Kleureninstellingen?

elbette
Junior Member
Junior Member

Kleureninstellingen?

Bericht door elbette »

Hallo mensen, onlangs heb ik een MS5000 systeem aangeschaft met een PC5100. Nu ik dit systeem heb heb ik een beetje zitten rondkijken op het net en kwam terecht op dit forum. Ik heb inmiddels veel dingen gelezen die ik nog niet wist en heb daar dus ook veel aan gehad.

Het is mij alleen opgevallen dat op de reclame afbeeldingen van VDO je een mooie blauwe kaart ziet op het scherm, of in ieder geval de achtergrond is blauw, en de richtingen worden aagegeven met groene pijlen. Nu zie ik op mijn systeem zo'n lelijke oranje kaart met grijze pijlen. Kan ik dit niet veranderen of heb ik dan een software update nodig o.i.d.? Mijn software versie is 6.9 meen ik, in ieder geval iets in de 6 was het ;)
En kan iemand mij ook vertellen of er kaarten bestaan van het voormalig Yoegoslavië? Mijn systeem loopt maar tot oostenrijk...Ik heb ook iets gelezen over activeren van iets in het buitenland, zodat je daar ook gebruik kunt maken van je navigatie? moet ik dat ook als ik in het buitenland ga rijden?

Met vriendelijke groet...

Arie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Re: Kleureninstellingen?

Bericht door Toho_NL »

elbette schreef: En kan iemand mij ook vertellen of er kaarten bestaan van het voormalig Yoegoslavië? Mijn systeem loopt maar tot oostenrijk...Ik heb ook iets gelezen over activeren van iets in het buitenland, zodat je daar ook gebruik kunt maken van je navigatie? moet ik dat ook als ik in het buitenland ga rijden?
Ten eerste: welkom op het forum!

Ten tweede: je hebt niet de meest recente software op je systeem staan. Dit is namelijk 7.6.

Ten derde: Er bestaan (nog) geen kaarten van voormalig Yoegoslavië. Oostenrijk is nu nog het "einde" van de kaart, maar, zoals je in het forum gedeelte van Navteq hebt kunnen lezen zijn ze ook bezig met Kroatië. Dat komt dus nog...

Dan nog iets over het vrijschakelen.. Dat is alleen bij de nieuwe systemen van VDO Dayton. Dit betreft het C-IQ abonnement. Dit heb jij echter niet. Jij kunt gewoon CD's kopen en die wisselen om bestemmingen in het buitenland in te voeren. Je hoeft dus niets vrij te schakelen.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust (en er is vast wel iemand anders die antwoord kan geven op het eerste gedeelte van je vraag).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

elbette schreef: .

Het is mij alleen opgevallen dat op de reclame afbeeldingen van VDO je een mooie blauwe kaart ziet op het scherm, of in ieder geval de achtergrond is blauw, en de richtingen worden aagegeven met groene pijlen. Nu zie ik op mijn systeem zo'n lelijke oranje kaart met grijze pijlen. Kan ik dit niet veranderen of heb ik dan een software update nodig o.i.d.? Mijn software versie is 6.9 meen ik, in ieder geval iets in de 6 was het ;)

Arie
als je naar instellingen gaat en dan naar beeldscherm kom je in een menu waar je de kaartkleur kan veranderen :arrow: kleur bij dag en kleur bij nacht :arrow: als je tenminste de verlichtingsdraad (grijs) hebt aangesloten.

of er verschil zit in kaartkleur bij software 6.9 en de laatste 7.6 weet ik niet uit mijn hoofd.

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

elbette schreef:Hallo mensen, onlangs heb ik een MS5000 systeem aangeschaft met een PC5100. Nu ik dit systeem heb heb ik een beetje zitten rondkijken op het net en kwam terecht op dit forum. Ik heb inmiddels veel dingen gelezen die ik nog niet wist en heb daar dus ook veel aan gehad.

En kan iemand mij ook vertellen of er kaarten bestaan van het voormalig Yoegoslavië? Mijn systeem loopt maar tot oostenrijk...Ik heb ook iets gelezen over activeren van iets in het buitenland, zodat je daar ook gebruik kunt maken van je navigatie? moet ik dat ook als ik in het buitenland ga rijden?

Arie
Hallo Arie,

Het is beiden :lol:
Als je in de split-screen mode rijdt zul je al rijdende een grijze pijl zien. Pas als je een kruising of een rotonde nadert, verandert die pijl in groen.
Overigens is dat laatste bij de MS 5500 veranderd in oranje, en dat vind ik minder logisch dan groen :roll:

Wat ik me trouwens niet kan herinneren is dat de achtergrond oranje was, maar dat kan komen door de kleuren die ik gekozen had in het menu voor de beeld instellingen, overdag blauw en s'avonds donkerblauw. Kan het zijn dat jij voor een andere kleur gekozen hebt, in dit geval rood?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Allemaal bedankt voor het snelle antwoorden!

