Ik kon het niet laten......
-
- Junior Member
Ik kon het niet laten......
Ik kon het niet laten om toch een oplossing te vinden voor het probleem met mijn lichtsensor die dus bedekt zit. S'avonds is het schermpje zeer matig verlicht en dat vond ik een beetje jammer omdat ik hem in mijn middenconsole heb gebouwd net voor de schakelpook en onder de kachelunit, de rest van de verlichting van de auto is namelijk veel feller, zoals mijn radio en de dashbordverlichting, dit stoorde mij dus enorm en ik zocht naar een oplossing. JW kwam in het vorige draadje met een goede tip, een lampje tussen het leer en de sensor maken, dit ben ik maar gaan doen.
Het schermpje heb ik er uit gehaald en pal onder de lichtsensor heb ik een klein gaatje gemaakt met de boor op hoop van zegen, in dat gaatje (4mm) paste precies een fitting van een dahbordlampje (wat ik nog over had van m'n vorige auto). Het lampje zit dus pal voor de lichtsensor in de monitor. Twee draadjes er aan gesoldeerd en vervolgens heb ik het lampje aangesloten op de verlichting van de auto. Alles terug ingebouwd en het resultaat mag er zeer zeker zijn!!! Super gaaf namelijk als ik nu mijn verlichting aan zet gaat ook het schermpje feller branden, precies de omgekeerde wereld dus eigenlijk, normaal zou hij dimmen bij het ontsteken van de verlichting maar nu dus niet. S'avonds is hij nu mooi fel blauw verlicht. Het was natuurlijk wel een risico maar ik ben blij dat ik het toch gedaan heb, het ziet er nu echt super mooi uit, van het lampje is niets meer te zien!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
Is het misschien mogelijk hier een foto van te maken? Ik ben toch zeer benieuwd hoe dat er dan uit ziet . Klinkt in elk geval zeer interessant.
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Hide post links |
-
- Junior Member
Ja dat is wel mogelijk, ik heb zelf geen camera helaas maar morgen ga ik naar de efteling met wat vrienden en dan zal er vast wel iemand zijn die even een foto wil maken dus dat komt goed, morgenavond zal ik hem proberen te posten. Het is wel heel leuk gelukt vind ik zelf het lijkt net of het zo vast in de auto hoort eigenlijk. Ik had geen zin om veel geld te steken in een duur systeem en nu kan hij ook gewoon vast in de auto blijven zitten, van buitenaf valt het nieteens op namelijk, dus geen gesleep met schermen etc. De ab met dockingstation ligt onder de stoel, voor de reis even intoetsen, onder de stoel terug en je kan vertrekken. Het speakertje heb ik overigens pal achter de lederen afdekplaat waar het scherm achter zit bevestigd, het geluid komt dus pal uit het scherm zo lijkt het. Leuk detail misschien is dat het afdekplaatje waar het scherm achter zit, dat ik met zwart leer (net als de auto zelf) heb bekleed gemaakt is van....... (nee niet van MDF ofzo....) de voorkant van een Disney VHS videoband hoes Dat was stevig én ook nog eens dun genoeg en makkelijk te bewerken met een stanleymes. Al met al heeft het mij dus gekost:
* 150 euro (voor het complete systeem tweede hands)
* 5,00 euro (voor het lapje zwart leer)
* 5,00 euro (tube montage pasta, jaja... van de Gamma, om het leer op de hoes te lijmen)
* 1 videobandhoes (voorfront)
* 1 dashbordlampje (gemonteerd bij de licht sensor in het schermpje, netjes afgedicht zodat er nergens licht door kan en aangesloten op de verlichting van de auto)
Totaal: 160,00 Euro en een beetje prutswerk (heb overigens wel netjes de randjes van het leer omgevouwen)
Dus voor dat geld mag ik denk ik zeker niet klagen over het resultaat ..... foto volgt
* 150 euro (voor het complete systeem tweede hands)
* 5,00 euro (voor het lapje zwart leer)
* 5,00 euro (tube montage pasta, jaja... van de Gamma, om het leer op de hoes te lijmen)
* 1 videobandhoes (voorfront)
* 1 dashbordlampje (gemonteerd bij de licht sensor in het schermpje, netjes afgedicht zodat er nergens licht door kan en aangesloten op de verlichting van de auto)
Totaal: 160,00 Euro en een beetje prutswerk (heb overigens wel netjes de randjes van het leer omgevouwen)
Dus voor dat geld mag ik denk ik zeker niet klagen over het resultaat ..... foto volgt
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
En jij zei in een ander draadje nog wel dat je niet zo'n techneut en knutselaar bent
Ben benieuwd naar de foto's.
Overigens, als je de lichtintensiteit van je lampje (ca 1W?) wat wilt verlagen kun je er een weerstandje mee in serie zetten van zo'n 50 à 100 Ohm, dan wel een tweede identiek lampje, ergens op een plek waar je er dan geen last van hebt.
Het mooiste is natuurlijk een lichtsensor, maar vermoedelijk moet je er dan een stukje electronica bij bouwen.
Groet,
JW
En jij zei in een ander draadje nog wel dat je niet zo'n techneut en knutselaar bent
Ben benieuwd naar de foto's.
Overigens, als je de lichtintensiteit van je lampje (ca 1W?) wat wilt verlagen kun je er een weerstandje mee in serie zetten van zo'n 50 à 100 Ohm, dan wel een tweede identiek lampje, ergens op een plek waar je er dan geen last van hebt.
Het mooiste is natuurlijk een lichtsensor, maar vermoedelijk moet je er dan een stukje electronica bij bouwen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Junior Member
haha, nee ik ben echt een prutser hoor dus stel je er niet te veel van voor... ik snap ook niks van weerstanden, diodes, condensatoren en al die electronica toestanden, ik kan nog net een lampje aansluiten. Ik weet dus ook niet waar je het over hebt eigenlijk, wat bedoel je precies... wat kan ik dan extra?
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo,
Je bent te bescheiden als ik het zo lees
Wat ik bedoel te zeggen is dat je met een weerstandje of een lampje in serie met de nu aangebrachte lamp de helderheid van je display wat kunt verminderen. Want als ik je verhaal nu zo lees is het display 's avonds wel erg helder. En dat kan dan ook nog een negatieve invloed hebben op de levensduur van de backlighting.
Vandaar m'n tips
Groet,
JW
Je bent te bescheiden als ik het zo lees
Wat ik bedoel te zeggen is dat je met een weerstandje of een lampje in serie met de nu aangebrachte lamp de helderheid van je display wat kunt verminderen. Want als ik je verhaal nu zo lees is het display 's avonds wel erg helder. En dat kan dan ook nog een negatieve invloed hebben op de levensduur van de backlighting.
Vandaar m'n tips
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Junior Member
haha oke dan.... zoiets dacht ik al er uit te halen ja maar was er niet zeker van, is opzich wel een leuk idee ja, dan kan je hem precies naar wens stellen.... Wie weet....
Hide post links |
-
- Moderator
weerstand of extra lampje geeft een vaste lichtsterkte.
Dan kun je nog beter een klein potmeterje er tussen solderen, door daar aan te draaien varieert de felheid van lampje.
Frits
Dan kun je nog beter een klein potmeterje er tussen solderen, door daar aan te draaien varieert de felheid van lampje.
Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
kaart Europe 880
TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika
Hide post links |
-
- Normal Member
Ik had in een ander topic van je al om een foto gevraagd, maar nu ben ik helemaal nieuwsgierig! Volgens mij ben je een stuk handiger dan je denkt en waarschijnlijk ben je ook een stuk handiger dan menigeen die denkt handig te zijn. Heb je al een foto kunnen maken?
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011
Hide post links |