traject preview bij MS5500
-
- Junior Member
traject preview bij MS5500
Hela,
Vanmiddag is mijn systeem (MS5500XL) geinstalleerd in m'n Audi.
Vrijdagochtend gaan we al op vakantie dus veel tijd om alle ins-
en outs uit te zoeken heb ik niet.
Mijn vraag is simpel:
als ik van Leeuwarden naar Lyon een route plan, kan ik dan
even snel zijn route bekijken? Of moet ik dat via de scale-setting doen?
Dat ik die op 500 km zet of hoger?
Alle verdere tips zijn welkom!
Groet Mazlbeer
Vanmiddag is mijn systeem (MS5500XL) geinstalleerd in m'n Audi.
Vrijdagochtend gaan we al op vakantie dus veel tijd om alle ins-
en outs uit te zoeken heb ik niet.
Mijn vraag is simpel:
als ik van Leeuwarden naar Lyon een route plan, kan ik dan
Alle verdere tips zijn welkom!
Groet Mazlbeer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Halo MAzlbeer
Mooi dat het systeem al is ingebouwd kun je hem mooi uitproberen in de vakantie
Tip
Wanneer je de dynamische route inschakelt zal het systeem bij een file op de route zelf een beslissing nemen aan de hand van de vooraf ingestelde persoonlijke waarde
In het menu instellingen kan je onder dynamische route zelf je waarde (omleidingwens) instellen.
Omleidingwens : beslissingsfactor voor omleiding-waarde 1 bijna geen omleiding, waarde 5 bijna altijd
Verkeershorizon: systeem beoordeelt de files tot de opgegeven afstand van huidige positie
Totale vertraging: geeft aan bij welke totale vertraging het systeem een omleiding moet gaan geven.
Zodra bij file aan de waarde's wordt voldaan komt er automatisch een scherm met de geplande omleiding waarbij het aantal km en tijd meer of minder wordt aangegeven, hierna kan je aangeven of je de omleiding accepteert of niet.
Wanneer je geen gebruik van de dynamische route wil maken kun je dit uitschakelen bij routecriterium.
Het systeem werkt dan zoals bij de MS5000.(wel info maar geen autom. omleiding)
Ik ben benieuwd hoe de TMC ervaring straks in Frankrijk is.
alvast een fijne vakantie
mvgr.
Willem.
Mooi dat het systeem al is ingebouwd kun je hem mooi uitproberen in de vakantie
Je kunt inderdaad via de map optie de route in een keer volgen (witte lijn), je kan ook door de routelijst bladeren, maar dan moet je wel een beetje bekend zijn met de route.als ik van Leeuwarden naar Lyon een route plan, kan ik dan
Tip
Wanneer je de dynamische route inschakelt zal het systeem bij een file op de route zelf een beslissing nemen aan de hand van de vooraf ingestelde persoonlijke waarde
In het menu instellingen kan je onder dynamische route zelf je waarde (omleidingwens) instellen.
Omleidingwens : beslissingsfactor voor omleiding-waarde 1 bijna geen omleiding, waarde 5 bijna altijd
Verkeershorizon: systeem beoordeelt de files tot de opgegeven afstand van huidige positie
Totale vertraging: geeft aan bij welke totale vertraging het systeem een omleiding moet gaan geven.
Zodra bij file aan de waarde's wordt voldaan komt er automatisch een scherm met de geplande omleiding waarbij het aantal km en tijd meer of minder wordt aangegeven, hierna kan je aangeven of je de omleiding accepteert of niet.
Wanneer je geen gebruik van de dynamische route wil maken kun je dit uitschakelen bij routecriterium.
Het systeem werkt dan zoals bij de MS5000.(wel info maar geen autom. omleiding)
Ik ben benieuwd hoe de TMC ervaring straks in Frankrijk is.
alvast een fijne vakantie
mvgr.
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1
Kia Picanto<>TomTom GO950 Live
test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa
Hide post links |
-
- Junior Member
Sorry voor de late Reply,
maar op vakantie gaan betekend veel werk
Ik zal je tips gaan proberen en het systeem in de stresstest gooien
De TMC in Frankrijk zal ik zeker proberen!
Groet MAzlbeer
maar op vakantie gaan betekend veel werk
Ik zal je tips gaan proberen en het systeem in de stresstest gooien
De TMC in Frankrijk zal ik zeker proberen!
Groet MAzlbeer
Hide post links |
-
- Moderator
Ik ga in de week van 6 maart (dit is op een zaterdag) ook op vakantie in Frankrijk. Wij hebben een Philips Carin systeem (ik dacht de 440 (met een radio en computer)). Ik ga daar ook zeker de TMC eens proberen. Wij hebben een BMW CD en ben benieuwd hoe dit gaat werken. Ik laat het dan nog weten!
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om de route die mijn systeem plant te zien? Nu kan ik het een klein stukje zien (een stuk of 10 á 15 "verdere begeleidingen"), maar ik zou graag verder kunnen kijken. Weet iemand of dit kan?
Groetjes,
Toho.
Weet iemand trouwens of het mogelijk is om de route die mijn systeem plant te zien? Nu kan ik het een klein stukje zien (een stuk of 10 á 15 "verdere begeleidingen"), maar ik zou graag verder kunnen kijken. Weet iemand of dit kan?
Groetjes,
Toho.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Met de TMC in Frankrijk is het erg simpel en daarom nogal treurig gesteld.
In een ander topic staat er veel meer over te lezen daarom hier even de korte samenvatting:
-Op de betaalde autoroutes is de TMC beschikbaar voor dat stuk van de autoroute dat bereden wordt. Die TMC info wordt geleverd door de beheerder van die autoroute, zoals daar zijn Cofiroute, ASF, en nog een vijftal als ik het goed heb. Niks meer.
-Buiten de autoroutes verzorgt V-Traffic de TMC, via France Inter. Alleen, dat is betaal-TMC en een decoder ontbreekt op alle in ons land geleverde apparatuur. Dus blijft je symbooltje daar rood, als je een kleurensysteem hebt. Anders weet je gewoon niks. Helaas dus
Groet,
JW
Met de TMC in Frankrijk is het erg simpel en daarom nogal treurig gesteld.
In een ander topic staat er veel meer over te lezen daarom hier even de korte samenvatting:
-Op de betaalde autoroutes is de TMC beschikbaar voor dat stuk van de autoroute dat bereden wordt. Die TMC info wordt geleverd door de beheerder van die autoroute, zoals daar zijn Cofiroute, ASF, en nog een vijftal als ik het goed heb. Niks meer.
-Buiten de autoroutes verzorgt V-Traffic de TMC, via France Inter. Alleen, dat is betaal-TMC en een decoder ontbreekt op alle in ons land geleverde apparatuur. Dus blijft je symbooltje daar rood, als je een kleurensysteem hebt. Anders weet je gewoon niks. Helaas dus
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
JW schreef ondermeer:
Omgeving Chambery, Albertville, Moutiers en dan afhankelijk waar je heen gaat vanaf Moutiers meestal iedere kant op wel een file (Heb zelf deze ervaringen ook al diverse keren gehad)
Om vervolgens zonder TMC weer in de file te staan voor de skilift
Frits de Laar
Ik gok dat Toho_NL naar de wintersport gaat, ofwel de wegen met de files zijn van te voren al bekend.Anders weet je gewoon niks. Helaas dus
Omgeving Chambery, Albertville, Moutiers en dan afhankelijk waar je heen gaat vanaf Moutiers meestal iedere kant op wel een file (Heb zelf deze ervaringen ook al diverse keren gehad)
Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Moderator
Ik ga inderdaad op wintersport. Echter, ik ga niet aanstaande week, maar de week erna. Hopelijk scheelt dat in de drukte (ook voor de skilift ). Ik ga trouwens naar Les Arcs (enige gebied (van omvang) in die omgeving waar ik nog niet geweest ben). Ik hoop dat de TMC een beetje goed werkt doet en het systeem me dan binnendoor (via Annecy) kan leiden als dat nodig mocht zijn..ritselaar schreef:
Ik gok dat Toho_NL naar de wintersport gaat, ofwel de wegen met de files zijn van te voren al bekend.
Frits de Laar
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Moderator
Ik weet niet hoe je rijdt, maar als je via luxemburg, nancy dijon lyon gaat, kom je niet echt bij Annecy langs.
wel als je bij jou vandaan richting venlo, karlsruhe basel geneve gaat.
Deze weg kan ik wel dromen, heb ik geen navigatie voor nodig.
Ook buiten krokusvakantie kan het soms druk zijn daar op zaterdag, puttende uit eigen ervaring.
Les Arcs is zeker mooi, zeker nu de lift klaar is naar La Plagne.
Ik ga pas 6 april (zal wel tignes of val thorens worden)
Ski Heil
Frits
Ook buiten krokusvakantie kan het soms druk zijn daar op zaterdag, puttende uit eigen ervaring.
Ski Heil
Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo ToHo,
Je schreef:
Er is alleen TMC op en over de bereden, betaalde autoroute, en zodra je die betaalde autoroute verlaat is het dus over en uit. Helaas, pindakaas, maar ja, dat kennen die Fransen toch ook niet, dus..
Goeie reis volgende week, hopelijk niet te veel files en route.
Groet,
JW
Je schreef:
Wel, hoop doet leven, maar hier is 'ie ijdel. Er is, zoals ik eerder schreef zeer goede TMC in Frankrijk via France Inter, alleen die kunnen wij met onze systemen niet ontvangen. Daarvoor ontbreekt de decoder.Ik hoop dat de TMC een beetje goed werkt doet en het systeem me dan binnendoor (via Annecy) kan leiden als dat nodig mocht zijn..
Er is alleen TMC op en over de bereden, betaalde autoroute, en zodra je die betaalde autoroute verlaat is het dus over en uit. Helaas, pindakaas, maar ja, dat kennen die Fransen toch ook niet, dus..
Goeie reis volgende week, hopelijk niet te veel files en route.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Moderator
Ik rijd via Luxemburg en ga tussen Dijon en Lyon van de snelweg af en dan door de Vogezen binnendor naar Annecy. Dit scheelt aanmerkelijk in de tol en het is maar ongeveer 30 tot 60 minuten langer rijden. De vorige keer scheelde het ons zeer veel file...ritselaar schreef:Ik weet niet hoe je rijdt, maar als je via luxemburg, nancy dijon lyon gaat, kom je niet echt bij Annecy langs.
Ski Heil
Frits
De lift naar La Plagne (de Soleil Express meen ik) is inderdaad klaar. Wat een skigebied is het nu he? In La Plagne ben ik al een paar keer geweest, maar het is mooi om te zien dat ze de gebieden nu gekoppeld hebben. Vorig jaar was ik in Tignes (uiteraard met de Espace Killy skipas) en dit gebied vind ik nog steeds het mooist..
Nu maar hopen op geen file en een beetje goed weer (er ligt al genoeg sneeuw). Het zou toch mooi zijn als de TMC in Frankrijk ooit eens op de een of andere manier ook door ons te ontvangen is (buiten de Autoroutes). Maar ja, we zien wel wat de toekomst ons brengt.
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |
-
- Junior Member
Ola,
nou ik ben weer trug.... Nog alles heel en zo
Man wat werkt zo'n navi geweldig!!!! TMC werkt echt prachtig!
In Frankrijk viel ie regelmatig weg, maar we hebben toch af en toe
een omleiding erdoor kunnen nemen!
In Belgie sloeg het systeem haast op tilt..... Wij reden er op de bewuste vrijdag
doorheen dat er 1100 kilometer file stond door een ENORME sneeuwval.
De naam: Brussel was haast van de kaart geveegd door de symbolen van
file/opstoppingen en andere narigheid
Door Duitsland op de terugweg werkte TMC ook top!
Heeft ons ook behouden voor 44 minuten vertraging bij Bonn.
1 nadeel..... Je blijft op het scherm loeren en vergeet af en toe op de weg te letten
Alleen werken met VIApunten is nog wat verwarrend. Als je alleen een plaatsnaam
noemt waar je LANGS wilt rijden, dan zegt ie dat de route niet gepland kan worden.
Verder heeft mijn vriendin pompstations ingepland in de display en we krijgen het er niet meer uit....
Iemand nog suggesties?
Groet MAzlbeer
MS5500XL + TMC in een Audi A6 Avant 2.7 Bi-T
nou ik ben weer trug.... Nog alles heel en zo
Man wat werkt zo'n navi geweldig!!!! TMC werkt echt prachtig!
In Frankrijk viel ie regelmatig weg, maar we hebben toch af en toe
een omleiding erdoor kunnen nemen!
In Belgie sloeg het systeem haast op tilt..... Wij reden er op de bewuste vrijdag
doorheen dat er 1100 kilometer file stond door een ENORME sneeuwval.
De naam: Brussel was haast van de kaart geveegd door de symbolen van
file/opstoppingen en andere narigheid
Door Duitsland op de terugweg werkte TMC ook top!
Heeft ons ook behouden voor 44 minuten vertraging bij Bonn.
