2x mute op 1 radio

pm
New Member
New Member

2x mute op 1 radio

Bericht door pm »

Ik wil een carkit en een MS5000 nav systeem aansluiten op een radio. Beide apparaten hebben een mute uitgang en de radio heeft maar 1 mute ingang.
Heeft iemand enig idee of daar oplossingen voor te koop zijn?
(of moet ik zelf iets maken? Ik dacht al aan 2 diodes (zodat de apparaten elkaars mute signaal niet ontvangen) aan een relais om te zorgen dat er niet 2x 12v op de radio ingang komt met daarachter een weerstand om de stroom te regelen o.i.d.?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: 2x mute op 1 radio

Bericht door JW »

pm schreef:Ik wil een carkit en een MS5000 nav systeem aansluiten op een radio. Beide apparaten hebben een mute uitgang en de radio heeft maar 1 mute ingang.
Heeft iemand enig idee of daar oplossingen voor te koop zijn?
(of moet ik zelf iets maken? Ik dacht al aan 2 diodes (zodat de apparaten elkaars mute signaal niet ontvangen) aan een relais om te zorgen dat er niet 2x 12v op de radio ingang komt met daarachter een weerstand om de stroom te regelen o.i.d.?)
Dat is inderdaad de simpelste oplossing, beide mutesignalen via diodes naar de mute-ingang van de radio. Zo had ik het ook gedaan.

Ik schrijf met opzet had, want ik heb de mute die van de MS 5000 komt er gauw weer afgegooid.
Door die mute gaat de radio bij elke melding (en dat zijn er een heleboel!) uit, met enige vertraging, en komt dan ook weer met enige vertraging op. Ik werd er kruisdol van, en heb die draad snel weer losgeknipt.
Nu zet ik gewoon de begeleiding vrij zacht, en als het op precies navigeren aankomt in een stad of zo, zet ik de stem wat harder en de radio iets zachter. Dat blijkt heel goed te werken.

Ben benieuwd wat jij doet :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pm
New Member
New Member

Bericht door pm »

Ok dus je had het ook met (alleen) 2 diodes werkend? Mooi! Je krijgt dan geen 24V op je radio?

Ik wil ze toch wel beide aansluiten en ik hoop maar dat de de radio snel mute en snel weer op komt. Dat zal natuurlijk van de radio afhangen (wordt waarschijnlijk een Sony 7000 serie).

Bedankt voor je reactie (andere oplossingen, als die bestaan, zijn natuurlijk nog welkom)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

pm schreef:Ok dus je had het ook met (alleen) 2 diodes werkend? Mooi! Je krijgt dan geen 24V op je radio?

Ik wil ze toch wel beide aansluiten en ik hoop maar dat de de radio snel mute en snel weer op komt. Dat zal natuurlijk van de radio afhangen (wordt waarschijnlijk een Sony 7000 serie).

Bedankt voor je reactie (andere oplossingen, als die bestaan, zijn natuurlijk nog welkom)
Yep, zo werkte het. Daarbij moet je wel even kijken hoe de mute geschakeld is, bij mijn radio is dat door de mute aan massa te leggen. Zo werkt het bij de meeste radio's, maar soms moet je dat instellen, even kijken dus.
Vroeger werkte het ook wel met een +5V signaal, maar dat is bij mijn weten helemaal verdwenen.

Er van uitgaand dat ook jouw carkit een neg. mute signaal afgeeft moet je dan de twee diodes met de anode aan de mute-ingang van je radio knopen, en op de kathode van de diodes zet je dan de resp. mute bronnen/uitgangen van de MS en je carkit.

Succes, we horen wel hoe je gevaren bent.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht