Inbouwen VDO Dayton MS5600 systeem op NAX9500e bedrading
-
- Average Member
Inbouwen VDO Dayton MS5600 systeem op NAX9500e bedrading
Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels mijn NAX9500e en VMA633 monitor uitgebouwd.
Ik ga dit weekend het VDO Dayton MS5600 systeem inbouwen.
Ik wil dit zo gaan doen:
-stekker bedrading NAX9500e afknippen
-stekker bedrading PC5600 afknippen
-middels stekkertjes bedrading PC5600 op "oude" bedrading van de NAX9500e aansluiten
-GPS antenne PC5600 bij binnenspiegel plakken en aansluiten
-TMC antenne bij raam plakken en aansluiten
Lijkt dit wat?
Het is niet mogelijk om via een verloopplug de oude stekker van de NAX9500e op de PC5600 aan te sluiten toch?
Dat zou mooi zijn, plug and play, maar volgens mij is dat niet mogelijk?
Ik moet alleen nog een audio/video interface kopen om mijn achteruitrij camera op de MS5600 aan te sluiten.
Ik denk dat het deze moet gaan worden:
http://www.marktnet.nl/Audio-Video-inte ... 9.htm#Zoom
Wel weer €99 extra, maar goed..
Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb inmiddels mijn NAX9500e en VMA633 monitor uitgebouwd.
Ik ga dit weekend het VDO Dayton MS5600 systeem inbouwen.
Ik wil dit zo gaan doen:
-stekker bedrading NAX9500e afknippen
-stekker bedrading PC5600 afknippen
-middels stekkertjes bedrading PC5600 op "oude" bedrading van de NAX9500e aansluiten
-GPS antenne PC5600 bij binnenspiegel plakken en aansluiten
-TMC antenne bij raam plakken en aansluiten
Lijkt dit wat?
Het is niet mogelijk om via een verloopplug de oude stekker van de NAX9500e op de PC5600 aan te sluiten toch?
Dat zou mooi zijn, plug and play, maar volgens mij is dat niet mogelijk?
Ik moet alleen nog een audio/video interface kopen om mijn achteruitrij camera op de MS5600 aan te sluiten.
Ik denk dat het deze moet gaan worden:
http://www.marktnet.nl/Audio-Video-inte ... 9.htm#Zoom
Wel weer €99 extra, maar goed..
Zie ik iets over het hoofd?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Welke monitor ga je gebruiken? Als dat de VDO monitor is die bij de MS5600 zit zul je sowieso een monitor kabel moeten leggen, die kun je niet op een andere wijze "verbinden".
En dan kun je in één moeite door de aansluitkabels van de PC5600 leggen, al dat "geknip en plak" van andere kabels geeft alleen maar ellende
Groet,
JW
En dan kun je in één moeite door de aansluitkabels van de PC5600 leggen, al dat "geknip en plak" van andere kabels geeft alleen maar ellende
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Average Member
Ik ga inderdaad de monitor gebruiken die bij de MS5600 geleverd is.
Dus er komt een nieuwe kabel tussen pc en monitor.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om de bekabeling geheel te vernieuwen, maar die zit in mijn auto zo goed (en ingewikkeld) ingebouwd dat het een hele klus zou worden om de complete bekabeling opnieuw aan te leggen.
Ik denk, en hoop, dat als ik de stekker van de PC5600 netjes verbind met de bedrading van de NAX9500E, of eigenlijk beter gezegd de bekabeling die dus op de auto aangesloten is, het op zich wel zou moeten lukken.
Het gaat dus puur om het aftappen van de signalen voor verlichting, snelheid, handrem 12v etc van de bedrading die er al ligt, de overige bedrading voor GPS, TMC en monitor worden wel vernieuwd.
Dus er komt een nieuwe kabel tussen pc en monitor.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om de bekabeling geheel te vernieuwen, maar die zit in mijn auto zo goed (en ingewikkeld) ingebouwd dat het een hele klus zou worden om de complete bekabeling opnieuw aan te leggen.
Ik denk, en hoop, dat als ik de stekker van de PC5600 netjes verbind met de bedrading van de NAX9500E, of eigenlijk beter gezegd de bekabeling die dus op de auto aangesloten is, het op zich wel zou moeten lukken.
Het gaat dus puur om het aftappen van de signalen voor verlichting, snelheid, handrem 12v etc van de bedrading die er al ligt, de overige bedrading voor GPS, TMC en monitor worden wel vernieuwd.
Hide post links |
-
- Senior Member
Het is jouw auto, en dus moet je zelf weten hoe je dat doet. Mijn oplossing zou het niet zijn het zó te doen.
En als je dat dan toch zó doet, maak dan soldeerverbindingen en tape die goed af.
Werken met verbinders is niks, tenzij je goeie AMP knijpverbindingen gebruikt, aangebracht met het daartoe geeigende gereedschap.
Zit de 9500 nu compleet aangesloten, dus incl. de achteruit? Doe dat zeker ook bij de 5600
Groet,
JW
En als je dat dan toch zó doet, maak dan soldeerverbindingen en tape die goed af.
Werken met verbinders is niks, tenzij je goeie AMP knijpverbindingen gebruikt, aangebracht met het daartoe geeigende gereedschap.
Zit de 9500 nu compleet aangesloten, dus incl. de achteruit? Doe dat zeker ook bij de 5600
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Akkoord, ik neem je advies ten harte, dank.
Nog even een vraag: ik kom deze twee stereo stekkers tegen, een zwarte en een gele.
Waar zijn deze voor, ik neem aan dat eentje voor het scherm is voor audioweergave via het speakertje, maar waarvoor is die andere?
zie foto:
Nog even een vraag: ik kom deze twee stereo stekkers tegen, een zwarte en een gele.
Waar zijn deze voor, ik neem aan dat eentje voor het scherm is voor audioweergave via het speakertje, maar waarvoor is die andere?
zie foto:
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat zijn draden die behoren bij de 9500 computer? Op een daarvan zie ik in elk geval wel een verwijzing NAX9500 staan.
Ik moet in m'n archieven kijken of ik nog iets van deze Clarion heb, als ik wat vind laat ik het weten, uiteraard.
Groet,
JW
Ik moet in m'n archieven kijken of ik nog iets van deze Clarion heb, als ik wat vind laat ik het weten, uiteraard.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Thanks, ik zocht al naar een handleiding van de NAX9500e om het op te zoeken, maar kan die niet vinden op internet.
Zou mooi zijn als het een aansluiting is naar mijn stereo voor het geluid, maar dat zal wel niet
Zou mooi zijn als het een aansluiting is naar mijn stereo voor het geluid, maar dat zal wel niet
Hide post links |
-
- Senior Member
In mijn spullen heb ik helaas geen compleet aansluitschema van de NAX 9500 gevonden.
Slechts een plaatje met de kleuren van de bedrading van de aansluitstekker, meer niet.
Clarion NAX9500E draadkleurcodering:
Geel .....(+30) Permanent 12V
Rood .....(+15) 12V via kontaktslot
Oranje ....Handrem [ massageschakeld ]
Wit ....Navigatieluidspreker (+)
Zwart ....Massa
Groen-Wit ....Snelheidssignaal [ Bloksignaal ]
Oranje-Wit ....Verlichting
Geel-Groen ....Achteruitrij-signaal [ +12V aansluiting voor achteruitrijlamp
Wit-Zwart ....Navigatieluidspreker (-)
Groet,
JW
Slechts een plaatje met de kleuren van de bedrading van de aansluitstekker, meer niet.
Clarion NAX9500E draadkleurcodering:
Geel .....(+30) Permanent 12V
Rood .....(+15) 12V via kontaktslot
Oranje ....Handrem [ massageschakeld ]
Wit ....Navigatieluidspreker (+)
Zwart ....Massa
Groen-Wit ....Snelheidssignaal [ Bloksignaal ]
Oranje-Wit ....Verlichting
Geel-Groen ....Achteruitrij-signaal [ +12V aansluiting voor achteruitrijlamp
Wit-Zwart ....Navigatieluidspreker (-)
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Geeft niet JW, met deze info kan ik ook al een end komen, dank!
Nog even een vraag: waarom heeft het systeem eigenlijk zowel 12v via contact nodig alswel een permanente 12v voeding?
En wat betekenen de getalletjes in Geel .....(+30) Permanent 12V en Rood .....(+15) 12V via kontaktslot, dus +15 en +30 is dat het aantal ampere waarop die draadjes gezekerd zijn?
Nog even een vraag: waarom heeft het systeem eigenlijk zowel 12v via contact nodig alswel een permanente 12v voeding?
En wat betekenen de getalletjes in Geel .....(+30) Permanent 12V en Rood .....(+15) 12V via kontaktslot, dus +15 en +30 is dat het aantal ampere waarop die draadjes gezekerd zijn?
Hide post links |
-
- Senior Member
Je hebt zowel een accuplus als een contactplus nodig. Daarover is al een heleboel geschreven, onder andere in viewtopic.php?t=906
Die getallen slaan niet op de ampèrages, maar op een in de autoindustrie gebruikelijke codering voor die spanningen. Verder niks van aantrekken dus.
Groet,
JW
Die getallen slaan niet op de ampèrages, maar op een in de autoindustrie gebruikelijke codering voor die spanningen. Verder niks van aantrekken dus.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Hoi JW,
Ik heb het idee om mijn MS5600 systeem te installeren laten varen en heb een Pioneer AVIC-F500BT navigatiesysteem gekocht.
Ik ga dit systeem (zonder de versterker) inbouwen, lekker simpel en alles zit in 1 kastje wat ik nodig heb.
Nu wil ik wel graag een permanente stroomvoorziening aanleggen voor dit systeem.
Nu ligt er natuurlijk al een 12v draad geschakeld via contact, en een aardedraad.
Omdat de AVIC-F500BT op 5 volt 3A werkt moet ik 'm aansluiten via z'n originele 12 volt stekker.
Op deze stekker is de ingangspanning 12volt 2,2A en deze zet dat dus om in 5 volt 3A.
Kan ik op de geschakelde 12 volt en aardedraad die er nog liggen van het NAX9500E systeem een 12 volt contactdoosje aansluiten zodat ik daar gewoon de 12 volt stekker van de AVIC-F500BT kan inpluggen?
Dan gaat de AVIC-F500BT dus aan op het contact en wordt hij automatisch bijgeladen.
Zou deze draad genoeg vermogen kunnen leveren?
Het lijkt me dat de NAX9500E + scherm wel meer vermogen nodig hadden dan 2,2A?
Ik heb het idee om mijn MS5600 systeem te installeren laten varen en heb een Pioneer AVIC-F500BT navigatiesysteem gekocht.
Ik ga dit systeem (zonder de versterker) inbouwen, lekker simpel en alles zit in 1 kastje wat ik nodig heb.
Nu wil ik wel graag een permanente stroomvoorziening aanleggen voor dit systeem.
Nu ligt er natuurlijk al een 12v draad geschakeld via contact, en een aardedraad.
Omdat de AVIC-F500BT op 5 volt 3A werkt moet ik 'm aansluiten via z'n originele 12 volt stekker.
Op deze stekker is de ingangspanning 12volt 2,2A en deze zet dat dus om in 5 volt 3A.
Kan ik op de geschakelde 12 volt en aardedraad die er nog liggen van het NAX9500E systeem een 12 volt contactdoosje aansluiten zodat ik daar gewoon de 12 volt stekker van de AVIC-F500BT kan inpluggen?
Dan gaat de AVIC-F500BT dus aan op het contact en wordt hij automatisch bijgeladen.
Zou deze draad genoeg vermogen kunnen leveren?
Het lijkt me dat de NAX9500E + scherm wel meer vermogen nodig hadden dan 2,2A?
