TMC
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
TMC
Hey iedereen,
ik heb mijn VDO ingebouwd in een BMW X5, bouwjaar 2004.
Bij de gps plaatste ik een MT 5010/01-VT en een MA 1410 splitter.
De splitter sloot ik op een toestelletje aan die tussen de geïntegreerde radio antenne en de radio zit, deze zit standaard op het voertuig.
Ik vees dus de antennekabel van de splitter in het toestelletje, de kabel naar de radio en de kabel naar het TMC toestel vees ik in de splitter.
Resultaat, mindere ontvangst wat betreft radiozenders, en nagenoeg geen TMC zenders.
Ik denk dat een externe antenne, rechtstreeks op de TMC module de enigste oplossing zal zijn.
Graag advies van de experten hier.
Greetz Peet
ik heb mijn VDO ingebouwd in een BMW X5, bouwjaar 2004.
Bij de gps plaatste ik een MT 5010/01-VT en een MA 1410 splitter.
De splitter sloot ik op een toestelletje aan die tussen de geïntegreerde radio antenne en de radio zit, deze zit standaard op het voertuig.
Ik vees dus de antennekabel van de splitter in het toestelletje, de kabel naar de radio en de kabel naar het TMC toestel vees ik in de splitter.
Resultaat, mindere ontvangst wat betreft radiozenders, en nagenoeg geen TMC zenders.
Ik denk dat een externe antenne, rechtstreeks op de TMC module de enigste oplossing zal zijn.
Graag advies van de experten hier.
Greetz Peet
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Als ik dit zo lees heb je een antenneversterker en/of een fantoomadapter in je antenne-circuit zitten.
Door de plaatsing van de splitter wordt je antenne wellicht niet meer van spanning voorzien.
De MA 1410 is uitgerust met de mogelijkheid er een 12V spanning op aan te sluiten, die zorgt er dan voor dat de antenneversterker weer van spanning voorzien wordt.
Maar alvorens daartoe over te gaan, kun je een schema'tje maken van de situatie in jouw auto, ik wordt niet goed wijs uit de omschrijving die je gemaakt hebt....
Overigens, één ding is zeker: aan de MA 1410 splitter zelf zal het niet liggen, dat is een voortreffelijk apparaat. Of hij zou al kapot moeten zijn, maar dat zou dan de eerste zijn die ik tegenkom
Groet,
JW
Door de plaatsing van de splitter wordt je antenne wellicht niet meer van spanning voorzien.
De MA 1410 is uitgerust met de mogelijkheid er een 12V spanning op aan te sluiten, die zorgt er dan voor dat de antenneversterker weer van spanning voorzien wordt.
Maar alvorens daartoe over te gaan, kun je een schema'tje maken van de situatie in jouw auto, ik wordt niet goed wijs uit de omschrijving die je gemaakt hebt....
Overigens, één ding is zeker: aan de MA 1410 splitter zelf zal het niet liggen, dat is een voortreffelijk apparaat. Of hij zou al kapot moeten zijn, maar dat zou dan de eerste zijn die ik tegenkom
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
schema maken!?
het zit zo, er komt een kabel van de intigreerde antenne naar een soort splitter ingebouwd door bmw.
Vanuit die splitter vertrekt er een kabel naar de radio.
De kabel die naar de radio vertrekt heb ik losgekoppeld en aan de VDO splitter (bus radio) gekoppeld.
De kabel TMC aan de bus TMC gekoppeld, en de kabel antenna, heb ik aan de integreerde splitter van BMW gekoppeld.
Greetz Peet
het zit zo, er komt een kabel van de intigreerde antenne naar een soort splitter ingebouwd door bmw.
Vanuit die splitter vertrekt er een kabel naar de radio.
De kabel die naar de radio vertrekt heb ik losgekoppeld en aan de VDO splitter (bus radio) gekoppeld.
De kabel TMC aan de bus TMC gekoppeld, en de kabel antenna, heb ik aan de integreerde splitter van BMW gekoppeld.
Greetz Peet
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Die "BMW splitter", wat is dat voor ding? Wat voor kabels zitten daar aan?
Voorts, die "intigreerde antenne" waar zit die? Is dat er eentje in de (achter)ruit, met een eigen versterker? Zo ja, hoe wordt die versterker gevoed?
