systeem op hol

margriet
Average Member
Average Member

systeem op hol

Bericht door margriet »

Hallo forum
Hier ben ik weer met een vraag waar hopelijk iemand antwoord op weet. Het volgende is het geval: Vanmorgen zijn we vertrokken naar Westerstede (Duitsland). Op de A31 nabij Leer/Emden sloeg de navi compleet op hol, er was geen satelietontvangst, tenminste, eerst stond dat op nul, even later stond er in het rood 2. Er was niets te beginnen,
we kregen allerlei vreemde commando's, zoals over 200 meter links af. Indien mogelijk omkeren. U nadert de afrit (die was er niet) enz.enz. :? Dit alles terwijl we op de snelweg reden. Verder werd er niets weergegeven, op de kaart zag je totaal geen wegen, we reden blijkbaar in niemandsland. En er was alleen een grote witte pijl die maar rondjes draaide.
Op goed geluk en met vragen bij een benzinestation zijn we er uiteindelijk wel gekomen.Op de terugweg exact hetzelfde tot het punt dat we weer in de buurt van Leer/Emden reden. Toen was er weer satlietontvangst en ging het weer van een leien dakje.
Hoe kan dit nu, het was een autoweg die er zo te zien al jaren ligt en de afstand dat het systeem het niet deed was zeker zo'n 70 a 80 km.
Is er iemand die weet hoe dit kan? Ik heb de DVD van Teleatlas Europa unlimited 2004/1
Alvast weer mijn dank<
Groeten, Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Als ik dit zo hoor dan begin ik ernstig te twijfelen aan de gyro die in het app. zit.
Normaal gesproken moet je de GPS ontvangst voor heel wat kilometers kunnen missen voordathjet systeem gaat afwijken. Als je de GPS ontvangst mist heb je in ieder geval nog de Gyro en de KmPuls.

Als ik jou (jullie) was zou ik eerst eens controleren of de km puls goed is aangesloten.
Als je daar zeker van bent dan denk ik dat het de Gyro is die een beetje raar doet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Je verhaal stelt me kompleet voor raadsels.

Ten eerste, die weg, de A31 die bij Leer overgaat in de A28 naar Westerstede en Oldenburg bestaat inderdaad al jaren. Dus daarmee zou er geen probleem moeten zijn, tenzij jouw TeleAtlas DVD op dat punt een misser heeft.
Als dat laatste het geval is kan je systeem je natuurlijk niet verder brengen, en het feit dat je dit zelfde probleem op de terugweg had doet me denken dat dit punt niet uitgesloten mag worden.

Het feit dat je GPS even wegvalt is, zoals Fantom schrijft op zich geen probleem, de gyro en de puls doen hun werk wel. Ik heb het al eens eerder geschreven, als die gyro en puls goed werken, kan het systeem doorgaan met mapmatching, en dat kan heel wat kilometers goed gaan. Zeker als er dan onderweg veel afbuigingen zijn, dan doet de mapmatching z'n werk wel.
Maar als er iets mis zit op de kaart, en je hebt dan ook nog weer (even) geen GPS ontvangst, gaat het wel direct mis.

Daarom een paar aanvullende vragen:
1) Hoe lang duurde het dat je geen Sat's ontving? Was dat maar kort, en daarna weer O.K.?
2) Toen je de terugreis plande, kon je toen wel de bestemming ingeven en werd de begeleiding wel gestart? Als dat het geval is, had 'ie dus op dat moment wel de goede positie te pakken, je 5500 wist dan dus wel waar je was.
3) En zo ja, wat gebeurde er toen vervolgens?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
margriet
Average Member
Average Member

Bericht door margriet »

