MS5200; TMC-berichten alleen te zien/horen bij begeleiding?

LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

MS5200; TMC-berichten alleen te zien/horen bij begeleiding?

Bericht door LvR »

Misschien een domme vraag, maar zijn de TMC-berichten alleen te zien/beluisteren als er genavigeerd wordt cq tijdens begeleiding naar een bepaalde bestemming? Of is er ook een instelling, waarbij alle uitgezondenTMC-meldingen uit te luisteren zijn cq op het scherm zichtbaar gemaakt kunnen worden. De verschillende TMC zenders worden wel in de statusbalk weergegeven, maar ik heb nog nooit EEN bericht gehoord/gelezen. MAW ik heb nooit kunnen checken/ervaren of TMC überhaupt bij mij wel weergegeven wordt.

Ja, ik weet het, als er tijdens een rit naar een bepaalde bestemming een stremming o.i.d is, zal het wel weergegeven worden, maar als je nog nooit EEN bericht hebt gehoord/gezien, ga je wel twijfelen............... :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Te beluisteren zijn TMC berichten nooit, wel zijn ze altijd, dus ook als je niet navigeert, opvraagbaar om te lezen bij Verkeersinfo op positie/bestemming.
En als er eentje op je berekende/uitgestippelde route zit kun je die ook zichtbaar krijgen via Verkeersinfo op de route.
Meer smaken zijn er niet :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Te beluisteren zijn TMC berichten nooit
Of ik begrijp jou niet maar in ieder geval vereist dit nadere toelichting.
Bij mij zegt Truus nl gewoon: "Opgelet, verkeer loopt vast over 65 km, of Opgelet, stilstaand verkeer over 30 km" (Tijdens begeleiding) ook alle andersoortige berichten worden door Truus keurig verbaal gemeld.
Dat komt bij mij toch echt over als een bericht dat te beluisteren is
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat klopt, zó doet ze het bij mij ook.

Dat is echter niet het TMC bericht zelf dat je te horen krijgt, slechts een waarschuwing dat er wat aan de hand is. En die je dus alleen krijgt als je een route uitgestippeld hebt.

LvR's posting las ik anders, namelijk dat hij dan de berichten te horen zou krijgen zoals je via TA krijgt, en zoals ze in de TMC meldingen te lezen zijn. Dus bijvoorbeeld: A2 file tussen Maarsen en Vinkeveen, geschatte vertraging 10 minuten....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In dat geval is regel1 van toepassing: ik begreep jou dus niet. :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Bedank voor jullie reactie :thumbsup:

Ik bedoelde zoals ik het geschreven heb :D :D :oops: Zonder dollen; ik heb nog nooit EEN bericht gehoord en/of gelezen; vandaar mijn vrees dat ik e.e.a niet goed heb ingesteld.

Waarschijnlijk haal ik Verkeersinfo en TMC-berichtgeving door elkaar :oops: . Als ik jullie goed begrijp, ontvang je ALLEEN TMC-berichten als er zich calamiteiten voordoen op JOUW route; alle andere TMC berichten die uitgezonden worden, ontvang je blijkbaar dus niet.(wat eigenlijk ook logisch is). Verkeersinfo waarschuwt je dan in het algemeen voor verkeersproblemen in den lande.

Correct?

Dan luidt mijn vraag nu of ik die dan met mijn 5200 hoorbaar/zichtbaar kan maken?

Jullie zijn geweldig; nogmaals bedankt.

Leo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Verkeersinfo is iets wat je met de radio ontvangt en heeft absoluut niets met TMC te maken.

En om nu te zeggen dat je alleen bij calamiteiten iets ontvangt? Ook een waarschuwing voor windstoten komt voor.
Ik zou niet weten waar je kunt instellen dat de meldingen van TMC berichten NIET worden uitgesproken.
Uiteraard dien je wel in de lijst met waarschuwingen aan te vinken voor welke categorieën berichten je wilt worden gewaarschuwd.
Maar de gesproken waarschuwingen worden alleen gegeven voor de geplande route.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Weer wat geleerd.