Hide post links |
-
- Senior Member
Waarom stap je van de MS 5600 af en ga je naar de F500?
Da's veeeele stappen terug, die haalt het qua navigatie en TMC niet bij de 5600.
Of de geschakelde plus draad die er nu ligt voldoende is om de F500 van spanning te voorzien kan ik niet beoordelen. Bij de NAX9500, en ook bij de MS5600 heeft 'ie slechts een schakel/spanningsfunktie, daar loopt geen stroom over.
Je zult dat zelf moeten bekijken en checken waar 'ie vandaan komt.
Groet,
JW
Da's veeeele stappen terug, die haalt het qua navigatie en TMC niet bij de 5600.
Of de geschakelde plus draad die er nu ligt voldoende is om de F500 van spanning te voorzien kan ik niet beoordelen. Bij de NAX9500, en ook bij de MS5600 heeft 'ie slechts een schakel/spanningsfunktie, daar loopt geen stroom over.
Je zult dat zelf moeten bekijken en checken waar 'ie vandaan komt.
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Ik stap er vanaf omdat ik liever een all in one systeem heb, de F500BT is een soort tussenweg.
Het apparaat biedt ook meer mogelijkheden en ik heb 33 landen in 1 apparaatje i.p.v. 9 cd-roms.
Het MS5600 systeem zit nieuw in doos en gaat dus in de verkoop.
Het apparaat biedt ook meer mogelijkheden en ik heb 33 landen in 1 apparaatje i.p.v. 9 cd-roms.
Het MS5600 systeem zit nieuw in doos en gaat dus in de verkoop.
Hide post links |
-
- Average Member
Niets zo veranderlijk als de mens, momenteel ben ik bezig de MS5600 te installeren.
Ik probeer alles volgens het boekje te doen, ik laat de NAX9500 bedrading wel zitten en daar komt de MS5600 stekker op middels solide knijpverbindingen... niet de beste optie, maar ik kan helaas niet solderen en heb geen soldeerapparatuur.
GPS antenne, Hirschmann antenne (DVB-T) zit, en draden mooi weg gewerkt, nu de TMC antenne.
Hoop dat alles goed gaat
Ik probeer alles volgens het boekje te doen, ik laat de NAX9500 bedrading wel zitten en daar komt de MS5600 stekker op middels solide knijpverbindingen... niet de beste optie, maar ik kan helaas niet solderen en heb geen soldeerapparatuur.
GPS antenne, Hirschmann antenne (DVB-T) zit, en draden mooi weg gewerkt, nu de TMC antenne.
Hoop dat alles goed gaat
Hide post links |
-
- Average Member
MS5600 nieuw en nu geinstalleerd
Ik heb inmiddels mijn MS5600 systeem geinstalleerd en er een Navinc audio/video interface op aangesloten.
Nu heb ik op de gele tulp stekker van deze interface mijn achteruitrijcamera aangesloten, en het signaal komt goed door als ik naar de multimedia sectie ga in het menu.
Ik heb ook multimedia interface + achteruitrijcamera aangevinkt.
Nu schakelt het beeld alleen niet automatisch over op mijn achteruitrijcamera als ik de automaat in R zet.
De computer ontvangt wel het achteruitrijsignaal zag ik in het diagnosemenu.
Wat kan dit zijn?
Je zou verwachten dat de PC automatisch schakelt naar de achteruitrijcamera omdat hij weet wanneer de auto in reverse staat, er een achteruitrijcamera is aangesloten, en nog werkt ook.
Dus wat zie ik over het hoofd?
Dank je wel alvast voor de moeite.
PS mijn navigatiesysteem zat ongebruikt in de doos.
Wat moet ik nu doen om nieuwe kaarten te krijgen?
Ik heb iets gelezen over dat ik 'm moet vrijschakelen d.m.v. een supercode en dat ik dan gewoon kaarten kan kopen?
Nu heb ik op de gele tulp stekker van deze interface mijn achteruitrijcamera aangesloten, en het signaal komt goed door als ik naar de multimedia sectie ga in het menu.
