Heren,
Ik heb het forum flink zitten doorlezen en zie dat er veel problemen zijn met ontvangst etc. van TMC. Dus misschien tussen al die toppics zit deze ook wel, maar ik kon hem na uren lezen nog niet vinden. Anders excuus.
Ben ook net nieuw hier, maar ja dat komt als je pas net "begint" met TMC en navigatie.
Ik heb een Mazda 6 met ingebouwd VDO Dayton PC5600. Wilde hier TMC op hebben, deze computer had al vooraf ingebouwd TMC module. OK, ik trots naar de dealer waar ik hem gekocht had, vroeg om inbouw ervan bij de grote beurt, kon niet want de module ontbrak, na wat yes en no's toch naar huis en internet afstruinen naar TMC module. Gevonden, gekocht een MT5011.
Dus weer terug naar dealer, ook voor andere dingen, laten inbouwen want ik begin er niet aan, heb verstand van andere techniek en niet deze. Rij weg daar en route ingesteld en na wat kilometers, eindelijk TMC, op de A9 bij Amstelveen, zwarte en witte indicatie van TMC.
DAT was de enige keer dat hij het deed. Nu nog steeds geen ontvangst. als je in je menu TMC zenders wilt zien, zie je er 5 ofzo, maar bij aanklikken ervan, zegt navigatie systeem: Zender voorlopig niet beschikbaar.
Is TMC dood of is er toch een fout bij mijn systeem? Wie weet wat kan wat helpen. Morgen ben ik weer in de buurt van mijn dealer, dus ga ik daar langs, maar hoor graag ideeen en suggesties van jullie!
Nog even de facts:
Antenne zit achter de voorruit.
VDO Dayton PC5600/00 ingebouwd.
VDO Dayton MT5011 TMC module ingebouwd
allen door zeer erkende dealer ingebouwd...
Groet
Peter
TMC VDO Dayton MT5011 en PC5600 probleem
-
- New Member
-
- Senior Member
Wat je van plan bent of wat de "zeer erkende dealer" heeft gedaan, is mij niet duidelijk
De 5600 heeft namelijk reeds een ingebouwde TMC ontvanger en daarvoor is achterop ook een gewone 50 Ohm aansluiting aanwezig. Het extra aansluiten van de MT5011 is volkomen zinloos en ik vraag me zelfs af wat er gebeurt als dat wordt gedaan. Als ik dit test met een eigen MT5011 icm 5600 werkt het in ieder geval niet!
Als dat door een "zeer erkende" dealer onderdaad zo is ingebouwd zou ik zeer grote twijfels hebben aan de kunde en kunsten van deze firma en had graag een reden voor deze nutteloze uitbreiding gezien.
Je hoeft alleen maar de antennestekker in de haakse verloopadapter van de 5600 te steken en alles hoort te werken
De antenne achter de voorruit moet exact worden gemonteerd zoals in de montagehandleiding staat. dwz geen millimeter verlenging van de strikt noodzakelijk aarddraad en minimaal 4 cm verwijderd van de metalen randen van het raam. De 12 volt moet aangesloten worden op het zwarte draadje dat als extra uit de antenneplug komt
Dat er wel eens een lijst met zenders wordt getoond maar zender tijdelijk niet beschikbaar, betekent dat er ooit eens ontvangst is geweest maar dat de ontvangst nu niet voldoende is. Toch een antenneprobleem?
Maar je schrijft ook dat de TMC aanduiding zwart en wit is geweest Dat verbaast mij zeer!
Bij een 5600 kunnen de TMC aanduidingen alleen in Zwart, Rood en Groen worden getoond. Alleen in het nachtscherm kunnen de kleuren iets anders zijn
De 5600 heeft namelijk reeds een ingebouwde TMC ontvanger en daarvoor is achterop ook een gewone 50 Ohm aansluiting aanwezig. Het extra aansluiten van de MT5011 is volkomen zinloos en ik vraag me zelfs af wat er gebeurt als dat wordt gedaan. Als ik dit test met een eigen MT5011 icm 5600 werkt het in ieder geval niet!
Als dat door een "zeer erkende" dealer onderdaad zo is ingebouwd zou ik zeer grote twijfels hebben aan de kunde en kunsten van deze firma en had graag een reden voor deze nutteloze uitbreiding gezien.
Je hoeft alleen maar de antennestekker in de haakse verloopadapter van de 5600 te steken en alles hoort te werken
De antenne achter de voorruit moet exact worden gemonteerd zoals in de montagehandleiding staat. dwz geen millimeter verlenging van de strikt noodzakelijk aarddraad en minimaal 4 cm verwijderd van de metalen randen van het raam. De 12 volt moet aangesloten worden op het zwarte draadje dat als extra uit de antenneplug komt
Dat er wel eens een lijst met zenders wordt getoond maar zender tijdelijk niet beschikbaar, betekent dat er ooit eens ontvangst is geweest maar dat de ontvangst nu niet voldoende is. Toch een antenneprobleem?
