problemen met MS 3100 te wijten aan scherm MM3000 ?

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Fantom,

Dat topic is me bekend, maar zoals ik in m'n bericht van gisteren al aangaf is de beschrijving van de mini ISO's C1-3 helaas fout. Vergelijk ze maar even, dan zie je het. Zowel de nummering als ook de positie van de stekkers is niet goed.

Ik heb daar gisterenavond al een mail over gestuurd naar Archief.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Hallo JW,

Ik denk niet dat het topic an sich fout is.
De Mini ISO stekkers worden voor meerdere toepassingen gebruikt.
De Mini ISO stekkers beschreven in het ISO topic gaat over de ISO stekkers die IN het dashboard van je auto kunnen zitten. C1-3 worden bv door Opel gebruikt voor aansturing van wisselaars en display, etc.
Dar slaat de beschrijving op.

De Mini ISO stekkers die jij beschrijft hebben betrekking op de manier zoals VDO-Dayton ze gebruikt.
Het doel van VDO-Dayton is heel anders alhoewel de stekkers hetzelfde eruit zien.

Daar ontstaat inderdaad verwarring over. Het zou handiger van VDO zijn geweest als ze een andere standaard hadden gebruikt voor hus aansluitingen naar scherm etc.

Edit toevoeging:
@JW, Misschien kan jij dan een topic maken in Tips & Tricks waar de pin bezetting wordt beschreven van de mini ISO stekkers die door VDO worden gebruikt voor scherm, TMC box, etc etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Fantom,

Ik denk toch dat het mini ISO C verhaal iets anders zit dan je nu schrijft.

Het is niet alleen VDO die het doet zoals in m'n eerdere beschrijving en plaatje, ook Blaupunkt doet het zó. Ik heb een inbouw beschrijving van een 149 met een identiek plaatje. Dus de gele C1 links, in het midden de groene C2 , en rechts de blauwe C3.

Voorts is er de nummering, die bij mijn weten WEL gestandaardiseerd is volgens ISO, en die is als aangegeven op dat plaatje. Zó staat het ook op een ISO stekkertje dat ik los gekocht heb. Daarbij zit dus 3 en 6 in het midden, niet 2 en 5.

Ik ben al aan het proberen de officiële ISO norm te vinden, dat is me tot nu toe niet gelukt. Maar we gaan door :wink:

Groet,
JW

Edit: 14.00 pm Ik vond wel een duitse site waarop de ISO standaard vermeld wordt: http://www.aiv.de/HTML/Produkte/Einbau_ ... kabel1.php

Edit 2 15.30 pm De ISO standaard is waarschijnlijk: 10487-1 : 1992, Abstract , Applies to the multi-pole connector and the positions of antenna sockets. Specifies the contact allocation of the connector. The connector is both for permanent connection of the car radio to the vehicle harness and for extractable car radios.
Voorts is er nog 10487-2 : 1995, Abstract: Contains performance requirements of multi-pole connectors for car radios in accordance with ISO 10487-1.

Beide Standards zijn te downloaden van de ISO site, http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDeta ... 40&ICS3=15 voor een bedrag van CHF 40,- per stuk :cry:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Kirst,

Weer even terug naar het echte onderwerp van dit topic, jouw probleem met de MS 3100 :wink:

Inmiddels heb ik de informatie hoe de verbindingen zouden moeten zitten, en daarbij is gebleken dat de informatie op de wunderwald site helaas niet correct is. Ik gaf al eerder aan dat er ergens een fout zat in de schema's, die zit dus daar :cry:

De bekabeling zit als volgt, waarbij voor de nummering van de ISO stekker de hierboven gegeven volgorde aangehouden is, en voor de monitor zijde de volgorde 1-6 bekeken van links naar rechts aan de bovenzijde van de stekker (dat is nl de in de fabrieksdoc. gegeven volgorde) :

