Hallo Margriet,
Een krankzinnig verhaal inderdaad, vooralsnog tast ik in het duister.
Eerst even een simpel antwoord: een gyrokompas, dat in de computer zit "meet" de hoekverdraaingen die jouw auto maakt tov de rechte lijn. Als jij dus op een kruising, met een afslag op 45 graden en eentje op 90 graden de verkeerde neemt, weet je computer via de gyroinfo onmiddellijk dat je niet op de gepalnde route zit.
Het is dit gyrokompas dat samen met de puls zorgt voor de "mapmatching", kaartvergelijking dus, en daarom heb je de GPS info in feite niet nodig.
Daarom is jouw ervaring op de A31/A28 bij Leer/Emden zo onbegrijpelijk.
Eerst werkt dus de mapmatching niet, en vervolgens gaat je GPS antenne ook nog eens gek doen. En dat zowel op de heen-, als de terugweg, op hetzelfde weggedeelte. Alsof er ergens een grote (militaire) zender stond die stoorsignalen uitzond die ervoor zorgden dat jij geen Sat's kon ontvangen.
Als je nog wat tijd hebt alvorens met vakantie te gaan zou ik voor alle zekerheid door je inbouwer nog even laten controleren of je GPS antenne wel goed aangesloten is op je computer. En als je nog de kans ziet tot enig experiment, rij dan nog een keer diezelfde route, en kijk wat er dan gebeurt. Het feit dat over hetzelfde traject, heen en terug de GPS ontvangst wegviel is wel het meest vreemde in je verhaal.
Als gezegd, je hebt dus die Sat's normaliter niet nodig, maar wel als je een keer van de geplande route afgeraakt bent en je systeem moet uitvinden waar je nou eigenlijk zit op de kaart. Dat kon je zien toen je pijltje zomaar over het scherm sprong.
Ik heb iets vergelijkbaars een jaar of twee geleden een keer gehad met m'n MS 5000, toen ik via Eindhoven onderweg was naar Antwerpen, terwijl de geplande route via Breda liep. Dat ging helemaal mis, het systeem wist absoluut niet waar ik me bevond, en pas toen ik getankt had bij de Belgische grens was alles ineens weer O.K. Daarna is zoiets me nooit meer overkomen. Dat geeft ook weer hoop, althans dat deed het bij mij
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Groet,
JW