Maar je schrijft ook dat de TMC aanduiding zwart en wit is geweest Dat verbaast mij zeer!
Bij een 5600 kunnen de TMC aanduidingen alleen in Zwart, Rood en Groen worden getoond. Alleen in het nachtscherm kunnen de kleuren iets anders zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
Wat ik van plan ben? Nou ik wilde alleen TMC hebben omdat ik dat handig vind voor de ritten die ik maak. Maar de dealer heeft dus 1poging gedaan dit te installeren maar zei dat ik die module nodig had. In goed vertrouwen ga ik dan met deze info opzoek naar die module.
Ik twijfel nu ook aan de kunde van deze man die gezegd heeft dat hij erbij moest zitten de module.
De antenne zit geloof ik wel ok. op de voorruit. Ik zal het zo gaan controleren voor ik afreis naar de dealer met een aantal eisen.
Ik heb dus ook het idee dat het volledig fout is gegaan. Maar wilde eens horen hoe jullie hier met kennis van zaken over dachten. Ik weet nu even voldoende..... maar hou je op de hoogte hoe het afloopt.
Van die kleuren indicatie, ik meen mij te herinneren dat het wit was, de andere kleuren komen mij zeer bekend voor.... vooral ROOD!
Peter
Ik twijfel nu ook aan de kunde van deze man die gezegd heeft dat hij erbij moest zitten de module.
De antenne zit geloof ik wel ok. op de voorruit. Ik zal het zo gaan controleren voor ik afreis naar de dealer met een aantal eisen.
Ik heb dus ook het idee dat het volledig fout is gegaan. Maar wilde eens horen hoe jullie hier met kennis van zaken over dachten. Ik weet nu even voldoende..... maar hou je op de hoogte hoe het afloopt.
Van die kleuren indicatie, ik meen mij te herinneren dat het wit was, de andere kleuren komen mij zeer bekend voor.... vooral ROOD!
Peter
Hide post links |
-
- Senior Member
De Mazda 6 is destijds naar keuze geleverd met een MS5000 of een MS5500. Hiervoor is ook een VDODayton inbouwhandleiding beschikbaar. De monitor zit dan onder een wegklapbaar deksel op het dashboard.
Deze installatie is inderdaad niet voorzien van TMC en heeft een aparte TMC box nodig.
Als deze navigatie-optie meteen bij aflevering werd gemonteerd, en het is inderdaad een 5600, is het onbegrijpelijk dat niet meteen al een TMC antenne werd geplaatst en de antennestekker erin gestoken
Kijk eens of de beschreven instructies overeenkomen met jouw situatie
Deze installatie is inderdaad niet voorzien van TMC en heeft een aparte TMC box nodig.
Als deze navigatie-optie meteen bij aflevering werd gemonteerd, en het is inderdaad een 5600, is het onbegrijpelijk dat niet meteen al een TMC antenne werd geplaatst en de antennestekker erin gestoken
Kijk eens of de beschreven instructies overeenkomen met jouw situatie
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- New Member
Goedenavond,
Nou vanmiddag bij de dealer geweest, deze is nu ook helemaal de weg kwijt.
Het probleem zit in het vogende:
De megeleverde antenne voor het TMC gebeuren past niet op de PC5600 achterkant. Deze aansluiting is vele malen kleiner dan die erbij zat. Daarom gingen ze ervan uit, omdat de kabel uit de TMC module richting de computer wel een kleine aansluiting heeft deze module geplaatst moet worden.
Ze willen mij graag helpen, dus zoeken we nu een oplossing. Omdat VDO terziele is, kunnen zij officieel niks. Maar ik zou het uitzoeken wat we nu gaan doen. Vraag is:
Als we de MT5011 uitschakelen, wordt het signaal dan nog doorgegeven, dus is er een lus in de box zodat je toch van de TMC gebruik kan maken?
Of moet er een nieuwe kabel getrokken worden waarbij dus de TMC module helemaal verdwijnt.
En zo ja bij de laatste, is het dan het volgende pakketje wat ik nodig heb?
http://www.navco.nl/product_info.php?cP ... cts_id=394
of is dit nog beter:
http://www.navco.nl/product_info.php?cP ... cts_id=395
Hier zie je ook op de foto de kleine aansluiting die er op mijn PC5600 zit.
Ohh ik weet niet of het heel duidelijk naar voren kwam, maar de auto die ik vorig jaar kocht, deze was door de vorige eigenaar al ingebouwd. Dus helaas had ik er geen invloed op en dit was ook bij een andere dealer in Zwolle. Ik zit in de randstad.
groet Peter
Nou vanmiddag bij de dealer geweest, deze is nu ook helemaal de weg kwijt.
