problemen met MS 3100 te wijten aan scherm MM3000 ?

kristd
New Member
New Member

problemen met MS 3100 te wijten aan scherm MM3000 ?

Bericht door kristd »

Hallo iedereen,

Heb tweedehands een MS 3100 systeem gekocht ( PC 4000 ). Na installatie werkte dit zeer goed tot een tijdje geleden. Scherm is plots blanco ( wel verlicht ) of " bevriest ", soms werkt begeleiding nog maar met een blanco scherm ben ik enkel aan de stem overgelaten. Het probleem begint enkele minuten na het opstarten.

Heb nu gezien dat het scherm een MM3000 is , dus ik vermoed van de MS3000 ( PC 3000) afkomstig. Mijn monitorkabel is ook blijkbaar hersteld met een krimpkous.
Kan dit hier aan te wijten zijn en is er een remedie, behalve een nieuw scherm MM3100 op de kop proberen tikken ?
De gegevens van mijn systeem zijn :
- serienummer : SY590/00E
- HW nummer : 0126
- SW nummer 0460
- prod datum : 16/02

groeten,

Krist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Hallo Kristd, Welkom op het forum,

Volgens mij is er geen verschil tussen het scherm van de MS3000 en de MS3100.
Het zou kunnen zijn dat er een probleem is met de kabel aangezien daar een krimkous omheen zit.
In het ergste geval zou het aan je computer kunnen liggen.

Er is een update voor jou systeem beschikbaar nl. Versie 4.7 (http://www.hxs.de/CARiN.htm)
Misschien moet je eens proberen deze versie op de kop te tikken en dan te installeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

Bericht door fransnacht »

zou inderdaad eerst eens gaan zoeken in je computer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Volgens mijn info zijn de MM 3000 en de MM 3100 NIET identiek. Ze komen ook van verschillende toeleveranciers van VDO.
Voorts zijn volgens mijn gegevens de stekkers anders qua pinbezetting. De pinnen 1 en 2 zijn hetzelfde, en hebben daar de voedingsspanning, geschakeld via de computer. Echter de pinnen 3 tot 6 zijn anders uitgevoerd.
Bedenk ook dat de kabel tussen een PC 4000 en de MM 3100 een hele andere is dan de kabel tussen een PC 3000 en de MM 3000. En dus ligt het dan voor de hand te veronderstellen dat er van twee systemen één gemaakt is.

Dat doet mij dan ook vermoeden dat er onder dat stukje kimpkous een aantal draden anders doorverbonden is, en ik denk dan ook dat de storing te wijten is aan een slechte of loszittende verbinding.

Freezing zou op kunnen treden als één van de D2B draden losraakt, de monitor houdt dan waarschijnlijk z'n laatste beeld vast.

Ik zou dus beginnen te onderzoeken hoe het met je kabel zit. Heel voorzichtig de krimpkous verwijderen en kijken wat daaronder zit.
Laat het dan even weten, wellicht kan ik je dan verder helpen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

@JW,

Wat zouden we toch zonder je moeten Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

@ Fantom,

Tsja, wat moet ik daar nou op zeggen :?: :oops:

In elk geval, bedankt voor het compliment, want zó vat ik je ontboezeming op :Kiss:

En nou natuurlijk maar hopen dat Krist er mee geholpen wordt, want daar gaat het tenslotte om :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Han
Senior Member

Bericht door Han »

JW schreef:Volgens mijn info zijn de MM 3000 en de MM 3100 NIET identiek.
Volgens meerdere oude folders van VDO spreken ze bij een MS3100 over een MM3000 scherm.
Naar mijn weten zouden de schermen voor de MS3000, MS3100 en MS3200 gelijk zijn.

Begin me eigelijk af te vragen of er wel een MM3100 is ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

dacht alleen verschil tussen mm3000 en mm3200

en dat zou dan de kleur zijn ivm mazda

maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Han schreef:
JW schreef:Volgens mijn info zijn de MM 3000 en de MM 3100 NIET identiek.
Volgens meerdere oude folders van VDO spreken ze bij een MS3100 over een MM3000 scherm.
Naar mijn weten zouden de schermen voor de MS3000, MS3100 en MS3200 gelijk zijn.

Begin me eigelijk af te vragen of er wel een MM3100 is ?
Wie het echt weet mag het dus zeggen :lol:

In de fabrieksdocumenten die ik heb van de aansluitingen zijn er verschillen, als volgt:
Pin 1 en 2 zijn wel gelijk, op 1 zit de +5V, geschakeld, en op 2 zit de massa.
Bij de MM 3000 zit op 3 de RC5, de afstandsbediening dus, op 4 een test-input die verder niet gebruikt wordt, en op 5 en 6 de D2B- resp. D2B+
Bij de Monitor van de MS 3100, die bij mijn weten MM 3100 heet, maar wie ben ik, zitten de 3-6 anders, zie ook de site van Wunderwald. Op 3 zit de test-input, op 4 en 5 de D2B+ resp. D2B-, en op 6 de RC5

Als dus de beide monitoren wel geheel identiek zijn, is deze fabrieksdocumentatie verkeerd. Niks is onmogelijk, maar het zou me wel verbazen.

Wie weet dus hoe het echt zit, of heeft het lef om even twee monitoren onderling te wisselen?

Ik zal volgende week proberen langs andere weg bevestiging te krijgen, m'n kontaktman is op dit moment met vakantie.
Overigens ben ik wel benieuwd wat Krist vindt als hij de krimpkous even lospeutert, dat kan al meteen uitsluitsel geven.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristd
New Member
New Member

krimpkous verwijderd

Bericht door kristd »

Hallo JW,

Bedankt voor de input. Er is inderdaad het een en het ander aan elkaar gezet .Heb de krimpkous verwijderd aan begin en einde van de monitorkabel.
De uiteinden ( 1 op scherm connector en het ander op de connector PC4000 )bevatten 6 draden :
- rood1
- rood2
- blauw
- wit
- zwart
- vertinde draad verbonden met alu shielding rond rood1 en wit
( vertinde draad is ook verbonden met zwart aan connector van PC4000)

deze uiteinden zijn verbonden met een verbindingskabel die slechts 4 draden bevat + shielding in gevlochten kopermantel rond alle draden
- geel
- rood
- zwart
- wit

De verbinding is als volgt gemaakt :
- rood1 --> geel
- rood2 --> rood
- blauw --> shielding koper
- zwart + tin --> zwart
- wit --> wit

Waar zou de fout zitten ?
Wat ik eigenaardig vind is dat de alu shielding van de twee uiteinden niet met de kopershielding van het tussenstuk wordt verbonden :?

groeten,

Krist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Krist,

Dus men heeft inderdaad van twee of meer kabels een speciale voor "jouw systeem" gemaakt.

Hoe de pinbezetting van de monitor zou moeten zijn heb ik hier vlak boven al aangeduid, nu zoek ik nog de bezetting van de C1 stekker uitgang op jouw PC 4000. Als we die hebben kun je precies checken of alles goed zit.

Zou je intussen met een Ohmmeter of een lampje met batterij even de pinnetjes kunnen checken, dus 1 op C1 (de nummering van de C1 is te vinden bij Tips & Tricks, zie /viewtopic.php?t=3328 ) gaat naar pin x? aan de monitor zijde enz.. En maken alle draden wel goed contact?
Kun je dat doen en hier melden?

Intussen ga ik ook nog even verder zoeken, en wellicht is er iemand anders die zo'n kabel heeft liggen, dan is dus de (simpele?) vraag dat even door te meten en hier te melden.
Het mooiste zou zijn om een kabel van een MS 3000 en die van de MS 3100 te meten. Dan weten we precies hoe het zit.
De stekkerbezetting op de PC 3000 heb ik wel, die van de PC 4000 dus helaas niet.

