Pioneer ANH 9PR

R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Pioneer ANH 9PR

Bericht door R.S.Postma »

Na nu inmiddels de navi 3 weken intensief gebruikt te hebben ben ik het volgende tegengekomen: Ik weet zeker dat mijn navi niet is aangesloten op een achteruitrij puls dus heb ik een testje gedaan op een stille weg( dat kan nog in het buitenland. 70 meter voor een splitsing waar ik rechts af moest slaan heb ik de auto in zijn achteruit gezet. Tot mijn verbazing liep het aantal meters weer op, bijna gelijk aan mijn km teller tot 100 meter( ben dus 30 meter achteruit gereden), vervolgens weer in zijn vooruit en netjes tot 10 meter voor de splitsing zei Truus nu rechts af. Later heb ik het weer gebrobeerd op een andere weg 10 meter voor de splitsing gestopt en nu 300 meter! achteruit gereden( mijn vrouw verklaarde mij voor gek maar ja) en weer liep de navi terug naar 300 meter voor de splitsing. Weer in z'n vooruit en netjes voor de splitsing bij 10 meter rechts af. Mijn conclusie is dus dat deze navi geen invloed heeft of je nu wel of niet een achteruitrij puls aan sluit, hij of zij weet precies waar ik bij bevind. Ik wil hiermee niet een eindeloze discussie oproepen, maar wel of er mensen zijn die ook eens zo'n test wil uitvoeren en kijken wat er gebeurd en op de site hun bevindingen kenbaar maken.


Gr.R.S.Postma
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PEPIJNS
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:36

Bericht door PEPIJNS »

Beste Postma,

Ik heb ook een Anh9pr zonder achteruitrijd signaal en heb ook nog nooit iets raars kunnen ontdekken.
Hier voor had ik 2 MFD (blaupunkt) navigatie systemen (een mfd B en een mfd G) en een Blaupunkt rns150 alle werkten zonder achteruitrijd signaal en zonder problemen.
Voor zover ik weet zit er een 3d kompas (Gyro...) in dat samen met het pulse signaal erg goed werkt.
Zelfs als je de GPS "puk" inpakt zodat hij geen satellieten meer kan zien kun je nog verschillende straten in rijden zonder dat de Navigatie de kluts/weg kwijt raakt.

Gegroet,
Pepijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PEPIJNS
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:36

Bericht door PEPIJNS »

Ik zie nergens een conclusie slechts een paar bevindingen.

Gegroet,
Pepijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

PEPIJNS schreef:Ik zie nergens een conclusie slechts een paar bevindingen.

Gegroet,
Pepijn.
Jammer dat je dan toch niet in staat was het hele betoog te lezen of op waarde te schatten.Het eindigt namelijk met vetgedrukt: Conlusie.....
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.

Groet,
JW
JW, dat verhaal ken ik, maar kom toch tot de conclusie dat theorie mank gaat met de praktijk. Ik wil het best nog eens een keer proberen, maar ik weet zeker dat de uitslag hetzelfde zal zijn.
Nog een voorbeeld, als ik geen route ingeef, maar alleen de info op beeldscherm heb staan, weet hij precies in welke straat ik mij bevind en als ik een andere straat insla geeft hij dat direct weer. Als ik nu weer achteruit terug rijd waar ik vandaan kwam komt keurig de vorige straat weer in beeld. Kan jij dat dan verklaren zonder achteruit puls? Ik kom tot de conclusie dat al die satelieten precies zien waar ik mij bevind, een andere verklaring heb ik niet.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

R.S.Postma schreef:
JW schreef:Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.

Groet,
JW
JW, dat verhaal ken ik, maar kom toch tot de conclusie dat theorie mank gaat met de praktijk. Ik wil het best nog eens een keer proberen, maar ik weet zeker dat de uitslag hetzelfde zal zijn.
Nog een voorbeeld, als ik geen route ingeef, maar alleen de info op beeldscherm heb staan, weet hij precies in welke straat ik mij bevind en als ik een andere straat insla geeft hij dat direct weer. Als ik nu weer achteruit terug rijd waar ik vandaan kwam komt keurig de vorige straat weer in beeld. Kan jij dat dan verklaren zonder achteruit puls? Ik kom tot de conclusie dat al die satelieten precies zien waar ik mij bevind, een andere verklaring heb ik niet.

Gr.R.S.
Daar draait het dus om, dat kan alleen als je de Sat's ontvangt, dat schreef ik ook hierboven:
herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.
Hoe zou immers, bij het ontbreken van de achteruit je navi nog moeten weten waar je bent als 'ie geen GPS signaal meer ontvangt?
Een navi die correct aangesloten is zal ook in díe situatie NIET Off-Road gaan, zoals Pepijns dat ook aangaf.

Iets anders is dat de Pioneer, net als de Becker waarop hij gebaseerd is een iets andere manier hebben om de positie te bepalen dan de meeste andere Navi's. Dat komt ook al aan de orde im de T&T over kalibreren viewtopic.php?t=8120 .
Bij de meeste vast ingebouwde Navi's is de puls, samen met gyro en achteruit dominant bij de Mapmatching. De GPS wordt er alleen bij gehaald als de auto Off-Road geraakt is, om een of andere reden.
Becker en z'n afgeleiden laten de GPS zwaarder meetellen, dat zie je ook bij de manier waarop de kalibratie uitgevoerd wordt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:
R.S.Postma schreef:
JW schreef:Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.

Groet,
JW
JW, dat verhaal ken ik, maar kom toch tot de conclusie dat theorie mank gaat met de praktijk. Ik wil het best nog eens een keer proberen, maar ik weet zeker dat de uitslag hetzelfde zal zijn.
Nog een voorbeeld, als ik geen route ingeef, maar alleen de info op beeldscherm heb staan, weet hij precies in welke straat ik mij bevind en als ik een andere straat insla geeft hij dat direct weer. Als ik nu weer achteruit terug rijd waar ik vandaan kwam komt keurig de vorige straat weer in beeld. Kan jij dat dan verklaren zonder achteruit puls? Ik kom tot de conclusie dat al die satelieten precies zien waar ik mij bevind, een andere verklaring heb ik niet.

Gr.R.S.
Daar draait het dus om, dat kan alleen als je de Sat's ontvangt, dat schreef ik ook hierboven:
herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.
Hoe zou immers, bij het ontbreken van de achteruit je navi nog moeten weten waar je bent als 'ie geen GPS signaal meer ontvangt?
Een navi die correct aangesloten is zal ook in díe situatie NIET Off-Road gaan, zoals Pepijns dat ook aangaf.

Iets anders is dat de Pioneer, net als de Becker waarop hij gebaseerd is een iets andere manier hebben om de positie te bepalen dan de meeste andere Navi's. Dat komt ook al aan de orde im de T&T over kalibreren viewtopic.php?t=8120 .
Bij de meeste vast ingebouwde Navi's is de puls, samen met gyro en achteruit dominant bij de Mapmatching. De GPS wordt er alleen bij gehaald als de auto Off-Road geraakt is, om een of andere reden.
Becker en z'n afgeleiden laten de GPS zwaarder meetellen, dat zie je ook bij de manier waarop de kalibratie uitgevoerd wordt.

Groet,
JW
Hoe zou immers, bij het ontbreken van de achteruit je navi nog moeten weten waar je bent als 'ie geen GPS signaal meer ontvangt?
Dit begrijp ik dus niet, waarom zou ik, als ik achteruit rij het GPS signaal wegvallen? Dit gebeurd dus niet bij mij en ik veronderstel dat dat ook bij andere navi´s niet gebeurd, dat zou ik wel heel erg vreemd vinden.
In ieder geval zijn dit mijn bevindingen mbt het achteruitrijden zoals ik al eerder heb geschreven, ik zou het aardig vinden als een ieder die zich geroepen voelt dit experiment ook eens uit te voeren en zijn of haar bevindingen kenbaar willen maken op deze site.

Groet vanuit een zonnig Oostenrijk.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat overkwam Mathy dus, zie z'n verhaal, jou bekend. En dat kan ook jou overkomen als je in de stad, tussen hoge gebouwen zit, of onder de bomen terwijl het slecht weer is.

In mijn eerste reactie op jouw posting in dit draadje schreef ik dan ook:
Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.
Daarover heb ik het......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:Dat overkwam Mathy dus, zie z'n verhaal, jou bekend. En dat kan ook jou overkomen als je in de stad, tussen hoge gebouwen zit, of onder de bomen terwijl het slecht weer is.

In mijn eerste reactie op jouw posting in dit draadje schreef ik dan ook:
Dus op basis van dit "experiment" is de conclusie dat het niet nodig is de achteruit aan te sluiten?
Lees nog eens Achteruitrij signaal aansluiten?, dan lees je daarin dat het juist gaat om de situatie waarin je, ná het achteruitrijden GEEN GPS ontvangst meer hebt en waarbij je voertuigpositie niet meer gedefinieerd is.
Derhalve: herhaal dat experiment nog eens in een situatie waarin je GPS signaal nul is. Dan zie je dat je Off-Road raakt.
Daarover heb ik het......

Groet,
JW
Dat heeft dus niets te maken of ik nu vooruit rij of achteruit.

Kijk, ik ben geen techneut, maar ik probeer het logisch te verklaren, maar het volgende wat ik ook meemaakte in Oostenrijk,er is een nieuwe weg aangelegd de B100 ( de oude weg loopt door een 4 tal dorpjes en de nieuwe loopt achter de dorpjes langs) Op deze weg rij ik off road, aan de linker zijde lopen een aantal gravel weggetjes (lijken wel voet-fietspad) en elke keer wilde "truus" mij linksaf sturen deze weggetjes op, naar de oude weg. Zij ziet dus wel degelijk dat ik op dat moment niet goed zit en mij dan ook nog die kleine weggetjes op wil sturen. Dit kan ik dus niet verklaren, je zou toch zeggen als ik off road rij "truus" het ook niet meer weet, maar het tegendeel is waar.

Het volgende en nu kom ik op het wel of niet zien van sat's, in Oostenrijk zijn veel tunnels waaronder de langste 6500 meter is (Tauerntunnel) Ik rij op de A10 ri.Villach en moet nog 80 km over de snelweg. Op het moment van tunnel inrijden ziet de navi inderdaad geen sat's meer en ook de coördinaten alle maal nullen, maar zij ziet wel tijdens de hele rit in de tunnel dat ik daar rij en vermeld dat ook en ook de km stand loopt netjes af, en ik rij in de tunnel niet off road! Hoe verklaar je dat dan. mijn veronderstelling is wat km aangaat, dat dat te maken heeft met de speedpuls. Dat de tunnel op de sofware staat is duidelijk, maar het is dus niet zo als de nav geen sat's meer ziet dat dat per definitie betekend dat ik off road rij.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als de navi goed gekalibreerd is en je puls werkt dus goed, kun je straffeloos heeeeeel lang zonder GPS signalen rijden. Pepijn schreef dat al hierboven ook, en dat is vele malen aangetoond.

Waar het om gaat is dat je, in de situatie waarin je off-road bent en GEEN GPS signalen ontvangt NIET meer meer door je Navi op het goede pad teruggebracht wordt. Dat kan dus gebeuren als je achteruit rijdt zonder de aangesloten R-bedrading en tegelijkertijd GEEN GPS ontvangst hebt.

Als je in die tunnel gestopt was, 30 meter achteruit terug gereden zou hebben :twisted: , dan zou je gemerkt hebben dat je Off-Road was. En dan was het licht aan het einde van de tunnel op een heel ander moment gekomen dan jouw navi dacht :oops:
Hopelijk gaat er bij jou nu ook een lichtje branden....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Harold
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 aug 2006 21:25

Bericht door Harold »

Ik heb nog een vraag over de Pioneer ANH 9PR, en wou er niet een appart topic voor openen.

Een poosje geleden heb ik zelf een Pioneer gekocht, en afgelopen week ook 1 voor een vriend van me.

Nu hebben we bij de inbouw in zijn auto een vreemd verschijnsel: Het achteruit signaal hadden we nog niet aangesloten, maar geeft steeds de waarde "1" aan bij hem. Ook al zit er helemaal niets op de kabel van het achteruit rijsignaal.

Als ik het goed heb is "0" geen signaal, en "1" wel een achteruitrij siginaal. (tenminste bij mijn auto staat ie gewoon continu op "0" omdat ik de achteruitsignaal nog niet heb aangesloten). Wat kan de oorzaak zijn van deze waarde? We hebben de Pioneer al gereset, maar ook dat veranderd niets.

We hebben zijn Pioneer even uitgewisseld, en aangesloten in mijn auto, en ook mijn kabelboom gebruikt dus tot aan de Pioneer, maar ook dat veranderde niets aan het achteruitrijsignaal dat nog steeds op "1" blijft staan.

Calibreringsrit is wel gelukt (na veel zoekwerk naar de pulsedraad bij een Mazda 323F) dus daar had het achteruitsignaal gelukkig geen invloed op waar ik een beetje bang voor was.

Iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij mijn weten maakt dat niet uit, als 'ie maar van 0 op 1 springt. Bij de VDO/Philips is dat in elk geval zo.
Het is ook wel af te leiden uit wat er in de inbouwinstruktie van deze navi staat op blz 23:
3 Voor het controleren van de werking van
het achteruitrijsignaal zet u de koppeling in
de achteruitrijversnelling.
Het getal achter ACHTERUIT: moet van 0 op 1 (1
op 0) springen.


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Harold
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 aug 2006 21:25

Bericht door Harold »

Theoretisch gezien springt ie op 1 als de draad een signaal krijgt van de versnelling/achteruitrijlichten lijkt me? En dan pas zou ie van 0 naar 1 mogen springen, en niet continu op 1 staan denk ik?

Maar het lijkt nu net of ie continu een signaal krijgt en daarom op 1 blijft staan, maar dat zou dan ook invloed moeten hebben op het navigeren lijkt me?

Theoretisch gezien zou het zelfs lijken voor de Pioneer, dat de gereden kilomters (de pulsen die hij ontvangt) in de achteruit gereden worden? Maar dan zou ie helemaal van slag zijn omdat hij dat niet kan rijmen met de GPS lijkt me?

Maar we zullen er eerst wel eens een signaal op de draad zetten, en kijken of hij dan ook verspringt naar 0 oid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je constateringen zijn wel corrct maar je conclusie niet. Immers na enkele meters rijden in de door de Pioneer verkeerd geïnterpreteerde richting, weet het instrument al dat hij de pulsen en de 1 anders moet interpreteren. Vanaf dat moment gaat alles vlekkeloos.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Harold
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 aug 2006 21:25

Bericht door Harold »

Ok, de praktijk wees inderdaad ook anders uit, omdat de calibreringsrit (na het vinden van de juiste pulsdraad) ook prima ging. Dus dat klopt inderdaad, had ook niet het gevoel dat het achteruitrijsignaal die continu op "1" staat de calibrering/navigatie beinvloed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Pioneer avic-x1
    door Caddyman » 21 jun 2017 15:10 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 790
  • Alpine vs Pioneer
    door MHooikaas » 01 jun 2015 21:29 » in Toestellen overzicht
    Reacties: 0
    Weergaves: 608
  • Pioneer Software
    door robsel » 29 jan 2015 11:57 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 1125
  • Pioneer Avic-F950BT
    door Abeltje » 02 jan 2018 22:59 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 752
  • Pioneer Avic F700bt EU
    door PC-Gamer » 22 feb 2018 19:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 881
  • Pioneer avic f80DAB
    door Verwijderde gebruiker 109044 » 07 okt 2017 13:47 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • Pioneer AVIC-940BT
    door Ray Bos » 02 jul 2017 10:17 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 460

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”