GPS probleem met MS5000

aquarius44

GPS probleem met MS5000

Bericht door aquarius44 »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn GPS signaal op mijn MS5000.
Tot voor kort heeft alles zo’n 2 jaar goed gewerkt maar sinds een paar weken heb ik geen GPS satellieten meer. Zo af en toe wel en dan meteen een stuk of 6, maar na enige tijd is hij deze weer kwijt en wordt het icoon dus rood. (ik de kaart)
Ik heb gisteren de aansluiting op de ms5000 gecontroleerd en die was ok.
Ook heb ik de antenne zelf gecontroleerd maar deze zat nog steeds op dezelfde plek. (In de boven spoiler wan mijn renault laguna II break) heeft iemand een idee wat het kan zijn? Hardware fout of software fout? Heft mijn antenne de geest gegeven? Of is de hoofd unit kapot?

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Raymond,

Wegvallen van een GPS signaal is één, maar geeft dat op dit moment ook een probleem bij het navigeren?

Dat zou niet zo moeten zijn, als alles goed aangesloten is, incl. de achteruit en het systeem goed gecalibreerd is kun je hele einden rijden zonder Sat's. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd, met een stukje zilverpapier geplakt op m'n buiten antenne, dat ging gewoon fluitend.

Het is al vaker beschreven, een vast ingebouwde Navi werkt met mapmatching dmv puls en gyro. De GPS info gebruikt 'ie dan alleen als er een keer iets misgegaan is, een kaartfout of zo, of als je een niet gedigitaliseerd stuk bent binnen gereden. Of met een veerpont overgestoken bent.

Wat de oorzaak is van het wegvallen van de GPS is moeilijk vast te stellen van hieruit. Als je schrijft dat de antenne in de spoiler van je break zit, is dat dan een vast gedeelte, of zit dat aan de klep? Sorry, ik ken de details niet van jouw Laguna, vandaar de vraag.
Als het een beweegbaar stuk is, kan het dan zijn dat het uiterst dunne en kwetsbare antennekabeltje misschien beschadigd is? Dan zou je even een andere GPS antenne kunnen proberen, bij een inbouwstation hebben ze er meestal wel eentje los liggen.

We horen het wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aquarius44

hoi jw,

Ik heb idd problemen met navigeren. Volgens de kaart rij ik bij ridderkerk maar ik zit in europoort :? .
het is waar dat je zonder gps een heel eind kan rijden, ging de afgelopen weken ook goed alleen nu is hij letterlijk en figuurlijk de weg kwijt :(

Antenne zit in de achterspoiler bovenop mijn achterklep en gaat dus mee omhoor als de klep open gaat.
Ik heb hem hier ingebouwd omdat van af fabriek ook hier de antenne is geplaatst.

Ik denk dat ik dan maar ff naar een inbouw station ga om een andere antenne te testen.
moet er maar even 1 zoeken omdat ikzelf mijn systeem heb ingebouwd.

als de draad gebroken is moet ik maar gaan zoeken naar een ander plekje om heb te plaatsen. alleen zit ik weer met zo'n warmte werende voorruit :?

groet raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Raymond,

Inderdaad, nu heb je je GPS nodig, om het systeem de kans te geven te ontdekken waar je nu zit en je weer op weg te helpen.

Dat draadje hooft niet gebroken te zijn, het kan zijn dat het wat afgekneld wordt waardoor er inwendige sluiting optreedt. Daartegen is de Lassen GPS Module in je PC 5000 wel beveiligd, dus zo'n probleem hoeft geen verdere consequenties te hebben. Kijk dat draadje maar eens goed na, wellicht zie je waar het zit.

De GPS antenne is een 5V type met SMB connector, de gewone standaard dus zoals normaliter meegeleverd wordt bij een VDO systeem. Ik heb hier nog een gloednieuwe liggen omdat ik een dakantenne heb, als je in de buurt van Utrecht bent mag je 'm wel even uitproberen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aquarius44

Dank je voor het aanbod.

Maar het probleem is al verholpen. :D :D

In mijn lunchpauze maar even naar mijn wagen wezen kijken.
en ik heb het raam in mijn achterklep opengedaan. (mijn raam kan los van mijn achterklep omhoog kantelen)
Hierdoor kantelt ook de bovenkant van de spoiler. Onder deze spoiler zit dus de ruimte van kunstof waar mijn antenne zit.
Op deze kunstof ruimte lag een heleboel zand, hiet komen de borstels van de wasstraat ook nooit. :)
Heb even het zand weggehaald en goed schoon gemaakt.
klep dicht gedaan en heb toch nog maar even mijn navi aangezet. en........... :shock: :shock: :shock:

6 satelieten!!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock: :D

ben ff proefritje gaan maken en signaal is niet meer weg geweest.
Probleem dus opgelost! :D

Moraal van het verhaal:

Zand en vuiligheid storen dus heel erg het GPS signaal. vaker schoonmaken dus

Groet Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »