VDO Dayton MS5000 instellingen: niet over kleine weggetjes

chantilly
Starting Member
Starting Member

VDO Dayton MS5000 instellingen: niet over kleine weggetjes

Bericht door chantilly »

hallo iedereen

Hoe kan ik mijn gps instellen zodat ik met mijn camper die hele kleine weggetjes niet meer opgestuurd word. Ik heb de gemiddelde snelheid wat verminderd, maar dat geeft volgens mij niet het gewenste resultaat.Wie kan mij op de grote weg leiden.
mvgr roan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Welke kaart gebruik je in je MS 5000?
En welke instelling heb je gemaakt bij de routekeuze? Staat 'ie wel op snelste route of juist niet?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chantilly
Starting Member
Starting Member

vdo ms 5000 instellingen:niet over kleine weggetjes

Bericht door chantilly »

Hallo JW

Mijn kaart is een navtecq 2006 maar de routekeuze staat meestal op secundaire wegen, zou dat de oorzaak kunnen zijn?Ook gebeurt het, als ik een bestemming invoer en de routekeuze is snelweg er kilometers word omgereden om toch maar de snelweg te nemen. Nu gebruik ik meer de viapuntfunctie en dat is volgens mij beter, maar zo moet ik de landkaart bovenhalen om de viapunten te bepalen.
mvgr roan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je doet 2 dingen "fout".
Bij een MS5000 heb je maar 4 mogelijkheden om een routecriterium vast te leggen:
Snelst, kortste, snelwegen, secundaire wegen.
Als jij sowieso al kiest voor secundaire wegen mijdt jouw systeem de snelweg als de pest en kun je wel eens door kleine weggetjes worden gestuurd. Dat lijkt me ook heel logisch.
De tweede vergissing die je begaat is om een viapunt te gebruiken.
Anders dan bij de modernere apparaten is dit namelijk een vast viapunt. Dwz dat je systeem hoe dan ook naar dit punt zal willen al is het midden in een voetgangerscentrum. Deze punten kun je bij de MS5000 dus niet gebruiken om "via" een bepaalde route te gaan.
Probeer ook niet om bijv. een punt op de snelweg mbv je cursor te selecteren. Mocht je er 50 meter naast zitten stuurt hij je bij de eerste afslag terug op de andere baan.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chantilly
Starting Member
Starting Member

ms 5000 instellingen:niet over kleine weggetjes

Bericht door chantilly »

Hallo Gerritje

Met secundaire wegen bedoel ik: wanneer ik secundaire wegen selecteer, ik somtijds de hoofdweg moet verlaten om dan via een klein weggetje opnieuw de hoofdweg te vervolgen. Wanneer ik een viapunt instel word de naam van de gemeente ingesteld en vervolgens het straatnummer en zo kom ik wel op de bestemming ondanks het kan gebeuren dat er een gedeelte"klein weggetje" tussen zit. Indien er een betere afstelling mogelijk is hoor ik het graag.

mvgr roan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Stel hem dan zo in: Snelste of secundaire wegen zonder via-punten..Je kunt geen combinatie van deze twwe maken helaas.
Dat moet gewoon goed gaan, of je moet ook toevallig nog een stokoude kaart-cd hebben waardoor het systeem regelmatig de kluts kwijt raakt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chantilly
Starting Member
Starting Member

Bericht door chantilly »