Hoe zit het overigens met de andere kabels, zoals die van ISO B komt en die naar de RC en de eventuele externe speaker gaan? Zijn die allemaal wel origineel?

Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Gisteren schreef ik, als reactie op Han's opmerking dat bij zijn weten de monitoren van de MS 3000 en MS 3100 gelijk zijn:
In de fabrieksdocumenten die ik heb van de aansluitingen zijn er verschillen, als volgt:
........................
Als dus de beide monitoren wel geheel identiek zijn, is deze fabrieksdocumentatie verkeerd. Niks is onmogelijk, maar het zou me wel verbazen.
En dus kan ik me bij deze verbazen, want ik heb inmiddels de bevestiging van een insider, die met rood op de kaken meldde dat één van de twee schema's fout is. Waarschijnlijk weet ik morgen meer, en weet welke de goede is, en dan meldt ik me uiteraard.

Ook langs andere zijde kreeg ik een bevestiging dat de monitoren dezelfde aansluiting hebben, bedankt Cees :Yes:

De monitoren kunnen verder wat kleine verschillen hebben, ze worden naar alle waarschijnlijkheid allemaal MM 3000 genoemd. En dus had Han het gelijk aan z'n zijde, bedankt dus voor de opmerking :wink:

Daarmee is Krist's probleem nog niet opgelost, maar de oplossing is wel dichterbij. Hopelijk heb ik morgen de PIN-OUT van de PC 4000 op C1, alsmede de bezetting van de stekker aan de monitorzijde. Want op zich is er geen zekerheid dat de kleuren helemaal matchen, de monitor stekker kan van een andere kabel afgeknipt zijn dan de C1, dus het blijft even oppassen geblazen.
Dan kan Krist in elk geval z'n kabel weer op orde krijgen, en hopelijk daarmee z'n systeem.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Whoooeeeeee, dat betekent dat ik in mijn allereerste post gelijk had. :yes2: :yes2: :yes2:
Toch voortaan maar wat meer op mijn eigen kennis afgaan JW :?: :?: :wink: :wink:

Maar inderdaad, Kristd is daar nog niet mee geholpen.
Maar even afwachten wat het antwoord op zijn onderzoek is over de aansluiting van de kabels. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristd
New Member
New Member

Bericht door kristd »

Hallo,

Blij dat men meehelpt met mijn probleem.
Ik heb met een Ohmmeter intussen de 5 connectiepunten aan de stekker van de PC4000 gechekt en zij maken allen een goede verbinding naar een bepaald punt aan de monitor. Dus geen slechte verbinding te zien hier.
Als ik de uiteinden van de " goede kabels " ( vast verbonden op de connectoren ) vergelijk met de tussenkabel merk ik het volgende op :
- bij de uiteinden zijn er 2 van de 5 draadjes geshield ( alu mantel )met behulp van de 6de draad (tin ). Ik vermoed dat deze twee de draden D2B- en D2B+ zijn ? Zijn dit datadraden voor de info op de monitor ?
- Mijn afstandsbediening en verlichting werkt nog dus dat doet mij vermoeden dat de RC5 draad , de +5v draad en de massadraad nog goed werkt ( massadraad is wsch verbonden met de shielding ? )
- bij de tussenkabel die er mij een huis-tuin-en keukenkabel uitziet :( ( 4 draden met gevlochten koper shielding rondom ) heeft men dus geen apparte shielding meer rond twee apparte draadjes zoals de uiteinden. Meer nog , de koper shielding heeft men niet verbonden met de alu shielding van de uiteinden maar met een andere draad, hetij de RC5 of de +5v ( in de veronderstelling dat de massa op de alu shielding zit ? ).

Wat ik nu denk , ik ben wel maar een leek, is dat ik in de problemen zit door een foutieve afscherming omdat mijn systeem oorspronkelijk goed werkte maar nu faalt.
Als dit klopt , zal ik een nieuwe kabel nodig hebben uit 1 stuk en geen gebreide kous zoals ze er nu uitziet :roll:
De te verwachten info van JW over pinbezetting is heel interessant.
Intussen , als er iemand weet waar ik een nieuwe kabel op de kop kan tikken :?:

Mijn overige kabels zijn uit 1 stuk dus ik hoop daar geen probleem mee te hebben.

groeten,

Krist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat je last hebt van interferentie.
Dit zou alleen voor kunnen komen als de kabel langs kabels ligt waar hoogfrequentie signalen of grote spanningen door heen gaan. Maar goed niets is onmogelijk. Inderdaad even afwachten wat JW te melden heeft is wederom het devies.

Succes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Fantom schreef:Whoooeeeeee, dat betekent dat ik in mijn allereerste post gelijk had. :yes2: :yes2: :yes2:
Toch voortaan maar wat meer op mijn eigen kennis afgaan JW :?: :?: :wink: :wink:

Maar inderdaad, Kristd is daar nog niet mee geholpen.
Maar even afwachten wat het antwoord op zijn onderzoek is over de aansluiting van de kabels. :roll:
Hallo Fantom,

Er staat in je posting:
Hallo Kristd, Welkom op het forum,

--Knip-- Edit Geschreven onzin verwijderd
Da's dus een beetje moeilijk te beoordelen :oops: :oops:

Maar ik geloof je graag, m'n geheugen is nog wel zo goed dat ik me een zin in die richting herinner, ere wie ere toekomt :Yes: :lol:
De rest weet ik echter niet meer, kennelijk wil jij dat ook niet meer weten :?: :shock:

Blijft natuurlijk altijd een moeilijk punt als je over "harde fabrieksdocumenten" beschikt die het tegendeel zeggen. En daar baseer ik me in principe wel op, tot het tegendeel aangetoond is. Want met alleen maar "hear-say" of "ik dacht dat" kom je niet ver.
Dan maar een keer er naast zitten, leren we alleen maar van, toch?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Kirst,

Ben het met Fantom eens, het ontbreken van de afscherming kan hier wel eens de boosdoener zijn. Maar nog wat meer :!:

Als ik het goed heb, maar nou moet ik oppassen, ik heb het al eerder fout gehad :cry: , zou de RC5 wellicht afgeschermd moeten zijn, terwijl de D2B+ en D2B- samen getwist dienen te zijn. Of die dan samen weer afgeschermd zijn weet ik niet.
En zó zal het bij jouw huis-tuin-en-keuken-kabel wel niet zitten.

Hopelijk weet ik morgen meer, maar wellicht is het beste naar een originele kabel op zoek te gaan. Ik heb al een seintje uitgezet :idea:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

Er stond een originele kabel te koop op marktplaats:
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gentry
Senior Member

Bericht door Gentry »

[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

denk dat het in de computer zit, of een loopwerk probleem of een sw probleem

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Kirst,

Alhoewel Fransnacht gelijk kan hebben, denk ik dat het verstandig is eerst het pad af te lopen van de kabelaanpassing. Want daar zitten een aantal rare dingen in.

Inmiddels ben ik er achter dat de kabels van de PC 3000 naar het scherm niet geheel identiek is met die van de PC 4000. Er zitten andere kleuren in, maar wat belangrijker is, de afscherming zit anders. De pin posities komen wel met elkaar overeen.
Om die reden denk ik dan ook dat de aanbieding op marktplaats niet goed geformuleerd is. Je zou daar kunnen vragen welke kabel het nou echt is, bij de MS 3100 zitten er twee rode draden in, een dikke en een dunne, bij de 3000 zit er een gele met oranje huls ipv een dikke rode op punt 6.

Aan de hand van je beschrijving maak ik op dat je een kabel hebt gebaseerd op een MS 3100, dus van een PC 4000 naar het scherm. Althans, zo zitten de stekkers in elkaar.
Kun je daarom nog even precies aangeven op welke pin posities die kleuren zitten, dus wit op 1, enz... En dan ook aangeven welke rode draad de dunne is, en welke de dikke. Voorts welke draad/draden er nou precies afgeschermd is/zijn en op welke positie die afscherming zit op de gele ISO aan de computerzijde? Want er is inderdaad sprake van eenzijdige aarding, en die zit aan de computerzijde als het goed is. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je er een paar fototjes van kan maken, en die hier posten :wink:

Je schrijft dat je afstandsbediening wel werkt, is dat via het oog, of in de houder? Bij dat laatste speelt de RC5 draad naar de monitor helemaal geen rol, die draad zorgt nl. voor de signaaloverdracht vanaf de monitor naar de computer. Maar die zelfde draad zou wel voor problemen kunnen zorgen, omdat de input naar de PC 4000 op dit punt gevoeliger zou kunnen zijn.
Daar is de aansluiting van de PC 3000 ook anders gemaakt in de daarvoor bestemde kabel.

Al met al zijn we er nog niet helemaal uit, maar wel onderweg. Hopelijk naar de oplossing :)

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristd
New Member
New Member

Bericht door kristd »

Hallo JW,

Ik heb de kleuren gecheckt op de Connector van de PC4000 :
- C1 : rood dun
- C2 : zwart + shielding
- C3 : wit
- C4 : leeg
- C5 : rood dik
- C6 : blauw

De shielding zit rond rood dun en wit.

Ik heb de kabel vanop marktplaats bekeken maar ik zie precies twee gele connectors op de kabel en geen connector om op het scherm aan te sluiten ?
Heb ook gemaild voor een andere aanbieding maar nog geen reactie gehad.

Hopelijk ligt het aan de kabel en niet aan de PC zelf !

groeten,

Krist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

kristd schreef:Hallo JW,

Ik heb de kleuren gecheckt op de Connector van de PC4000 :
- C1 : rood dun
- C2 : zwart + shielding
- C3 : wit
- C4 : leeg
- C5 : rood dik
- C6 : blauw

De shielding zit rond rood dun en wit.

Ik heb de kabel vanop marktplaats bekeken maar ik zie precies twee gele connectors op de kabel en geen connector om op het scherm aan te sluiten ?
Heb ook gemaild voor een andere aanbieding maar nog geen reactie gehad.

Hopelijk ligt het aan de kabel en niet aan de PC zelf !

groeten,

Krist
Hallo Krist,

Nou zit er denk ik iets niet goed, de nummertjes kloppen nl niet met de kleuren zoals ik die op dit moment heb.
Dat kan liggen aan de bekabeling maar ook aan het anders benoemen van de nummering.

Als je tegen de draadzijde van de plug aankijkt zit op de gele C1 de 1 linksboven, daarnaast zit 4. In het midden zitten 3 en 6, en onderaan zitten 2 en 5, van links naar rechts dus. Dit is de correcte nummering, elders wordt 'ie niet goed weergegeven. Is inmiddels bekend bij Archief.

Volgens mijn laatste gegevens, met dank aan Cees :Yes: zou het moeten zijn:
1 wit
2 rood dun
3 zwart
4 blauw
5 afscherm./zwarte krimpkous
6 rood dik

Zou je dus nog even willen kijken of het echt aan de bekabeling ligt of dat je een andere nummering gebruikt hebt?

Ik heb er inmiddels een foto van, die ik zal proberen hier te posten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Kirst,

Ik heb hier voor alle duidelijkheid even de ISO stekkers en hun nummering neergezet.
Tevens een foto toegevoegd van een 3100 kabel met ISO C1 stekker, met dank aan Cees :wink:

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Voor ISO stekker aansluitingen zie ook onderstaand topic :idea:
Dit geldt alleen voor het A en B blok.
C-blok definitie voor het gebruik van de VDO is hieronder beschreven.

viewtopic.php?t=3328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • problemen met garmin 450
    door Kleine » 30 apr 2022 20:22 » in Garmin
    Reacties: 1