Ik heb alles aangevinkt betreffende de TMC-berichtgeving. Mijn "pech" is dat ik tot nog toe nooit IETS gehoord/gezien heb van TMC-berichtgeving tijdens het navigeren; dus mis ik die ervaring helaas. Maar goed, tzt zal ik wel iets vernemen....................hoop ik.............................. :D Zal die filewaarschuwingen nodig hebben tijdens mijn rit naar Spanje (over 2 weken).

Bedankt, Leo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

LvR schreef:Weer wat geleerd.

Ik heb alles aangevinkt betreffende de TMC-berichtgeving. Mijn "pech" is dat ik tot nog toe nooit IETS gehoord/gezien heb van TMC-berichtgeving tijdens het navigeren; dus mis ik die ervaring helaas. Maar goed, tzt zal ik wel iets vernemen....................hoop ik.............................. :D Zal die filewaarschuwingen nodig hebben tijdens mijn rit naar Spanje (over 2 weken).

Bedankt, Leo.
Op je kaartscherm kun je ALLE files zien, die staan er dan in een grijs driehoekje. Maar die driehoekjes worden rood als ze op de door jou uitgestippelde route zitten :!:
Hetzelfde geldt voor de files die je kunt zien als je via het Info menu naar Verkeersinfo toe gaat.

Wat ook nog speelt is de "horizon" die je in je systeem gedefinieerd hebt. Willem (WS) heeft daar een uitvoerig verhaal over geschreven, met plaatjes en al, zie viewtopic.php?t=4458
Dat speelt dus bij de "omleidings aanbevelingen" die het systeem doet.
Die hebben ook een invloed op het al-dan-niet doorgeven van meldingen zoals Gerritje die eerder aangaf: "Opgelet, verkeer loopt vast over 65 km, of Opgelet, stilstaand verkeer over 30 km"

Al met al, er zijn heel veel mogelijkheden en opties, aan jou om daaruit een keuze te maken :wink:

Groet,
JW

PS Hoe staat bij jou de dynamische rerouting? Als die aangevinkt is zal het systeem, zonder jou daarover te informeren zelf bepalen of een andere route gunstiger lijkt em daarnaar handelen.
Ik heb dat dus uitstaan, daarmee krijg ik een voorstel van het systeem, waarop ik al-dan-niet kan reageren.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Hartelijk dank voor je tips JW :thumbsup:

Ik heb inderdaad de dynamische routebegeleiding aangevinkt; snel weer uitzetten dus.....!

Helaas kan ik e.e.a nu niet verifiëren, daar mijn voiture met een olieprobleem (black sludge-vorming) al bijna de gehele week in de garage staat. De oliekoek moet verwijderd worden uit het blok+olieleidingen en dat kost tijd, veel nieuwe onderdelen en ben dus veel €€€€€€€€ kwijt:cry: :cry: :cry: Maar goed, beter hier problemen dan tijdens de rit naar Spanje vv.

Ik hoop dat ik hem dinsdag of woensdag weer terug heb. Met veel plezier zal ik dan mijn navigatie checken cq aanpassen. Ik ben benieuwd..........!

Groet en dank, Leo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Black Sludge in je Passat? Vreemd merk motorolie gebruikt Leo?

http://forum.autofans.nl/index.php?show ... &pid=67483
Afbeelding
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Ik niet Gerrit, maar je opmerking klopt wel. Gelukkig is het bij mij niet zo erg als op jouw foto. Ik ontdekte koolafzetting onder de olievuldop tijdens het olie bijvullen. Ik zag toen ook WAT koolbeslag OP de nokkenassen/klepdeksel-binnenwand. Via mijn garage is het balletje verder gaan rollen. Wagen liep verder (nog) prima.

Ik heb de Passat (2001) nu een jaartje, maar voordien heeft er (vlg instructieboekje) VW longlife olie ingezeten. Die koolvorming blijkt dus (achteraf) berucht te zijn bij de 1.8 turbo benzine motoren icm de VW longlife olie(30dkm!) Die T-motoren hebben, in de Passat, een (te) kleine carterinhoud (3,8 liter gaat er maar in het blok). VW is dan ook snel afgestapt van die olie bij turbo-motoren, heb ik begrepen. Of dat ook voor een T-diesel geldt???
Tezamen met een gloeiend hete turbo, de verouderende olie en het feit dat je de wagen(lees turbo) NA een flinke rit 1-2 minuten moet laten afkoelen door de motor stationair te laten draaien, VOORDAT je hem uitzet(anders verkoolt de stilstaande olie in de olieleidingen aldaar en in de kop) veroorzaakt dat de black sludge. Ook mijn vele korte ritten hebben er waarschijnlijk aan bijgedragen. Niemand heeft mij hier ooit op attent gemaakt.
Ik las dat er voor dit doel " turbo timers" in de handel zijn; blijft je motor nog even(tijd is in te stellen) lopen als je hem uitzet. Lijkt mij persoonlijk niets; ook kwa veiligheid; sluit je je auto af met lopende motor èn de commentaren van de omstanders................!

Had ik de wagen toen maar bij een VW dealer gekocht, had ik misschien nog in een coulance regeling gevallen......... :cry:


MORAAL: IEDERE TURBO RIJDER MOET GEREGELD ZIJN OLIEVULDOP CONTROLEREN OP KOOLAFZETTING (cq black sludge) VOORDAT HET TE LAAT IS. (nieuwe turbo à €1200 +++de rest)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

LvR schreef:Hartelijk dank voor je tips JW :thumbsup:
Ik heb inderdaad de dynamische routebegeleiding aangevinkt; snel weer uitzetten dus.....!

.....
Voor alle duidelijkheid:

-In het Menupunt Routecriterium moet Dynamische Begeleiding wél aangevinkt worden. Dit is bij de 5500 het laatste punt in dat menu, ik neem aan dat dit bij jouw 5200 ook zo is.

-In het Menupunt Dynamische Begeleiding zie je als laatste Automatisch. Dat heb ik uitgezet, omdat ik niet wil dat het systeem zelf bepaalt dat 'ie gaat re-routen.
Reden daarvoor is dat bij die re-routing vrijwel zeker binnenwegen gebruikt zullen worden waarover meestal geen TMC info is. Je kunt daar dan heel makkelijk in nog veel grotere problemen terecht komen.
Ik bekijk de situatie dan zelf en beoordeel of ik al-dan-niet ga omrijden. Dat heeft soms wél zin als er een onverwachte file opgedoken is, door een ongeval of zo. Maar bij de reguliere ochtend- en avondspits is dat zinloos, dan is het "aanschuiven" zoals onze Zuiderburen dat zo fraai zeggen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Bedankt JW.

De dynamische routebegeleiding heeft mij al eens, bij Parijs, om een reuze file heen geleid (MS4200); dus een goed functionerende MS5200 is zeker zo belangrijk bij mijn a.s rit naar Spanje. Op een kaart kunnen zien waar je bent is een zegen; zeker op/in onbekend terrein/ het buitenland.

Ik zal e.e.a zo spoedig mogelijk testen cq instellen, als ik mijn Passat terug krijg.........woensdag?.........of nog later??? Het is wel even wennen zonder auto....al een heeeele week...........en misschien nooooog langer.........en dan ook nog zonder navigatie..... :cry: :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

LvR schreef:Bedankt JW.

De dynamische routebegeleiding heeft mij al eens, bij Parijs, om een reuze file heen geleid (MS4200) ; dus een goed functionerende MS5200 is zeker zo belangrijk bij mijn a.s rit naar Spanje. Op een kaart kunnen zien waar je bent is een zegen; zeker op/in onbekend terrein/ het buitenland.