Hallo JW
vanaf het punt Leer/Emden ging de satellietontvangst op nul en even later op 2, die 2 stond in het rood weergegeven.
af en toe ging die weer naar nul. Dit heeft tot aan Westerstede geduurd. Op de linkerhelft van het scherm zag je ook duidelijk dat we volgens het systeem niet op een weg reden. Soms vloog dat tekentje wat onze auto voorstelt in een keer dwars over het scherm naar een weg die daar dan in een keer aangegeven stond, zagen we even het zandlopertje rekenen en weg was het weer en was er geen weg meer te zien. Het schermpje waar je onze rijbewegingen zou moeten zien was kompleet leeg, geen weg of water te zien.
Op de terugweg heb ik eerst een benzinestation opgezocht en dat ging met horten en stoten, eerst gaf ie even aan hoe we moesten rijden en dan was het weer weg. Steeds begon het zandlopertje weer te rekenen. We zijn met veel geluk bij een benzinepomp uitgekomen en daar hebben we ons thuisadres ingegeven. Ook dit lukte niet, geen satelliet.
Ik heb toen aan de pompbediende en aan een klant gevraagd hoe we moesten rijden. De door hun aangegeven richting hebben we gevolgd en heel soms kregen we even te zien waar we naar toe moesten. We hebben de snelweg door het advies van de benzineman gevonden. Op de snelweg werden we helemaal gestoord van de commando's zoals indien mogelijk omkeren, hier links af enz. enz. Dit alles midden op de autobahn. Ook viel het me op dat op die hele lange snelweg steeds lokale straatnamen onder in beeld stonden, steeds weer andere. En al die tijd nul of een rode 2 als satellietontvangst.
Pas bij hetzelfde punt Leer/Emden waar het 's morgens mis ging, werd alles weer normaal, er was weer prima satellietontvangst 7 a 8 stuks.
Het is misschien een verwarrend verhaal, ik hoop dat je het snapt.
Trouwens, wat is een gyro :oops: ?
We gaan op hele korte termijn op vakantie en eerlijk gezegd zie ik er tegenop, ook al gezien mijn vorige ellende waar ik ook al uitgebreid aan het forum vragen heb gesteld. Uiteindelijk lag het aan de navi en gelukkig niet aan mij, maar toch :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Een krankzinnig verhaal inderdaad, vooralsnog tast ik in het duister.

Eerst even een simpel antwoord: een gyrokompas, dat in de computer zit "meet" de hoekverdraaingen die jouw auto maakt tov de rechte lijn. Als jij dus op een kruising, met een afslag op 45 graden en eentje op 90 graden de verkeerde neemt, weet je computer via de gyroinfo onmiddellijk dat je niet op de gepalnde route zit.
Het is dit gyrokompas dat samen met de puls zorgt voor de "mapmatching", kaartvergelijking dus, en daarom heb je de GPS info in feite niet nodig.

Daarom is jouw ervaring op de A31/A28 bij Leer/Emden zo onbegrijpelijk.
Eerst werkt dus de mapmatching niet, en vervolgens gaat je GPS antenne ook nog eens gek doen. En dat zowel op de heen-, als de terugweg, op hetzelfde weggedeelte. Alsof er ergens een grote (militaire) zender stond die stoorsignalen uitzond die ervoor zorgden dat jij geen Sat's kon ontvangen.

Als je nog wat tijd hebt alvorens met vakantie te gaan zou ik voor alle zekerheid door je inbouwer nog even laten controleren of je GPS antenne wel goed aangesloten is op je computer. En als je nog de kans ziet tot enig experiment, rij dan nog een keer diezelfde route, en kijk wat er dan gebeurt. Het feit dat over hetzelfde traject, heen en terug de GPS ontvangst wegviel is wel het meest vreemde in je verhaal.
Als gezegd, je hebt dus die Sat's normaliter niet nodig, maar wel als je een keer van de geplande route afgeraakt bent en je systeem moet uitvinden waar je nou eigenlijk zit op de kaart. Dat kon je zien toen je pijltje zomaar over het scherm sprong.

Ik heb iets vergelijkbaars een jaar of twee geleden een keer gehad met m'n MS 5000, toen ik via Eindhoven onderweg was naar Antwerpen, terwijl de geplande route via Breda liep. Dat ging helemaal mis, het systeem wist absoluut niet waar ik me bevond, en pas toen ik getankt had bij de Belgische grens was alles ineens weer O.K. Daarna is zoiets me nooit meer overkomen. Dat geeft ook weer hoop, althans dat deed het bij mij :wink:

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
margriet
Average Member
Average Member

Bericht door margriet »

Ja het blijft vreemd. Zou het er ook iets mee te maken kunnen hebben dat er zo eel windmolens langs de weg staan?
Dat vroeg ik me tenminste gisteren af. Aan de andere kant, die staan er ook voor/na Leer/Embden.
Het was zo maar een ideetje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Als je dan toch naar het systeem laat kijken laat ze dan gelijk controleren of de KM puls goed is aangesloten en of hij wel functioneerd. Dat zou ook nog kunnen verklaren, samen met het wegvallen van de sateliet ontvangst, dat het systeem vreemd gaat reageren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

denk ik te simpel wanneer ik een vervuilde cd vermoed ?
Dat zou namelijk de blanke kaart weergave etc. kunnen verklaren, terwijl de navi pc druk bezig is de cd alsnog goed te lezen.

gewoon een gokje, makkelijker te controleren leek mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

En toch even een zijsprong-vraag: je had zo te lezen geen enkele kaart van Duitsland bij je?
Heb je niet ERG veel vertrouwen in de techniek? :shock:
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

wmp schreef:denk ik te simpel wanneer ik een vervuilde cd vermoed ?
Dat zou namelijk de blanke kaart weergave etc. kunnen verklaren, terwijl de navi pc druk bezig is de cd alsnog goed te lezen.

gewoon een gokje, makkelijker te controleren leek mij.
Eigenlijk helemaal niet bij nagedacht maar dat zou het idd ook nog kunnen zijn.
Pfffff meedere zien/bedenken meer dan 1 :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
margriet
Average Member
Average Member

Bericht door margriet »

Hallo allemaal,

Ik heb net zo simpel gedacht :lol: en had de DVD hierop al gecontroleerd maar hij was spic en span.
En ja, misschien wel naief maar ik had veel vertrouwen in de techniek, ik heb zo'n -toch wel -peperduur systeem niet voor niets aangeschaft. Het lijkt me toch niet de bedoeling dat ik steeds met allerlei kaarten en uitgeprinte route's op stap ga. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

margriet schreef:Hallo allemaal,

Ik heb net zo simpel gedacht :lol: en had de DVD hierop al gecontroleerd maar hij was spic en span.
En ja, misschien wel naief maar ik had veel vertrouwen in de techniek, ik heb zo'n -toch wel -peperduur systeem niet voor niets aangeschaft. Het lijkt me toch niet de bedoeling dat ik steeds met allerlei kaarten en uitgeprinte route's op stap ga. :?
Misschien ben ik dan nu aan het doem denken hoor maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat de DVD zelf niet goed is. :arrow: Misschien ga ik te ver met de gedachten :oops: maar dat is dan het volgende wat in mij op komt :cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member

Bericht door WS »

Hallo Margriet,

Het zit je ook niet mee, wederom een falend systeem. :cry:

Als ik zo je beschrijving lees van het euvel zou ik toch uit gaan van een verkeerd pulse signaal.

Wat je zelf kan doen is tijdelijk de GPS antenne los maken en een proefritje maken als je pulse signaal goed is zal het lang duren voor het navigatiesysteem de weg kwijt raakt.
Bovenstaand kan je het beste uit proberen op een lange rechte weg (bv Snelweg) als je dit in de stad doet zal het systeem zich bij elke bocht corrigeren. let wel op bij het losmaken, aansluiten gewoon rechtstandig uittrekken.
(je zult niet de eerste zijn die de verbinding afbreekt)

Kijk ook eens als de GPS antenne los is bij instellingen-boordcomputer en dan de actuele snelheid als het goed is komt deze overeen met de snelheid op dat moment. (meestal 2-4 km lager dan de snelheid op de Km-teller).
We gaan op hele korte termijn op vakantie en eerlijk gezegd zie ik er tegenop, ook al gezien mijn vorige ellende waar ik ook al uitgebreid aan het forum vragen heb gesteld. Uiteindelijk lag het aan de navi en gelukkig niet aan mij, maar toch
Ik ben net terug van een weekje Italië gelukkig zonder problemen, heerlijk relaxed rijden zoals het hoort met een dergelijk navigatiesysteem, maar toch eerst even bij de ANWB de gratis kaarten meegenomen van de diverse landen het blijft ten slotte elektronica

Met vriendelijke groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BartTB
Starting Member
Starting Member

Bericht door BartTB »

Hallo allemaal,

Ik had laatst een Audi A6 te leen met standaard Audi navigatie.
Daarbij had ik dezelfde ervaring als beschreven: aanduiding van verkeerde wegen, tegenstrijdige commando's vlak na elkaar etc.

Het euvel werd verholpen door enkele keren ejectknop op de computer te gebruiken. Dit is bij Audi een schuif die ik een paar keer heen en weer heb geschoven. Het euvel was direct daarna verholpen.

Naar mijn idee een storing in de cd-speler of een cd die niet in balans was.