Het probleem zit in het vogende:
De megeleverde antenne voor het TMC gebeuren past niet op de PC5600 achterkant. Deze aansluiting is vele malen kleiner dan die erbij zat. Daarom gingen ze ervan uit, omdat de kabel uit de TMC module richting de computer wel een kleine aansluiting heeft deze module geplaatst moet worden.
Ze willen mij graag helpen, dus zoeken we nu een oplossing. Omdat VDO terziele is, kunnen zij officieel niks. Maar ik zou het uitzoeken wat we nu gaan doen. Vraag is:
Als we de MT5011 uitschakelen, wordt het signaal dan nog doorgegeven, dus is er een lus in de box zodat je toch van de TMC gebruik kan maken?
Of moet er een nieuwe kabel getrokken worden waarbij dus de TMC module helemaal verdwijnt.
En zo ja bij de laatste, is het dan het volgende pakketje wat ik nodig heb?
of is dit nog beter:
http://www.navco.nl/product_info.php?cP ... cts_id=395
Hier zie je ook op de foto de kleine aansluiting die er op mijn PC5600 zit.
Ohh ik weet niet of het heel duidelijk naar voren kwam, maar de auto die ik vorig jaar kocht, deze was door de vorige eigenaar al ingebouwd. Dus helaas had ik er geen invloed op en dit was ook bij een andere dealer in Zwolle. Ik zit in de randstad.
groet Peter
Hide post links |
-
- Senior Member
De antenne die meegeleverd is past nooit op geen enkel apparaat omdat dit altijd een DIN stekker is die dmv een haakse verloopplug op de PC5600 moet worden aangesloten. Als de dealer zelfs dat niet begrijpt is deze echt geen knip voor de neus waard.
Dit is een antenne voor de PC5200 en die heeft een SMB aansluiting voor de antenne , precies hetzelfde als voor de GPS antenne
Ook deze splitter is volkomen verkeerd want ook die is voor de 5200 bedoeld
Op de foto zijn de onderste en bovenste plug bedoeld voor de autoantenne en de middelste voor aansluiting op de 5200 computer
Hebben we het eigenlijk wel over de 5600 een apparaat dat met cd's werkt? Of is 5600 alleen maar de naam die je op de monitor hebt zien staan? Een echt kleine antenneaansluiting zit er alleen op de 5200 computer die met SD kaartjes werkt. Overigens zit ook daar de TMC ontvanger ingebouwd
Dit is een antenne voor de PC5200 en die heeft een SMB aansluiting voor de antenne , precies hetzelfde als voor de GPS antenne
Ook deze splitter is volkomen verkeerd want ook die is voor de 5200 bedoeld
Op de foto zijn de onderste en bovenste plug bedoeld voor de autoantenne en de middelste voor aansluiting op de 5200 computer
Hebben we het eigenlijk wel over de 5600 een apparaat dat met cd's werkt? Of is 5600 alleen maar de naam die je op de monitor hebt zien staan? Een echt kleine antenneaansluiting zit er alleen op de 5200 computer die met SD kaartjes werkt. Overigens zit ook daar de TMC ontvanger ingebouwd
Hide post links |
-
- Senior Member
Wat jij waarschijnlijk nodig hebt is de MA1410 antennesplitter, deze sluit je aan op de antenne van de auto en heeft een verloop naar de autoradio en de tmc ingang van de PC5600.
Met deze splitter zijn hele goede resultaten geboekt en je hebt geen last van een plak antenne en de mindere ontvangst die een plakantenne heeft.
De aansluiting van de tmc kabel naar de PC5600 past dan zonder verloop.
Ja kan ook eerst bij Halfords even een verloopstekkertje halen voor je huidige antenne
en kijken hoe de onvangst is.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=190173
Met deze splitter zijn hele goede resultaten geboekt en je hebt geen last van een plak antenne en de mindere ontvangst die een plakantenne heeft.
De aansluiting van de tmc kabel naar de PC5600 past dan zonder verloop.
Ja kan ook eerst bij Halfords even een verloopstekkertje halen voor je huidige antenne
en kijken hoe de onvangst is.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=190173
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1
Kia Picanto<>TomTom GO950 Live
test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa
Kia Picanto<>TomTom GO950 Live
test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa
Hide post links |
-
- New Member
bedankt voor een goed idee. Zal naar Halfords gaan, kijken wat het resultaat zal zijn met het verloopje.
Jullie horen het wel of als ik vragen heb, stel ik ze hier.
gr peter
Jullie horen het wel of als ik vragen heb, stel ik ze hier.
gr peter
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem