Inbouw Avic D3 in Ford C-max

Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Inbouw Avic D3 in Ford C-max

Bericht door Mflantua »

Hallo,

Ik wil een Pioneer Avic D3 inbouwen in mijn Ford C-max (2004). Kan iemand mijn misschien vertellen waar ik de pulse draad in deze auto kan vinden :?:

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Menno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Focus C-Max 2003- Mit CAN-Bus Interface am Diagnosestecker, PIN 6, CAN-High, Pin 14, CAN-Low
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Bedankt voor je antwoord maar eerlijk gezegd begrijp ik er nog niet veel van (beginner.... :oops: )
Inmiddels heb ik alles binnen om de navigatie te kunnen inbouwen. Oa een CA-R-PI.062 ISO to Car connector maar als ik deze aansluit blijven de draden 'reverse signal' en 'Pulse' onaangesloten over aan mijn navigatie kabelboom.
Graag zou ik weten of deze 'pulse' en 'reverse' standaard op de Ford C-max radio aansluiting aanwezig zijn of dat ik deze ergens vandaan moet halen (en zo ja, waar dan...).

Verder heb ik het idee dat de navigatie zich elke keer reset als ik de sleutel uit het contact haal (dit terwijl er wel een memory draag aanwezig is), moet ik hem misschien op een andere manier van 'memory' stroom voorzien?
Foto's zouden zeer welkom zijn...

Ik hoor weer graag van jullie! :thumbsup:
Alvast bedankt,
Menno
[/img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als ik dit http://www.carmedia.nl/catalog/Stuurab_ ... tuurab.htm zo lees is die CA-R-PI.062 een stuurwiel-interface. Daarmee heb je de puls en de achteruit nog niet te pakken.

Gerritje schreef hierboven waar de puls te vinden is, maar als je daar niet vertrouwd mee bent zou ik je willen aanbevelen een deskundige te zoeken die dat voor je kan regelen. Heb je goede kontakten met je Ford-dealer, en heb je daar vertrouwen in? Een alternatief is een goed inbouwstation, waar zit je ergens in de buurt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo JW,

Klopt dit is een stuurwiel interface om de bediening op het stuur te kunnen blijven gebruiken. Wat ik nog zoek is de pulse draad van de auto en het reverse signaal (zonder helemaal naar de achteruitrij verlichting te hoeven aftakken.
Ik heb eens een VDO in een Golf IV ingebouwd en daar kon je de pulse draad in de kabelboom terugvinden en aftakken (werkte perfect) ik hoop eigenlijk dat dit bij de Ford ook het geval is (er zit namelijk en lus met kabels achter de radio waarvan ik vermoed dat ook de pulse aanwezig is).
Helaas nog geen goede contacten met een Ford dealer (heb de auto nog niet zo lang). En ik woon in Houten.

Ik hoop dat je me kan helpen anders is een inbouwstation de laatste optie...... :respect:
Alvast bedankt,
Menno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat je daar op de foto in je hand hebt is een zgn Quadlock stekker die normaliter in een Ford radio gaat.
Daar vind je gegarandeerd geen enkel bruikbaar signaal.
Je zult hiervandaan een CAN bus interface moeten gebruiken om daar de D3 mee aan te sluiten. Dan heb je in één keer alle signalen correct aangesloten. Zo lijkt het niets te worden.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo Gerritje,

Ik heb inmiddels een CA-R-PI.062 om van deze Quadlock stekker naar ISO te gaan, die werkt. Alleen hangen nu dus nog de pulse en reverse los. Heb trouwens nog wel een niet aangesloten stekker achter de radio gevonden (zie foto) zijn dit misschien de standaard aansluitingen voor de Ford navigatie (dan zouden hier namelijk de pulse en reverse in moeten zitten en kan ik ze aftakken). Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.

Ik hoor weer graag!
Menno
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Meten is weten zou ik zeggen, gezien de zichtbare kleuren zou ik zeggen van ja.
Contact aan, auto naar voor óf naar achter duwen, paar meter en je zou een wisselend voltage
moeten meten op een contact, doe dit met een ledmetertje, of een goeie multimeter.
Contact aan, en schakel achteruit in, je zou nu spanning moeten meten op een contact, uiteraard
bij neutraal niet.
Ford heeft de benodigde contacten/signalen na 2002 altijd nabij of al in de stekkers gezet, dus kan niet ver weg
zijn.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo Kobus,

Bedankt voor je reactie (geeft al een goed gevoel). Misschien kun je een paar van de kleuren die de aansluiting zou moeten bevatten benoemen dan kan ik nagaan of deze erin zitten.

Ga morgen zeker met de multimeter aan de gang!