Ja ik bedoel met "oranje achtergrond" meer, dat de kaart oranje is en de rest grijs. Op het bijgevoegd (reclame) plaatje kun je zien dat de kaart ook wel oranje is maar het gebied eromheen blauw, de balken boven en onder zijn ook blauw. In ieder geval, ik heb nog geen tijd gehad om via instellingen e.e.a. te proberen, ga ik morgen gelijk doen!

Alvast bedankt Toho, Topsport & JW!

P.s.: bestaan er wel kaarten van (west) Turkije? Weet wel dat ze in Turkije navi hebben, maar of die kaarten hier ook verkrijgbaar zijn...?

Gegroet,

Arie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Hoi Arie,

Voor zover ik weet bestaan er voor onze navigatiesystemen geen kaarten van Turkije (en dus ook niet West-Turkije). Je zou dit echter wel kunnen vragen in het forum van Navteq (op deze site uiteraard). Misschien dat zij hier meer van weten (wie die kaarten wel heeft). Navteq en TeleAtlas, dé aanbieders van kaartdatabases in Europa en Amerika, hebben voor zover ik weet iig geen kaarten van Turkije.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Han
Senior Member

Bericht door Han »

Een MS5000 heeft boven geen balk !
Is het mogelijk dat je een foto neerzet ?
Geef ook even aan van welk jaar de kaart is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Al met al valt me nu op dat op het plaatje van de MM 5600SD de te rijden route op de rotonde GROEN is, terwijl die bij mij ORANJE gekleurd is, hetgeen ik onlogisch vind.
Hoe zit dit bij andere 5400 en 5500 rijders? Heeft dat te maken met de SW versie? Die is bij mij 9.41...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Ik heb vandaag even naar meerdere instellingen gekeken:

De blauwe achtergrond zoals getoont op de foto krijg ik niet voor elkaar. Bijvoorbeeld bij gesplit beeld, blijft de achtergrond van de pijl en de balk onderin grijs. Via instellingen en dergelijke kaartkleur veranderd, maar het enige wat ik zie veranderen zijn de kleuren van de menu knoppen en dergelijke.

Ook krijg ik Betty niet aan het woord. Volume, gesproken info, GALA, beeldscherm volume, allemaal gechecked...iemand een idee? :roll:

Het systeem heb ik nog niet helemaal geinstalleerd zoals het hoort. De snelheidsmeter heb ik nog niet aangesloten. Desondanks wordt mijn snelheid gemeten en werkt alles naar behoren...is het wel nodig om de puls aan te sluiten en waar dient deze voor als alles toch werkt :?:

Mijn kaart is van Teleatlas: Benelux 2004, maar ik meen in 2003 uitgebracht. Software versie is 6.9 inderdaad. :!:

Gegroet, Arie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

elbette schreef:Ik heb vandaag even naar meerdere instellingen gekeken:

De blauwe achtergrond zoals getoont op de foto krijg ik niet voor elkaar. Bijvoorbeeld bij gesplit beeld, blijft de achtergrond van de pijl en de balk onderin grijs. Via instellingen en dergelijke kaartkleur veranderd, maar het enige wat ik zie veranderen zijn de kleuren van de menu knoppen en dergelijke.

Ook krijg ik Betty niet aan het woord. Volume, gesproken info, GALA, beeldscherm volume, allemaal gechecked...iemand een idee? :roll:

Het systeem heb ik nog niet helemaal geinstalleerd zoals het hoort. De snelheidsmeter heb ik nog niet aangesloten. Desondanks wordt mijn snelheid gemeten en werkt alles naar behoren...is het wel nodig om de puls aan te sluiten en waar dient deze voor als alles toch werkt :?:

Mijn kaart is van Teleatlas: Benelux 2004, maar ik meen in 2003 uitgebracht. Software versie is 6.9 inderdaad. :!:

Gegroet, Arie
Nee, hij werkt dus NIET goed. Begin dus maar gewoon met het belangrijkste signaal aan te sluiten, de puls. Dan zul je zien wat je MS 5000 echt gaat doen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Sorry sorry...ok hij werkt dus niet naar behoren....

Dus puls is nodig voor Betty....maar waar is het nog meer goed voor?...Ik bedoel snelheid wordt via gps blijkbaar ook gemeten...?