Ik zal e.e.a zo spoedig mogelijk testen cq instellen, als ik mijn Passat terug krijg.........woensdag?.........of nog later??? Het is wel even wennen zonder auto....al een heeeele week...........en misschien nooooog langer.........en dan ook nog zonder navigatie..... :cry: :D
Welke TMC info had je toen, nog die van V-Trafic vóórdat die in maart 2003 achter de decoder ging, zie viewtopic.php?t=10 :?:
Op dit moment kun je met de 5200 geen V-Trafic pakken, we hebben daar vorig jaar zomer uitvoerig over gesproken op dit forum.
Of de 5200 wel de Via-Michelin ter beschikking stelt zoals de Supercode dat nu doet viewtopic.php?p=48016&search_id=617408155#48016 weet ik niet. Daar kwam dat ook als een verrassing doordat iemand dat ontdekte tijdens een reis naar Frankrijk :P

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Of die van V-traffic kwam, weet ik niet (meer). Ik heb mijn radio toen (en heb dat altijd gedaan cq doe dat nog) op de FM-frequentie(s) die je op de bordjes ziet langs de snelweg. Komt die dan misschien van Via-Michelin? Ik kan natuurlijk altijd proberen of ik Via-M handmatig kan instellen en kijken of het werkt.

Ik heb trouwens op de VDO-site gezien dat er onderscheid gemaakt wordt tussen een gewone 5200 en een PT-versie, maar verdere info mbt de laatste krijg je niet; ook niet via een Google search. Moet het toch (ook?) een hardware kwestie zijn, lijkt me.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die bordjes langs de snelweg geven de frequentie 107.7 FM aan, en die geven info over de snelwegen. Die houden op zodra je de tolpoorten passeert, aan de noordkant bij het vliegveld, aan de zuidkant een eindje onder Parijs op de A6.

Maar juist die info over wat er op de Périférique gebeurt, op de A86 en A3 rond Parijs en evt op de A/N104-Francilienne krijg je niet via 107.7, daar heb je V-Trafic of Via-Michelin voor nodig. Kijk maar eens wat V-Trafic daarover meldt: http://www.v-trafic.com/Trafic/Trafic.a ... 8429196471# , zelfs de markten en daarmee de wegversperringen binnen de stad zijn aangegeven :idea:
Via-Michelin is er pas een jaar of twee en was altijd gecodeerd, die zul je toen wel niet ontvangen hebben.

Voor V-Trafic zal, rekening houdend met de eisen die V-Trafic stelt mbt de vrijschakeling, een hardwareaanpassing nodig zijn, zie dat topic.
Via-Michelin kan via een SW aanpassing, dat laat ook het vrijschakelen dmv de Supercode zien. En dus ben ik benieuwd of jij nu met je 5200 die ook al kunt pakken

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
LvR
Normal Member
Normal Member
Berichten: 193
Lid geworden op: 16 mei 2004 23:05

Bericht door LvR »

Bedankt JW.

Ik ben ook zeer benieuwd of Via-M met mijn 5200 te ontvangen zal zijn. Ik heb niet alleen de TA 2007/8 kaart erin zitten, maar ook de NT 2006/7; als het bij de ene versie niet lukt, misschien dan wel bij de andere. :wink:

NB/ er was toen nog even sprake van dat de TMC-versie misschien toch software-matig zou zijn; vandaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 823
  • hoe zien welk navigatie systeem er in zit,Xanavi X6 of X7
    door Ton de Goey » 19 jan 2015 22:36 » in Nissan
    Reacties: 0
    Weergaves: 1440
  • RNS 510 alleen nog zwart scherm
    door daanos » 03 apr 2015 12:52 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 1885
  • Garmin nüvi 2699 LMT-D: Alleen Nederland/België en Duitsland?
    door keetje49 » 27 nov 2015 19:59 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 932

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”