2 systemen op 1 puls signaal

Mike
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 jan 2004 22:51

2 systemen op 1 puls signaal

Bericht door Mike »

Hallo,

In de vrachtauto zit een MS-5700 ingebouwd.
Als radio gebruik ik een MS-4100. Om de gala functie te gebruiken moet de puls aangesloten worden.
Kan ik gewoon een extra draad trekken vanaf de 5700 naar de 4100?
Of moet er misschien een diode in serie vanaf de 5700 naar de 4100?

Mike

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met een diode voorkom je in ieder geval problemen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mike
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 jan 2004 22:51

Bericht door Mike »

Ik hoop alleen dat het puls signaal sterk genoeg is.
Gaat wel wat verloren door het plaatsen van een diode.
Ik zal het maandag eens proberen en kijken of het werkt.

Mike

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De meeste van deze signalen variëren toch tussen de 5 en 12 volt
Aangezien er met een siliciumdiode slechts 0.7 volt verloren gaat en er aan de zijde van de afnemer een hoogohmige ingang, is zou ik me daarover geen zorgen maken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Kan prima, dubbele aansluiting op puls.
In mijn vorige wagen had ik zowel de cc als de navi op dezelfde puls aangesloten (wel solderen). Nooit problemen ondervonden.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mike
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 jan 2004 22:51

Bericht door Mike »

Met of zonder diode?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Ik heb het verschillende malen zonder diode aangesloten en geen problemen ondervonden. Sterker nog mijn huidige systeem is zowel voor de gala, cc en navi op één puls aangesloten zonder diode. Dit is echter geen garantie dat het bij anderen ook gaat werken, met name de pulssterke is belangrijk.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
robgoedknegt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 dec 2004 10:19

Is geen probleem

Bericht door robgoedknegt »

Mike,
2 systemen op 1 pulsgever is geen enkel probleem. Beide systemen "trekken" de puls naar +12v, maar die invloed is minimaal omdat de weerstand waarmee dat gebeurt dermate groot is dat de wederzijdse beïnvloeding te verwaarlozen is. Ook de belasting is te verwaarlozen.
Geen diodes, geen weerstanden, gewoon parallel.

suc6

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In veel gevallen gaat dat goed, maar niet altijd.
Uit ervaring weet ik dat bij voorbeeld PSA auto's veelal een tamelijk zwakke puls hebben, de Xantia is daar een voorbeeld van. Als je daar meerdere "gebruikers" op zet gaat het mis, dan heb je een API nodig.

Gewoon uitproberen zou ik zeggen, dan merk je vanzelf wel of er iets mis gaat. Een auto die niet meer wil lopen omdat de Motronic van slag gaat, of zo..... :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mike
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 jan 2004 22:51

Bericht door Mike »

Ik heb nu zo'n 600 kilometer gereden en geen problemen ondervonden.
De puls is gewoon zonder diode / weerstsnd aangesloten.
Het betreft in mijn geval een Mercedes vrachtauto.
Het pulssignaal komt waarschijnlijk uit de versnellingsbak.
Ik denk dat de digitale tachograaf Cruise control en nu dus 2 navigatiesystemen op het pulssignaal
zitten aangelosten. Het werkt in ieder geval prima.

Groet,
Mike

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 838
  • Pioneer avic f970bt geeft ping signaal op vaste plaatsen
    door Kornelis » 22 sep 2016 12:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 520

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”