Hallo,
Ik heb onlangs een MS5000 systeem aangeschaft voor inbouw in een scania vrachtwagen. Ik wist toen nog niet dat voor dit systeem een elektronische snelheidsmeter nodig is, want deze bevindt zich niet op de truck (bj 85). Mijn vraag is, hoe nauwkeurig de pulsen tov de snelheid moeten zijn. Zodat ik zelf een pulsenteller kan maken die bijv de snelheid van een aandrijf as/wielen registreert. Deze snelheid wijkt namelijk wel af van de snelheid waarmee mijn kilometer kabel ronddraait. Het is niet zo makkelijk om achterop de snelheidsmeter iets te maken, omdat daar zich de tachograaf zich bevindt.
Alvast bedankt,
Jeffrey
Geen electronische snelheidsmeter: wat nu?
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Er is een scala aan mogelijkheden om ook bij jouw vrachtwagen een betrouwbare snelheidspuls te verkrijgen.
- Het meest eenvoudig is het om een simpele fietscomputer te nemen en de opnemer daarvan te gebruiken. Een paar magneetjes op een as en je bent klaar.
- Een pulsgever kopen en deze is de bowdenkabel van de snelheidsmeter monteren.
- De oplossing van Opa viewtopic.php?t=9089 waarbij er een opnemertje in de klokunit zelf wordt gemonteerd.
- De voorziening die de fabrikant van de tachograaf ongetwijfeld kan bieden
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36
Bedankt voor de reactie,
Aan dit soort oplossingen zat ik zelf ook al te denken, echter de meeste van deze oplossingen geven niet de dezelfde frequentie ten op zichtte van elektronische snelheidsmeters. Hierdoor krijgt het VDO systeem de verkeerde snelheid door gegeven. Ik heb al wel iets gelezen dat de snelheid gekalibreerd kan worden, maar ik weet niet tot welke grote verschillen dit kan en hoe nauwkeurig dit dan kan. Mijn toekomstige puls systeem kan namelijk behoorlijke afwijken van het standaard systeem, vooral omdat ik niet makkelijk bij de kilometer kabel kan.
Aan dit soort oplossingen zat ik zelf ook al te denken, echter de meeste van deze oplossingen geven niet de dezelfde frequentie ten op zichtte van elektronische snelheidsmeters. Hierdoor krijgt het VDO systeem de verkeerde snelheid door gegeven. Ik heb al wel iets gelezen dat de snelheid gekalibreerd kan worden, maar ik weet niet tot welke grote verschillen dit kan en hoe nauwkeurig dit dan kan. Mijn toekomstige puls systeem kan namelijk behoorlijke afwijken van het standaard systeem, vooral omdat ik niet makkelijk bij de kilometer kabel kan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Maak je absoluut geen zorgen over de pulsfrequentie.
Alles tussen de 1 en de 100 pulsen per wielomwenteling verteert de VDO en elke andere navi moeiteloos.
Daar is nu juist de kalibratie voor bedoeld en die gaat geheel onzichtbaar en feilloos.
Alles tussen de 1 en de 100 pulsen per wielomwenteling verteert de VDO en elke andere navi moeiteloos.
Daar is nu juist de kalibratie voor bedoeld en die gaat geheel onzichtbaar en feilloos.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42
Heeft jouw vrachtwagen naast 24v ook 12v aan boord?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa
TomTom One XL Europa
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36
Dat is goed om te horen dat de pulsfrequentie kan variëren. En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?
De vrachtwagen is 24V, maar er wordt een omvormer naar 12volt ingebouwd. Dus alle signalen (achteruit, verlichting, enz die 24V zijn) voor de VDO gaan dan via een relais.
De vrachtwagen is 24V, maar er wordt een omvormer naar 12volt ingebouwd. Dus alle signalen (achteruit, verlichting, enz die 24V zijn) voor de VDO gaan dan via een relais.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Voor die kalibratie hoef je helemaal niks te veranderen, dat zoekt de computer voor je uit.jef schreef:Dat is goed om te horen dat de pulsfrequentie kan variëren. En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?
De vrachtwagen is 24V, maar er wordt een omvormer naar 12volt ingebouwd. Dus alle signalen (achteruit, verlichting, enz die 24V zijn) voor de VDO gaan dan via een relais.
Gewoon de instruktie volgen zoals in de inbouwhandleiding beschreven is, dan rekent de computer uit welk pulsgetal er bij jouw vrachtwagen hoort en past hij dat zelf aan.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Die schuifbalk heeft helemaal niets te maken met de kalibratie.En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?
Deze instelling die normaliter uitgaat van gemiddelde rijsnelheden van een personenauto, kun je aanpassen als je gemiddeld sneller of in jouw geval langzamer wordt geacht te gaan dan een personenauto. Hiermede wordt uitsluitend de aankomsttijd berekend en aanverwante tijden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 02 sep 2006 10:47
Zit er geen bruikbaar signaal inwendig/uitwendig in/aan de tachograaf?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
jouw vrachtwagen heeft toch een tachograaf? is toch verplicht?
dan is er ook een electronische puls....
dan is er ook een electronische puls....
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Er zijn toch ook mechanish aangedreven tachografen? Of zijn die inmiddels helemaal verdwenen...Gentry schreef:jouw vrachtwagen heeft toch een tachograaf? is toch verplicht?
dan is er ook een electronische puls....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
zou kunnen hoor dat die er nog zijn maar ik dacht dat dat niet meer mocht? dat het een aparte kast moet zijn?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
De eerste posting lezende:Gentry schreef:zou kunnen hoor dat die er nog zijn maar ik dacht dat dat niet meer mocht? dat het een aparte kast moet zijn?
zou het kunnen zijn dat dit nog zo'n ouderwetse is....Het is niet zo makkelijk om achterop de snelheidsmeter iets te maken, omdat daar zich de tachograaf zich bevindt.
Maar dat kan Jef het beste beoordelen, we horen het wel
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19
oeps, goed lezen is ook een kunst
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Toen hij dat schreef was jíj met vakantieGentry schreef:oeps, goed lezen is ook een kunst
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 569
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 574
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 683
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 466
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 610
-
-
Reacties: 7
Weergaves: 837
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 324