Bessie schreef: .....De ontvangstwaarden zijn dus bij de 'nieuwe' montagevariant' redelijk tot goed.
En inderdaad, ik heb ook waargenomen dat het 'kleurgedrag' van de GPS-ontvangst-vinkjes (wat een woord zeg)anders is als voorheen. Precies hetzelfde als bij jou. Soms zo'n uitschietertje 'geel' bij 9 sat's, maar daarentegen ook soms 'groen' bij 3 sat's.
Een typisch vraagje voor JW, denk ik zo

.
Grüßen,
Bessie
Zo'n typisch vraagje voor mij dus. Maar ook voor Gerritje
Woensdag heb ik de MS 2010 weer teruggekregen, die was een poosje uit logeren bij Gene. En die heeft er gelijk maar even de Update #3 op gezet
Gisterenavond laat ben ik aan het experimenteren geslagen om te kijken of ik dit fenomeen kon reproduceren. En vervolgens begrijpen, hopelijk.
Ik heb de 2010 binnenshuis, onder het dak dat geen metaal in z'n constructie heeft, telkens een poosje in een bepaalde positie gehouden. Daarbij was de antenne onder een hoek van 45 graden opgeklapt, waardoor de antenne telkens een ander stuk van de hemel "zag" als ik de navi 90 graden draaide.
Daarbij heb ik hetzelfde fenomeen waargenomen, soms was er met 3 sat's al een groen vinkje, andere keren was er bij 5 sat's nog een geel vinkje.
Mijn "verklaring" voor dit fenomeen zit in de kwaliteit van het signaal en de wijze waarop de computer die gegevens kan verwerken en gebruiken.
Bedenk daarbij dat de gegevens van de sat's eerst in de navi-almanac moeten worden opgeslagen. Pas als die gegevens compleet zijn kan de unit ze gaan gebruiken om afstanden te meten.
Als de almanac nog niet aangevuld is met die gegevens geeft de unit wel weer dat 'ie de sat's ontvangt, maar dat de kwaliteit nog onvoldoende is. Dat zou dat gele vinkje in kunnen houden als je al 5 of meer sat's ontvangt.
In de praktijk kan dit zich voordoen als je een scherpe bocht maakt. Dan "ziet" de antenne een ander stuk van de hemel, dus ook andere sat's. En daarvan zouden de gegevens nog wel eens niet compleet kunnen zijn in de almanac die opgeslagen is in de navi.
Als je eenmaal een kwartiertje rondgereden hebt, in verschillende richtingen, zou de almanac compleet geladen moeten zijn. En dus zou dit fenomeen dan moeten verdwijnen.
Als gezegd, dit zijn wat gedachtespinsels.
Schiet er maar op, waarbij ik hoop dat Gerritje meeleest. Hij weet veel van dit soort zaken af
Groet,
JW