Ik heb ergens in het boekje gelezen dat dit toestel uit zichzelf "slimmer" word. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?
Er staat ergens in het boekje dat het te maken heeft met zomer en/of winterbanden.
Is dat enkel van toepassing als je een verschillende omtrek van banden legt ofzo dat de snelheid dan niet meer gaat kloppen?
Nog een vraagje : De snelheid die mijn toestel aangeeft word berekend via de speed-pulse teller heb ik al gezien, maar corrigeerd de gps die snelheid ook?
Laat ons zeggen dat ik van vandaag op morgen andere banden leg die een groot verschil hebben qua omtrek.Dan gaat de speed-pulse teller van de auto toch verkeerde gegevens doorspelen aan het toestel volgens mij?
Graag wat meer uitleg hierover
Thanks
Leerfunctie Avic 9dvd
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 okt 2006 17:06
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Globaal gesproken wordt een vast ingebouwde navigatie `steeds nauwkeuriger` . Dit heeft met verschillende factoren te maken. Bandomtrek is daar inderdaad een van. Op basis van het aantal pulsen )omwenteling van het wiel) èn de gegevens van de GPS en het gyrokompas berekend het systeem waar je exaxt moet zijn. Afwijkingen worden gecorrigeerd.
Dit proces wordt steeds herhaald. Dus als jij compleet andere banden gaat monteren met een andere omtrek, dan worden in het begin redelijk wat correcties uitgevoerd. Echter op een bepaald moment zijn de correcties miniem. Dan is een nagenoeg volledige balans gevonden tussen allerlei zaken zoals puls, gps gyro enz. Jouw banden slijten niet in die mate (althans dat hoop ik niet) dat iedere keer het aantal pulsen op een bepaalde snelheid anders is. Dit gaat geleidelijk aan.
Jouw gps corrigeerd als het goed is niet de snelheid. Dat gegeven wordt alleen gebruikt om te bepalen waar jij je op dat moment bevindt. Tesamen met andere signalen (zie hiervoor) wordt wel de snelheid bepaald.
Het inleren van het systeem op gewijzigde omstandigheden is vaak een kwestie van een paar minuten (dit is echter afhankelijk van het merk systeem). Becker heeft vaak wat meer tijd nodig dan zeg maar een VDO systeem.
Uiteraard is het vorenstaande wat kort door de bocht, maar zo werkt het ongeveer.
Dit proces wordt steeds herhaald. Dus als jij compleet andere banden gaat monteren met een andere omtrek, dan worden in het begin redelijk wat correcties uitgevoerd. Echter op een bepaald moment zijn de correcties miniem. Dan is een nagenoeg volledige balans gevonden tussen allerlei zaken zoals puls, gps gyro enz. Jouw banden slijten niet in die mate (althans dat hoop ik niet) dat iedere keer het aantal pulsen op een bepaalde snelheid anders is. Dit gaat geleidelijk aan.
Jouw gps corrigeerd als het goed is niet de snelheid. Dat gegeven wordt alleen gebruikt om te bepalen waar jij je op dat moment bevindt. Tesamen met andere signalen (zie hiervoor) wordt wel de snelheid bepaald.
Het inleren van het systeem op gewijzigde omstandigheden is vaak een kwestie van een paar minuten (dit is echter afhankelijk van het merk systeem). Becker heeft vaak wat meer tijd nodig dan zeg maar een VDO systeem.
Uiteraard is het vorenstaande wat kort door de bocht, maar zo werkt het ongeveer.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15 okt 2006 17:06
Ik ga binnenkort wel andere banden monteren die een klein beetje verschillen in omtrek.
Da kan ik best alle sensors even resetten zodat de gps alles terug kan calibreren voor de nieuwe banden.
De nieuwe banden zijn 6mm groter in omtrek dan de originele banden.Misschien is dat niet om me druk over te maken ,want als de band nieuw is of versleten dan veranderd de omtrek meer dan 6mm volgens mij
Da kan ik best alle sensors even resetten zodat de gps alles terug kan calibreren voor de nieuwe banden.
De nieuwe banden zijn 6mm groter in omtrek dan de originele banden.Misschien is dat niet om me druk over te maken ,want als de band nieuw is of versleten dan veranderd de omtrek meer dan 6mm volgens mij
http://www.belgianevo.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Alle couners resetten na de bandenwissel lijkt mij een goed plan. Als het systeem daarna weer opnieuw gecalibreerd wordt zul je merken dat er niets geijzigd is in de wijze waarop het systeem reageerd. Uiteraard behalve dan dat het systeem met het gewijzigde gegeven aan het rekenen gaat, maar daar merk jij verder niets van.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Na het wisselen van de banden is het absoluut onnodig om te resetten en te kalibreren.
In de eerste plaats zal de kalibratie plaats vinden vanaf het moment dat de auto zich in beweging zet en in de tweede plaats is de kalibratie een proces dat voorduurt zolang de unit aan de spanning hangt en de auto beweegt.
Verder is een verschil van 6 mm op een omtrek van 1950 mm nog minder dan 0.3% en waarschijnlijk zelfs binnen de grenzen van de toegestane of berekende afwijking van de gekalibreerde gegevens. 3 meter verschil na een afgelegde weg van 1 kilometer kan zelfs de beste navi niet corrigeren!
Gewoon afblijven dus.
In de eerste plaats zal de kalibratie plaats vinden vanaf het moment dat de auto zich in beweging zet en in de tweede plaats is de kalibratie een proces dat voorduurt zolang de unit aan de spanning hangt en de auto beweegt.
Verder is een verschil van 6 mm op een omtrek van 1950 mm nog minder dan 0.3% en waarschijnlijk zelfs binnen de grenzen van de toegestane of berekende afwijking van de gekalibreerde gegevens. 3 meter verschil na een afgelegde weg van 1 kilometer kan zelfs de beste navi niet corrigeren!
Gewoon afblijven dus.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 10 apr 2007 21:32
Aansluiten en rijden met die hap.
Mijn nav liet me ook eerst in de sloot rijden maar na ongeveer 300 meter heeft hij de correctie al uitgevoerd. Onnodig om opnieuw te kalibreren maar het kan ook geen kwaad.
Mijn nav liet me ook eerst in de sloot rijden maar na ongeveer 300 meter heeft hij de correctie al uitgevoerd. Onnodig om opnieuw te kalibreren maar het kan ook geen kwaad.
[size=75]Volkswagen Golf V 2.0 TDI DSG 3d S-Line
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Pioneer AVIC-D3BT (Bluetooth) + CD-I200 (iPod)[/size]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54
Kwaad kan het nooit, bij bepaalde merken is het zelfs aan te bevelen. Vandaar ook mijn eerder gemaakte opmerking.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 494
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 452
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 1247
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 491
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 440
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 798
-
-
Reacties: 5
Weergaves: 759