Carin 5.20 richting probleem

jackie
New Member
New Member

Carin 5.20 richting probleem

Bericht door jackie »

Guru's,

Ik heb net de software van een Carin 5.20 systeem geupgrade van 4.6 naar 4.9. De upgrade verliep vlekkeloos, nadat het systeem gereboot is verscheen het 4.9 besturingssysteem. Nadat een 'relocate' is uitgevoerd weet de software een verband te leggen tussen de GPS meetgegevens en de kaart.

Wanneer ik nu een bestemming invoer en een route laat berekenen, wijst Carin mij rechtstreeks het bos in. De richting die we rijden, komt niet overeen met die van de kaart. We beginnen immers netjes bij het startpunt op de kaart, als we vervolgens over de weg rijden, rijden we op de kaart zo van de weg af. Hier zit minstens 100 graden verschil in.

Iemand enig idee ?

Grt,

Jackie

P.S. Voor de upgrade werkte het systeem goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Wat ik me afvraag als ik dit zo lees wat er gebeurd als je een tijdje zo rond rijdt.
Misshien, heel misschien moet het systeem opnieuw calibreren. Dit kan alleen als je zonder begeleiding ongeveer tien minuten rond rijdt en en dan met voorkeur heel veel kruisingen en afslagen nemen.

Probeer anders ook eens even de standaard activiteiten bij zo'n geval. 15 minuten complete spanning van het systeem af halen :idea:

Anders kan je ook even proberen om de oude versie terug te zetten mits je de oude versie nog op een cd hebt staan natuurlijk. :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Jackie,

Hoe heb je die relocatie uitgevoerd na de SW Upgrade? En waarom eigenlijk?
Ik vermoed dat daarbij iets misgegaan is, je moet daar als ik het goed heb bij de 520/522 voor in het service menu. En daarbij kan iets misgegaan zijn, bij voorbeeld dat je de demo-modus aan hebt staan.

Laat even weten, en ga niet onmiddellijk allerlei veranderingen doorvoeren. Je kunt daarmee heel makkelijk de mist ingaan.

Groet,
JW[/b]
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

JW schreef: ....

Laat even weten, en ga niet onmiddellijk allerlei veranderingen doorvoeren. Je kunt daarmee heel makkelijk de mist ingaan.

Groet,
JW[/b]
...er staat mij vaag iets bij, dat nadat ik had geupdated, bepaalde instellingen weer goed moest zetten omdat deze waren gereset.
Bij mij ging het om de voor- en achteruit signalering, die precies andersom geschakeld was als dat het systeem standaard was ingesteld.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jackie
New Member
New Member

Bericht door jackie »

Hoi,

Ik heb dit probleem tot een goed eind weten te brengen en zal voor iedereen die meegedacht heeft een korte beschrijving geven van mijn ervaringen.

De upgrade van besturingssysteem 4.6 naar 4.9 verliep prima. Het navigeringsalgoritme zette prima een route uit en Carin gaf in principe ook de juiste voice instructies. Maar als we een afslag namen dan dacht Carin dat we een andere kant op gingen. Ook na een tiental minuten rondrijden werd het systeem niet automatisch gecalibreerd, volgens sommigen zou dat wel moeten gebeuren.

Via het service menu kun je al rijdende controleren of alles nog goed werkt, denk dan aan aantal zichtbare satelieten, puls, giroscoop etc.... Hier zag ik dat de GPS 0 satelieten zag. Zelfs na een tijdje rondrijden werden er geen satelieten zichtbaar. Na onderzoek bleek dat de antennekabel niet goed vast zat (was waarschijnlijk los komen te zitten na het stofzuigen). Nadat deze goed vastgemaakt is, zagen we echter nog steeds 0 satelieten.

Nu komt de truuk, contact uit en laat Carin opnieuw opstarten. 1 Sateliet werd nu zichtbaar, maar onze locatie op de kaart was nog steeds niet goed (op zich logisch). Na wat rondgereden te hebben werden meerdere satelieten zichtbaar en werd onze locatie op de kaart per direct goed gezet. Zoiets als calibreren bestaat dus gewoon niet. De positie op de kaart kan pas bepaald worden als meerdere satelieten ontvangen worden, iets wat sneller gaat als rondgereden wordt.

Later leerde ik natuurlijk dat je gemakkelijk kunt zien of je sateliet dekking hebt, door de rode ontvangst in het icoontje rechts in je beeld. Dit is bij sateliet ontvangst groen. Iets wat ik in het begin ook niet begreep, is dat Carin ook gebruik maakt van giroscoop en puls om de richting en snelheid te bepalen. Hierdoor werd ik op het verkeerde spoor gezet en dacht ik niet direct aan een kabel storing. Al met al een leerzaam traject geweest, aangezien ik niet wist dat er met de kabel gerommeld was (het is namelijk niet mijn eigen systeem).

Wat ik overigens nog niet begrijp is de 'relocate' optie, waarom bestaat die eigenlijk ? Aangezien deze compleet overbodig is.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp !

Met vriendelijke groet,

Jackie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo jackie,

Bedankt voor je uitvoerige terugkoppeling, leren we ook weer van :lol:

Een paar opmerkingen:

1) Het duurt enige tijd voordat de Sat´s uitgemeten zijn door je systeem. Dat varieert en is afhankelijk van de al dan niet opgeslagen info in de computer. Oftewel, als er nog recente info aanwezig is van de Sat´s die hij op dat moment waarneemt, gaat dat behoorlijk snel. Maar als het een echte Cold Start is kan dat zomaar enige minuten duren. De fabrikant van de GPS Module Trimble schrijft zelfs dat dit wel 10 minuten of meer kan zijn :!:

2) Dat calibreren bestaat wel degelijk, en moet plaatsvinden NADAT er voldoende Sat´s ontvangen worden. Dan gaat namelijk je computer vaststellen hoe hij de pulsen moet interpreteren die hij ontvangt. Immers de ene auto geeft meer pulsen per kilometer af dan een andere, en dat moet de computer afstemmen op de gegevens die hij krijgt van de KAART. Daarom moet je ook veel bochten rijden bij die calibratie, en vaak op kruisingen afslaan.
GPS is daarbij een eerste hulpmiddel om vast te stellen waar je ongeveer zit, de rest is mapmatching door pulse en gyro.
Als de calibratie goed verlopen is, gebruikt je systeem ook nauwelijks de Sat´s. Probeer het maar eens uit, door een stukje zilverpapier over de GPS antenne heen te leggen als je rijdt. Je navigeert dan gewoon verder :)

3) Relocatie wordt gebruikt om routes te simuleren. Daarover heeft WS eens een fraai verhaal geschreven ergens wat lager in het VDO topic. Daarmee kun je bijv. in de DEMO modus een route simuleren van Zwolle naar Kampen, om maar eens wat te noemen, terwijl je zelf in Amsterdam bent.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht