Pulssignaal van cruise-control

renmoo
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2005 20:41

Pulssignaal van cruise-control

Bericht door renmoo »

Hallo,

Ik heb een oude Mercedes-Benz uit 1978. Ik heb er een cruise-control van Waeco ingebouwd. Een MS-50 om precies te zijn. Werkt allemaal prima. Ook mijn MS4100 doet het uitstekend, zelfs zonder de aangesloten pulsdraad. Maar toch wil dat ding eigenlijk aansluiten. Nu is mijn vraag. Zou ik die draad aan kunnen sluiten op de pulsdraad van de cruise-control? De puls voor de cruise-control haalt ie via magneten op de aandrijfas met daar een opnemer vlak boven. En welke draad moet ik dan hebben, ik bedoel: van de opnemer komen 2 draden...

Thnx,

René

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2030
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Dat zou prima kunnen werken.

1 van die 2 draden is een plus draad, kun je vinden door een klein lampje erop aan te sluiten, en met ingeschakeld contact de cardan-as rond te draaien (lijkt mij nogal een rotklus overigens...)

Die plus-draad moet je dus hebben, tenzij je nog een magneetje met een sensor wilt monteren.

Echter, de cardan-as van een auto draait op zeer hoge toeren, heb foto's gezien van een auto waarbij de cardan-as was losgeschoten en wat dat deed met de inzittenden....(of wat er van over was, slaat dwars door de auto heen)
Ergo, let heel goed op op de 'balancering' van deze as, plaats magneetjes zuiver tegenover elkaar, en liever gewoon niet!

Beter is een aandrijf-as te nemen van één van de wielen, iets onzuiverder (onmerkbaar overigens), maar veel veiliger.

Overigens, eigenlijk zijn het waarschijnlijk 2 plusdraden, 1 ingaande, waar continue plus op moet staan, en 1 uitgaande, waar slechts plus op komt te staan wanneer het magneetje op de cardanas de sensor triggert.
Dus als je met contact aan op 1 draad plus meet, en op de andere draad niets, moet het de andere draad zijn.

Om te weten op welke draad die aangesloten moet worden van je navigatie systeem, zie de handleiding of als je die kwijt bent, de handleidingen knop rechts bovenaan dit forum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quattro_rs
Average Member
Average Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 mei 2005 12:18

Bericht door quattro_rs »

Overigens, eigenlijk zijn het waarschijnlijk 2 plusdraden, 1 ingaande, waar continue plus op moet staan, en 1 uitgaande, waar slechts plus op komt te staan wanneer het magneetje op de cardanas de sensor triggert


dit is niet geheel waar.Wij leveren speedsensors (8200) die ten opzichte van massa een puls afgeven ,dus het is zaak goed te meten en niet uit te gaan van....

:shock:

Akls je een w123 hebt kun je ook een puls gever in de tellerunit plaatsen (PG 322) dan hoef je niet eens naar buiten met je draad. Kijk heir maar eens http://www.in-car.nl :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2030
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Inderdaad, dat is een mogelijkheid welke ik in de praktijk nog niet ben tegengekomen, doch wel mogelijk is.

Anderzijds, de VDO systemen voorzien hierin, door verschillende puls signaal mogelijkheden aan te bieden.
Sterker nog (en dan denk ik aan zowel de oude Carin 52x serie als de MS5000 serie), er is zelfs een mogelijkheid een parallel aansluiting te maken.

Mijn inziens kan topicstarter dus in principe de voor de cruise-control opgewekte pulse gebruiken voor zijn navigatie systeem.

Overigens : Meten is Weten, nooit ergens van uitgaan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Het aansluiten van de navi op de puls van de cruisecontrol gaat zonder problemen. Hiervoor moet je de blauwe draad van de controleunit aftakken. Op deze draad komt nl het pulse signaal binnen.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik met de pulse nog nooit problemen heb gehad.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
renmoo
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2005 20:41

Bericht door renmoo »

Bedankt allemaal voor de reacties.

Het kan toeval zijn, of misschien niet, maar het is inderdaad de blauwe draad van de cruise-control die ik moet hebben. Ik heb het getest met een lampje...dat viel inderdaad niet mee. Maar tijdens een rustige nachtdienst kun je op 't werk best e.e.a. doen in de werkplaats.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik eigenlijk weinig verschil merk, of het moet zijn dat ie wat nauwkeuriger is tijdens het benaderen van kruispunten enzo. Eerst wilde ie daar met de afstand nog wel 'ns naast zitten, dat is nu beter (heb ik 't idee). De navigatie deed het zowiezo altijd al wel goed. Ik heb gemiddeld 6 tot 8 sattelieten. Daar moet het toch altijd mee lukken... :D :D

René

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

renmoo schreef:Bedankt allemaal voor de reacties.

Het kan toeval zijn, of misschien niet, maar het is inderdaad de blauwe draad van de cruise-control die ik moet hebben. Ik heb het getest met een lampje...dat viel inderdaad niet mee.
René
Het was geen toeval hoor, ik heb de info uit het schema van de cruise control unit gehaald. Toevalligerwijze heb ik nl dezelfde oplossing al wat langer geleden toegepast. Tot nog toe tot volle tevredenheid.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2030
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Het systeem zal steeds nauwkeuriger moeten gaan worden, zodra die genoeg data heeft verzameld om een gemiddelde puls-per-afgelegdeweg te berekenen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”