TMC ja of nee?

Bas
Starting Member
Starting Member

TMC ja of nee?

Bericht door Bas »

Beste mensen,

Jullie hebben kunnen lezen dat mijn VDO MS5000 over enkele weken zal worden ingebouwd in mijn nog te leveren Golf V Comfortline 1.9 tdi.

Nou twijfel ik nog over het wel of niet aanschaffen van een TMC module. Is met inbouw toch weer iets van 200 euro (Halfords).

- Ik rijd ca. 40.000 km per jaar zakelijk
- Vaak heen en weer tussen Arnhem en Enschede (inderdaad, lastige A1 en A50 :cry: )
- Voor het overgrote deel zijn het bekende lokaties waar ik heen moet, wel steeds vanaf verschillende plaatsen

Wie oh wie heeft hier een zinnig advies over :? ?

Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Ja wat is zinnig.
Ik rijdt ook zakelijk met mijn MS5400 met TMC module.
Ik moet vaak naar Amsterdam en Arnhem vanuit Rotterdam e.o.
Wat ik merk is dat je idd de file krijgt gemeld, logisch daar is het een TMC box voor :Sleep:
Maar ik zie ook dat omrijden vaak geen zin heeft. De NAV stuurt je dan over de meest bekende wegen heen die al door meerdere automobilisten zijn gevonden. :evil:

Dus :arrow: ik vind de TMC box handig want ik weet waar de files staan en ik kan me er mentaal op voorbereiden. :wink: en als het een keer kan dan kan ik idd omrijden. Dit werkt trouwens het beste op tijden en plaatsen waar niet geregeld files staan. :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

bij gebruik van een slim gedefinieerde 'horizon' op basis waarvan het systeem een alternatieve route gaat berekenen (instelling in jouw nieuwe systeem die werkzaam is/wordt als TMC ontvangen wordt) ben ik erg tevreden over de file-info en de alternatieve routes. Bij een horizon te ver weg (meer dan 100km) is de kans groot dat een file al opgelost is voor jij er achteraan aansluit. En dus ben je dan onterecht omgereden. Bij een te korte horizon wordt je bij een alternatieve route vaak over wegen gestuurd die de locals ook al gebruiken om de file te omzeilen. En dan kom je toch ook bedrogen uit.

Ik wijzig om die reden de horizon regelmatig, afhankelijk van de lengte van de rit en de - door ervaring opgebouwde - anticipatie op files op de route.

Met die strategie ben ik al een groot aantal keren met minder oponthoud dan bij volgen van de normale route aangekomen op de bestemming. En dus ben ik tevreden met TMC !! (maar het kan nog altijd beter !!, bijv. door ook de lokale en regionale wegen te monitoren op doorstroomsnelheid)

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

Als ik jou was zou ik hem erbij nemen, 't is wel 200 euro extra, maar je krijgt er wel veel info voor terug. :)
enigste nadeel is soms de snelheid waarmee de file's worden doorgegeven, bv je rijd achteraan een file in en het systeem geeft géén melding van die file :cry:
maar al met al ben ik zeer tevreden met mijn TMC in de auto :wink:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bas
Starting Member
Starting Member

Bericht door Bas »

Maar hoe acuraat is de melding van de file dan? Hoe lang duurt het voordat een file wordt doorgegeven?
En heb ik het goed begrepen dat er verschillende bronnen zijn waar de TMC box zijn info vandaan haalt?
VW Golf V Comfortline 1.9 tdi
VDO MS5000 met TMC
Navteq 2003/02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pbm
Junior Member
Junior Member

Bericht door pbm »

Misschien een overbodige opmerking, Let wel op of het een /00 of een /10 op het eind heeft. Dat maakt heel wat uit in de werking. Misschien dat de /00 niet meer geleverd worden maar je moet er nog maar net een treffen. :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

pbm schreef:Misschien een overbodige opmerking, Let wel op of het een /00 of een /10 op het eind heeft. Dat maakt heel wat uit in de werking. Misschien dat de /00 niet meer geleverd worden maar je moet er nog maar net een treffen. :cry:
Kleine correctie, het is een /01.
En inderdaad, een /01 heb je meer aan, omdat je zelf de gewenste TMC zender kunt kiezen. Zoals ik altijd doe, ik pak RWS-RAD1, en niet SkyTMC4U.

De eerdere vraag van Bas
Maar hoe acuraat is de melding van de file dan? Hoe lang duurt het voordat een file wordt doorgegeven?
Over dit onderwerp is al een heleboel geschreven op dit forum, gewoon een uurtje gaan lezen dus :wink:
En heb ik het goed begrepen dat er verschillende bronnen zijn waar de TMC box zijn info vandaan haalt?
Altijd van de FM zenders, en dat zijn er dus een paar in ons land, maar dat ontdek je al lezende wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”