VDO Dayton MS3000 in Opel Zafira loopt achter
-
- New Member
VDO Dayton MS3000 in Opel Zafira loopt achter
Hallo Beste mensen,
Ik heb vandaag een Opel Zafira gekocht.
Er zat een VDO Dayton ms3000 in. PC 3000
Bij het uit proberen ervan bleek dat'tie ongeveer 100 meter te laat reageert.
Er zat een schijfje BeNeLux in van 2000-1 in dus in denk dat vanaf die tijd er ook niets meer aan het Nav-syssteem is gedaan.
Kan iemand mij helpen bij het oplossen van het trage probleem. Ik heb even rondgelezen op jullie forum en vind het wel te gek hoor al die kennis.
Gr Rob
Ik heb vandaag een Opel Zafira gekocht.
Er zat een VDO Dayton ms3000 in. PC 3000
Bij het uit proberen ervan bleek dat'tie ongeveer 100 meter te laat reageert.
Er zat een schijfje BeNeLux in van 2000-1 in dus in denk dat vanaf die tijd er ook niets meer aan het Nav-syssteem is gedaan.
Kan iemand mij helpen bij het oplossen van het trage probleem. Ik heb even rondgelezen op jullie forum en vind het wel te gek hoor al die kennis.
Gr Rob
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Heb je al een "kalibratierit" gemaakt?
Daarbij ga je een kwartiertje rijden in een goed gedigitaliserd gebied, met veel afslagen. Geen bestemming ingeven.
Na verloop van tijd moet 'ie nauwkeuriger worden.
Als dat niet blijkt te werken moet er verder gekeken worden naar de puls.
Groet,
JW
Daarbij ga je een kwartiertje rijden in een goed gedigitaliserd gebied, met veel afslagen. Geen bestemming ingeven.
Na verloop van tijd moet 'ie nauwkeuriger worden.
Als dat niet blijkt te werken moet er verder gekeken worden naar de puls.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- New Member
REactie op Zafira loopt achter
Ik heb inderdaad een rit gemaakt met een ingevoerde bestemming, in de stad, Den Haag.
Dus veel digitale inputs.
Hoe zou ik dit moeten doen zonder bestemming. Ik begreep van de vorioge eigenaar dat dit al langer een probleem is. Hij heeft echter niemand ervoor geraadpleegd. Enne Pulse???
Kun je me daar meer over vertellen?
Gr Rob
Dus veel digitale inputs.
Hoe zou ik dit moeten doen zonder bestemming. Ik begreep van de vorioge eigenaar dat dit al langer een probleem is. Hij heeft echter niemand ervoor geraadpleegd. Enne Pulse???
Kun je me daar meer over vertellen?
Gr Rob
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat moet je nu juist niet doen. Geen bestemming ingeven en gewoon een poosje rondrijden zoals JW aangeeft.Ik heb inderdaad een rit gemaakt met een ingevoerde bestemming
De puls is het signaal dat verieert met de afgelegde weg van de wielen. Dat heb je nodig om de computer te laten berekenen waar je bent.
Als je eerst eens de handleiding erbij zou pakken en het hoofdstuk leest over "Hoe werkt de navigatie" dan ben je een stuk wijzer. Eventueel kun je deze handleiding ook hier van de site dowmloaden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- New Member
OK, Ik ga dat nu uitproberen, moet een ritje door de stad maken en zal het gewoon aanzetten.
Ik ben benieuwd, Zal nogmaals de handleiding doorlezen. Daar stond niet zoveel over in...
Will be continued.
Gr Rob
Ik ben benieuwd, Zal nogmaals de handleiding doorlezen. Daar stond niet zoveel over in...
Will be continued.
Gr Rob
Hide post links |
-
- Senior Member
Om het je nog iets makkelijker te maken, op pagina's 83 en 84 van je handleiding staat het uitgelegd hoe het werkt:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- New Member
Mooi dank je.
Ik heb nogmaals doorgelezen. Op nieuw zonder bestemming gereden en ge"herlokeerd"en het blijft een lastige. Wellicht zou een up-date meer bewerkstelligen.
zou ik dat ergens kunnen donloaden?
Gr Rob
Ik heb nogmaals doorgelezen. Op nieuw zonder bestemming gereden en ge"herlokeerd"en het blijft een lastige. Wellicht zou een up-date meer bewerkstelligen.
zou ik dat ergens kunnen donloaden?
Gr Rob
Hide post links |
-
- Senior Member
Als je systeem het nu na kalibratie nog niet goed doet hoef je weinig te verwachten van een evt. update.