Houdt jullie op de hoogte!
Menno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Groen wit/geel/zwart, waarbij de wit of geel variant puls zou moeten/kunnen zijn.
Groen/zwart achteruitsignaal. Meet dit zorgvuldig, ook het (indien aanwezig) af fabriek alarmsysteem
geeft op dezelfde kleuren spanning af.
Tak (indien aanwezig) de signalen niet af middels beunblokjes, soldeer dit of gebruik AMP vebindingen.
Pas er verder voor op (indien je gaat knippen) dit niet te dicht bij de stekkers te doen, heb je bij eventueel
terugbouwen een onkostenpost.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo Kobus,

Zal er op letten en laat het je weten.
Zit ik nog met een vraag: Als ik de navigatie via de ISO to car connector aansluit heb ik het idee dat de stoom onderbroken wordt als ik het contact uitzet. Bij contact begint de navigatie met opnieuw opstarten. Wel is de memory kabel doorverbonden. Enig idee wat ik daar aan kan doen?

Gr,
Menno
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Ook hier is meten is weten van toepassing.
Er zou een constante spanning moeten zijn die niet wegvalt bij starten.
Verder is het ook verstandig om te starten en dan de navigatie in stellen op bestemming.
Is het wel zo dat de navigatie verder wil met de bestemming na starten??
Het zou zo moeten werken; je gaat navigeren, je gaat bv. onderweg tanken of wat dan ook, de navigatie gaat
hierop gewoon verder met navigeren (binnen een instelbaar tijdsbestek).
Dit tijdsbestek is bij andere navi's instelbaar tot een max. tijd, geen uren dus.

Samenvattend; de gestuurde plus valt weg, klopt ook, de constante plus in gebruik voor geheugen moet
spanning houden tijdens starten.

Noot, ik weet niet of pioneer de "waarschuwing" geeft na starten of vervolg van rit, misschien zijn hier ook pioneerkenners die dit even kunnen bevestigen.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo allemaal,

Inmiddels de navigatie ingebouwd. Constante stroom werkt!! Helaas heb ik nog steeds de pulse draad niet gevonden alles netjes doorgemeten maar helaas geen resultaat in de kabelboom of op de 'gevonden' aansluiting met part nummer: PBT-GF30.
Heeft iemand nog een idee waar ik deze zou kunnen vinden??

Ik hoor heeeeeeeel graag van jullie.
Menno :respect:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Ik heb alleen het schema, waarbij de kleur WIT/GROEN is, waar de draad te vinden is wordt hierbij niet vermeld.
Hij is afkomstig van de motorregelunit aansluitpunt 4.
Weet zeker dat ie in het dashboard voor het pakken ligt, kwestie van zoeken/meten.
Ik begrijp uit je reactie dat je achteruit ook al te pakken hebt?

Waarom weet ik het zeker? Ford audio's zijn standaard uitgerust met GALA, d.w.z. snelheidsafhankelijke volume
regeling, DIT is het puls signaal wat je moet hebben.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

JW schreef:Als ik dit http://www.carmedia.nl/catalog/Stuurab_ ... tuurab.htm zo lees is die CA-R-PI.062 een stuurwiel-interface. Daarmee heb je de puls en de achteruit nog niet te pakken.

Gerritje schreef hierboven waar de puls te vinden is, maar als je daar niet vertrouwd mee bent zou ik je willen aanbevelen een deskundige te zoeken die dat voor je kan regelen. Heb je goede kontakten met je Ford-dealer, en heb je daar vertrouwen in? Een alternatief is een goed inbouwstation, waar zit je ergens in de buurt?

Groet,
JW
Hallo JW :lol:
Ik gebruik zelf ook vaak de adapters van Pioneer, de CA-R-PIxxx.
Het voordeel hiervan is dat als je knoppen op het stuur hebt zitten voor de standaard radio je hiermee ook de Pioneer radio kunt bedienen, niet alle functies maar enkele.
Het grootste voordeel van deze CA-R-PI is dat het een CAN-BUS interface is, dus uit de CAN-LOW en HIGH haalt dit apparaatje de benodigde signalen voor een navigatie.

Uit de ISO-stekker komen dan:
-geschakelde plus (rood)
-snelheidssignaal (roze)
-verlichting ( oranje)
-achteruitrijsignaal (paars)
-en natuurlijk constant 12 Volt en massa

:idea: zelf test ik eerst welke signalen er precies uitkomen voordat ik bv een D3 aansluit :!: :!:


@ Menno: de draad roze gaat naar het losse stekkertje (ook roze) die uit de D3 komt en de paarse draad gaat naar de losse paarse draad die uit de D3 komt .....en dan zou je systeem moeten werken.

Succes

Edit:
@Gerritje, Menno vroeg:
Hallo,
Ik wil een Pioneer Avic D3 inbouwen in mijn Ford C-max (2004). Kan iemand mijn misschien vertellen waar ik de pulse draad in deze auto kan vinden
Alvast bedankt voor jullie hulp,
Menno


En jij antwoorde met:
Gerritje schreef:Focus C-Max 2003- Mit CAN-Bus Interface am Diagnosestecker, PIN 6, CAN-High, Pin 14, CAN-Low
Maar dat zijn de posities van de CAN-BUS draden :oops:
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor je reaktie, dat is zeer belangwekkende informatie.
Wat me dan wel verbaast is dat er in die documentatie helemaal niks te lezen is over die CAN-High en -Low van die CA-R-PIxxx. Dat zou toch een USP moeten zijn, een Unique Selling Point dus :idea:
Zit er bij de meegeleverde documentatie wél een schema waarop je kunt zien hoe de puls en de achteruit er uit komen? Zo ja, kun je dat hier posten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Ik zal morgen op mijn werk even kijken of ik nog een documentatie heb liggen welke bij een CA-R-PI geleverd wordt , en daarop staat welke draadkleur voor welke functie is.
Ik gebruik deze heel vaak voor het aansluiten van een navigatiesysteem, en de prijs valt reuze mee..........de duurste is iets van € 79 uit mijn hoofd :wink:

Ga deze ook a.s. dinsdag gebruiken voor het aansluiten van een VDO MS-5xxx in een Ford S-max , sluit alleen achter de radio de constante 12 V aan, massa en CAN-LOW en HIGH en uit de ISO-stekker komen al mijn signalen die ik nodig heb voor de VDO Nav :wink:
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

http://www.pioneer.fr/files/fr/CA-R-PI221_R40652.pdf

Edit @ Menno :arrow: : het is niet de roze draad uit de ISO-stekker, maar de blauw/zwarte deze is voor het snelheidssignaal :!:
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo,

Bedankt voor de reactie, zeer goed nieuws! Ga het vanavond gelijk testen. Laat jullie weten of het gelukt is!

Groet,
Menno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mflantua
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 mei 2007 16:50

Bericht door Mflantua »

Hallo Allemaal,

Netjes de blauw/zwarte draad, na doormeten, verbonden met de draad voor het snelheidssignaal. Maar helaas....
Ik krijg geen pulse- of reverse signaal (ook niet als ik ze doormeet).

Bijgaand de foto's van de CA-R-PI aansluiting en daaronder de aansluitingen zoals ze in de auto zitten misschien kunnen jullie hier nog iets mee (wellicht is de pulse draad helemaal niet aangesloten op het radio aansluiting van de Ford....

Wederom bedankt,
Menno
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
eironman23
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:49

Bericht door eironman23 »

He ik ga binnenkort mijn pioneer AVIC-F900BT inbouwen in mijn ford focus maar nou heb ik al een navigatie systeem erin zitten de travelpilot FX nou moet je dus ook eens puls en reverse en een snelheids kabel op zijn aangesloten want die heb ik ook weer nodig voor de pioneer navigatie!! ik laat je als ik er uit ben welke dat zijn het wel meteen zien via een foto ervan want neem aan dat ze bij mij op de radio zijn aangesloten :wink: (hoop dat het lukt ook allemaal bij mij wist niet dat het zo veel werk was :? :oops: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

eironman23 schreef:.... nou moet je dus ook eens puls en reverse en een snelheids kabel op zijn aangesloten.. )
Je hebt alleen een pulse en achteruit. Het pulse signaal geeft info over de afgelegde afstand, en dus ook snelheid. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
eironman23
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2008 14:49

Bericht door eironman23 »

he Mflantua. Ik denk dat je hier effe moet kijken heb je heel erg veel aan!!! :wink:
http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5648

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Op het focusforum gaat het om een uitleg aangaande Focus 1 8)
Notabene van mezelf.
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Mflantua schreef:Hallo Allemaal,

Netjes de blauw/zwarte draad, na doormeten, verbonden met de draad voor het snelheidssignaal. Maar helaas....
Ik krijg geen pulse- of reverse signaal (ook niet als ik ze doormeet).

Bijgaand de foto's van de CA-R-PI aansluiting en daaronder de aansluitingen zoals ze in de auto zitten misschien kunnen jullie hier nog iets mee (wellicht is de pulse draad helemaal niet aangesloten op het radio aansluiting van de Ford....

Wederom bedankt,
Menno
Dat is vreemd, heb afgelopen dinsdag een CA-R-PI 962 gebruikt voor een Ford S-Max en alle benodigde signalen kwamen bij mij uit de ISO-stekker.

Kan jij een foto maken van de documentatie die bij jouw CA-R-PI 062 zat en deze even hier plaatsen
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • TomTom NR1 Inbouw MAZDA
    door Beckermanneke » 18 sep 2014 21:30 » in TomTom
    Reacties: 9
    Weergaves: 4661
  • ford focus
    door ronfr123 » 19 jun 2017 07:35 » in Ford
    Reacties: 0
    Weergaves: 946
  • Ford Grand C-Max
    door kikoek » 18 apr 2016 18:04 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 558
  • Achteraf inbouw Navigatie Nissan Almera Tino 2004
    door Satmiep » 01 feb 2015 13:10 » in Nissan
    Reacties: 2
    Weergaves: 1616
  • op zoek naar kopie cd voor Ford
    door hamster » 14 okt 2018 08:56 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 669
  • Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002
    door Timmmetje » 11 aug 2015 14:09 » in Ford
    Reacties: 7
    Weergaves: 2145
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 493

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”