Morgen wordt puls aangesloten...

gr, Arie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

JW,

past eigenlijk hier niet maar inderdaad, met de 9.41 SW is de pijl/route in het splitscreen inderdaad oranje is. Mij maakt het niet zoveel uit overigens (groen of oranje) als maar duidelijk onderscheid is tussen de 'weggeometrie' en de te volgen route over die kruising/rotonde/splitsing

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Gegroet, Arie
Bij mijn MS5000 was dat ook zo. De achtergrond was nooit zo mooi blauw als op de de foto's van VDO dayton. Ik heb dit ook bekeken bij het MS5000 van mijn buurman (hij had hem nieuw gekocht) en daar was de achtergrond ook niet mooi blauw. Dus nee het klopt eigenlijk niet maar ook weer wel :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Fantom schreef:

Gegroet, Arie
Bij mijn MS5000 was dat ook zo. De achtergrond was nooit zo mooi blauw als op de de foto's van VDO dayton. Ik heb dit ook bekeken bij het MS5000 van mijn buurman (hij had hem nieuw gekocht) en daar was de achtergrond ook niet mooi blauw. Dus nee het klopt eigenlijk niet maar ook weer wel :roll:
Inderdaad, nooit zó mooi blauw, maar wel blauw. Bij Arie blijft 'ie grijs. En dat komt denk ik doordat hij de rode of de groene kleur heeft als hoofdinstelling, dan krijg je grijs als achtergrond van de pictogrammen. Bij blauw als hoofdkleur wordt dat vlak blauwig.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elbette
Junior Member
Junior Member

Bericht door elbette »

Ik heb kaartkleur op blauw gezet, voor de rest kon ik weinig aan kleur veranderen. Maar toch blijft grijs grijs. Ligt dit misschien aan de softwareversie (6.9) of zie ik iets over het hoofd?

gr, Arie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

JW schreef:
Inderdaad, nooit zó mooi blauw, maar wel blauw. Bij Arie blijft 'ie grijs. En dat komt denk ik doordat hij de rode of de groene kleur heeft als hoofdinstelling, dan krijg je grijs als achtergrond van de pictogrammen. Bij blauw als hoofdkleur wordt dat vlak blauwig.

Groet,
JW
Bij mij en bij mijn buurman was de kleur ook meer tegen grijs aan dan blauw. De advertentie foto's van VDO Dayton zijn wel erg optimistisch voor wat betreft de kleuren die het systeem genereert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

het blauw op mijn systeem (MS5500/5.8' scherm) is blauw en lijkt erg veel op het reclameplaatje...

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Alle reacties met blauw in enige gradatie op hun scherm komen als ik het goed gezien heb van 5400/5500 bezitters, mezelf incluis.

Arie heeft echter een 5000, en hoe zit het daar dan bij :?: Het onnozele is dat ik me niet meer kan herinneren hoe dat was, ik heb pas een maand m'n 5500 en ben vergeten hoe m'n 5000 zich presenteerde :oops:

Dus: MS 5000 rijders, geef ook even een reactie, en meldt dan je SW versie daarbij, dat zou kunnen verschillen :!:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

JW schreef:Hallo,

Alle reacties met blauw in enige gradatie op hun scherm komen als ik het goed gezien heb van 5400/5500 bezitters, mezelf incluis.
Groet,
JW
JW, Ik heb/had het ook over de MS5000 die ik in bezit had en die mijn buurman nog in bezit heeft. Misschien kan Han eens kijken. Hij heeft toch nog een MS5000 staan :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Fantom schreef:
JW schreef:Hallo,

Groet,
JW
JW, Ik heb/had het ook over de MS5000 die ik in bezit had en die mijn buurman nog in bezit heeft. Misschien kan Han eens kijken. Hij heeft toch nog een MS5000 staan :?:
Dat eerste wist ik niet, en inderdaad, dat je buurman er ook eentje heeft, daar heb ik overheen gelezen.
En dus zullen we even afwachten wat Han te melden heeft, als 'ie een 5000 in z'n testopstelling gedaan heeft.

Even voor de goede orde, we hebben het dus over de achtergrondkleur van het pictogramgedeelte, al dan niet in splitscreen mode. Die is bij mij blauw(ig), als ik de blauwe kleur ingesteld heb. Bij groen of rood als ingestelde kleur is dat gedeelte grijs.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Misschien iets om te vragen in een volgende software update? Zou wel handig zijn als je zelf de kleuren aan kunt passen, toch?

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Toho_NL schreef:Misschien iets om te vragen in een volgende software update? Zou wel handig zijn als je zelf de kleuren aan kunt passen, toch?

Groetjes,

Toho_NL.
Ik zou zeggen zet het in DIT Topic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toho_NL
Moderator
Moderator

Bericht door Toho_NL »

Misschien dat JW dat kan plaatsen? Hij weet namelijk precies wat hij wil (qua kleuren enzo). Ik heb namelijk een ander systeem en weet niet precies wat nu de problemen zijn.

Groetjes,

Toho_NL.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Han
Senior Member

Bericht door Han »

Komt deze afbeeldeing beter overeen met de kleur van uw display ?

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Han,

Zo staat 'ie in de MS 5000 brochure inderdaad :lol:
En zo is 'ie ook bij mijn MS 5500, als ik de kleur op blauw ingesteld heb.

Doet de MS 5000 in jouw proefopstelling het ook zo? Die van Arie dus niet, naar ik begrijp uit z'n verhaal, daar is dat blauw altijd grijs :?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”