C1 wit >> M6 =D2B+
C2 dun rood >> M5 =D2B-
C3 zwart >> M2 =massa
C4 blauw >> M3 =RC5
C5 afscherming >> geen punt op de M
C6 dik rood >> M1 =5V plus
...................M4 is leeg

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het met de afschermingen zit, dus of er een shielding moet zitten om de dunne rode en witte draad en/of om het geheel, maar als ik het zo lees is er bij jouw kabel onzorgvuldig omgesprongen met de massa en de shielding. Die hoort maar aan één zijde vast te zitten aan de massa, en wel via C5, terwijl de echte massa geleider, oftewel de - 12V van de C3 naar de M2 moet lopen.
Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je dat weer op orde maakt, en afhankelijk van dat resultaat besluiten hoe je verder moet gaan.

Hoe lang is overigens die verbinding tussen je computer en de monitor? Is je kabel nu op zich goed of eigenlijk te lang? Je zou in het laatste geval kunnen proberen er een stuk tussenuit te halen, en 'm volgens bovenstaand schema weer netjes aan elkaar te solderen. Er even vanuit gaand dat je daar de nodige handigheid in hebt, maar lezende dat je een Ohmmeter hebt veronderstel ik dat wel :wink:

We horen wel weer verder hoe het gaat.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

OP marktplaats zag ik net de volgende advertentie.
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /49187.htm
Aangeboden: Onderdelen Ms3000-ms3100 VDO
Heb je een navigatiekast van VDO zónder de toebehoren?
Ik heb ze voor je voor maar 10 euro.
Mijn navigatiekast is verdwenen zonder de kabels, antenne en afstandsbediening meegenomen te hebben. Die heb ik dus nu over....

1x afstandsbediening met houder
1x gps-antenne
1x luidspreker
1x CD Centraal Europa 2002
kabel en draagbomen
montage beugels
DUS LEVERING ZONDER GPS-KAST !!
Ik zie net dat er al 20 euro op is geboden mar volgens mij heb je er wel wat aan!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristd
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2004 22:18

Bericht door kristd »

Hallo JW,

Ik heb sinds woensdag ll niet meer kunnen reageren wegens mailproblemen maar ik ben weer paraat nu.

Als ik mijn situatie vergelijk met zoals het zou moeten zijn (ook zoals je foto ) volgens je info :
C1 : wit ---> OK
C2 : dun rood --> OK
C3 : zwart + afscherming --> NOK
C4 : blauw --> OK
C5 : leeg --> NOK
C6 : dik rood --> OK

Wat opvalt hier is dus dat de afscherming die op jouw gele connector op C5 zit , hier samengekoppeld is met zwart op de C3 plaats.

Er zijn dus twee problemen :
1) de gele connector is verschillend ( misschien van de MS 3000 of een vreemde niet VDO-connector ? )
2) de tussenkabel telt maar 5 draden ( 4 geïsoleerde en 1 koper shielding ) zodat de massa en shielding hier zijn gecombineerd in 1 geïsoleerde kabel . De blauwe kabel (C4) is op de koper shielding aangesloten.

Ik kan mij voorstellen dat de andere gele connector waarbij de shielding wordt afgetakt van de massa ter hoogte van de connector niet echt een probleem vormt op voorwaarde dat de shielding op het einde niet wordt aangesloten zodat deze geen stroom voert .

In mijn geval hebben ze na het korte stuk ( originele kabel ) de shielding en massa terug met elkaar verbonden en dat is niet pluis.

Dus ik zal een test doen met de ontkoppeling van shielding en massa en ook mijn RC5 signaal misschien door een geïsoleerd draadje sturen ipv door de koper shielding van die verdekselde tussenkabel : ik zal deze koper shielding als massa gebruiken.

wordt vervolgd !!!!!! 8) 8) 8)

groeten,

Krist

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Je reactie lezende is het duidelijk dat de "tussenkabel" niet goed zit. Maar er zijn meer verbindingen NOK dan je schrijft, want ook C4 blauw is niet goed.

De voorgestelde aanpassingen zijn in principe goed, immers de shielding mag GEEN stroom voeren, en moet éénzijdig geaard worden. Anders werkt 'ie niet goed als afscherming, in de originele kabel is dat ook zo.

Er even van uitgaand dat je de A/B in de houder hebt zitten, en dus niet via het IR-oog werkt kun je het beste (tijdelijk) de vierde draad in de tussenkabel gebruiken voor de massa.
Zorg dan dat de dunne rode en witte (D2B+ en -) via de gele en witte draad netjes op M5 en M6 uitkomen.
Zet de zwarte draad op C3 via de zwarte draad in de tussenkabel aan M2.
De blauwe op C4 laat je gewoon los zitten, net als de korte draad op M3. Die draadjes moeten gedurende deze (tijdelijke) opstelling/uitvoering kort blijven, lange stukken zouden stoorpulsen op kunnen pakken.
De rode op C6 via de rode draad naar M1, de 12V+ dus. Dit had ik in m'n eerdere posting aangeduid als 5V+, hetgeen niet juist is, maar dat maakt verder voor de bekabeling niet uit.
En de M4 moet beslist vrij blijven, die zit daar voor testdoeleinden in een speciale fabrieks/service opstelling.

De shielding moet dan op C5. Uiteraard is de C5 en de C3 ergens inwendig in de computer doorverbonden, doch het is beter om dat dan zó te laten, omdat je anders HF aardlussen krijgt. Dus de shielding niet op C3 zetten.

Daarmee zou dan de kabel moeten werken en hopelijk ook je systeem. Immers je schrijft in je eerste posting:
Scherm is plots blanco ( wel verlicht ) of " bevriest ", soms werkt begeleiding nog maar met een blanco scherm ben ik enkel aan de stem overgelaten. Het probleem begint enkele minuten na het opstarten.
en daaruit leid ik af dat je systeem op zich wel werkt maar dat er daarna iets fout gaat. En dat zou dus zeer wel kunnen komen door de verkeerde bedrading en/of afscherming.

We zijn benieuwd :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

JW schreef:Hallo Kirst,

Weer even terug naar het echte onderwerp van dit topic, jouw probleem met de MS 3100 :wink:

Inmiddels heb ik de informatie hoe de verbindingen zouden moeten zitten, en daarbij is gebleken dat de informatie op de wunderwald site helaas niet correct is. Ik gaf al eerder aan dat er ergens een fout zat in de schema's, die zit dus daar :cry:

De bekabeling zit als volgt, waarbij voor de nummering van de ISO stekker de hierboven gegeven volgorde aangehouden is, en voor de monitor zijde de volgorde 1-6 bekeken van links naar rechts aan de bovenzijde van de stekker (dat is nl de in de fabrieksdoc. gegeven volgorde) :

C1 wit >> M6 =D2B+
C2 dun rood >> M5 =D2B-
C3 zwart >> M2 =massa
C4 blauw >> M3 =RC5
C5 afscherming >> geen punt op de M
C6 dik rood >> M1 =5V plus
...................M4 is leeg

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het met de afschermingen zit, dus of er een shielding moet zitten om de dunne rode en witte draad en/of om het geheel, maar als ik het zo lees is er bij jouw kabel onzorgvuldig omgesprongen met de massa en de shielding. Die hoort maar aan één zijde vast te zitten aan de massa, en wel via C5, terwijl de echte massa geleider, oftewel de - 12V van de C3 naar de M2 moet lopen.
Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je dat weer op orde maakt, en afhankelijk van dat resultaat besluiten hoe je verder moet gaan.

Hoe lang is overigens die verbinding tussen je computer en de monitor? Is je kabel nu op zich goed of eigenlijk te lang? Je zou in het laatste geval kunnen proberen er een stuk tussenuit te halen, en 'm volgens bovenstaand schema weer netjes aan elkaar te solderen. Er even vanuit gaand dat je daar de nodige handigheid in hebt, maar lezende dat je een Ohmmeter hebt veronderstel ik dat wel :wink:

We horen wel weer verder hoe het gaat.

Groet,
JW
Ik wel :wink:
Ik heb hier een MM3000/3100 scherm liggen en daar is de gele connector afgeknipt :cry: :cry:
De shielding zit over de dunne rode én witte en er loopt ook nog een draad zonder kleur in.
De andere draden zijn blauw, dikke rode en een zwarte.
Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Topsport,

Waaraan zit die "draad zonder kleur" vast aan de andere kant, dus aan de monitor stekker? Of is het soms een draad al-dan-niet voorzien van een kern, die als trekontlasting gebruikt wordt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

JW schreef:Hallo Topsport,

Waaraan zit die "draad zonder kleur" vast aan de andere kant, dus aan de monitor stekker? Of is het soms een draad al-dan-niet voorzien van een kern, die als trekontlasting gebruikt wordt?

Groet,
JW
Ja, dat weet ik dus niet :cry: , er lopen drie draden los (zwart,blauw en rood) en die andere drie (dun rood en wit en een draad zonder mantelkleur zitten in een soort beschermingsfolie :?:
ik ga morgenavond even lange een kennis van mij ( die is daar zeer bekend mee :wink: ) en dan vraag ik het een en ander en laat het dan wel even weten.

ps moet er zelf nog een gele plug aanzetten voor aan de computer :wink:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

JW schreef:Hallo Topsport,

Waaraan zit die "draad zonder kleur" vast aan de andere kant, dus aan de monitor stekker? Of is het soms een draad al-dan-niet voorzien van een kern, die als trekontlasting gebruikt wordt?

Groet,
JW
Hallo JW

die 'draad zonder kleur' zit bij de monitorstekker niet aangesloten, bij de gele stekker die in de navigatiecomputer zit ie wel aangesloten en wel op punt: 5
dus aansluiting bij de gele stekker is dus:
1-wit
2-rood dun
3-zwart
4-blauw
5-draad zonder kleur, die samen loopt in een soort shielding met dun wit én dun rood
6-rood dik

volgens bovenstaand schema heb ik de gele stekker aangesloten en het werkt perfect :wink:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Topsport,

Dan klopt het dus geheel met de eerder gegeven aansluitingen.
Kennelijk is die "draad zonder kleur" niks anders dan een ongeisoleerde draad die meeloopt met de shielding en daarmee overal contact maakt. En die is dan zoals het hoort aan één zijde geaard in de C2 op punt 5.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

JW schreef:Hallo Topsport,

Dan klopt het dus geheel met de eerder gegeven aansluitingen.
Kennelijk is die "draad zonder kleur" niks anders dan een ongeisoleerde draad die meeloopt met de shielding en daarmee overal contact maakt. En die is dan zoals het hoort aan één zijde geaard in de C2 op punt 5.

Groet,
JW
Hallo JW

volgens mij moet dat C1 zijn :speechless:

maar al het andere klopt :thumbsup:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Topsport,
volgens mij moet dat C1 zijn :speechless:
Niet alleen volgens jou, 't is gewoon zo :Yes: :)
Bedankt voor de correctie.

Overigens ben ik zo langzamerhand ook wel benieuwd naar de ervaringen van Krist, want daar begon het draadje tenslotte mee :Sleep:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • problemen met garmin 450
    door Kleine » 30 apr 2022 20:22 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 333
  • BaseCamp problemen
    door DigiWalker » 24 mei 2015 11:52 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 846
  • problemen met avic3 II
    door retep42 » 31 aug 2015 18:13 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 373
  • VDO PN 4000 problemen:
    door wmrail » 11 okt 2015 16:29 » in Mobiele VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 762
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 903
  • problemen kenwood dnx7230dab
    door roberto450 » 23 sep 2015 09:03 » in Kenwood
    Reacties: 6
    Weergaves: 1465
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1069

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”