Figaro75 schreef:Ben er vandaag achter gekomen dat de nieuwe Navteq kaarten voor de VDO 5200 uitgave 2010-2011 de dubbelaans rotondes niet meer ziet als rotondes maar als een soort wegsplitsing. Bij alle 2-baans rotondes in Lelystad en bij de 2-baans rotonde Zeewolde/Harderwijk geeft de navigatie willekeurig aan dat je de linker of rechterbaan moet nemen (terwijl ze bv beide rechtdoor gaan). Op de detailweergave zie je dan zo'n plaatje als bij een snelwegsplitsing.
Ergens vindt ik het wel logisch...
De genoemde rotondes in Lelystad zijn uitgevoerd met een verhoogde middenafscheiding tussen de rijstroken.
Dus: heb je het verkeerde spoor gekozen kun je niet gemakkelijk even wisselen.
Meestal geld:
- rechterbaan voor rechtsaf en rechtdoor [1/4 en 1/2 rond]
- linkerbaan voor rechtdoor en linksaf [1/2 en 3/4 rond]
Wellicht dat ze [uit veiligheids oogpunt] dus deze rotondes anders behandelen?
Figaro75 schreef:Als je dan bv rechtdoor wil wordt er gezegd dat je de derde rechtsaf moet gaan waarbij dus echt alle aansluitingen worden geteld i.p.v. de echte afslagen.......

Normaal zou dit dus de 2e rechtsaf moeten zijn.
Als je op de weg kijkt zie je wel allerlei wegen van rechts komen, maar welke moet je in? Door die brede middenbermen kan een oprit voor een afrit worden aangezien [wel een moeilijke bocht om te maken, maar ach: sommige mensen kijken niet, die voeren alleen de opdrachten van 'Truus' uit].
In feite behandeld de software deze 'kruispunten' op dezelfde wijze als op een provinciale weg: je komt bij een afrit, je wilt rechtdoor en 'Truus' roept: neem de 2e afslag links...
Als je dan naar de symbolen kijkt zie je [vlnr] oprit, weg rechtdoor, afrit. De 2e weg van links is dus de weg rechtdoor.
[Er zijn ook systemen zonder kaarten en die werken alleen met symbolen]
Alleen als het gescheiden rijstroken zijn zegt 'Truus' niets en verwacht dat je gewoon de weg rechtdoor zult vervolgen..
De Navi systemen zijn dus fool-proof voor mensen die ter plaatse NIET zo bekend zijn, en dat kan ik wel waarderen.
Overigens: Ik ben zeker geen Navteq fan, ik vindt de kaarten van TA veel beter: actueel, grotere dekking buiten de randstad en minder wisselvallig [jaargangen]. Alleen jammer dat ze zo laat uitgebracht worden...