Geen electronische snelheidsmeter: wat nu?

jef
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36

Geen electronische snelheidsmeter: wat nu?

Bericht door jef »

Hallo,

Ik heb onlangs een MS5000 systeem aangeschaft voor inbouw in een scania vrachtwagen. Ik wist toen nog niet dat voor dit systeem een elektronische snelheidsmeter nodig is, want deze bevindt zich niet op de truck (bj 85). Mijn vraag is, hoe nauwkeurig de pulsen tov de snelheid moeten zijn. Zodat ik zelf een pulsenteller kan maken die bijv de snelheid van een aandrijf as/wielen registreert. Deze snelheid wijkt namelijk wel af van de snelheid waarmee mijn kilometer kabel ronddraait. Het is niet zo makkelijk om achterop de snelheidsmeter iets te maken, omdat daar zich de tachograaf zich bevindt.

Alvast bedankt,
Jeffrey

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er is een scala aan mogelijkheden om ook bij jouw vrachtwagen een betrouwbare snelheidspuls te verkrijgen.
  • Het meest eenvoudig is het om een simpele fietscomputer te nemen en de opnemer daarvan te gebruiken. Een paar magneetjes op een as en je bent klaar.
  • Een pulsgever kopen en deze is de bowdenkabel van de snelheidsmeter monteren.
  • De oplossing van Opa viewtopic.php?t=9089 waarbij er een opnemertje in de klokunit zelf wordt gemonteerd.
  • De voorziening die de fabrikant van de tachograaf ongetwijfeld kan bieden
hoe dan ook, je doet er inderdaad verstandig aan niet zonder een puls op stap te gaan, maar ook het achteruitrijsignaal is belangrijk
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jef
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36

Bericht door jef »

Bedankt voor de reactie,

Aan dit soort oplossingen zat ik zelf ook al te denken, echter de meeste van deze oplossingen geven niet de dezelfde frequentie ten op zichtte van elektronische snelheidsmeters. Hierdoor krijgt het VDO systeem de verkeerde snelheid door gegeven. Ik heb al wel iets gelezen dat de snelheid gekalibreerd kan worden, maar ik weet niet tot welke grote verschillen dit kan en hoe nauwkeurig dit dan kan. Mijn toekomstige puls systeem kan namelijk behoorlijke afwijken van het standaard systeem, vooral omdat ik niet makkelijk bij de kilometer kabel kan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maak je absoluut geen zorgen over de pulsfrequentie.
Alles tussen de 1 en de 100 pulsen per wielomwenteling verteert de VDO en elke andere navi moeiteloos.
Daar is nu juist de kalibratie voor bedoeld en die gaat geheel onzichtbaar en feilloos.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Heeft jouw vrachtwagen naast 24v ook 12v aan boord?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jef
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2007 15:36

Bericht door jef »

Dat is goed om te horen dat de pulsfrequentie kan variëren. En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?

De vrachtwagen is 24V, maar er wordt een omvormer naar 12volt ingebouwd. Dus alle signalen (achteruit, verlichting, enz die 24V zijn) voor de VDO gaan dan via een relais.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

jef schreef:Dat is goed om te horen dat de pulsfrequentie kan variëren. En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?

De vrachtwagen is 24V, maar er wordt een omvormer naar 12volt ingebouwd. Dus alle signalen (achteruit, verlichting, enz die 24V zijn) voor de VDO gaan dan via een relais.
Voor die kalibratie hoef je helemaal niks te veranderen, dat zoekt de computer voor je uit.
Gewoon de instruktie volgen zoals in de inbouwhandleiding beschreven is, dan rekent de computer uit welk pulsgetal er bij jouw vrachtwagen hoort en past hij dat zelf aan.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En de kalibratie kan gedaan worden door de schuifbalk tussen 50% en 150% te verschuiven en dan gewoon proberen of het dan klopt?
Die schuifbalk heeft helemaal niets te maken met de kalibratie.
Deze instelling die normaliter uitgaat van gemiddelde rijsnelheden van een personenauto, kun je aanpassen als je gemiddeld sneller of in jouw geval langzamer wordt geacht te gaan dan een personenauto. Hiermede wordt uitsluitend de aankomsttijd berekend en aanverwante tijden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MRPhone
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:47

Bericht door MRPhone »

Zit er geen bruikbaar signaal inwendig/uitwendig in/aan de tachograaf?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

jouw vrachtwagen heeft toch een tachograaf? is toch verplicht?
dan is er ook een electronische puls....
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:jouw vrachtwagen heeft toch een tachograaf? is toch verplicht?
dan is er ook een electronische puls....
Er zijn toch ook mechanish aangedreven tachografen? Of zijn die inmiddels helemaal verdwenen...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

zou kunnen hoor dat die er nog zijn maar ik dacht dat dat niet meer mocht? dat het een aparte kast moet zijn?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:zou kunnen hoor dat die er nog zijn maar ik dacht dat dat niet meer mocht? dat het een aparte kast moet zijn?
De eerste posting lezende:
Het is niet zo makkelijk om achterop de snelheidsmeter iets te maken, omdat daar zich de tachograaf zich bevindt.
zou het kunnen zijn dat dit nog zo'n ouderwetse is....

Maar dat kan Jef het beste beoordelen, we horen het wel :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

oeps, goed lezen is ook een kunst :oops:
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gentry schreef:oeps, goed lezen is ook een kunst :oops:
Toen hij dat schreef was jíj met vakantie :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 569
  • Geen Blauwe lijn
    door fraheij » 08 mei 2023 20:03 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 574
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 683
  • geen file melding 2545
    door Johan.1 » 28 nov 2017 23:05 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 466
  • Kan geen kaart update DNX521DAB
    door ehidding » 22 okt 2016 16:02 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 610
  • Geen kaarten meer na nieuwsbrief tip
    door JuliavanRob » 15 jul 2016 16:22 » in Garmin
    Reacties: 7
    Weergaves: 837
  • geen MapShare updates meer?
    door cortrans » 01 mei 2022 11:45 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 324

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”