Inbouwen VDO Dayton MS5600 systeem op NAX9500e bedrading

JW
Senior Member

Bericht door JW »

AVA2009 schreef:Ik ben klaar met de installatie van het MS5600 navigatiesysteem.
Ik vind het wel mooi staan zo in de console.
Ik vind het een erg fijn systeem.
Is volgens mij identiek aan het systeem wat mijn pa fabrieksaf in zijn 2004 Scenic heeft.
Ik kon de TMC antenne niet op mijn achteruit kwijt want die moet ik af en toe verwijderen.
Ik heb ook geen zijruitjes dus heb ik 'm onder het dashboard geplaatst.
Ik betwijfelde of de ontvangst goed zou zijn maar het werkt tot nu toe perfect.
Zelfs in een betonnen parkeergarage waar de GPS niks ontvangt gaat de ontvangst van TMC gewoon door.
De GPS antenne zit bij de spiegel en de ontvangst is daar goed.
Meestal zit ie op de 6 a 7 satellieten.

Ik ga er vast plezier aan beleven.
Dat je de MS 5600 een fijn systeem vindt verbaast me niet. Het is nog altijd een zeer goed systeem, veel nieuwere systemen kunnen daar nog iets van leren :idea:

Het verbaast me dat je een goede ontvangst hebt van de TMC zenders met een antenne die zó geplaatst is.
Kijk eens in de TMC zenderlijst, hoeveel zenders zie je daar staan?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Higgy
Moderator
Moderator

Bericht door Higgy »

@JW: als ik het goed zie heeft 'ie wèl een Hirschmann-antenne gebruikt voor de TMC. Dat zijn verrekt goede antennes...
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Op zich een prima antenne.
Maar als je een FM antenne wegstopt in je interieur, onder de dash nog wel
Ik heb ook geen zijruitjes dus heb ik 'm onder het dashboard geplaatst.
, dat kan 'ie niet veel meer ontvangen.
Of zit 'ie toch niet dáár, maar boven aan de ruit, daar zie ik iets zitten....

Overigens, hoe zit die GPS antenne nou naast de spiegel?
Zit 'ie met de bolle kant naar binnen, of is het een speciale GPS antenne die zó gemonteerd moet worden?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AVA2009
Average Member
Average Member

Bericht door AVA2009 »

Ik zal eens kijken hoeveel zenders ik kan ontvangen op TMC, nog niet gezien, (hoeveel moeten het er zijn) het enige wat ik weet is dat de ontvangst tot nu toe goed is onderweg, hij is altijd groen en switcht ook wel eens naar andere aanbieders zie ik.
En zoals vermeld in een afgesloten betonnen parkeergarage (met klein rooster naar buiten) was de ontvangst ook nog prima.
De Hirschmann antenne is puur voor DVB-T, de TMC antenne meegeleverd met de MS5600 zit onder het dashboard, maar niet ergens achter het kunststof o.i.d.

GPS antenne zit met de bolle kant naar binnen, naast het dradenkokertje zeg maar van de spiegel, eigenlijk zou hij met de bolle kant naar buiten moeten (denk ik) maar de plakstrip zat aan de andere kant, dus ja.
Maar ook satellieten ontvangt ie volgens mij prima, tot nu toe zijn het er altijd 6 tot 8.
De installatie van de antennes op deze plekken was een gok, maar het lijkt geen problemen te vormen tot nu toe.
Ik heb een aantal ritten genavigeerd en dat ding uitstekend.

De installatie is niet geheel volgens het boekje, maar in mijn situatie lijkt het toch goed te werken.

Het gaat om deze auto overigens, de antenne had ook bij de bumper of op het dak gekund maar dat was me gewoon teveel werk, ik probeer eerst dit wel en als dat gewoon werkt is het prima toch.

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AVA2009
Average Member
Average Member

Bericht door AVA2009 »

Ik heb nog wel een vraag/opmerking.
Het viel me op dat er in de zijkanten van de PC5600 behoorlijke grote openingen zitten.
Je ziet zo een printplaat van het systeem door het gat heen.
Is dat niet raar en gevaarlijk eigenlijk?
Stel je voor dat er vocht of condens of een stukje metaal (o.i.d. ik noem maar wat) in terecht komt?
Of is het systeem daar wel tegen beveiligd, zit er een beveiliging op tegen interne kortsluiting?
Deze gaten bedoel ik, zie binnen rode cirkel:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

de TMC antenne meegeleverd met de MS5600 zit onder het dashboard, maar niet ergens achter het kunststof o.i.d.
De meegeleverde antenne is een plakstrip waarop het aansluitdoosje moet worden bevestigd en dan nog massa en 12 volt moeten worden aagesloten.
Waarop is die plkstrip dan bevestigd?
GPS antenne zit met de bolle kant naar binnen, naast het dradenkokertje zeg maar van de spiegel, eigenlijk zou hij met de bolle kant naar buiten moeten (denk ik) maar de plakstrip zat aan de andere kant, dus ja.
Het is feitelijk volkomen in strijd met elke theorie of logica dat dit nog goed zou kunnen werken maar kennelijk functioneeert het. Het mag echter geen aanmoediging zijn voor anderen om het ook zo te doen.

Deze bevestigingsmethodes voor zowel TMC antenne als GPS-antenne moeten ten sterkste worden ontraden

Over de opening aan de zijkant van de PC5600 zou ik me geen al te grote zorgen maken.
Voor de werking van de ventilator is het natuurlijk wel nodig dat er ook toevoer van lucht is!
En nu weet ik niet hoe het met Amerikaanse pick-ups is gesteld, maar bij de meeste gewone auto's is het zeker niet gebruikelijk dat er metalen delen onder het dahboard rondvliegen en juist in deze gaatjes terecht komen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AVA2009
Average Member
Average Member

Bericht door AVA2009 »

Misschien komt het allermaal toch wat minder nauw dan jullie denken :lol:
Maar goed, ieder moet maar weten hoe hij de installatie uitvoerd, maar in ieder geval is zoals ik het heb gedaan niet volgens het boekje.

De TMC antenne spriet heb ik ingekort, alleen het "metalen" stukje eraf geknipt, die op dat veertje geplakt en vervolgens de antenne met dubbelzijdig tape aan een metalen stuk geplakt.
De 12v draad zit aan de 12v op contact draad en de aardedraad zit bij de geplakte antenne op een massapunt.

Waar kan ik zien hoeveel ik kan ontvangen met de antenne?

Overigens denk ik niet dat de openingen waar ik het over heb voor ventilatie zijn want als je de computer met de bijgeleverde brackets (t.b.v montage onder hoedenplank, stoel e.d.) zou gebruiken zijn die openingen wel afgesloten, daar zit de bracket dan voor.
Hetzelfde geldt voor de DIN1 bracket, ik kon helaas geen van twee gebruiken.
Daarom vroeg ik me dus af of het erg is dat die openingen nu open blijven en er vuil e.d. in zou kunnen komen.
Mijn NAX9500e zat best wat troep op toen ik die uitbouwde.

Maar die zekering achterop de PC5600 (5 amp) waar dient die voor?
Is dat tegen interne kortsluiting of...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

De TMC antenne spriet heb ik ingekort, alleen het "metalen" stukje eraf geknipt, die op dat veertje geplakt en vervolgens de antenne met dubbelzijdig tape aan een metalen stuk geplakt.
Juist het inkorten maakt alles nog veel erger. De plakstrip heeft een lengte van 1/2 lambda (golflengte) en is uiterst kritisch. Elke verandering van lengte heeft in de praktijk een desastreus effect op de ontvangst
Ook de nabijheid van een stuk metaal (moest minimaal 4 cm van de rand van de ruit verwijderd blijven) kan niet goed zijn.

Als je naar Info gaat kun je een lijst te zien krijgen van beschikbare TMC zenders en daaruit ook kiezen

In het diagnosemenu (code 6330) kun je bij TMC diagnose precies zien wat de eigenschappen zijn van de huidige TMC zender
Ook de ontvangststerkte is daar af te lezen. Alles onder de 64 duidt op slechte(re) ontvangst
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AVA2009
Average Member
Average Member

Bericht door AVA2009 »

Ik had vanmiddag een ontvangst van 64 kan ik me herinneren, ik heb er ook eens boven gezeten.
Tja, wat zal ik zeggen?
Ik heb 6 tot 8 sats en kennelijk ook goede TMC ontvangst, ga me bijna schuldig voelen :oops:

Weet je ook waar die zekering voor is achterop de PC5600?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Voor de beveiliging zoals je zelf veronderstelde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatie-systeem inbouwen VW-GOLF(cup) van 2015
    door ffocus01 » 17 apr 2017 10:42 » in Aankoop advies
    Reacties: 3