Beste JW,
Ik kan mij de achtergrond van jouw opmerking voorstellen. Jij gaat er daarbij echter ten onrechte vanuit dat een wet uit 1912 nooit is aangepast. Dat is niet het geval. De auteurswet is weliswaar sinds 1912 van kracht doch is nadien vele malen gewijzigd. Art. 16b (waar het hier om gaat) is bijvoorbeeld laatstelijk gewijzigd bij wetsvoorstel 27 617 (ontstaan Stb 2002, 186 en inwerkingtreding Stb 2003, 21) in werking getreden op 1 februari 2003. Door wetswijzigingen wordt een gedateerde wet up to date gehouden, zij het dat de (formele) wetgever doorgaans altijd achter de feiten aanloopt.
In het voorbeeld dat jij aanhaalt, het electriciteitsarrest (HR 23-05-1921, W. 10728), ging het om uitlegging van de wetstekst. Art. 310 Sr bepaalt dat het een ieder verboden is enig goed dat aan een ander toebehoord, met het oogmerk zich dit wederrechtelijk toe te eigenen weg te nemen. De vraag die rees was of electriciteit, hetgeen geen stoffelijke zaak is, toch onder enig goed viel. Volgens de Hoge Raad in diens arrest wel... Grappig is te melden dat de tandarts die in 1921 veroordeeld werd in 1962 herziening vroeg omdat hij meende nu te kunnen aantonen dat het dienstmeisje het strafbare feit had gepleegd

Overigens zat je met je timing "jaren dertig" redelijk dichtbij... het was 1921 (dat kan ik me nog goed herinneren, als de dag van gisteren ha ha ha)
Ik ben het met je eens dat duidelijkheid geboden is. Wanneer jij de conclusie van mr Ruhaak wilt overnemen dat een kopie voor eigen gebruik altijd is toegestaan (mits je de licentierechten hebt betaald voor het origineel!) dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Een van de twee grote softwareleveranciers is aan deze uitspraak (van zijn eigen bedrijfsjurist) sowieso gebonden
Ik heb alleen antwoord willen geven aan degenen die de vraag stelden, welke wettelijke bepaling in het spel is. Ook ben ik het met je eens dat er op dit forum geen juridisch bindende uitspraken gedaan kunnen worden, al was het alleen maar omdat ieder verhaal minimaal twee kanten heeft die evengoed pleitbaar zijn waarna de rechter in laatste instantie de bindende uitspraak mag doen (is juristerij niet fantastisch?).
Ik stel dan ook voor dat we dit onderwerp hier dan maar mee afsluiten. Er is een werkbare conclusie waar een ieder mee kan doen wat hij of zij wil. Een verdere discussie zou alleen maar nog verder off-topic zijn
Met vriendelijke groet,
Edwin