Wie kan mij vertellen wat er de oorzaak van is (en dus hoe te verhelpen) dat vrij regelmatig het geluid van mijn radio wegvalt?
Ik heb een VDO-ms4100 systeem.
Alvast bedankt,
Mathias den Exter
kort wegvallen radiogeluid
-
- Senior Member
Re: kort wegvallen radiogeluid
Hallo Mathias en welkom op het forum.exter schreef:Wie kan mij vertellen wat er de oorzaak van is (en dus hoe te verhelpen) dat vrij regelmatig het geluid van mijn radio wegvalt?
Ik heb een VDO-ms4100 systeem.
Alvast bedankt,
Mathias den Exter
Om deze vraag te beantwoorden moet je iets meer vertellen over je probleem.
1. Hoe lang valt het geluid dan uit.
2. Is dat alleen bij de radio of is dat ook wanneer je een cd speelt.
Als het alleen gebeurt met het luisteren naar de radio en de uitvallen zeer kort zijn (minder dan een seconde) dan komt dat omdat de radio schakelt tussen de zenders van het station waarnaar je luistert. De meeste landelijke zenders zenden uit met verschillende zenders op verschillende frequenties. Wanneer is in een overgangsgebied (van twee zenders) rijdt dan schakelt de radio uitzichzelf naar de sterkste zender voor het beste ontvangst.
Het kan zijn dat jij veel op zo'n grensgebied rijdt waardoor je radio veel schakelt. Dat schakelen zorgt voor de kleine uitvallen van het geluid. Als je vermoed dat dit het probleem is dan kan je eens proberen om de RDS functie uit te zetten en dan weer te gaan rijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Bedankt voor je snelle reactie en voor het "welkom"!
Het geluid valt een fractie van een seconde uit.
Ik heb het tot nu alleen nog maar kunnen waarnemen in Den Haag. Ik heb het systeem buiten den haag nog niet kunnen testen. Ik heb geen idee of Den Haag zich in het grensgebied van verschillende zendbereiken zit. Radio 1 staat constant aan en heel soms een andere zender. Volgens mij verdwijnt het geluid ook bij die andere zenders.
Ik heb continu de route CD in het apparaat zitten en heb geen extra CD-speler aangesloten.
Ik denk dat ik nu eerst probeer de RDS-functie uit te zetten. Moet nog wel even zoeken hoe dat moet.
Mathias den Exter
Het geluid valt een fractie van een seconde uit.
Ik heb het tot nu alleen nog maar kunnen waarnemen in Den Haag. Ik heb het systeem buiten den haag nog niet kunnen testen. Ik heb geen idee of Den Haag zich in het grensgebied van verschillende zendbereiken zit. Radio 1 staat constant aan en heel soms een andere zender. Volgens mij verdwijnt het geluid ook bij die andere zenders.
Ik heb continu de route CD in het apparaat zitten en heb geen extra CD-speler aangesloten.
Ik denk dat ik nu eerst probeer de RDS-functie uit te zetten. Moet nog wel even zoeken hoe dat moet.
Mathias den Exter
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Er is nog al wat veranderd een jaartje geleden. De nieuwe zenderindeling heeft op veel plaatsen gezorgd voor (veel) slechtere ontvangst, met name van Radio 1 en Radio 4.
Daarbij komt dat de polarisatie van de FM zenders gewijzigd is, van horizontaal naar vertikaal. Voor optimale ontvangst zou je dus je antenne vertikaal moeten zetten. Maar diegenen die een antenne in de achterruit hebben zitten zijn hoe dan ook de klos, die hebben behoorlijk moeten inleveren.
Jouw probleem zou dan ook wel eens geheel door het bovenstaande veroorzaakt kunnen zijn, die hele korte onderbrekingen duiden daarop. Helaas kun je niet zien hoe de radio omschakelt omdat je altijd Radio 1 in beeld hebt als je daarop afgestemd bent. Bij mijn vorige radio, een Philips 824 kon ik met een trucje een ondermenu in, en dan zag ik precies wat er gebeurede, en hoe de kwaliteit van de zender was. Wellicht kan dat ook met de 4100, alleen ik ken die truc niet.
Uitschakelen van RDS heeft denk ik weinig zin, je kunt het proberen, maar ik denk dat het dan veel erger wordt omdat 'ie bij een (tijdelijk) slechte ontvangst niet naar een alternatieve frequentie kan omschakelen.
Groet,
JW
Er is nog al wat veranderd een jaartje geleden. De nieuwe zenderindeling heeft op veel plaatsen gezorgd voor (veel) slechtere ontvangst, met name van Radio 1 en Radio 4.
Daarbij komt dat de polarisatie van de FM zenders gewijzigd is, van horizontaal naar vertikaal. Voor optimale ontvangst zou je dus je antenne vertikaal moeten zetten. Maar diegenen die een antenne in de achterruit hebben zitten zijn hoe dan ook de klos, die hebben behoorlijk moeten inleveren.
Jouw probleem zou dan ook wel eens geheel door het bovenstaande veroorzaakt kunnen zijn, die hele korte onderbrekingen duiden daarop. Helaas kun je niet zien hoe de radio omschakelt omdat je altijd Radio 1 in beeld hebt als je daarop afgestemd bent. Bij mijn vorige radio, een Philips 824 kon ik met een trucje een ondermenu in, en dan zag ik precies wat er gebeurede, en hoe de kwaliteit van de zender was. Wellicht kan dat ook met de 4100, alleen ik ken die truc niet.
