Vraagjes m.b.t. aansluiten van de MA1410

void
Starting Member
Starting Member

Vraagjes m.b.t. aansluiten van de MA1410

Bericht door void »

Ik heb vandaag een MA 1410 gekocht en vanavond geprobeert om deze aan te sluiten. Probleem waar ik tegenaan gelopen ben is dat ik nog een gewone ouderwetse antenne heb. Mijn antenne past dus niet op de antenne ingang van de MA 1410. De antenne ingang op de MA 1410 is precies hetzelfde als de antenne ingang op de MT 5010/01, in de handleiding wordt deze omschreven als een ISO hoekstekker.

Wat ik dus eigenlijk nodig heb, zijn twee verloopstekkers. Een van een ouderwetse female antenne stekker naar een male ISO hoekstekker, en 1 van een ISO hoekstekker naar een ouderwetse male antenne stekker. Bestaan deze (waar te koop?), of moet ik deze zelf maken?

Wat ik ook niet begrijp is punt 4 uit de inbouw handleiding:
4. Alleen bij de active antenne met fantoomspanning moet een geschakelde stroomvoorziening (12V ontstekingsplus, klem 15 - zie afbeelding 2) op de vlakke stekkerbus "Ignition" worden aangesloten)
Ik heb geen active antenne, dit zou dus inhouden dat ik, anders dan bij de plakantenne, geen voeding aan deze splitter hoef te geven, klopt dit of begrijp ik het verkeerd? (Uit andere topics hier op het forum begrijp ik nl. dat hij wel voeding nodig heeft)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Er zijn kleine verloopkabels te koop bij Halfords (daar heb ik hem in elk geval gekocht naar ik meen te herinneren voor ongeveer 7 euro)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member

Bericht door void »

Thanks! Vanmiddag maar even naar Breda dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member

Bericht door void »

Vanavond aangesloten, maar maar 2 TMC zenders: Via-TMC en Sky. De voeding heb ik nog niet aangesloten, die vraag staat dus nog open, moet de voeding aangesloten worden als je een niet active antenne op je auto hebt staan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

void schreef:Vanavond aangesloten, maar maar 2 TMC zenders: Via-TMC en Sky. De voeding heb ik nog niet aangesloten, die vraag staat dus nog open, moet de voeding aangesloten worden als je een niet active antenne op je auto hebt staan?
Ja, de MA 1410 is een actieve splitter met ingebouwde versterker dus. En die heeft een voeding nodig.

Ik herinner me een posting van Toho van een paar weken geleden waarin aan de orde kwam dat er op dit punt een onduidelijkheid zat in de instructie, even zoeken dus...

Groet,
JW

Edit JW: De posting en het verhaal vind je hier: viewtopic.php?t=3823&highlight=ma+1410
Daaruit blijkt dat er inderdaad een onduidelijkheid zit in de instructie. Wel aansluiten dus aan de geschakelde plus. Eventueel kun je de "Antenne sturing" gebruiken die op de meeste radio's zit en waarmee een automatische antenne aangestuurd wordt.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member

Bericht door void »

Dank je JW. Vanavond de soldeerbout maar weer voor de dag halen dan. Ik zal het verschil in aantal zenders hier laten weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Er is inderdaad onduidelijkheid in de instructie. Gelukkig hebben we dit forum en kwam ik erachter dat het niet geheel correct in de handleiding staat. Heb hem dus ook aangesloten (actief "gemaakt") en heb tot nu toe geen problemen gehad met TMC-ontvangst...

Ik ben benieuwd of jij verschil ziet.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
void
Starting Member
Starting Member

Bericht door void »

Ik heb hem gisteren avond aangesloten. Voordat ik hem aansloot had ik de volgende zenders:
  • ViaTMC
  • SkyTMC4U
  • Via-TMC
  • RWS-RAD1
Nadat ik hem aangesloten had, had ik de volgende zenders
  • ViaTMC
Na een tijdje had ik weer het hele rijtje
  • ViaTMC
  • SkyTMC4U
  • Via-TMC
  • RWS-RAD1
Het is dus moeilijk om nu al te zeggen dat het geholpen heeft, maar het geeft in ieder geval een goed gevoel dat hij nu goed is aangesloten. (Ik moet er wel bij zeggen dat ik in beide gevallen in de garage stond, waar ik overigens ook nog gewoon 4 GPS satelieten had :D )

Morgen vertrekken we naar Oostenrijk en ik ben wel benieuwd hoe het dit jaar bij München zal gaan omdat we daar eigenlijk altijd wel even file hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Wie weet komen we elkaar dan nog ergens onderweg tegen, ook wij gaan morgen onderweg naar Oostenrijk :wink:

Even terug naar het verhaal: Je kunt een check doen op de signaalsterkte. Daarvoor moet je in het menu "Systeeminformatie" naar "Diagnose", via de code die je op pagina 27 van de inbouwinstructie van de PC 5400/5500 vindt. Dan naar TMC en daar zie je de QUAL staan.
Die waarden liggen dan ruim boven de 40 als het goed is, tot wel 60 à 65 toe, trek dan even de plus los van de splitter en vermoedelijk zie je 'm dan omlaag gaan.

Pas overigens op in dat diagnose menu, verander er verder niks, voor je het weet zitten je instellingen verkeerd.

Succes, goeie reis en prettige vakantie. In elk geval met (meer dan) genoeg sneeuw :)

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator

Bericht door ritselaar »

Jw zal al wel al in bed liggen om zich voor te bereiden op de files rond München

JW geeft al aan dat de ontvangst ruim boven de 40 moet liggen.

Ook ik heb uiteraard al wat rondgekeken in dat TMC-menu, waarden liggen bij mij meestal zo in reeks van 50 tot 60.

Uiteraard geen idee wat de waarde voorstelt, maar hoe liggen de "gemiddelde/normale" waarden van een zender, danwel wat is maximaal mogelijk ?

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

ritselaar schreef:Jw zal al wel al in bed liggen om zich voor te bereiden op de files rond München

JW geeft al aan dat de ontvangst ruim boven de 40 moet liggen.

Ook ik heb uiteraard al wat rondgekeken in dat TMC-menu, waarden liggen bij mij meestal zo in reeks van 50 tot 60.

Uiteraard geen idee wat de waarde voorstelt, maar hoe liggen de "gemiddelde/normale" waarden van een zender, danwel wat is maximaal mogelijk ?

Frits de Laar
Hallo Frits,

Nou nee hoor, we gaan pas om een uur of 10 weg morgenochtend, en rijden dan tot vlak bij Ulm. Doen we al jaren zo, we hebben daar een heerlijk familiehotelletje met uitstekend eten en een voortreffelijk glas wijn :)

Effe serieus, bij mijn weten is de hoogste tot nu toe waargenomen waarde voor Qual iets van 65. Ergens op dit forum heeft Willem (WS) iets gemeld, uit die info citeer ik nu. In het TMC hoofdstuk staat er meer over.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Aansluiten MOV 653
    door Sjakhalters » 09 okt 2015 15:15 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 495
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 332
  • Garmin nuvi 3597LM aansluiten op PC
    door catmen » 27 jun 2016 14:40 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 654
  • Actieve aub aansluiten RNS MFD2 type B
    door BakkerOnTour » 17 jan 2017 17:07 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Weergaves: 1094
  • Uconnect aansluiten in Ducato 2.3jtd
    door dick68 » 29 dec 2016 20:45 » in Fiat
    Reacties: 4
    Weergaves: 1333
  • Niet VDO camera aansluiten op MI2200
    door Michiel1984 » 13 sep 2015 13:15 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Weergaves: 650
  • Camera aansluiten op carminat (grand espace 2003)
    door Paul kriek » 20 mar 2017 23:01 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 2369

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”