1 nadeel..... Je blijft op het scherm loeren en vergeet af en toe op de weg te letten
Alleen werken met VIApunten is nog wat verwarrend. Als je alleen een plaatsnaam
noemt waar je LANGS wilt rijden, dan zegt ie dat de route niet gepland kan worden.
Verder heeft mijn vriendin pompstations ingepland in de display en we krijgen het er niet meer uit....
Iemand nog suggesties?
Groet MAzlbeer
MS5500XL + TMC in een Audi A6 Avant 2.7 Bi-T
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Dus ook weer terug, en een boel ervaringen rijker zo te lezen.
Je hebt het over een file bij Bonn, dat was toch niet die van zondagmiddag, aan de oostkant van Köln, 5 km vaststaand verkeer? Die kon ik mooi vermijden, door m'n systeem een omweg te laten plannen, welliswaar 5 km langer, maar mooi nauwelijks vertraging. Zo een klein uurtje ellende vermeden.
Dat met die viapunten is inderdaad wat lastig.
Voorbeeld is wat me overkwam afgelopen zondag, bij het herplannen van die route bij Köln.
Oorspronkelijk zou ik dus langs de oostkant van Keulen naar Oberhausen rijden, maar door die herplanning werd dat de westkant langs. Vervolgens bleek dat de route dan zou gaan naar Kerpen, en dan de A 61 naar Venlo en zo naar Utrecht. Dat wou ik niet, omdat ik weet dat de Klagenfurtweg vanaf de grens bij Venlo tot de A73 altijd problemen geeft, en dus wou ik langs Krefeld en Goch over de A57 naar NL. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen was Goch als (tijdelijke) bestemming op te geven (in mijn MS 5000 kan ik dat dan doen door gewoon Goch op te geven als plaatsnaam, zonder enige verdere aanduiding, kennelijk gaat 'ie dan uit van het stadscentrum), en als je dan daar niet al te ver meer vandaan bent, die tijdelijke bestemming te wissen door je nieuwe eindbestemming op te geven.
Dan zit je al op de door jou gekozen weg, en dan gaat het goed. Iets anders weet ik ook niet, ondanks de ervaringen van een paar jaar met m'n MS 5000.
De tankstations zie je waarschijnlijk alleen bij een gedetailleerde schaal. Ik heb dat ook een paar keer gehad, bijv. bij het zoeken naar een parking in een grote stad.
Soms blijft dat dan zichtbaar, maar niet altijd. Je kunt het in elk geval wegkrijgen door een andere POI te kiezen, in de buurt van of op een fictieve/andere eindbestemming, zoiets als een stadscentrum of zo, en voor begeleiding te kiezen. Dan wordt de vorige POI gewist.
Groet,
JW
Dus ook weer terug, en een boel ervaringen rijker zo te lezen.
Je hebt het over een file bij Bonn, dat was toch niet die van zondagmiddag, aan de oostkant van Köln, 5 km vaststaand verkeer? Die kon ik mooi vermijden, door m'n systeem een omweg te laten plannen, welliswaar 5 km langer, maar mooi nauwelijks vertraging. Zo een klein uurtje ellende vermeden.
Dat met die viapunten is inderdaad wat lastig.
Voorbeeld is wat me overkwam afgelopen zondag, bij het herplannen van die route bij Köln.
Oorspronkelijk zou ik dus langs de oostkant van Keulen naar Oberhausen rijden, maar door die herplanning werd dat de westkant langs. Vervolgens bleek dat de route dan zou gaan naar Kerpen, en dan de A 61 naar Venlo en zo naar Utrecht. Dat wou ik niet, omdat ik weet dat de Klagenfurtweg vanaf de grens bij Venlo tot de A73 altijd problemen geeft, en dus wou ik langs Krefeld en Goch over de A57 naar NL. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen was Goch als (tijdelijke) bestemming op te geven (in mijn MS 5000 kan ik dat dan doen door gewoon Goch op te geven als plaatsnaam, zonder enige verdere aanduiding, kennelijk gaat 'ie dan uit van het stadscentrum), en als je dan daar niet al te ver meer vandaan bent, die tijdelijke bestemming te wissen door je nieuwe eindbestemming op te geven.
Dan zit je al op de door jou gekozen weg, en dan gaat het goed. Iets anders weet ik ook niet, ondanks de ervaringen van een paar jaar met m'n MS 5000.
De tankstations zie je waarschijnlijk alleen bij een gedetailleerde schaal. Ik heb dat ook een paar keer gehad, bijv. bij het zoeken naar een parking in een grote stad.
Soms blijft dat dan zichtbaar, maar niet altijd. Je kunt het in elk geval wegkrijgen door een andere POI te kiezen, in de buurt van of op een fictieve/andere eindbestemming, zoiets als een stadscentrum of zo, en voor begeleiding te kiezen. Dan wordt de vorige POI gewist.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
Hoi JW en MAzlbeer,
Zelfde 'probleem' mbt in het beeldscherm achterblijvende tankstations, sportcentra en scholen ook gehad met de MS5500. Naar mijn weten is inderdaad de enige en beste oplossing een 'unieke' POI te kiezen (bijv. recreatiepark de efteling). Daarna verdwijnen de symbolen.
Mbt viapunt: ik heb dit ook ervaren bij een route van Almere naar Utrecht waarbij ik via Amersfoort wilde reizen. Kon toen bij amersfoort ook de A1 en andere hoofdwegen en knooppunten kiezen. Als je een viapunt 'in de loop van de route' kiest dan gaat het nav systeem gewoon doorrekenen nadat je bij het viapunt bent aangekomen. Conclusie is dus: indien noodzakelijk en gewenst kies dan een via-punt op de route (bijv. knooppunt van snelwegen of zelfs een snelweg zelf).
Groet,
Riekus
Zelfde 'probleem' mbt in het beeldscherm achterblijvende tankstations, sportcentra en scholen ook gehad met de MS5500. Naar mijn weten is inderdaad de enige en beste oplossing een 'unieke' POI te kiezen (bijv. recreatiepark de efteling). Daarna verdwijnen de symbolen.
Mbt viapunt: ik heb dit ook ervaren bij een route van Almere naar Utrecht waarbij ik via Amersfoort wilde reizen. Kon toen bij amersfoort ook de A1 en andere hoofdwegen en knooppunten kiezen. Als je een viapunt 'in de loop van de route' kiest dan gaat het nav systeem gewoon doorrekenen nadat je bij het viapunt bent aangekomen. Conclusie is dus: indien noodzakelijk en gewenst kies dan een via-punt op de route (bijv. knooppunt van snelwegen of zelfs een snelweg zelf).
Groet,
Riekus
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo vakantiegangers
De POI's zijn inderdaad een verhaal apart soms zij ze na een herstart weg, en soms alleen weg te krijgen door een andere POI te kiezen.
mvgr,
Willem
Wat ik meestal doe als ik via een bepaalde snelweg wil rijden is zoals bv in het geval van JW de plaats Goch als bestemming opgeven en dan naar de bestemmingskaart gaan even een beetje inzoomen dan kan je de cursur precies op dat deel van de snelweg zetten waarover je wilt rijden als je dan opslaan kiest uit het menu dan wordt dat het nieuwe viapunt.Alleen werken met VIApunten is nog wat verwarrend. Als je alleen een plaatsnaam
noemt waar je LANGS wilt rijden, dan zegt ie dat de route niet gepland kan worden
De POI's zijn inderdaad een verhaal apart soms zij ze na een herstart weg, en soms alleen weg te krijgen door een andere POI te kiezen.
mvgr,
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1
Hide post links |
-
- Junior Member
-
- Moderator
Voor de liefhebbers:
Ben uiteraard al een tijdje terug uit Frankrijk (was in Les Arcs) en heb toen aan Navteq gemeld dat e.e.a. niet klopt in Bourg-Saint-Maurice en Les Arcs. Dit is wat ik vandaag terug heb gekregen :
-- The database has been checked for geometry, naming and coding. The database was found to be correct; the city of Bourg-Saint-Maurice has already been updated and a POI Named Place, Built-Up Area Polygon and admin coding for "Les Arcs 2000" is present in the database, at end of "D120". Also other POI's are present. --
Groetjes,
Toho_NL.
Ben uiteraard al een tijdje terug uit Frankrijk (was in Les Arcs) en heb toen aan Navteq gemeld dat e.e.a. niet klopt in Bourg-Saint-Maurice en Les Arcs. Dit is wat ik vandaag terug heb gekregen :
-- The database has been checked for geometry, naming and coding. The database was found to be correct; the city of Bourg-Saint-Maurice has already been updated and a POI Named Place, Built-Up Area Polygon and admin coding for "Les Arcs 2000" is present in the database, at end of "D120". Also other POI's are present. --
Groetjes,
Toho_NL.
Hide post links |