).
Prima systeem, maar ik heb echter problemen met de scan functie, want normaal is mijn zenderlijst bijna leeg en ook als ik de scan functie activeer dan vind hij maar 1 zender en niet alle te ontvangen zenders, zoals gedocumenteerd.
Verder vind hij ook niet automatisch een TMC zender, ik moet op een TMC zender gaan staan voor TMC info.
Al met al lijkt het of de achtergrond scan niet werkt.
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
Doe ik iets verkeerd?
Ik heb sinds enkele weken een RNS510 systeem in mijn VW met de laatste SW (is mij gezegd).
Prima systeem, maar ik heb echter problemen met de scan functie, want normaal is mijn zenderlijst bijna leeg en ook als ik de scan functie activeer dan vind hij maar 1 zender en niet alle te ontvangen zenders, zoals gedocumenteerd.
Verder vind hij ook niet automatisch een TMC zender, ik moet op een TMC zender gaan staan voor TMC info.
Al met al lijkt het of de achtergrond scan niet werkt.
Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
Doe ik iets verkeerd?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
De anteneversterker is kapot of de verbinding naar de versterker ligt er uit
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Junior Member
Berth,
Het kan ook zijn dat de volkswagen is uitgerust met slechts één antenne. Deze is dan aangesloten op de verkeerde connector aan de achterzijde. Hij moet aangesloten worden op de binnenste van de twee aansluitingen.
Ik had hetzelfde probleem toen de RNS510 in mijn EOS is ingebouwd.
Het kan ook zijn dat de volkswagen is uitgerust met slechts één antenne. Deze is dan aangesloten op de verkeerde connector aan de achterzijde. Hij moet aangesloten worden op de binnenste van de twee aansluitingen.
Ik had hetzelfde probleem toen de RNS510 in mijn EOS is ingebouwd.
Volkswagen EOS 2.0 FSI RNS510 Bluetooth Skoda-carkit
Hide post links |
-
- Moderator
Beter nog: er horen twee antennes aan.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik weet dit niet 100% zeker maar ik dacht dat als je maar één antenne hebt, dat deze absoluut aangesloten moet worden dmv de diversity-adapter omdat het anders niet zou werken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Junior Member
Natuurlijk zijn twee antennes beter. Mijn EOS was echter geleverd met de RNS300 erin en dus met maar één antenne.
Bij de montage van de RNS510 is wel een los aansluitblokje gemonteerd. Maar ik had daarna dezelfde problemen als Berth. Dus geen TMC en geen zenderlijst. Na het verplaatsen van de ene antenne naar de binnenste antenne aansluiting waren alle problemen voorbij. Het is het proberen dus waard.
Bij de montage van de RNS510 is wel een los aansluitblokje gemonteerd. Maar ik had daarna dezelfde problemen als Berth. Dus geen TMC en geen zenderlijst. Na het verplaatsen van de ene antenne naar de binnenste antenne aansluiting waren alle problemen voorbij. Het is het proberen dus waard.
Hide post links |
-
- Senior Member
Waar het mij om gaat is dat je niet zonder dat blokje kunt!
Als het na het verplaatsen, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, nog steeds niet werkt, is het bekende "VW-antenneversterkerprobleem" weer van toepassing
Als het na het verplaatsen, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, nog steeds niet werkt, is het bekende "VW-antenneversterkerprobleem" weer van toepassing
Hide post links |
-
- Moderator
@Gerritje: denk toch dat Paul047 op het goede pad zit: heb op een (duits of engels) forum eens dezeolfde problematiek en oplossing (stekker verplaatsen) gelezen, ook daar hielp het.
Los daarvan: zoals Paul047 zelf al onderkent, is het plaatsen van twee antennes het meest ideaal.
Los daarvan: zoals Paul047 zelf al onderkent, is het plaatsen van twee antennes het meest ideaal.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Hide post links |
-
- Senior Member
Ook al heeft ie twee antennes dan nog heeft ie een adapter nodig want antenne 1 past niet zonder meer op bus 2. En als antenne 1 het op bus 1 niet doet waarom zou antenne 2 daar dan op bus 1 na het verplaatsen van antenne 1 naar bus 2 nog iets aan toevoegen?
Hide post links |
-
- Average Member
Ik zit met een soortgelijk probleem. mijn zenderlijst is altijd leeg, op de huidige zender na. Maar handmatig zoeken en opslaan onder de voorkeurtoetsen werkt wel! De antenne lijkt dus goed te werken. Ook TMC werkt goed!Waar het mij om gaat is dat je niet zonder dat blokje kunt!
Ik heb de (enkele) voorruit antenne in mijn T5 op beide aansluitingen geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ik heb wel foto's in dit forum gezien van een dubbele (fakra) antenne stekker uitmondend in twee losse (fakra) antenne aansluitingen, maar altijd gedacht dat dat alleen de aansluiting vereenvoudigt (om een enkele fakra aan te sluiten op de RNS510 moet een stukje plastic worden weggesneden). Ik begin nu te twijfelen.
Mijn vraag is dus: heb ik het blokje nodig waar Gerritje het over heeft? En is dat dan de "splitter" die ik hierboven beschreef of iets anders? En als het iets anders is, wat doet het blokje dan? (antenne voeden? signalen filteren?)
Hide post links |
-
- Senior Member
Als ik het goed heb begrepen (of de duitse fora) zou het zonder dat blokje niet of niet goed kunnen functioneren.
Ik weet trouwens niet of de T5 zijn voedingsspanning voor de antenneversterker uit d antenneleiding haalt of dat deze apart moet worden gevoed.
Ik weet trouwens niet of de T5 zijn voedingsspanning voor de antenneversterker uit d antenneleiding haalt of dat deze apart moet worden gevoed.
Hide post links |
-
- Average Member
Ik zie wel een antenneversterker boven de voorruit onder de dakbekleding. Er lopen alleen 2 dunne zwarte ronde kabeltjes naar de antenne en naar de radio. Ik zie geen aparte voedingdraden, dus de voeding zou uit de RNS moeten komen.
Gerritje, heb jij meer info over het blokje dat jij bedoelt? of een link naar de fora die daarover gingen?
Gerritje, heb jij meer info over het blokje dat jij bedoelt? of een link naar de fora die daarover gingen?
Hide post links |
-
- Senior Member
vwgolf heeft daar nog een onderdeelnummer van opgegeven
Erloopt een sammelthread 510 op www.motor-talk.de waar diverse malen over deze adapter is gesproken
Erloopt een sammelthread 510 op www.motor-talk.de waar diverse malen over deze adapter is gesproken
Hide post links |
-
- Senior Member
Onderdeelnummer voor verloopkabel
7l6 051 551

Onderdeelnummer voor fakra stekker
4E0 035 672 K
Let op niet alle stekkers zijn om te bouwen met onderdeelnummer 4E0 035 672 K.
Voorbeeld van fakra stekker die niet om te bouwen is:

Hier nog een foto waarvan de fakra stekker wel is om te bouwen:

Indien dit niet mogelijk is bovenste verloopkabel gebruiken 7l6 051 551.
Niet om te bouwen fakra stekkers kun je herkennen door de ontbrekende paarse borging.
7l6 051 551

Onderdeelnummer voor fakra stekker
4E0 035 672 K
Let op niet alle stekkers zijn om te bouwen met onderdeelnummer 4E0 035 672 K.
Voorbeeld van fakra stekker die niet om te bouwen is:
Hier nog een foto waarvan de fakra stekker wel is om te bouwen:
Indien dit niet mogelijk is bovenste verloopkabel gebruiken 7l6 051 551.
Niet om te bouwen fakra stekkers kun je herkennen door de ontbrekende paarse borging.
Hide post links |
-
- Junior Member
VWGolf,
Het eerste kabeltje (7L6 051 551) is denk ik bedoeld voor het goed kunnen aansluiten van twee antennes op de RNS510. Het aansluitblokje van de RNS510 biedt niet veel ruimte voor het aansluiten van twee antennes. Hiervoor is dit kabeltje dan te gebruiken.
Berth heeft echter maar één antenne in zijn auto zitten. Er zou dus een splitter gebruikt kunnen worden om deze éne antenne aan te sluiten. Maar dit moet dan wel een splitter zijn die voor de goede impedantie zorgt.
DE RNS510 werkt echter wel goed met slechts één antenne. Wellicht heeft VDO wel een soort splitter ingebouwd in de RNS 510. Becker werkt al jaren met slechts één antenne en een dubbele tuner.
Als deze splitter inderdaad in de RNS510 zit zou dit wellicht kunnen verklaren waarom het, in ieder geval bij mijn radio, wel uitmaakt op welke antenne ingang de éne antenne aangesloten wordt.
Ik ben benieuwd af Berth al een oplossing voor zijn probleem heeft.
Het eerste kabeltje (7L6 051 551) is denk ik bedoeld voor het goed kunnen aansluiten van twee antennes op de RNS510. Het aansluitblokje van de RNS510 biedt niet veel ruimte voor het aansluiten van twee antennes. Hiervoor is dit kabeltje dan te gebruiken.
Berth heeft echter maar één antenne in zijn auto zitten. Er zou dus een splitter gebruikt kunnen worden om deze éne antenne aan te sluiten. Maar dit moet dan wel een splitter zijn die voor de goede impedantie zorgt.
DE RNS510 werkt echter wel goed met slechts één antenne. Wellicht heeft VDO wel een soort splitter ingebouwd in de RNS 510. Becker werkt al jaren met slechts één antenne en een dubbele tuner.
Als deze splitter inderdaad in de RNS510 zit zou dit wellicht kunnen verklaren waarom het, in ieder geval bij mijn radio, wel uitmaakt op welke antenne ingang de éne antenne aangesloten wordt.
Hide post links |
-
- Senior Member
De kabel 7l6 051 551 kan voor auto's gebruikt worden met 1 en 2 antenne aansluitingen. Indien er maar 1 antenne in de auto zit, blijft de bruine antennestekker ongebruikt. Werk bij een VW dealer en heb tot nu toe nog geen klachten gehad met het gebruik van boven vernoemde verloopkabel.paul047 schreef:VWGolf,
Hide post links |
-
- New Member
Forumleden,
Hierbij mijn dank voor de prima reacties waarmee ik direkt na mijn vakantie aan de slag ga.
Ik zal de resultaten dan ook hier posten, maar dat duurt nog enkele weken.
Hierbij mijn dank voor de prima reacties waarmee ik direkt na mijn vakantie aan de slag ga.
Ik zal de resultaten dan ook hier posten, maar dat duurt nog enkele weken.
Hide post links |
-
- Average Member
Ook mijn dank voor het meedenken.
Mijn probleem is inderdaad opgelost na het verplaatsen van de antenne naar de binnenste aansluiting. Mijn zenderlijst was direct compleet.
Ik heb overigens ook de kabel 7L6 051 551 aangeschaft, maar dat werkt NIET in mijn T5! Het probleem is dat de aansluitingen gecodeerd zijn met nokjes. Daardoor past mijn (witte) antenne stekker alleen op de kabel met de witte stekker. De bruine stekker blijft dan inderdaad ongebruikt zoals VWgolf terecht schrijft. Het probleem is echter dat de witte kabel de buitenste is, en die werkt niet...
Ik vermoed dat zodra de RNS510 officieel voor de T5 geleverd gaat worden (met CAN 2.0), er een nieuw splitterkabeltje komt, of dat er een tweede antenne wordt ingebouwd voor de bruine stekker.

Mijn probleem is inderdaad opgelost na het verplaatsen van de antenne naar de binnenste aansluiting. Mijn zenderlijst was direct compleet.
Ik heb overigens ook de kabel 7L6 051 551 aangeschaft, maar dat werkt NIET in mijn T5! Het probleem is dat de aansluitingen gecodeerd zijn met nokjes. Daardoor past mijn (witte) antenne stekker alleen op de kabel met de witte stekker. De bruine stekker blijft dan inderdaad ongebruikt zoals VWgolf terecht schrijft. Het probleem is echter dat de witte kabel de buitenste is, en die werkt niet...
Ik vermoed dat zodra de RNS510 officieel voor de T5 geleverd gaat worden (met CAN 2.0), er een nieuw splitterkabeltje komt, of dat er een tweede antenne wordt ingebouwd voor de bruine stekker.
Hide post links |
-
- Senior Member
De blauwe en witte omhulsels van de SMB stekker, want meer is het niet, kun je met een scherp mesje dusdanig "modificeren" dat ze op beide aansluitingen passen. Je kunt ze er zelfs geheel vanaf halen want het gaat alleen om het metalen contactgedeelte.
Hide post links |
-
- New Member
Hoi allen,
Met volle interesse heb ik bovenstaande zitten lezen want ook ik had de problemen zolas hierboven, maar ik heb nog een aanvulling:
Bij het verplaatsen van de antennekabel naar de andere aansluiting ontstond het probleem dat als je bijvoorbeeld door een tunnel rijdt en de zender even kwijt bent, de zender NIET terug komt zodra ik uit de tunnel kom!!!
Als ik vervolgens een andere zender kies, geen probleem. En daarna weer terug naar de zender die ik dus 'kwijt' was ook geen probleem.
Ook in Duitsland om de haveklap zender ineens weg bij minder bereik.
Om nu uit te sluiten dat ik eventueel de enige ben vraag ik hier of er ook andere mensen zijn die dit probleem hebben.
Voor mij is het dus kiezen tussen :
- geen zenders of alles handmatig zoeken ( in geen doen )
- bij minder tot geen bereik de zender even terug halen door andere zender te kiezen en weer terug.
Ik zoek daarom eigenlijk een soort van fakra splitter zodat ik beide aansluitiungen van de RNS510 kan voorzien van input.
Maar of die bestaan....?
Met volle interesse heb ik bovenstaande zitten lezen want ook ik had de problemen zolas hierboven, maar ik heb nog een aanvulling:
Bij het verplaatsen van de antennekabel naar de andere aansluiting ontstond het probleem dat als je bijvoorbeeld door een tunnel rijdt en de zender even kwijt bent, de zender NIET terug komt zodra ik uit de tunnel kom!!!
Als ik vervolgens een andere zender kies, geen probleem. En daarna weer terug naar de zender die ik dus 'kwijt' was ook geen probleem.
Ook in Duitsland om de haveklap zender ineens weg bij minder bereik.
Om nu uit te sluiten dat ik eventueel de enige ben vraag ik hier of er ook andere mensen zijn die dit probleem hebben.
Voor mij is het dus kiezen tussen :
- geen zenders of alles handmatig zoeken ( in geen doen )
- bij minder tot geen bereik de zender even terug halen door andere zender te kiezen en weer terug.
Ik zoek daarom eigenlijk een soort van fakra splitter zodat ik beide aansluitiungen van de RNS510 kan voorzien van input.
Maar of die bestaan....?
Hide post links |
-
- Average Member
Carpcore, om je gerust te stellen, ik heb hetzelfde gemerkt. Het treedt echter alleen bij zeer zwakke zenders op. Niet als ik door een tunnel rij met een normaal sterke zender (bij mij dan in ieder geval)
Ik zit zelf te denken aan een gewone (plak) antenne, evt. met versterker met fantoom voeding, die ik zelf in een hoekje van een andere ruit plak. Dan zou alles perfect moeten werken toch?
Ik zit zelf te denken aan een gewone (plak) antenne, evt. met versterker met fantoom voeding, die ik zelf in een hoekje van een andere ruit plak. Dan zou alles perfect moeten werken toch?
Hide post links |
-
- Starting Member
Had ook totaal geen zenders staan in de zenderlijst. Moest ze in het geheugen plaatsen, anders moest ik elke keer weer de zenders handmatig zoeken.
Na het verwisselen van de antenne van de buitenste naar de binnenste werkt het perfect.
Na het verwisselen van de antenne van de buitenste naar de binnenste werkt het perfect.
Touran 1.4 TSI Highline 125KW DSG,
[color=grey][size=75][i]Leer, Xenon, parkassist, schuif/kanteldak, 17 inch nardo velgen, sportonderstel, derde zitrij, RNS 510[/i][/size][/color]
[color=grey][size=75][i]Leer, Xenon, parkassist, schuif/kanteldak, 17 inch nardo velgen, sportonderstel, derde zitrij, RNS 510[/i][/size][/color]
Hide post links |
-
- New Member
Hoi Gerard.
Mijn VW dealer stelde ook zoiets voor.
Losse antenne, desnoods op je ruit of ergens weggewerkt en die op de 2de (buitenste) aansluiting koppelen.
Het is de moeite waard om te proberen...
Mijn VW dealer stelde ook zoiets voor.
Losse antenne, desnoods op je ruit of ergens weggewerkt en die op de 2de (buitenste) aansluiting koppelen.
Het is de moeite waard om te proberen...
Hide post links |
-
- Junior Member
Carpcore,
Een tweede antenne plaatsen is meestal niet zo eenvoudig. Dit moet bijvoorkeur een buitenantenne zijn. Een plakantenne op de ruit kan ook, maar die moet dan wel op de goede plaats zitten en als je deze op de voorruit plakt is dat geen mooi gezicht. Hij moet dan op de achterruit of op de achterzijruit. Een antenne zomaar ergens wegwerken kan alleen maar een slecht resultaat opleveren.
Een splitter is dan een beter idee. Ik zie dat Gerritje in zijn auto een splitter gebruikt van NAVCO (MA1452). Wellicht kan hij vertellen of deze splitter ook achterop de RNS510 geplaatst kan worden en of dan de originele antenne nog van spanning voorzien wordt.
Een tweede antenne plaatsen is meestal niet zo eenvoudig. Dit moet bijvoorkeur een buitenantenne zijn. Een plakantenne op de ruit kan ook, maar die moet dan wel op de goede plaats zitten en als je deze op de voorruit plakt is dat geen mooi gezicht. Hij moet dan op de achterruit of op de achterzijruit. Een antenne zomaar ergens wegwerken kan alleen maar een slecht resultaat opleveren.
Een splitter is dan een beter idee. Ik zie dat Gerritje in zijn auto een splitter gebruikt van NAVCO (MA1452). Wellicht kan hij vertellen of deze splitter ook achterop de RNS510 geplaatst kan worden en of dan de originele antenne nog van spanning voorzien wordt.
Hide post links |
-
- Senior Member
In mijn Touran gebruik ik zowel de plakantenne als de splitter (Niet bij Navco verkrijgbaar!)
De plakantenne op de voorruit is vanaf de bestuurdersstoel absoluut onzichtbaar en van van buiten niet of nauwelijks. Dit komt ook door de dikte van de hemelbekleding. Zie foto's.
Ik heb de mogelijkheid gehad om te vergelijken en vind uiteindelijk de ontvangst met de plakantenne beter dan met de splitter. Mijn type is met Fakra-pluggen en die heft Navco niet. De voedingsspanning wordt gewoon doorgeleid.
Maar de hele discussie gaat over de matige radio ontvangst cq TMC zenders vastleggen. Dat moet met de ingebouwde antenne mits goed functionerend, geen enkel probleem opleveren en daarvoor is de dealer aanspreekbaar. En ik zou dan toch de voorkeur geven aan de reeds door "vwgolf" aangeduide oplossingen mebt splitters. Het gebruik van de VDO Splitter icm RNS510 om ook de andere ingang van signaal te voorzien vind ik eigenlijk wat bizar.
De plakantenne op de voorruit is vanaf de bestuurdersstoel absoluut onzichtbaar en van van buiten niet of nauwelijks. Dit komt ook door de dikte van de hemelbekleding. Zie foto's.
Ik heb de mogelijkheid gehad om te vergelijken en vind uiteindelijk de ontvangst met de plakantenne beter dan met de splitter. Mijn type is met Fakra-pluggen en die heft Navco niet. De voedingsspanning wordt gewoon doorgeleid.
Maar de hele discussie gaat over de matige radio ontvangst cq TMC zenders vastleggen. Dat moet met de ingebouwde antenne mits goed functionerend, geen enkel probleem opleveren en daarvoor is de dealer aanspreekbaar. En ik zou dan toch de voorkeur geven aan de reeds door "vwgolf" aangeduide oplossingen mebt splitters. Het gebruik van de VDO Splitter icm RNS510 om ook de andere ingang van signaal te voorzien vind ik eigenlijk wat bizar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-