Hallo;
Ik wil mijn nav. overzetten van een personenauto met 12 V. naar een vrachtauto met 24V.
Nu ligt er af fabriek een stekker met constant 12 V, en in hetzelfde blokje een 12V welke stroom krijgt nadat ik het contact heb ingeschakeld
Maar hoe los ik dat nu op met de overige aansluitingen o.a. snelheidimpuls, achteruitsignaal, verlichting.
Moet ik hiervoor soms met omvormers gaan werken?
Hopelijk heeft iemand van jullie hier enige ervaring mee?!
Pauke.
pc5510pro
-
- Junior Member
-
- Senior Member
Dat achteruit- en lichtsignaal kun je oplossen met spanningsdelers. Daarvoor gebruik je dan weerstandjes van 10 kOhm.
De puls is wat lastiger, daar kun je niet zomaar een spanningsdeler overheen zetten. Dan wordt de belasting van die puls te groot, dat geeft dan problemen.
De oplossing is wellicht een API-4, zie http://www.beijerautotechniek.nl/AWS/St ... ryID=10331
Groet,
JW
De puls is wat lastiger, daar kun je niet zomaar een spanningsdeler overheen zetten. Dan wordt de belasting van die puls te groot, dat geeft dan problemen.
De oplossing is wellicht een API-4, zie http://www.beijerautotechniek.nl/AWS/St ... ryID=10331
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Ik denk dat het net iets anders ligt
De spanningen voor puls, achteruit en verlichting zijn voor de PC niet kritisch. De signalen worden alleen gebruikt om een schakeling tot stand te brengen in de computer en zijn geen "verbruikers". De ingangen zijn hoog-ohmig en kunnen ook het systeem van de auto niet beïnvloeden.
Natuurlijk zijn achteruit en verlichting gewoon spanningvoerend (24 V) maar de computer doet daar niets anders mee dan "ontdekken" dat deze spanning er is
De spanningen voor puls, achteruit en verlichting zijn voor de PC niet kritisch. De signalen worden alleen gebruikt om een schakeling tot stand te brengen in de computer en zijn geen "verbruikers". De ingangen zijn hoog-ohmig en kunnen ook het systeem van de auto niet beïnvloeden.
Natuurlijk zijn achteruit en verlichting gewoon spanningvoerend (24 V) maar de computer doet daar niets anders mee dan "ontdekken" dat deze spanning er is
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Junior Member
Bedankt voor de snelle reactie
Wat betreft de snelheidsimpuls denk ik dat J.W wel eens gelijk zou kunnen hebben! Heb de link van jouw bekeken, In de vrachtauto zit namelijk al een electronische tachograaf, een black-box, en een voor duitsland electronische tol- afschrijfbox verbonden met de snelheidsimpuls! Hierover zal ik beter toch eerst bij de dealer inf. moeten inwinnen
En het zou mooi zijn als Gerrit gelijk had wat betreft de verlichting, en achteruituitsignaal!
Ik heb geen gebruikshandleiding( en tech.gegevens) meer bij deze navi. maar misshien dat ik deze ergens kan downloaden?!
Maar stel dat het aansluiten via de snelheidsimpuls te veel risico loopt voor de overige apparatuur, en ik deze NIET aansluit, wat voor invloed heeft dat op het navigeren? Voertuig word toch gevolgd, en snelheid bepaald door satalieten?!
Wat betreft de snelheidsimpuls denk ik dat J.W wel eens gelijk zou kunnen hebben! Heb de link van jouw bekeken, In de vrachtauto zit namelijk al een electronische tachograaf, een black-box, en een voor duitsland electronische tol- afschrijfbox verbonden met de snelheidsimpuls! Hierover zal ik beter toch eerst bij de dealer inf. moeten inwinnen
En het zou mooi zijn als Gerrit gelijk had wat betreft de verlichting, en achteruituitsignaal!
Ik heb geen gebruikshandleiding( en tech.gegevens) meer bij deze navi. maar misshien dat ik deze ergens kan downloaden?!
Maar stel dat het aansluiten via de snelheidsimpuls te veel risico loopt voor de overige apparatuur, en ik deze NIET aansluit, wat voor invloed heeft dat op het navigeren? Voertuig word toch gevolgd, en snelheid bepaald door satalieten?!
Hide post links |
-
- Senior Member
Een VDODayton-toestel zonder puls kan wel een beetje navigeren maar is voor 98% afhankelijk van een snelheidssignaal. De ontvangst van satellieten is meer een hulpmiddel in dit geval
Lees ook de verhandeling in het begin van de handleiding
downloads.php?view=detail&df_id=362
of hier:
http://www.vdodayton.com/sycomax/uis/me ... 595-NL.pdf
Van de tachograafinstallatie moet een zeer betrouwbare puls zijn af te takken maar aangezien dit een gesealde unit is kun je beter vóór de tachograaf aftakken
Zie ook de FAQ van VDODayton
http://www.vdodayton.com/default2_and_fz_menu=faqs.aspx
De hoogte van de spanningen voor de signalering is absoluut niet belangrijk!
Lees ook de verhandeling in het begin van de handleiding
downloads.php?view=detail&df_id=362
of hier:
http://www.vdodayton.com/sycomax/uis/me ... 595-NL.pdf
Van de tachograafinstallatie moet een zeer betrouwbare puls zijn af te takken maar aangezien dit een gesealde unit is kun je beter vóór de tachograaf aftakken
Zie ook de FAQ van VDODayton
http://www.vdodayton.com/default2_and_fz_menu=faqs.aspx
De hoogte van de spanningen voor de signalering is absoluut niet belangrijk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Average Member
Hallo Pauke,
De draden van de achteruit en verlichting mag gewoon 24 volt zijn.
De puls kan bij de meeste vrachtwagens gewoon gebruikt worden.
In welk merk en model moet het ingebouwd worden.
Gr. Michel.
De draden van de achteruit en verlichting mag gewoon 24 volt zijn.
De puls kan bij de meeste vrachtwagens gewoon gebruikt worden.
In welk merk en model moet het ingebouwd worden.
Gr. Michel.
OPEL ASTRA H CD70 / HIRSCHMANN CAR-TV / PIONEER XDV-P6 DVD WISSELAAR / PIONEER CD VS33 AV Selector
HYUNDAI SANTA FE KENWOOD DDX-7029 / MUSIC KEG KHD-C710 / KTC-D500E / VDO PC 5200 TA & NT
HYUNDAI SANTA FE KENWOOD DDX-7029 / MUSIC KEG KHD-C710 / KTC-D500E / VDO PC 5200 TA & NT
Hide post links |
-
- Junior Member
Michel00;
Navi. moet ingebouwd worden in Scania R-serie bouwj.2008, Met electr.tacho. ( is met pasje)
Durf daar zonder dealeradvies niet aan te komen!!
Gerrit heb je links bekeken, en daar staat inderdaad dat licht, en achteruitsignaal 24V. mogen zijn, deze durf ik nu ook gewoon aan te sluiten Maar de snelheidsimpuls is waarschijnlijk veel ingewikkelder geworden, omdat toen deze navi-systemen op de markt kwamen, de huidige ZEER gevoelige electronische tachograaf nog niet bestonden, en om elke vorm van fraude met rijuren en snelheid uit te sluiten zijn deze zo afgesteld en geprogrameerd, dat beze waarschijnlijk foutmeldingen gaat aangeven, of zelfs geheel zal uitvallen.
Dus gedeeltelijk is mijn vraag opgelost, en kan ik al weer iets verder
Voor het andere gedeelte houd ik jullie op de hoogte; word vervolgt
Navi. moet ingebouwd worden in Scania R-serie bouwj.2008, Met electr.tacho. ( is met pasje)
Durf daar zonder dealeradvies niet aan te komen!!
Gerrit heb je links bekeken, en daar staat inderdaad dat licht, en achteruitsignaal 24V. mogen zijn, deze durf ik nu ook gewoon aan te sluiten Maar de snelheidsimpuls is waarschijnlijk veel ingewikkelder geworden, omdat toen deze navi-systemen op de markt kwamen, de huidige ZEER gevoelige electronische tachograaf nog niet bestonden, en om elke vorm van fraude met rijuren en snelheid uit te sluiten zijn deze zo afgesteld en geprogrameerd, dat beze waarschijnlijk foutmeldingen gaat aangeven, of zelfs geheel zal uitvallen.
Dus gedeeltelijk is mijn vraag opgelost, en kan ik al weer iets verder
Voor het andere gedeelte houd ik jullie op de hoogte; word vervolgt
Hide post links |
-
- Senior Member
We hebben hier al eerder deze vraag of in andere vorm gehad.
De elektronische tachograaf bestond al veel langer. Zeker langer dan dat de VDO systemen 5600/5700 en 5200 op de markt zijn. En die werken op precies dezelfde wijze
viewtopic.php?search_id=260335878&t=13282
viewtopic.php?search_id=260335878&t=9195
viewtopic.php?search_id=260335878&t=5882
viewtopic.php?search_id=260335878&t=1734
Er zijn gegarandeerd bedrijven die je exact kunnen vertellen van welke aansluiting van de tachograaf je het elektronische snelheidssignaal kunt aftakken
De elektronische tachograaf bestond al veel langer. Zeker langer dan dat de VDO systemen 5600/5700 en 5200 op de markt zijn. En die werken op precies dezelfde wijze
viewtopic.php?search_id=260335878&t=13282
viewtopic.php?search_id=260335878&t=9195
viewtopic.php?search_id=260335878&t=5882
viewtopic.php?search_id=260335878&t=1734
Er zijn gegarandeerd bedrijven die je exact kunnen vertellen van welke aansluiting van de tachograaf je het elektronische snelheidssignaal kunt aftakken
Hide post links |
-
- Junior Member
Gerrit;
Heb je links, welke verwijzen naar eerdere vragen over pulssignaal gelezen, het lijkt mij beter om dit toch eerst met de dealer op te nemen.
De overige functies lijken mij geen probleem meer, en deze ga ik dan ook voorbereiden.
Als ik duidelijkheid van de dealer heb, zal ik zeker laten weten hoe de aansluiting van snelheidpuls dient te gebeuren.
Alvast alle bedankt,
Heb je links, welke verwijzen naar eerdere vragen over pulssignaal gelezen, het lijkt mij beter om dit toch eerst met de dealer op te nemen.
De overige functies lijken mij geen probleem meer, en deze ga ik dan ook voorbereiden.
Als ik duidelijkheid van de dealer heb, zal ik zeker laten weten hoe de aansluiting van snelheidpuls dient te gebeuren.
Alvast alle bedankt,
Hide post links |