Hallo Gerritje

Bedankt voor uw snelle reactie, mijn kaart is een NT 2006/2.Wanneer kun je dan wel viapunten gebruiken, ik kan er tot 10 opslaan?
mvgr roan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Wanneer kun je dan wel viapunten gebruiken, ik kan er tot 10 opslaan?
Dit is volkomen nieuw voor me.
Op blz 202 van de handleiding wordt gesproken over 25 via-punten, die je ook allemaal kunt gebruiken bij het uitstippelen van je route. Echter, het systeem bepaalt wat de meest geschikte volgorde is.
Maar anders dan bij de nieuwe systemen zijn deze via-punten niet flexibel, dwz je kunt ze niet gebruiken om ergens "langs" te rijden. Het systeem brengt je er exact naar toe en het kan best zijn dat je dat juist niet wilt.
Voaaral als je tijdens het rijden van een route met een aantal via-punten mocht besluiten om er één of meerdere te wissen, kom je behoorlijk in de problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Ik heb een 5000 en ik kan ook meer dan 10 viapunten opslaan. En ondanks dat de viapunten vaste punten zijn welke het systeem wil aan doen werkt het bij mij toch vrij goed. Als bijvoorbeeld rustig wil toeren stel ik de route keuze in op secundaire wegen (er zijn trouwens 8 mogelijkheden, de vier die al door Gerritje zijn genoemd en dan in combinatie met of zonder tolwegen) en geef de via punten in met enkel de plaatsnaam of gebruik de cursor om een punt aan te geven. Bij grotere plaatsen wis ik het via punt meestal vlak voor ik de plaats in rij.

En bij mij worden de via punten niet automatisch in een meest geschikte volgorde geplaatst. Als ik een eind bestemming geef en daarna de via punten gaat hij eerst naar het eerst opgegeven via punt, daarna naar het tweede ...derde...etc. Ik kan daarom ook zonder problemen via punt 9 bijvoorbeeld wissen, dan gaat het systeem gewoon vanaf punt 8 naar punt 10. Wat wel vervelend is, is dat je er geen extra punt tussen kunt zetten. Als ik bijvoorbeeld bij punt vijf op weg ga naar punt 6 en zie dat er een route wordt gekozen die ik niet wil, dan kan ik er niet nog een via punt tussen zetten. Doe ik dat wel, zal dat punt worden opgenomen tussen het laatste viapunt en het eindpunt.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Als jij slechts 10 via punten hebt dan heb je waarschijnlijk ook een zeer oude systeem-software. Reeds bij de MO5069 kun je tot 25 punten opslaan. En inderdaad het systeem werkt de via-punten af in volgorde van invoer.

Overigens is het aardig dat je tot 8 mogelijkheden komt omdat je al dan niet de combinatie met tolwegen kunt inschakelen. Veel praktisch nut heeft dit denk ik niet. Vooral de combi snel/tolwegen vermijden en snelweg/tolwegen vermijden als je in Frankrijk rijdt lijken me interessant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Die 8 mogelijkheden met de combinatie tolwegen heb ik niet verzonnen. VDO adverteerde daar vroeger mee. Volgens mij staat het ook zo in de gebruiksaanwijzing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

RAH schreef:Die 8 mogelijkheden met de combinatie tolwegen heb ik niet verzonnen. VDO adverteerde daar vroeger mee. Volgens mij staat het ook zo in de gebruiksaanwijzing.
De handleiding is dus blijkbaar achterhaald door de uitgebrachte nieuwere software. Hoe dan ook.... 8 punten zijn over het algemeen al meer dan je nodig hebt. Kom je er wel aan tekort, dan plan je de route in meerdere fases. Bij het bereiken van de eindbestemming :sturen: van een fase, prog je de volgende fase in. Leuk klusje als het even regent.... en je hebt niets anders te doen dan :beer:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member

Bericht door RAH »

Uhhm, nee, die 8 mogelijkheden hebben niets met de via punten te maken maar met de route keuze. Je kunt kiezen tussen snelste, kortste, snelwegen en secundaire wegen. Die vier opties heb je nog een keer met of zonder tolwegen, totaal dus 8 verschillende keuzes om de route te laten berekenen.

Wat de viapunten betreft heb ik nooit anders geweten dan dat er 25 kunnen worden ingegeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik heb die handleiding nog even bekeken en dit staat er echt bij Criteria en viapunten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Kleine ikonen
    door mcl » 27 aug 2022 11:25 » in Waze
    Reacties: 2