Ik heb ook multimedia interface + achteruitrijcamera aangevinkt.
Nu schakelt het beeld alleen niet automatisch over op mijn achteruitrijcamera als ik de automaat in R zet.
De computer ontvangt wel het achteruitrijsignaal zag ik in het diagnosemenu.
Wat kan dit zijn?
Je zou verwachten dat de PC automatisch schakelt naar de achteruitrijcamera omdat hij weet wanneer de auto in reverse staat, er een achteruitrijcamera is aangesloten, en nog werkt ook.
Dus wat zie ik over het hoofd?
Dank je wel alvast voor de moeite.
PS mijn navigatiesysteem zat ongebruikt in de doos.
Wat moet ik nu doen om nieuwe kaarten te krijgen?
Ik heb iets gelezen over dat ik 'm moet vrijschakelen d.m.v. een supercode en dat ik dan gewoon kaarten kan kopen?
Hide post links |
-
- Senior Member
Welke kaart(en) zitten er nu bij?
In het menu "mijn C-IQ" kun je zien wat er vrijgeschakeld is, wat staat daar?
Ik heb zelf geen ervaring met die Navinc audio/video interface, en dus weet ik ook niet waarom die omschakeling niet werkt. Is die interface specifiek voor de VDO's?
Groet,
JW
In het menu "mijn C-IQ" kun je zien wat er vrijgeschakeld is, wat staat daar?
Ik heb zelf geen ervaring met die Navinc audio/video interface, en dus weet ik ook niet waarom die omschakeling niet werkt. Is die interface specifiek voor de VDO's?
Groet,
JW
Hide post links |
-
- Average Member
Zal eens in het menu kijken, maar ik weet inmiddels hoe ik mijn systeem weer up-to-date kan krijgen dus die vraag is beantwoord.
Voor wat betreft de camera, volgens de specificaties van de interface is deze speciaal voor VDO, het gaat om deze, die van Navco zie er exact hetzelfde uit:
Ik snap er niks van, de camera zat al wel geinstalleerd in mijn auto en werkte eerst op de NAX9500E, ik heb dus in de installatie van de camera niks veranderd, hetzij dat ik het video signaal (gele tulp) op de interface heb aangesloten.
Ik krijg ook gewoon beeld via de VDO maar automatisch overschakelen doet ie dus niet.
Voor wat betreft de camera, volgens de specificaties van de interface is deze speciaal voor VDO, het gaat om deze, die van Navco zie er exact hetzelfde uit:
Ik snap er niks van, de camera zat al wel geinstalleerd in mijn auto en werkte eerst op de NAX9500E, ik heb dus in de installatie van de camera niks veranderd, hetzij dat ik het video signaal (gele tulp) op de interface heb aangesloten.
Ik krijg ook gewoon beeld via de VDO maar automatisch overschakelen doet ie dus niet.
Hide post links |
-
- Average Member
Hallo,
Volgens mij moet je alleen achteruitrijcamera aanvinken.
Gr. Michel.
Volgens mij moet je alleen achteruitrijcamera aanvinken.
Gr. Michel.
OPEL ASTRA H CD70 / HIRSCHMANN CAR-TV / PIONEER XDV-P6 DVD WISSELAAR / PIONEER CD VS33 AV Selector
HYUNDAI SANTA FE KENWOOD DDX-7029 / MUSIC KEG KHD-C710 / KTC-D500E / VDO PC 5200 TA & NT
HYUNDAI SANTA FE KENWOOD DDX-7029 / MUSIC KEG KHD-C710 / KTC-D500E / VDO PC 5200 TA & NT
Hide post links |
-
- Average Member
Heb ik geprobeerd, maar als ik niet multimedia interface (o.i.d.) aanvink kan ik ook geen achteruitrijcamera aanvinken, volgens mij.
Zal wel zijn omdat de videobron (achteruitrijcamera) vie die multimedia interface zit aangesloten.
Zal wel zijn omdat de videobron (achteruitrijcamera) vie die multimedia interface zit aangesloten.
Hide post links |
-
- Average Member
Hallo,
Dat is vreemd ik kan dat wel alleen aanvinken.
Als ik het zo test dan werkt het gewoon.
Gr. Michel.
Dat is vreemd ik kan dat wel alleen aanvinken.
Als ik het zo test dan werkt het gewoon.
Gr. Michel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OPEL ASTRA H CD70 / HIRSCHMANN CAR-TV / PIONEER XDV-P6 DVD WISSELAAR / PIONEER CD VS33 AV Selector
Hide post links |
-
- Average Member
Michel je hebt helemaal gelijk.
Duizend maal excuses.
Ik heb nu alleen achteruitrijcamera aangevinkt en nu schakelt hij wel automatisch over op het achteruitrijcamerabeeld in reverse.
Bedankt jongens voor het meedenken.
Duizend maal excuses.
Ik heb nu alleen achteruitrijcamera aangevinkt en nu schakelt hij wel automatisch over op het achteruitrijcamerabeeld in reverse.
Bedankt jongens voor het meedenken.
Hide post links |
-
- Average Member
Dat is mooi dat het nu wel werkt veel plezier ermee.
Als je de camera ook via de via het hoofd menu wilt inschakelen dan moet je de tv functie
Ook aanvinken.
Gr. Michel.
Als je de camera ook via de via het hoofd menu wilt inschakelen dan moet je de tv functie
Ook aanvinken.
Gr. Michel.
Hide post links |
-
- Average Member
Ah das wel handig, kan ik tijdens het rijden controleren of er schorem achter me rijdt
Kan ik dan via de knop multimedia op de afstandsbediening switchen van navigatie naar camera?
Het is niet mogelijk om een split beeld te krijgen he, met een deel navigatie en een deel camera?
Kan ik dan via de knop multimedia op de afstandsbediening switchen van navigatie naar camera?
Het is niet mogelijk om een split beeld te krijgen he, met een deel navigatie en een deel camera?
Hide post links |
-
- Average Member
Ja dat kan dan via de afstandsbediening.
Splitscreen gaat niet.
Gr. Michel.
Splitscreen gaat niet.
Gr. Michel.
Hide post links |
-
- Average Member
Ik ben klaar met de installatie van het MS5600 navigatiesysteem.
Ik vind het wel mooi staan zo in de console.
Ik vind het een erg fijn systeem.
Is volgens mij identiek aan het systeem wat mijn pa fabrieksaf in zijn 2004 Scenic heeft.
Ik kon de TMC antenne niet op mijn achteruit kwijt want die moet ik af en toe verwijderen.
Ik heb ook geen zijruitjes dus heb ik 'm onder het dashboard geplaatst.
Ik betwijfelde of de ontvangst goed zou zijn maar het werkt tot nu toe perfect.
Zelfs in een betonnen parkeergarage waar de GPS niks ontvangt gaat de ontvangst van TMC gewoon door.
De GPS antenne zit bij de spiegel en de ontvangst is daar goed.
Meestal zit ie op de 6 a 7 satellieten.
Ik ga er vast plezier aan beleven.
TMC antenne zit links boven voetrem pedaal.
Ik vind het wel mooi staan zo in de console.
Ik vind het een erg fijn systeem.
Is volgens mij identiek aan het systeem wat mijn pa fabrieksaf in zijn 2004 Scenic heeft.
Ik kon de TMC antenne niet op mijn achteruit kwijt want die moet ik af en toe verwijderen.
Ik heb ook geen zijruitjes dus heb ik 'm onder het dashboard geplaatst.
Ik betwijfelde of de ontvangst goed zou zijn maar het werkt tot nu toe perfect.
Zelfs in een betonnen parkeergarage waar de GPS niks ontvangt gaat de ontvangst van TMC gewoon door.
De GPS antenne zit bij de spiegel en de ontvangst is daar goed.
Meestal zit ie op de 6 a 7 satellieten.
Ik ga er vast plezier aan beleven.
TMC antenne zit links boven voetrem pedaal.
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies -