Hallo forumleden,
Heb in Duitsland een RNS 5001 gekocht voor onze nieuwe VW Crafter.
Toen ik het apparaat binnenkreeg merkte ik al dat de aansluiting niet paste op de steker zoals in de Crafter aanwezig normale radiovoorbereiding (ISO)
De Navigatie is voorzien van een zgn quadlock waarvoor ik een verloop heb gekocht van quadlock naar Iso.
Vanmogen de hele zaak aangesloten apparaat aangezet en een prachtig VW logo met de tekst Nutzfahrzeugen verschijnt, maar dan houdt het ook helemaal op.
Ik zal wel iets te gemakkelijk tegen deze montage aan hebben gekeken en daarom vraag ik om jullie hulp.
BVD
Tjeerd
RNS 5001 voor VW Crafter
-
- New Member
RNS 5001 voor VW Crafter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
De RNS5001 is een VW gebrandlabelde Comand van Mercedes. Ook de Crafter is zoals je weet geen product dat ook maar iets met VW te maken heeft (afgezien van de logo's voorop en achterop). Als je de navigatie goed wilt laten werken is het nodig om de hele bedrading te laten wijzigen/aan te passen want deze navi heeft een CAN bus aansluiting nodig volgens het Mercedes protocol. En dat kan evt aardig in de papieren gaan lopen.
Het is misschien handiger om naar een andere 2 DIN navi uit te zien die wel genoegen neemt met een ISO aansluiting
Het is misschien handiger om naar een andere 2 DIN navi uit te zien die wel genoegen neemt met een ISO aansluiting
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Senior Member
En na dat de aansluitingen veranderd zijn moet hij ook aangemeld worden via de testkast bij de dealer.
De dealer maakt dan via een netwerk kabel verbinding met Volkswagen Duitsland om de RNS 5001 vrij te schakelen voor de auto met dit chasis nummer.
De RNS 5001 maakt tevens gebruik van most-bus (glasvezel).
Ik weet alleen niet zo of dit alleen voor de communicatie is tussen bv. radio en wisselaar en evt. telefoon of dat dit ook nodig is om het systeem te laten werken.
Veel succes
De dealer maakt dan via een netwerk kabel verbinding met Volkswagen Duitsland om de RNS 5001 vrij te schakelen voor de auto met dit chasis nummer.
De RNS 5001 maakt tevens gebruik van most-bus (glasvezel).
Ik weet alleen niet zo of dit alleen voor de communicatie is tussen bv. radio en wisselaar en evt. telefoon of dat dit ook nodig is om het systeem te laten werken.
Veel succes
Hide post links |
-
- Senior Member
Volgens de duitse websites is de MOST alleen voor communicatie met ALLE audioapparatuur
Ga er maar aan staan.
Ik denk dat mijn advies om naar een andere 2 DIN oplossing te zoeken keihard overeind kan blijven. Hoewel ik zeer benieuw ben naar een kostenraming van de ombouw/inbouw
Je laatste optie is om een CAN emulator voor een Comand van Mercedes aan te schaffen, misschien dat je daar iets verder mee kunt komen. En dit is zeker goedkoper.
Ga er maar aan staan.
Ik denk dat mijn advies om naar een andere 2 DIN oplossing te zoeken keihard overeind kan blijven. Hoewel ik zeer benieuw ben naar een kostenraming van de ombouw/inbouw
Je laatste optie is om een CAN emulator voor een Comand van Mercedes aan te schaffen, misschien dat je daar iets verder mee kunt komen. En dit is zeker goedkoper.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Senior Member
Kosten zullen op zich wel meevallen. De middenconsole is er al op voor bereid. De can-bus aansluiting is weg te halen links onder het dashboard. Daar zit al een can-bus verdeelstuk en kun je als je de juiste stekker hebt de can- bus kabels zo bij prikken. Dan alleen nog naar een dealer om de RNS 5001 te laten coderen.
Hide post links |
-
- New Member
RNS 5001 voor VW Crafter
Bedankt voor de reacties, voor mij is dit echter chinees.
Ik ben er wel achter dat ik voor een dikke € 1000,00 ellende heb gekocht.
Ik ben er wel achter dat ik voor een dikke € 1000,00 ellende heb gekocht.
Hide post links |
-
- Senior Member
Ja en dan heb je nog steeds zo'n kreng van mercedes waarvan je iedere keer maar moet afwachten waanneer ze weer eens zin hebben een DVD update uit te brengen. Becker is hier de (mede)schuldige. Dat had je vast nog niet ingecalculeerd!
Hide post links |