Groet,
JW
Voorts, die "intigreerde antenne" waar zit die? Is dat er eentje in de (achter)ruit, met een eigen versterker? Zo ja, hoe wordt die versterker gevoed?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
Aan de "BMW-splitter" vertrekt er een kabel naar de radio, een voedingskabel, en een kabel naar een andertoestel, bovenaan de achterruit die verbinding maakt met de geïntegreerde antenne.
Meer gegevens heb ik daar niet over.
De antenne zit dus in de achterste ruit, en loopt over de ganse breedte van die ruit.
Meer gegevens heb ik daar niet over.
De antenne zit dus in de achterste ruit, en loopt over de ganse breedte van die ruit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Als ik het goed begrijp zit de MA 1410 nu tussen de radio en de "BMW-splitter" Klopt dat?
En heb je een multimeter? Meet dan eens welke spanning er staat op de voedingsdraad van de "BMW-splitter", dat is naar ik vermoed een "fantoomadapter" die zorgt voor spanning op de aktieve versterker van de antenne in de achterruit.
Meet dan vervolgens welke gelijkspanning er staat op de centrale geleider van de coax-kabel die van de "BMW-splitter" naar de ruit loopt, tov de mantel of de massa.
Ik vermoed dat er iets mis gaat bij het verzorgen van de spanning tbv de versterker bij de ruitantenne. De oplossing zou wel eens kunnen zijn die "BMW-splitter" helemaal weg te laten, en de MA 1410 daarvoor in de plaats te nemen, uiteraard dan wel met daarop de voeding aangesloten.
Vóórdat je dat kunt doen moet echter eerst de gelijkspanning gemeten worden in de huidige situatie.
Groet,
JW
En heb je een multimeter? Meet dan eens welke spanning er staat op de voedingsdraad van de "BMW-splitter", dat is naar ik vermoed een "fantoomadapter" die zorgt voor spanning op de aktieve versterker van de antenne in de achterruit.
Meet dan vervolgens welke gelijkspanning er staat op de centrale geleider van de coax-kabel die van de "BMW-splitter" naar de ruit loopt, tov de mantel of de massa.
Ik vermoed dat er iets mis gaat bij het verzorgen van de spanning tbv de versterker bij de ruitantenne. De oplossing zou wel eens kunnen zijn die "BMW-splitter" helemaal weg te laten, en de MA 1410 daarvoor in de plaats te nemen, uiteraard dan wel met daarop de voeding aangesloten.
Vóórdat je dat kunt doen moet echter eerst de gelijkspanning gemeten worden in de huidige situatie.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
De MA 1410 zit inderdaad tussen de radio en de fantoomadapter.
ik bezit wel een multimeter, maar ik kan het paneel dat voor de "fantoomadapter" zit niet verwijderen, en het ding is nagenoeg niet los te krijgen van de plaats waar het bevestigd zit.
Is ergens in mijn kofferruimte een radio antenne plaatsen, en daarop de TMS aansluiten geen makkelijkere oplossing?
ik bezit wel een multimeter, maar ik kan het paneel dat voor de "fantoomadapter" zit niet verwijderen, en het ding is nagenoeg niet los te krijgen van de plaats waar het bevestigd zit.
Is ergens in mijn kofferruimte een radio antenne plaatsen, en daarop de TMS aansluiten geen makkelijkere oplossing?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
De aansluiting aan de fantoomadapter voor de coax die naar de achterruit-antenne gaat, daar kun je niet gewoon bij? Dáár moet je meten welke spanning er op de centrale geleider van die adapter zit.
Maar uit je verhaal begrijp ik dat je wél goed bij de andere kant van de fantoomadapter kunt, die naar je radio gaat. Want daar heb je nu de korte coax ingeprikt die naar je MA 1410 gaat. En dan zit de oorspronkelijke antenne coax die van de radio naar de fantoomadapter ging nu ingeprikt op de MA 1410, toch?
Uiteraard kan een aparte TMC antenne een goede oplossing zijn, maar waar wil je die monteren?
De MA 1410 is dé goede oplossing, er even vanuit gaand dat die in goede staat is. Die heb je nieuw gekocht?
Groet,
JW
Maar uit je verhaal begrijp ik dat je wél goed bij de andere kant van de fantoomadapter kunt, die naar je radio gaat. Want daar heb je nu de korte coax ingeprikt die naar je MA 1410 gaat. En dan zit de oorspronkelijke antenne coax die van de radio naar de fantoomadapter ging nu ingeprikt op de MA 1410, toch?
Uiteraard kan een aparte TMC antenne een goede oplossing zijn, maar waar wil je die monteren?
De MA 1410 is dé goede oplossing, er even vanuit gaand dat die in goede staat is. Die heb je nieuw gekocht?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
De kabel die van de fantoom naar de radio loopt kon ik nog net, ietwat onhandig, losvijzen en in de MA1410 pluggen, aan de andere zijde van de fantoom kan ik langs geen kanten komen.
Ik heb de splitter nieuw gekocht, en in mijn vorig voertuig werkte dat perfect.
Bij de TMC module zat een TMC antenne, maar die heb ik weggegooid wegens niet nodig, en zo'n plakantenne vind ik niet echt estetisch.
Op het net vindt ik echter geen andere types TMC antennes.
Ik heb de splitter nieuw gekocht, en in mijn vorig voertuig werkte dat perfect.
Bij de TMC module zat een TMC antenne, maar die heb ik weggegooid wegens niet nodig, en zo'n plakantenne vind ik niet echt estetisch.
Op het net vindt ik echter geen andere types TMC antennes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Speciale TMC antennes bestaan netzomin als speciale Studio Brussel antennes. Het is altijd een doodgewone FM antenne. Ook in België is bijv deze antenne te koop:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=107014
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=107014
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
Mag deze bv. in een verborgen ruimte in de koffer geplaatst worden?Gerritje schreef:Speciale TMC antennes bestaan netzomin als speciale Studio Brussel antennes. Het is altijd een doodgewone FM antenne. Ook in België is bijv deze antenne te koop:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=107014
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hoe denk je dat de golven die een FM zender uitzendt dan bij je antenne komen?
Er moet rechtstreeks "kontakt" zijn tussen de FM zender en jouw antenne, er mag hooguit wat glas tussen zitten.
Groet,
JW
Er moet rechtstreeks "kontakt" zijn tussen de FM zender en jouw antenne, er mag hooguit wat glas tussen zitten.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
Djeezes, dan is zo'n lelijk ding voor mij waarschijnlijk de enige oplossing?JW schreef:Hoe denk je dat de golven die een FM zender uitzendt dan bij je antenne komen?
Er moet rechtstreeks "kontakt" zijn tussen de FM zender en jouw antenne, er mag hooguit wat glas tussen zitten.
Groet,
JW
Ik vraag me af, mocht ik de installatie laten zoals ze nu is houden, en enkel de stroomtoevoer naar de fantoom afkoppelen, zou dat geen oplossing zijn?
Kan het dat de fantoom, de MA 1410 "stoort"?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ben je er 100% zeker van dat je de kant genomen hebt die naar je radio gaat, en niet die naar de achterruitantenne?THE HOOLIGAN schreef: De kabel die van de fantoom naar de radio loopt kon ik nog net, ietwat onhandig, losvijzen en in de MA1410 pluggen, aan de andere zijde van de fantoom kan ik langs geen kanten komen.
Ik heb de splitter nieuw gekocht, en in mijn vorig voertuig werkte dat perfect.
Bij de TMC module zat een TMC antenne, maar die heb ik weggegooid wegens niet nodig, en zo'n plakantenne vind ik niet echt estetisch.
Op het net vindt ik echter geen andere types TMC antennes.
In het laatste geval is het duidelijk, je antenneversterker bij de achterruit krijgt dan geen spanning meer van de fantoomadapter, die wordt dan geblokkeerd door de MA 1410.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Junior Member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02 mar 2005 19:18
Ik ga dat morgen nog eens checken, is nu al donker, en er is de regen.JW schreef:Ben je er 100% zeker van dat je de kant genomen hebt die naar je radio gaat, en niet die naar de achterruitantenne?THE HOOLIGAN schreef: De kabel die van de fantoom naar de radio loopt kon ik nog net, ietwat onhandig, losvijzen en in de MA1410 pluggen, aan de andere zijde van de fantoom kan ik langs geen kanten komen.
Ik heb de splitter nieuw gekocht, en in mijn vorig voertuig werkte dat perfect.
Bij de TMC module zat een TMC antenne, maar die heb ik weggegooid wegens niet nodig, en zo'n plakantenne vind ik niet echt estetisch.
Op het net vindt ik echter geen andere types TMC antennes.
In het laatste geval is het duidelijk, je antenneversterker bij de achterruit krijgt dan geen spanning meer van de fantoomadapter, die wordt dan geblokkeerd door de MA 1410.
Groet,
JW
Zoveel keer bedankt voor de tips,
en morgen komt de rest van mijn ondervindingen.
Groeten Peter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |