Voorstellen en vraag mbt AVIC-X1R

Soravic
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:05

Voorstellen en vraag mbt AVIC-X1R

Bericht door Soravic »

Hallo allemaal,

Eerst maar even voorstellen: Mijn forumnaam is Soravic, maar in het dagelijks leven luister ik beter naar de naam Koen.
Na jaren met een TomTom rondgereden te hebben, is bij de aanschaf van de 'nieuwe' auto vorig jaar de TomTom truus ingeruild voor een Pioneer Bep. De Avic-X1R die ingebouwd was, bept ons nu vrolijk naar onze bestemming.

Dat brengt mij meteen tot mijn vraag.
Bij de Pioneer zit de CNDV-50MT dvd. Deze voldeed prima, ondanks dat het niet de meest recente map-informatie is.
Helaas beginnen er de laatste tijd steeds vaker rare dingen te gebeuren en als ik naar de DVD kijk, vrees ik dat de krasjes en beschadigingen daar de oorzaak van zijn. Omdat ik ook graag muziek luister, wordt de navigatie dvd redelijk vaak in- en uit geschoven.

Ik wil nu de laatste DVD's kopen (de CNDV-80MT), maar ben bang dat ook deze door het gebruik gaan bekrassen. Helaas heb ik niet genoeg middelen om een HD3 model met hardeschijf aan te schaffen......
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een copie van de DVD zodat de originele veilig thuis in het doosje kunnen blijven? Als de boel dan niet meer goed werkt, kan je gewoon een nieuwe "gebuiks-copie" maken. Gezien het toch forse bedrag dat de dvd's kosten, wil ik daar goed zuinig op zijn.

Let wel!! Het gaat dus om een legale copie die ik van de zelf gekochte dvd wil maken! Uiteraard geen ilegaal spul!

Ik heb nl. begrepen dat pioneer niet kosteloos beschadigde dvd's omruilt, ondanks het overleggen van een aankoopbewijs.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kort door de bocht: maar een apparaat dat voor de navigatiedata en amusement dezelfde speler gebruikt is feitelijk vragen om moeilijkheden. Niet alleen vanwege krassen op de dvd's maar ook door het telkens weer naar binnen brengen van hoeveelheden vet, vuil, stof etc.
Het gebruik van backup dvd's van je originelen is een optie maar daabij dien je zeker rekening te houden met de mogelijkheid van extra slijtage van de laser. Daarover is voldoende geschreven en zeer gedetailleerd commentaar gegeven op dit forum
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Soravic
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:05

Bericht door Soravic »

Beste Gerrit,

Bedankt voor je antwoord. De krassen op de dvd snap ik, dat is wel te zien, maar het feit dat de laser meer zou slijten van gecopieerde cd's snap ik niet helemaal. Waar staat daar meer info over?

Sinds jaren gebruik ik in de auto copietjes van audio cd's die ik thuis heb. Niet alleen het beschadigen, maar ook de kans op diefstal zorgen ervoor dat ik nooit originelen in de auto heb. Ik ben nl. een muziekliefhebber en ben zeer zuinig op mijn cd's (dit soms tot grote ergenis van moeder de vrouw.... :o )

Ik heb echter nog nooit een defecte radio/cd speler in de auto gehad hierdoor.....

Een andere optie die ik overweeg is om een ipod via de CD-IB100 interface aan te sluiten op de Avic-X1R en daar mijn muziek op te zetten. Dan hoeft de navigatie dvd nooit meer eruit.
Het gaat mij nl. alleen om muziek, niet om films oid. Die horen m.i. niet in de autoradio thuis. Daar heeft de kleine achterin zijn mini portable dvd (ik vreet alles) apparaat voor.....

Als het gebruik van een kopie inderdaad de laser kan beschadigen, ois dat geen optie. Wel vraag ik me dan nu af of dat ook zo is met de kopieen van de audio cd's die ik altijd gebruik....... :roll:

Wat is wijsheid........... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het verhaal over de verhoogde slijtage van de laser is te lezen in: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=10914

Bij Audio CD's zul je daar minder last van hebben, omdat daar een zeer uitvoerige foutcorrectie op zit. Oftewel, ook als de laser wat minder wordt zul je die nog lang kunnen lezen.
Maar bij data-CD/DVD's is die uitvoerige foutcorrectie niet aanwezig, en dan is een gemiste bit al gauw een fout :roll:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Soravic
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:05

Bericht door Soravic »

Allen,

Bedankt voor de info...
Als ik alles een beetje goed heb gelezen, slijt de laser waarschijnlijk van het telkens lezen van bepaalde data. Als ik e.e.a. op een rijtje zet, geloof ik dat ik daarvan de geluiden soms uit de Avic hoor komen. Dan lijkt het alsof er telkens een zelfde stukje wordt gelezen.... Miischien dus al niet goed nieuws.. :?

Ik heb begrepen dat de laser eventueel vervangen kan worden, als ik het goed heb doet CE-repair dat? Heeft iemand enig idee aan welke kosten je dan moet denken?

Om nu eerst 220 euro voor de CNDV-80MT en vervolgens ook nog een hoop geld voor de restauratie van de Avic neer te leggen, wordt misschien iets teveel van het goede.

Wat ik wel zeker weet, is dat ik niet meer terug wil naar de oude TomTom. Het huidige systeem bevalt mij veel beter....

Hoe zou je de laser trouwens kunnen testen? Iemand enig idee??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jomeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2008 21:24

Bericht door jomeo »

zelf heb ik onlangs een Ipod en Usb aansluiting op de avicX1r aangesloten en het bevalt prima .Cd gedeelte gebruik ik alleen de navigatie.Overweeg ook om de CBDV-80MT te kopen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Soravic
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2009 23:05

Bericht door Soravic »

Dan ga ik toch maar eens kijken voor de USB adapter en een ipod........ :wink:

En over de nieuwe kaarten het volgende:
Ik heb contact opgenomen met Pioneer en die vertelde mij dat de nieuwe kaarten, de CNDV-90MT, in juni uit zullen komen...........

Ik ga daar dus op wachten om weer helemaal up to date... of up to kaart te zijn :lol:

Nu alleen nog een manier om de laser van de Avic-X1R te testen vinden..... :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • vraag
    door martijnvanieperen1973 » 30 nov 2015 17:38 » in V.A.G
    Reacties: 6
    Weergaves: 779

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”