RCD300 vervangen

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
914
Junior Member
Junior Member

RCD300 vervangen

Bericht door 914 »

Ik ben helemaal nieuw hier en hoop dat iemand me kan helpen.

In de Passat Highline (12-2005), die ik berijd, is een RCD300 aanwezig met niet al te beste ontvangst (m.n. Radio2). Er zit in die auto af-fabriek een ruitantenne. Als ik de losse Becker Traffic Assist navigatie aanzet wordt de ontvangst van Radio2 allerbelabberdst, reden waarom ik die Becker niet zo vaak gebruik.

Ik denk er nu over om een RNS 510 aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met de ontvangst van radiosignaal in combinatie met de Passat (met ruitantenne) bij gebruik van de navigatie? Gaat dat goed?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Waar zit die ruitantenne eigenlijk in jouw Passat, toch niet in de voorruit?
Ik ben zeer verrast dat de radio-ontvangst beïnvloed wordt door de TA, maar ja, we hebben wel meer gekke dingen meegemaakt :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Re: RCD300 vervangen

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

914 schreef:In de Passat Highline (12-2005), die ik berijd, is een RCD300 aanwezig met niet al te beste ontvangst (m.n. Radio2). Er zit in die auto af-fabriek een ruitantenne.
Het probleem van de slechte radioontvangst bij een VW is een zeer bekend verschijnsel waar de VW dealer ook alles vanaf weet. Dat ze er geen ruchtbaarheid aan geven is een ander verhaal omdat de reparatie tijdrovend kan zijn.
Het is een kwestie van het vervangen van een defecte antenneversterker achterin, die afhankelijk van de uitvoering en type auto, op diverse plaatsen achterin kan worden gevonden, hemel, C-zuil, links achter boven wielkast etc.
Er zullen wel tienduizenden van deze defecte versterkers gemonteerd zijn die pas vervangen worden als de klant blijft aandringen en klagen over matige/slechte ontvangst. De Touran is een andere bekende op dit gebied! Overigens schijnen er ook gevallen bekend te zijn over een losgelaten aansluiting tpv de versteker. Maar dat maakt voor het gevolg niets uit natuurlijk. Als je de RCD300 vervangt door een RNS510 houd je de slechte ontvangst tenzij je de versterker laat vervangen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
914
Junior Member
Junior Member

RCD300 vervangen

Bericht door 914 »

Mannen,

Bedankt voor jullie snelle reacties. JW heeft kennelijk minder affiniteit met VW's dan Gerritje. Dat is overigens slechts als constatering bedoeld. No offence meant.

Geen enkele nieuwe Passat (B6) heeft af-fabriek een buitenantenne. In de "standaarduitvoering" van deze auto is een "Elektronisch versterkte raamantenne" opgenomen. Waar het ding zit, kan ik niet zeggen, misschien kan Gerritje daarin bijstaan, maar ik vermoed dat het ding in het raam is weggewerkt. Echt te zien is hij niet. Het is zeker niet zo'n raamantenne als ik vroeger als accessoire in een Passat had als GSM-antenne. Ook de fabrieks-GSM installatie loopt kennelijk via dezelfde antenne, want er is nergens een "spriet" te bekennen. Ook met GSM heb ik wel een paar "dode" plekken in "de polder".

Voor Gerritje kan ik melden dat de dealer al eens een andere RCD heeft ingebouwd, want hij dacht dat het daar aan lag. Het blijkt overigens een RCD500 te zijn, maar dat terzijde. Ik begrijp dat deze dealer (nog) niet zo op de hoogte was van het kennelijk bekende fenomeen. Ik zal met jouw post deze dealer nog eens aan de tand voelen en kijken of hij bereid is op zoek te gaan naar de antenneversterker. Want een RNS 510 aanschaffen en toch geen ontvangst van radio hebben, is niet wat ik prefereer.

Groet en dank,
914

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De VW's van de laatste generaties hebben een antenne verwerkt in de achterruit of in één dan wel beide zijruiten achterin. Soms zijn de verwerkte draden zo verschrikkelijk dun dat je ze nauwelijks ziet.
Het maakt voor de werking geen verschil of er een RCD500 of 300 is gemonteerd of willekeurig welk ander toestel.
Op de antenneingang staat gewoon 12 volt voor de voeding van de antenneversterker.

Ik weet van de uitspraken als: meneer er bestaan geen middengolf zenders meer en in tunnels is het altijd slecht.
Daarin wordt dit "baliepersoneel" getraind om klanten af te poeieren.
Maar er bestaat wel degelijk een serviceletter welke reeds in 2003 is verschenen met het door mij geschetste probleem. Ik had een dealer die er na enig aandringen weliswaar, voor uit kwam dat eea bekend was bij de importeur.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
914
Junior Member
Junior Member

Bericht door 914 »

Beste Gerritje,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga maar weer eens naar de dealer.

Presttige zondag verder.
914

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
914
Junior Member
Junior Member

Uiteindelijk toch maar een RNS510

Bericht door 914 »

Hallo Gerritje,

De VW-garagist wist niet meer te doen dan een vel aluminiumfolie over de radio te leggen. Daar werd het niet beter van. Hij verwees me daarna naar een verderop gevestigde inbouwer van communicatie-apparatuur en deze heeft de radio-antenne (voor zover dat mogelijk was) doorgemeten en vergeleken met een "gewone" radio. Het signaal was (zoals verwacht) niet al te best. Uiteindelijk toch maar (via eBay) een RNS510 gescoord (voor net 1.000 Euro). Het ding ingebouwd en maar eens de beide antennes verwisseld (beige -diversity- naar wit -radio- en andersom). Dat kon omdat deze RNS510 met zo'n "dubbel-FAKRA" was uitgerust en de stekkers toch uit hun behuizing moesten. Ergens had ik dat, geloof ik, op deze site gelezen. Dat werkte fenomenaal! Fantastische ontvangst (ook van Radio 2). Een magnifiek apparaat en helemaal tevreden. Overigens: de MP3-tags kunnen door deze RNS wel worden gelezen (mocht iemand daaraan twijfelen).

Dank aan allen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Nu meen ik te hebben gezien dat de RCD500 ook 2 antenneingangen heeft dus deze zelfde truc had je ook daar uit kunnen halen met wellicht ook betere ontvangst tot gevolg. Het zal toch niet zo zijn dat de 2 antennestekkertjes al die tijd al verkeerd hebben gezeten? Maar een RNS510 is natuurlijk veel aangenamer dan zo'n saaie RCD500!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
914
Junior Member
Junior Member

Bericht door 914 »

Hoi Gerritje,

Ja, al die tijd hebben die stekkertjes kennelijk verkeerd gezeten.
Ik was op zoek naar een RNS510, maar wilde eerst wel eens weten of de ontvangst van Radio 2 even belabberd zou zijn. Uiteindelijk toch maar voor die RNS gekozen (omdat hij zo goedkoop aangeboden werd). Aanvankelijk de witte stekker aansgesloten met het even belabberde resultaat. Na jouw uitmuntende advies om het duo-stekkertje (met VAG-nummer op de site) te bestellen en het (elders kennelijk door mij gelezen) omdraaien van de beide antennes is het resultaat volstrekt zoals het hoort. De VAG-magazijnmeester had nog meer verloopkabels besteld, maar die heb ik weer ingeleverd. De man was blij, dat hij weer wat geleerd had over hoe die FAKRA's te verwisselen zijn.
Niet dat de VAG-dealer er verder veel aan heeft bijgedragen, maar dat terzijde. Ik hoefde overigens de stekker niet te betalen. De magazijnmeester vond het niet de moeite waard.
Ik kom hier graag nog even op terug in een nieuw topic. Misschien kun jij me daar verder helpen (gaat over Skoda Cruise).

Jan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS510 GTI V vervangen
    door vtrik » 14 jun 2019 16:27 » in V.A.G
    Reacties: 0