Uitschakelen van RDS heeft denk ik weinig zin, je kunt het proberen, maar ik denk dat het dan veel erger wordt omdat 'ie bij een (tijdelijk) slechte ontvangst niet naar een alternatieve frequentie kan omschakelen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member
JW, Het heeft wel zin om te proberen of het RDS schakelen het probleem is waar we het hier over hebben. Als RDS uit staat en het geluid valt nog steeds weg, buiten een wat slechtere ontvangst dan, dan moet en we kijken naar andere oorzaken.JW schreef:Uitschakelen van RDS heeft denk ik weinig zin, je kunt het proberen, maar ik denk dat het dan veel erger wordt omdat 'ie bij een (tijdelijk) slechte ontvangst niet naar een alternatieve frequentie kan omschakelen.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo Fantom,Fantom schreef:
JW, Het heeft wel zin om te proberen of het RDS schakelen het probleem is waar we het hier over hebben. Als RDS uit staat en het geluid valt nog steeds weg, buiten een wat slechtere ontvangst dan, dan moet en we kijken naar andere oorzaken.
Kun je proberen me het hoe-en-waarom daarvan duidelijk te maken?
Ik zou denken dat als er een situatie is waarbij de RDS van de radio aanleiding ziet om te schakelen naar een AF (alternatieve frequentie) omdat er een andere, op dat moment betere, of op z'n minst minder beroerde zender is, het uitzetten van de RDS hoe dan ook zorgt voor slechtere ontvangst, of het helemaal wegvallen daarvan.
En dan kun je daaruit geen conclusies trekken lijkt me.
Maar kennelijk heb jij een andere gedachte daarbij, en dus ben ik heel benieuwd daarnaar. Dagelijks leer ik bij
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Moderator
JW,
ben het met Fantom eens.
Als AF uitstaat, kan systeem niet schakelen naar een andere zender. Zender blijft dus gewoon aan, alleen op bepaald moment met veel storing.
Ik heb zelf de MS4200 en heb het probleem ook met Veronica. Ook wel met andere zenders. Maar Veronica past bij mijn leeftijd qua muziekkeus
Onderin scherm staat ook de frequentie, en na die korte onderbreking zie ik ook dat Veronica dan op andere frequentie zit.
Hier in omgeving Arnhem zit je op grens van zender Lopik en Markelo. Daarnaast staan er voor commerciele zenders ook nog wat steunzenders in de KEMA-toren (alwaar een mooi uitzicht boven uit de toren over de omgeving, maar dat terzijde).
Alleen heb ik het idee dat VDO wat traag schakelt, waardoor je die korte stilte hebt. Ik zit wel eens bij anderen in de auto en daar hoor ik die schakeling niet zo als bij mijn MS4200.
Frits de Laar
ben het met Fantom eens.
Als AF uitstaat, kan systeem niet schakelen naar een andere zender. Zender blijft dus gewoon aan, alleen op bepaald moment met veel storing.
Ik heb zelf de MS4200 en heb het probleem ook met Veronica. Ook wel met andere zenders. Maar Veronica past bij mijn leeftijd qua muziekkeus
Onderin scherm staat ook de frequentie, en na die korte onderbreking zie ik ook dat Veronica dan op andere frequentie zit.
Hier in omgeving Arnhem zit je op grens van zender Lopik en Markelo. Daarnaast staan er voor commerciele zenders ook nog wat steunzenders in de KEMA-toren (alwaar een mooi uitzicht boven uit de toren over de omgeving, maar dat terzijde).
Alleen heb ik het idee dat VDO wat traag schakelt, waardoor je die korte stilte hebt. Ik zit wel eens bij anderen in de auto en daar hoor ik die schakeling niet zo als bij mijn MS4200.
Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Senior Member
JW, Zoals Ritselaar hierboven beschrijft zijn ook mijn bedoelingen. Als je AF (of RDS in dit verhaal) UIT zet dan kan je radio NIET schakelen tussen de verschillende frequenties van een bepaald station waarnaar je luistert. Als Exter (met AF uit) geen stiltes meer hoort als hij naar de radio luistert dan weten we dus waar het probleem zit. Namelijk het schakelen van de radio tussen de diverse frequenties. Blijft Exter nog steeds de stiltes horen dan moeten we het in iets anders zoeken.JW schreef:Kun je proberen me het hoe-en-waarom daarvan duidelijk te maken?
Ik zou denken dat als er een situatie is waarbij de RDS van de radio aanleiding ziet om te schakelen naar een AF (alternatieve frequentie) omdat er een andere, op dat moment betere, of op z'n minst minder beroerde zender is, het uitzetten van de RDS hoe dan ook zorgt voor slechtere ontvangst, of het helemaal wegvallen daarvan.
En dan kun je daaruit geen conclusies trekken lijkt me.
Maar kennelijk heb jij een andere gedachte daarbij, en dus ben ik heel benieuwd daarnaar. Dagelijks leer ik bij
Groet,
JW
Natuurlijk zal het ontvangst van het station waarnaar hij op dat moment luistert slechter zijn. Zeker op de momenten dat je in een twijfel gebied rijdt.
Maar terwille van het onderzoek moet Exter dat dan even op de koop toe nemen.
Het gaat er uiteindelijk om dat we met z'n allen een antwoord kunnen vinden op het probleem van Exter.
Hide post links |