Wellicht helpt je dit in de goede richting :wink: , succes!

Bart
[color=blue]VW Passat Variant 2.0 TDI DSG (bijna...).[/color]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

De reacties gaan er eigenlijk allemaal vanuit dat er iets mis is met de DVD en/of de puls.
Maar dat alles kan niet verklaren waarom Margriet op de heen-en de terugreis over precies hetzelfde stuk van zo'n 50 km totaal geen GPS ontvangst had. Want dát was de reden waarom het systeem zichzelf niet kon relokeren.
En dat doet mij vooralsnog in het duister tasten over een mogelijke oorzaak.

Vandaar ook m'n "advies" om als het even mogelijk is die rit te herhalen, en daarmee een heleboel uit te sluiten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

in tegenstelling, het zou juist precies verklaren, omdat het zelfde stukje kaart dan gelezen moet worden, wat dus niet lukt.
En omdat dat niet lukt, kan de gyro wel doodleuk zeggen dat de auto gedraaid is, en de puls kan ook fijn info verschaffen, maar er kan geen sprake zijn van roadmatching want de kaart data kan niet gelezen worden, dus er zijn geen wegen bekend om mee te matchen.
Ook de gps info kan dan info geven, maar hoe zet je iets op een kaart terug, als de kaart niet gelezen kan worden...sterker nog, de verwoedde pogingen van de lezer om de dvd alsnog goed in te lezen konden wel eens ten koste gaan van de processor tijd om ook nog eens sateliet info op te vragen.

Maar Margriet heeft de dvd al op vlekken enzo gecontroleerd, dus verder zoeken.

wel erg naar dat ze steeds van die rottige storingen heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

wmp schreef:in tegenstelling, het zou juist precies verklaren, omdat het zelfde stukje kaart dan gelezen moet worden, wat dus niet lukt.
En omdat dat niet lukt, kan de gyro wel doodleuk zeggen dat de auto gedraaid is, en de puls kan ook fijn info verschaffen, maar er kan geen sprake zijn van roadmatching want de kaart data kan niet gelezen worden, dus er zijn geen wegen bekend om mee te matchen.
Ook de gps info kan dan info geven, maar hoe zet je iets op een kaart terug, als de kaart niet gelezen kan worden...sterker nog, de verwoedde pogingen van de lezer om de dvd alsnog goed in te lezen konden wel eens ten koste gaan van de processor tijd om ook nog eens sateliet info op te vragen.

Maar Margriet heeft de dvd al op vlekken enzo gecontroleerd, dus verder zoeken.

wel erg naar dat ze steeds van die rottige storingen heeft.
En dat is nou juist m'n probleem, ik snap niet waarom de GPS info al die tijd niet doorkwam. Het aantal Sat's dat je ziet, en die bij Margriet dus voortdurend op rood stond, variërend van nul tot trwee, staat los van het al dan niet kunnen lezen van de DVD. En daarom snap ik het niet, snap je? Jij wel?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Ja, maar was een vermoeden :
wmp schreef:.....
....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

wmp schreef:Ja, maar was een vermoeden :
wmp schreef:.....
....
Het is zeker een interessante gedachtegang, en iets om eens verder te onderzoeken.
Tot nu toe heb ik gedacht dat het uitmeten van de Sat's geheel door de Trimble-unit op het "moederboard" van de PC gedaan wordt, en dat de processor zelf daar niets mee van doen heeft. Maar jouw idee is de moeite waard om verder te onderzoeken en met wat testjes proberen te evalueren.

Morgen heb ik helaas m'n auto niet, die is toevallig die dag voor de APK keuring, maar als 'ie terug is ga ik wat simulaties doen om te zien of ik de Sat's kan wegdrukken. Ben benieuwd.

Als je gelijk hebt is het verhaal inderdaad wel dicht te krijgen, en is de waarschijnlijkheid dat het een fout in de DVD betreft veel groter geworden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
B-A-R-T
Starting Member
Starting Member

Bericht door B-A-R-T »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vergelijkbaar verhaal meegemaakt als Margriet, maar dan wel in Frankrijk.
Ik reed op een stuk (vrij recente) autosnelweg en mijn systeem was ook totaal de pedalen kwijt, maar ik had wel goede satteliet-ontvangst.

Volgens mij ligt het probleem dan ook bij het niet actueel zijn van de kaart, wat ik trouwens al verschillende malen heb vastgesteld.

