VDO Dayton MS5200: kuren of ligt het aan de feestdagen?

Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

VDO Dayton MS5200: kuren of ligt het aan de feestdagen?

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vanmiddag rijdend over de A27 van Oosterhout naar Utrecht passeer ik de brug over de Merwede bij Gorinchem.
Systeem staat op 3D, verlichting aan en op het scherm zie ik langzaam het fraaie blauw van de Merwede onder me door glijden. Dan bereik ik de noordoever en plotseling is het overal blauw gekleurd. Deze kleur gaat pas weer weg als ik het display op 2D heb gezet en even een keer de schaal heb veranderd. Wellicht dat andere acties ook het zelfde resultaat zouden hebben gehad.

Is dit een toevalstreffer? Ik denk het niet want terugkomend ben ik er bij Sleeuwijk even afgegaan om het nog eens te proberen en ja hoor, ook de tweede keer kleurt alle land waterblauw zo ver het oog reikt.
Ik heb het maar zo gelaten en knooppunt Gorinchem over gereden en terug naar Oosterhout.
Bij Nieuwendijk werd het me te gortig en heb ik alle kleuren weer even teruggezet met de zelfde truc als boven.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Ik heb daar afgelopen week-end ook gereden en geen enkel probleem ondervonden. Wellicht eens proberen het kaartmateriaal opnieuw op de sd kaart te zetten. Het kan best zijn dat er ergens een bitje blijft hangen (of is omgevallen).
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Gisteren wederom over de Merwedebrug en nu geen probleem gehad. Kleurtje helemaal normaal.
Wel een ander fenomeen: Gisteravond vertrokken en de Navi gaat aan, na inschakelen van de verlichting zijn de aanduidingen in de beide statusbalken slechts met moeite te ontcijferen omdat alles wit of heel licht groen is en niet te onderscheiden van de basiskleur grijs. Remedie: licht uit en weer aan!

En tijdens een testsessie even naar schaal 200 m en voilá wederom alles blauw.

Wat me niet bevalt of op z'n minst als vreemd voorkomt is de waarschuwing voor benzinestations langs de weg.
Er komt een pop-upscherm met een waarschuwing op ongeveer 300 m voor de positie van het hoofdgebouw. Dat is vrijwel in alle gevallen als je de afrit al aan het passeren bent. Daar moest ik het maar bij het icoontje zelf houden.
Ook de waarschuwing voor benzinestations aan de andere zijde van de snelweg lijken met ietwat overbodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Dit zo lezende zit ik me af te vragen of het iets te maken kan hebben met niet-stabiele spanningen.

Ik kom op dat idee omdat er auto's zijn waarbij een spanning gemaakt wordt die niet constant is maar bestaat uit blokpulsen die in breedte kunnen variëren, oftewel Pulse Breedte Modulatie. De gemiddelde waarde daarvan bepaalt dan de spanning, een 50% duty-cycle geeft dan 6V ipv 12V.
Dat is geen theorie, er zijn auto's die op die manier bijvoorbeeld de remlichten combineren met het achterlicht. Er zit dan maar één 12V lampje in dat met een 50% duty-cycle voorzien wordt van 6V wanneer het als achterlicht moet werken, en als er geremd wordt gaat die blok over 99% cycle, in feite wordt dat dan een spanning van 12V. Ook die is echter niet geheel constant, er zitten pulsen op :idea:
Als zo'n soort signaal doorkomt naar de ingang van de navi krijg je heel rare verschijnselen, net zoiets als wanneer je 'm aftakt achter de rheostat van de dash-verlichting. Die tegenwoordig ook meer en meer werken met PBM, onder andere in sommige Opel's
Maar ook achteruitrijlichten blijken op die manier gestuurd te worden, onder andere bij enige VW's

Daarom de vraag: weet je iets af van de spanningen in jouw Touran, hoe worden die "gemaakt", en heb je misschien een oscillosscoop tot je beschikking om dat te meten?

Overigens, zijn die verschijnselen kaart-onafhankelijk? Je hebt immers zowel de TA als de NT SD's tot je beschikking naar ik begrepen heb? Wel een fraaie luxe trouwens :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Tot nu toe zijn de verschijnselen opgetreden zowel met TA als met NT

Ik weet ook dat mijn Touran net zoals alle andere VW's in het verlichtingscircuit voorzien is van een systeem waarbij na inschakelen van het contact o.a. alle functies pre-start worden getest. Dat er daarbij sprake is van een 50% duty cycle van de 12 volt acht ik niet waarschijnlijk want dat zou m.i. dan een frequentie afhankelijke brom tengevolge kunnen hebben in de aangesloten audio-apparatuur. Is het ook niet zo dat met een 50% duty-cycle er een andere effectieve waarde uit naar voren zou komen? En dan zouden de lampen allemaal iets minder fel branden lijkt me. Maar ik geef graag mijn idee voor de kennis van iemand anders.
Ik heb geen scoop ter beschikking helaas, dus erg gefundeerd kan mijn idee niet zijn.

Ik houd het desondanks voorlopig op een verkeerd bitje in de software.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Gerritje schreef:Wat me niet bevalt of op z'n minst als vreemd voorkomt is de waarschuwing voor benzinestations langs de weg.
Er komt een pop-upscherm met een waarschuwing op ongeveer 300 m voor de positie van het hoofdgebouw. Dat is vrijwel in alle gevallen als je de afrit al aan het passeren bent. Daar moest ik het maar bij het icoontje zelf houden.
Ook de waarschuwing voor benzinestations aan de andere zijde van de snelweg lijken met ietwat overbodig.
Zet Petrol station finder bij infopunten ff uit, dat scheelt.......... :lol:
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Jammer maar bij infopunten heb ik alleen maar de Flitsinfo, al die andere punten staan bij bijzondere locaties.
Die zijn bij mij toegankelijk in kaartmode, info, bijzondere locatie.
En nu komt het, kunt ze alleen maar krijgen inclusief geluid en pop-up.
Kan dat zo worden ingesteld dat ze uitsluitend ingeblend worden met de kaart?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Helemaal onderin de lijst Flitsinfo, als laatste, staat Petrol Station finder, althans, bij mijn 5200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bij mij staat de Petrol Station Finder vermeld bij Reisinformatie in het hoofdmenu, waarin je net als de andere gidsen kunt zoeken en welke ook alleen als zoekmogelijkheid is bedoeld, bij Infopunten onder het instellingenmenu, waar deze aan of uit gezet kan worden en bij Bijzondere Locaties in het infoscherm van de kaartweergave. Alleen daar had ik de benzinestations geselecteerd.

Ik zal nog eens gaan proberen wat het voor effect heeft als ik ze alleen aan zet bij de Infopunten. Maar het is nu al duidelijk dat daar alleen voor alle categorieën tegelijk het geluid aan/uit kan worden gezet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik heb het nu verder uitgeprobeerd:

Als je de Petrol Station Finder bij Infopunten inschakelt krijg je de benzinestations ingeblend en een waarschuwing als je op 300 m zit.
Precies hetzelfde gebeurt als je bij Bijzondere Locaties de Benzinestations inschakelt.

Bij Infopunten kun je echter voor de hele groep het geluid uitzetten wat bij Bijzondere Locaties niet kan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Precies..........alleen krijg ik bij aanvinken van benzinestations bij bijzonder locaties alleen het icoontje, verder nix.

maar voorlopig krijg ik helemaal nix meer, kom niet verder dan Attentie scherm.........grrrrr

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Nou dan ga ik weer verder. Ik heb alleen de Bijzondere Locaties aan staan en wellicht dat er nog een bitje is blijven hangen van de vorige instelling waardoor ik zowel pop-ups als geluidjes krijg.
Er is natuurlijk ook een goede kans dat ik het gewoon niet goed doe :oops:
maar voorlopig krijg ik helemaal nix meer, kom niet verder dan Attentie scherm.........grrrrr
Hoezo? Loopt ie nu gewoon vast? Of is dit een nawee van de vorige problematiek met de POI's?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Wel, het was toch een haperend bitje veronderstel ik nu want ik hb hem even helemaal van de spanning afgehad en nu krijg ik bij de Bijzondere Locaties alleen nog maar een icoontje in beeld en geen geluid of pop-upscherm meer.

Hoezo Software 2.55 POI bugfix?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Gerritje schreef:Nou dan ga ik weer verder. Ik heb alleen de Bijzondere Locaties aan staan en wellicht dat er nog een bitje is blijven hangen van de vorige instelling waardoor ik zowel pop-ups als geluidjes krijg.
Er is natuurlijk ook een goede kans dat ik het gewoon niet goed doe :oops:
Hoezo? Loopt ie nu gewoon vast? Of is dit een nawee van de vorige problematiek met de POI's?
Geen idee, doet nix meer, alleen dus beginscherm.......dan leest ie als het goed is nog niet eens van de SD kaart, dus daaraan kan het ook niet liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Gentry schreef:
Geen idee, doet nix meer, alleen dus beginscherm.......dan leest ie als het goed is nog niet eens van de SD kaart, dus daaraan kan het ook niet liggen.
Moelijk te zeggen waar het aan ligt. Of jouw "pimpen" misschien toch een rol speelt is moeilijk te beoordelen, je weet gewoon niet wat er van de SD kaart al eerder naar het systeem geschreven is. :oops:
Ik zou, als je dat lukt, opnieuw de 2.55 inspelen en dan een "standaard" SD met kaartgegevens uitproberen.
Ben benieuwd......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Om dat te doen moet ik toch eerst voorbij het opstartscherm komen.........en dat is nu juist het probleem.

Maar je weet dat ie al eerder kuren had, voor het pimpen.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Nog een een aantal observaties:

Als ik het contact aanzet (na een aantal uren stilstand) valt me op dat steevast het aantal satellieten op de onderste statusregel 0 is. Binnen enkele minuten en soms zelf veel eerder worden dat er voldoende voor een zwart symbooltje.

Op de bovenste statusregel staat er steevast slechts één TMC station vermeld maar alle TMC berichten zijn meteen beschikbaar. Een enkele keer gebeurt het dat bij inschakelen het TMC symbool rood is waarbij geen ontvangst wordt verondersteld maar bij het oproepen van de info blijken er zomaar 5 of 7 zenders voorhanden. Pas bij het selecteren van een zender verandert dan het symbool in het groene stationssymbool. Een verkeerd bitje?

Dat er telkenmale zo weinig "startinformatie" beschikbaar is heeft mij geleid naar een meting of niet toch de spanningen omgedraaid zitten maar dat blijkt niet het geval.

Het verkeersbord met camera, soms rood, soms zwart en soms knipperend lijkt me te maken te hebben met de zelf ingestelde marge bij snelheidslimietoverschrijding. Voornamelijk merkbaar bij overgang van 120 naar 100 km/h.

Gentry:
Wat is de huidige status van je gecrashte computer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Ik heb de SW SD kaart geplaast en toen startte ie wel door, daarna kan ik de NT sd kaart weer plaatsen en deed ie het weer. (hij vroeg niet om SW te gaan laden)
Maar daarna kan het zo weer gebeuren dat ie vastloopt. Kan ook maar zo zijn dat ie de volgende paar keren wel gewoon opstart en daarna ineens niet meer.
Ik heb er nu een andere PC5200 inzitten met dezelfde configuratie (SW2.55) en mijn "gepimpte" NT software sd card en doet het naar behoren tot nu toe.

Ben dus echt ff aan het testen om zeker te weten dat het niet aan de gepimpte software ligt, als het goed is krijg ik morgen een andere 2GB sd kaart voor in het andere slot, zodat ik beide tegelijk kan testen met opstarten (TA en NT).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tux1971
Starting Member
Starting Member

Bericht door tux1971 »

Gerritje schreef:............Wel een ander fenomeen: Gisteravond vertrokken en de Navi gaat aan, na inschakelen van de verlichting zijn de aanduidingen in de beide statusbalken slechts met moeite te ontcijferen omdat alles wit of heel licht groen is en niet te onderscheiden van de basiskleur grijs
Dat issue met de niet te lezen witte tekst in lichgrijze statusbalken duikt deze week bij mij plotseling ook de kop op. Maar niet alleen in de statusbalken, ook in het adres-scherm is helemaal niks meer te lezen. Ik heb ook de 2.55 erop.

Verder nog meer kuren: hij is vandaag gecrashed met de volgende chronologie:
- tijdens de rit wordt het scherm op de autobaan plotsling zwart
- hij start netjes opnieuw op
- de kaart springt terug op het beginpunt van de rit en rijdt van daaruit (op snelheidsimpuls?) dus ergens anders vrolijk verder
- hij blijft rijdend op de autobaan maarliefst 10 (!!!!) lange minuten op nul satellieten staan. Vreemd. Daarna vindt hij ze pas.

Ik zeg: op naar de SW 2.60!! :-)
[color=green]My toys: Car BMW E91 & Navigation MS5200 with MM5300 (5.8'') & Handsfree Parrot 3200 LS Color
[/color]
[color=blue]Life is too short to drive a mercedes! ;-)[/color]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO Dayton VRM 6100
    door hymer marc » 16 apr 2015 10:30 » in Te Koop Gevraagd