Deze zijn namelijk bedoeld om nieuwe mogelijkheden toe te voegen en foutjes te verhelpen maar niet direct om je huidige problemen op te lossen.
Ik verbaas mij telkens weer over de gedachte dat een update (computer) problemen zou kunnen oplossen.
Kijk eens iets dieper om te achterhalen wat aan het slecht functioneren ten grondslag ligt.
Als jouw systeem niet nauwkeurig (genoeg) is dan zou ik het eerder zoeken in een onregelmatige of slechte puls.
Deze zijn namelijk bedoeld om nieuwe mogelijkheden toe te voegen en foutjes te verhelpen maar niet direct om je huidige problemen op te lossen.
Ik verbaas mij telkens weer over de gedachte dat een update (computer) problemen zou kunnen oplossen.
Kijk eens iets dieper om te achterhalen wat aan het slecht functioneren ten grondslag ligt.
Als jouw systeem niet nauwkeurig (genoeg) is dan zou ik het eerder zoeken in een onregelmatige of slechte puls.
Hide post links |
-
- Senior Member
Gerritjes opvatting deel ik voor 100%, uiteraard
En dus: op zoek naar de tachopuls. Hoe zit die nu aangesloten op A5 van de computer, en waar is 'ie van afgetakt? Dat moet gewoon eerst goed uitgezocht worden. Mbv een LED metertje is vast te stellen of 'ie überhaupt werkt.
In het servicemenu is naar ik meen bij de 3000 ook te zien of de puls goed werkt, maar waar dat zit weet ik (niet) meer. Wellicht kan ToHo helpen, bij een 440 werkt dat hetzelfde als bij een 3000.
Hoe zit overigens de computer gemonteerd, netjes horizontaal in alle richtingen?
Groet,
JW
En dus: op zoek naar de tachopuls. Hoe zit die nu aangesloten op A5 van de computer, en waar is 'ie van afgetakt? Dat moet gewoon eerst goed uitgezocht worden. Mbv een LED metertje is vast te stellen of 'ie überhaupt werkt.
In het servicemenu is naar ik meen bij de 3000 ook te zien of de puls goed werkt, maar waar dat zit weet ik (niet) meer. Wellicht kan ToHo helpen, bij een 440 werkt dat hetzelfde als bij een 3000.
Hoe zit overigens de computer gemonteerd, netjes horizontaal in alle richtingen?
Groet,
JW
Hide post links |
-
- New Member
Halo,
De vragen die je steld moet ik onderzoeken. De computer zit links boven wiel ruimte in bagaruimte netjes gemonteerd. Ik zal in het service mene verder kijken.
De vragen die je steld moet ik onderzoeken. De computer zit links boven wiel ruimte in bagaruimte netjes gemonteerd. Ik zal in het service mene verder kijken.
Hide post links |
-
- Moderator
Bij de PC3000 kan je inderdaad in het diagnosemenu zien (uit mijn hoofd zit dit onder 'I/O lezen') hoe het met je puls zit (de waarde van de puls). Je kan daar de waardes aflezen. Als je stil staat moet de puls 0 zijn, als je gaat rijden moet ie oplopen.
Groeten,
Toho_NL.
Groeten,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat oplopen moet heel regelmatig gebeuren, en vervolgens moet dat getal constant blijven als je met een constante snelheid rijdt.Toho_NL schreef:Bij de PC3000 kan je inderdaad in het diagnosemenu zien (uit mijn hoofd zit dit onder 'I/O lezen') hoe het met je puls zit (de waarde van de puls). Je kan daar de waardes aflezen. Als je stil staat moet de puls 0 zijn, als je gaat rijden moet ie oplopen.
Groeten,
Toho_NL.
Maak daar een overzichtje van, in de stijl van: X pulsen horen bij 20 km/u, Y pulsen bij 50 en Z bij 80 km/u. Met zo'n soort tabelletje is wel een grafiekje te maken en dan is te zien wat er gebeurt.
En inderdaad, als de auto stilstaat moet het aantal pulsen 0 zijn, onmiddellijk als je gestopt bent. Ook dat gaat nog wel eens mis, een doorlopende puls is een bron van ellende, dan kan echter een API uitkomst bieden.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- New Member
Pulse
Inmiddels ben i een paar honderd kilometer verder.
Ik merk dattie zich aardig aanpast. In de stad bij een normale snelheid loopt 'tie nog steed sachter.
Op de snelweg merk ik dit meer.