Mijn systeem is een MS5500 met Europa Unlimited TeleAtlas 2004/1.

Ik ga dan ook gebruik maken van de mogelijkheid om kosteloos om te schakelen van Unlimited naar 2 jaar BeNeLux met updates. Ik hoop dat die updates dan ook de moeite (en het geld) waard zullen zijn.

Groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

B-A-R-T schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vergelijkbaar verhaal meegemaakt als Margriet, maar dan wel in Frankrijk.
Ik reed op een stuk (vrij recente) autosnelweg en mijn systeem was ook totaal de pedalen kwijt, maar ik had wel goede satteliet-ontvangst.

Volgens mij ligt het probleem dan ook bij het niet actueel zijn van de kaart, wat ik trouwens al verschillende malen heb vastgesteld.

Ik ga dan ook gebruik maken van de mogelijkheid om kosteloos om te schakelen van Unlimited naar 2 jaar BeNeLux met updates. Ik hoop dat die updates dan ook de moeite (en het geld) waard zullen zijn.

Groetjes
Hallo B-A-R-T,

Als eerste welkom op het forum,

Dat het systeem "de weg kwijt raakt" op een recent aangelegde weg dat kan gebeuren. Ik had dat dus ook toen de A5 net was aangelegd bij Amsterdam. Het systeem bleef trouwens wel gewoon werken maar ik reed gewoon volgens het systeem door eht weiland.

Het probleem van Margriet is echter dat ze over een stuk weg reed wat daar al jaren ligt. Deze weg is ook gewoon bekend op de huidige kaarten van het systeem. Het probleem wat jij beschrijft is dan ook niet helemaal vergelijkbaar met dat van Margriet.

Ik denk dat het idd een goede keuze is om je unlimited versie om te zetten naar een limited contract. Zo krijg je idd de updates maar ook de systeem software updates.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

B-A-R-T schreef:Hallo allemaal,

Groetjes
Hallo BART,

Welkom op het forum, en bedankt voor je reactie op dit topic. Interessant te lezen dat bij jou de Sat's wel ontvangen bleven, ondanks dat het systeem de weg kwijt was.

Over dit onderwerp ben ik inmiddels in kontakt getreden met een insider uit W..., en hoop zijn reactie te krijgen over de gedachtenwisseleng tussen WMP en mij over de werking van de Trimble Lassen Module en de processor in de computer.

Verder ben jij nu de eerste "spijtoptant" op dit forum die kenbaar gemaakt heeft z'n unlimited te willen omruilen. Ik denk dat dit zeker gezien de nieuwe ontwikkelingen met de Prepaid contents en de speedtraps een heel aantrekkelijke mogelijkheid is.
We zijn benieuwd naar je ervaringen.
Wil je die dan in dat ander topic melden?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member

re

Bericht door laurens »

Hallo

een gps antenne achter de zon weerende vooruit ?

en dat hij soms de satelieten ziet vanuit de zijruit ? dus dan wel goed ontvangst

laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

laurens schreef:Hallo

en dat hij soms de satelieten ziet vanuit de zijruit ? dus dan wel goed ontvangst

laurens
Zou ergens ook nog een optie zijn, dat dat stuk weg precies onder een ongunstige hoek t.o.v. de zijruit staat.
Nu is het type wagen mij niet bekend, en ook de gebruikte antenne niet, maar toch iets om in gedachten te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

wmp schreef:
laurens schreef:Hallo

laurens
Zou ergens ook nog een optie zijn, dat dat stuk weg precies onder een ongunstige hoek t.o.v. de zijruit staat.
Nu is het type wagen mij niet bekend, en ook de gebruikte antenne niet, maar toch iets om in gedachten te houden.
Bij de ontvangst van TMC info via de FM zender kan ik me dat zeer wel voorstellen, en in feite heb ik dat op de weg van Mönchengladbach naar Venlo ook meegemaakt. Omdat mijn plakantenne op een zijruit zit wordt dan de ontvangst van Roermond (precies achter me op die weg) practisch tot nul gereduceerd.

Maar voor Sat's ligt dat anders, immers die 12 "zichtbare" Sat's zitten gewoon rondom, zo'n beetje in een halve bol boven ons, en dus kan ik me niet voorstellen hoe de hoek hier een rol zou kunnen spelen.
Jij wel?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken