KIA Sportage: contactslot Pioneer AVIC D3BT en AVIC F910BT

Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

KIA Sportage: contactslot Pioneer AVIC D3BT en AVIC F910BT

Bericht door Wimpie44 »

Het contact slot heeft 3 standen: OFF-ACC-START.
In de stand OFF gaat alles uit.
In de stand ACC komen de accesoires onder spanning
In de stand START wordt de motor gestart.

Als je een Pioneer navigatie systeem aansluit zoals bijv. D3BT of F910BT
- als je de contactsleutel van OFF naar ACC draait starten de navigatiesystemen op. Als je gewoon wacht is zowel de radio als het navigatiesysteem klaar om gebruikt te worden.
- als je nu de contactsleutel van ACC naar START doordraait, dan valt de spanning van de navigatie systemen weg en starten deze volledig opnieuw op.

- er is wat betreft de Power aan de nav. systemen een voedingsdraad die permanent spanning voert
- er is een andere voedingsdraad die in de stand ACC spanning voert

Is dat normale procedure voor Pioneer navigatie systemen of gebeurt dat ook bij andere navigatie systemen?
Dus moet dit gebeuren ?

Als de motor wordt uitgeschakeld, moet het navigatiesysteem dan onder spanning blijven staan. Er zijn gegevens die ook zonder spanning worden opgeslagen. Ik neem aan dat de blijvende voedingsspanning nodig is voor informatie die verloren gaat, als de spanning wegvalt.

Bedankt voor uw reactie.
W

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Lees dit eens door :wink:

viewtopic.php?t=906
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Bedankt voor je reactie en de verwijzing naar de link.

Ik heb het probleem dat de F910BT bij vertrek op het scherm niet de juiste lokatie weergeeft. Die lokatie is wel altijd binnen een bereik van 3 km van de parkeer lokatie. De Pio zoekt bij stilstand zelf de plek op waar de auto geparkeerd staat, of als je vertrekt dan vindt de Pio uit waar je op dat moment rijdt. Je bent dan 2-3 km verder.
Pioneer komt met tal van verschillende verklaringen waardoor dit zou kunnen optreden. Het terugsturen van de Pio is geen optie volgens Pioneer. Ook het bedrijf dat de Pio geleverd heeft en ook inbouwt, wil de Pio niet terugnemen en/of de auto met de Pio geinstalleerd onderzoeken. Andere installatie bedrijven komen er niet uit en voelen er eigenlijk niets voor om een diagnose te stellen en een oplossing te vinden. Ook niet tegen betaling.

Ik heb naar de timing gekeken als je van ACC de contactsleutel doordraait naar START. Die is voldoende groot om de Pio netjes van spanning af te halen. Het opstarten van de Pio gaat daarna via een volledige opstart cyclus zoals het hoort. De Pio is ook beveiligd tegen te lage spanning, want als je de Pio aansluit op 12V en de spanning zakt dan schakelt de Pio uit. Je moet het apparaat dan volledig opnieuw customizen en via wachtwoord (indien gebruikt) weer in gebruik nemen als de spanning hoog genoeg is.

De ACC spanning wegnemen op het moment dat je start kan om reden van energiebesparing bij starten zijn, maar ook ter beveiliging van moderne elektronica. Veel consumenten elektronica gaat met het geringste op tilt of bezwijkt.
Dus het wegnemen van de spanning als je het contactsleutel doordraait van ACC->START kan ik inkomen.

Omdat in de Pio geheugen aanwezig is dat zonder spanning gegevens vasthoudt en geheugen dat gegevens kwijt raakt als de spanning wegvalt.

Ik heb gecontroleerd op de definitieve spanning die de Pio moet hebben en de ACC spanning mogelijk verwisseld zijn. Dat is het probleem niet.

De speedpulse wordt correct doorgegeven.

Waarom de Pio de laatste positie bij parkeren en afzetten van de motor niet onthoudt en weer op zoek moet naar de positie als je vertrekt, is en blijft een raadsel....

Ik zou een draadje kunnen starten of meer F910BT gebruikers dit probleem hebben.
Ik denk dat ik een maandag ochtend versie gekocht heb, een kat in de zak, tegen de bruto adviesprijs.

Als iemand nog een tip/advies heeft om te controleren of er iets fout is, dan graag.
De Diagnose DVD's om de Pioneer uit te testen heb ik niet. Bij inbouwstations blijkt dat ook zo te zijn.

Het lijkt me dat de Pio of terug moet naar Pioneer of ik moet accepteren dat de aanduiding van de positie de eerste 5 minuten niet juist is, als je vertrekt.

Bij KIA stelt men dat alle Pio navigatiesystemen op deze manier worden ingebouwd.
Dus als je in de stand ACC komt gaat de Pio nav aan, draai je door, dan schakelt Pio uit en start weer op in START.
Er zijn geen speciale voorzieningen nodig om de dip in de ACC spanning te voorkomen, de Pio kan daar gewoon tegen. Dat stelt Pioneer support ook.... voor wat het waard is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ben je er 100% zeker van dat die "permanente spanning" ook echt permanent is?
Veel auto's kennen tegenwoordig een soort Eco-schakeling, waarbij ook die spanning na korte tijd afgeschakeld wordt. En als dat dan gebeurt vóórdat de Pio alles goed opgeslagen heeft, dat kan best een aantal minuten duren, dan zit je met een probleem.

Mijn suggestie: check of die accuplus werkelijk aanwezig blijft.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

JW

Bedankt voor deze tip. Ik zal het controleren. Ik kan de Pio ook op een voedingsapparaat aansluiten en dan de verschillende condities van OFF-ACC-START bekijken en ook de permante voedingsspanning dan op de Pio houden.

Ik ging wat permanente spanning ervan uit dat deze ook echt permanent is. Dat suggereren ook de bedradingsschema's van de auto. Ik ga dit checken.

Ik zal ook topic maken om te zien of er KIA rijders zijn met Pioneer Navigatie F900BT/F910BT om te zien of die het probleem ook hebben of juist niet. In het laatste geval moet het aan de aansluiting van de unit hier liggen of aan de unit zelf.

W

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

@ JW
Bedankt nog voor je tip. Door een ernstige blessure heb ik dit nog niet kunnen uitproberen. Het resultaat laat ik in ieder geval weten.

Wat ik wel weet is dat wanneer de auto uitgeschakeld (contactslutel OFF) is en de accuspanning onder een bepaalde waarde komt (door de vorst bijv.) dat ook de instellingen van de radiozenders verloren gaan. Het lijkt er niet op dat de spaarschakeling van de KIA die ook op de verlichting werkt ook op de permanente voedingsspanning werkt die op de Pio F910BT staat. Als dat zo zou zijn, dan zouden de radiozenders na elke start verdwenen moeten zijn. Dat is niet zo.

Ik probeer de suggestie in ieder geval uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De accuplus is permanent (gele draad): Als deze spanning zou verdwijnen of te laag wordt verdwijnen alle instellingen van de radiozenders. Je moet dan alles opnieuw instellen. (staat ook in handleiding).

In het aanhangsel van de handleiding - Onder Omstandigheden die fouten in de plaatsbepaling kunnen veroorzaken staat vermeld: Als u onmiddelijk na het starten van de motor begint te rijden. (ref. blz. 156, NL).

Op die manier omschreven, wordt dit door Pioneer dus niet als fout maar als normaal systeem gedrag gezien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er lopen inmiddels drie draadjes over dit probleem, als ik het goed geteld heb......
Dat maakt het reageren errug lastig en onoverzichtelijk :oops:

Eerder schreef je:
als je de contactsleutel van OFF naar ACC draait starten de navigatiesystemen op. Als je gewoon wacht is zowel de radio als het navigatiesysteem klaar om gebruikt te worden.
en ook
Ik heb naar de timing gekeken als je van ACC de contactsleutel doordraait naar START. Die is voldoende groot om de Pio netjes van spanning af te halen.
Derhalve de vraag: als je de Pio helemaal op laat starten in die ACC stand, wat zie je dan? Sta je dan ook niet op de goede positie?

Groet,
JW

PS: Suggestie aan Mod, draadjes samenvoegen?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Dit draadje ging over F910BT, de ander een algemene vraag of meer mensen dit is opgevallen en de derde over F10BT met hetzelfde probleem.

zie voor vervolg:
viewtopic.php?p=87645#87645

Laten we dit draadje maar sluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1235
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 432
  • Pioneer avic-x1
    door Caddyman » 21 jun 2017 15:10 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 777
  • Pioneer Avic F700bt EU
    door PC-Gamer » 22 feb 2018 19:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 871
  • Pioneer AVIC F320BT
    door sunny.home » 14 jun 2016 15:53 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1582
  • Pioneer avic F80DAB
    door Berg » 30 jan 2017 12:02 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 447
  • pioneer avic 900bt
    door Dijkhuizen » 02 nov 2015 20:18 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 555

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”