Ik ga op zoek naar jullie ideén. Ik heb nog geen I/O lezen gezien. Ik zal in het conf. zoeken.
Gr
Ik merk dattie zich aardig aanpast. In de stad bij een normale snelheid loopt 'tie nog steed sachter.
Op de snelweg merk ik dit meer.
Ik ga op zoek naar jullie ideén. Ik heb nog geen I/O lezen gezien. Ik zal in het conf. zoeken.
Gr
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: VDO Dayton MS3000 in Opel Zafira loopt achter
Ik weet niet of onderstaande hiermee te maken kan hebben.Cortez schreef: Bij het uit proberen ervan bleek dat'tie ongeveer 100 meter te laat reageert.
Heb zelf ook zoiets aan de hand gehad. Na inbouw van mijn MS4200RS bleek de dagen erna dat de navigatie er continue 100 tot 150 meter naast zat. Als ik bijv. op de A9 langs Amstelveen reed dacht hij dat ik in Amstelveen reed. (Lastig zo'n opmerking "omkeren" op de snelweg ) Wat bleek; er zat een cd uit 2004 in waar onze straat nog niet op huisnummer nivo maar op kruispunt nivo op stond. Hij is begonnen met kalibreren vanaf het dichstbijzijnde kruispunt.
Nadat de 2006 versie erin zat, en een herkalibratie, was het probleem weg.
Misschien dat je wat aan mijn ervaringen hebt.
Gr,
Marc
VRM6100 + PC5200 (TomTom Tele Atlas Eur 2014-2015) + RCS5100 + RC5400 i.c.m. RCD3200 + MA6200
Nokia E72 met OVI Maps V3.04 en Sygic Mobile Maps 10
Voorheen: MS4200, MS4200RS en MS4400
Familie o.a. nog: MS4400 en MS4200RS (Navteq SC Eur 2011-2012)
Hide post links |
-
- Senior Member
Wellicht dat je het anders bedoelt maar dat van een straat alleen de kruispunten in de database zouden staan is voor mij, en naar ik meen vele anderen, een geheel nieuw gezichtspunt.Wat bleek; er zat een cd uit 2004 in waar onze straat nog niet op huisnummer nivo maar op kruispunt nivo op stond
Hide post links |
-
- Moderator
Bij nieuwbouwwijken kan dat toch voorkomen.....
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik ben van mening dat het dan nog niet kan.
Alleen het kruispunt gedigitaliseerd lijkt me onzinnig en als er alleen huisnummers ontbreken dan vindt je systeem toch nog steeds het straatje waar je je bevindt?
Er zijn legio gevallen waar de huisnummers ontbreken en toch vindt een perfect match plaats. Denk eens aan de snelwegen!
Alleen het kruispunt gedigitaliseerd lijkt me onzinnig en als er alleen huisnummers ontbreken dan vindt je systeem toch nog steeds het straatje waar je je bevindt?
Er zijn legio gevallen waar de huisnummers ontbreken en toch vindt een perfect match plaats. Denk eens aan de snelwegen!
Hide post links |
-
- Senior Member
Die laatste opmerking van Gerritje,
Op de kaart CD staan talloze "wegpunten", het zijn die, aan geocoordinaten gekoppelde punten waarmee het systeem werkt. Op een VDO worden die ook gebruikt om al vóór een bocht de richtingspijl te doen buigen, en afhankelijk van de scherpte van de komende bocht deze zelfs helemaal terug te laten wijzen.
Hoeveel wegpunten er op de kaart staan hangt af van de complexiteit van de weg, lang rechtuit dan wel veel bochten, maar het kan oplopen tot enige honderden per kilometer.
Het zijn díe wegpunten die gebruikt worden bij de mapmatching, en als daar iets mis mee is gaat het fout.
Marc's verhaal doet me denken dat er op zijn CD iets mis geweest is met die punten, dat kan een incidentele fout geweest zijn van zijn CD, er kan ook een structurele fout gezeten hebben in die 2004 uitgave van de MCD's.
Welke was dat precies, een TA of een Navteq? En welke was/is de 2006 versie?
Het zou overigens interessant zijn als Marc die oude CD nog eens in z'n systeem stopt, dat moet gewoon werken. En dan kijken of de fout nog optreedt nu de calibratie inmiddels wel op orde is.
Groet,
JW
dat is waar het om draait naar mijn mening.Er zijn legio gevallen waar de huisnummers ontbreken en toch vindt een perfect match plaats. Denk eens aan de snelwegen!
Op de kaart CD staan talloze "wegpunten", het zijn die, aan geocoordinaten gekoppelde punten waarmee het systeem werkt. Op een VDO worden die ook gebruikt om al vóór een bocht de richtingspijl te doen buigen, en afhankelijk van de scherpte van de komende bocht deze zelfs helemaal terug te laten wijzen.
Hoeveel wegpunten er op de kaart staan hangt af van de complexiteit van de weg, lang rechtuit dan wel veel bochten, maar het kan oplopen tot enige honderden per kilometer.
Het zijn díe wegpunten die gebruikt worden bij de mapmatching, en als daar iets mis mee is gaat het fout.
Marc's verhaal doet me denken dat er op zijn CD iets mis geweest is met die punten, dat kan een incidentele fout geweest zijn van zijn CD, er kan ook een structurele fout gezeten hebben in die 2004 uitgave van de MCD's.
Welke was dat precies, een TA of een Navteq? En welke was/is de 2006 versie?
Het zou overigens interessant zijn als Marc die oude CD nog eens in z'n systeem stopt, dat moet gewoon werken. En dan kijken of de fout nog optreedt nu de calibratie inmiddels wel op orde is.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
De 2004 CD was een TA.
Heb de radio van mijn broer uit Amsterdam overgenomen, daar werkte alles al jaren perfect.
Ik woon echter in een redelijk nieuwe wijk die op de 2004 versie alleen de straten zonder huisnummers had staan.
Heb toen enkele malen de radio geheel spanningsloos gemaakt om een her kalibratie te forceren. Dat mocht toen niet baten. Alleen een her kalibratie met de 2006/2007 TA gaf het gewenste resultaat. En hij is nu tot op de meter nauwkeurig.
JW ik zal eens kijken of ik die 2004 CD nog heb liggen. Zal dan eens een testje doen.
Heb de radio van mijn broer uit Amsterdam overgenomen, daar werkte alles al jaren perfect.
Ik woon echter in een redelijk nieuwe wijk die op de 2004 versie alleen de straten zonder huisnummers had staan.
Heb toen enkele malen de radio geheel spanningsloos gemaakt om een her kalibratie te forceren. Dat mocht toen niet baten. Alleen een her kalibratie met de 2006/2007 TA gaf het gewenste resultaat. En hij is nu tot op de meter nauwkeurig.
JW ik zal eens kijken of ik die 2004 CD nog heb liggen. Zal dan eens een testje doen.
VRM6100 + PC5200 (TomTom Tele Atlas Eur 2014-2015) + RCS5100 + RC5400 i.c.m. RCD3200 + MA6200
Hide post links |
-
- Starting Member
Wat is een API?
Mijn signaal van de snelheidsmeter is namelijk niet goed!!
Hide post links |
-
- Senior Member
Gele balk links in beeld, zoeken, API, et voiláWat is een API?
Hide post links |
-
- Starting Member
Als je je achteruitrijsignaal niet aangesloten hebt, doet de TACHO het dan ook niet goed???
Bij mij geeft ie -300 pulsen
Groet,
Eldee
Bij mij geeft ie -300 pulsen
Groet,
Eldee
Hide post links |
-
- Senior Member
Achteruitrijsignaal en tacho beïnvloeden elkaar niet.
Echter, als de tacho op -300 staat is er iets mis gegaan met de instellingen in het service-menu
Overigens -300, is dat een permanente aanwijzing of alleen bij een bepaalde snelheid waarvan je ons nog geen verdere mededeling wilt doen.
Het zou in z'n algemeenheid helpen als je iets specifieker kunt zijn mbt tot je problemen want zo blijven we natuurlijk gissen. Eerst ben je actief met vragen over een MS4150 en geheugenproblemen en nu zit je toch echt in de problematiek van een MS3000. Verwarring alom dus.
Echter, als de tacho op -300 staat is er iets mis gegaan met de instellingen in het service-menu
Overigens -300, is dat een permanente aanwijzing of alleen bij een bepaalde snelheid waarvan je ons nog geen verdere mededeling wilt doen.
Het zou in z'n algemeenheid helpen als je iets specifieker kunt zijn mbt tot je problemen want zo blijven we natuurlijk gissen. Eerst ben je actief met vragen over een MS4150 en geheugenproblemen en nu zit je toch echt in de problematiek van een MS3000. Verwarring alom dus.
Hide post links |
-
- Moderator
Zit de puls toevallig niet opde toerenteller aangesloten ?
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW -- -