AVIC F910BT ter vervanging van een AVIC-D3

Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

SNELHEIDS SIGNAAL
De rose draad was met de goede aansluiting verbonden. Ik heb een plug connector in de rose draad van Pioneer losgenomen. Die connector heb ik doorgemeten omdat daar een onderbreking zou kunnen zitten. Op het oog niet te zien. Dit kan gebeurd zijn met het verwijderen van de Pioneer, bij de reparatie en inbouw van de dashbord apparatuur die daarop volgde. De verbinding is nu goed, veilig en afgeschermd/getaped.

ACHTERUITRIJD SIGNAAL
Dat schijnt op verschillende plaatsen in de auto op te pikken te zijn. Levert het problemen op dat kan die aansluiting via achterverlichting gemaakt worden met een speciale draad (met beveiliging).

NAUWKEURIGHEID
Op route kwam ik door de Schiphol tunnel en daar werd de positie van de auto correct in aangegeven. Ook op de kromming van de weg in de tunnel. Buiten de tunnel geen vreemde afwijkingen tussen zonder en met GPS. Dus geen springen van de auto in beeld. Of het GPS signaal in de tunnel wegvalt, is de volgende keer op route te zien.

Het voertuig loopt op het scherm iets voor op de werkelijke positie. Bij de D3 was dat niet zo. Dit is of fout of gewoon slordig, zeker bij de nauwkeurigheid die je van de nav. unit mag verwachten. Op de weg is de positie nauwkeurig.
De eindbestemming wordt nauwkeurig weergegeven.

Als het voertuig geparkeerd wordt en de motor wordt afgezet en later weer gestart dan wordt de exacte, de ongeveer of een positie tot zo'n 300 meter afstand van de parkeer locatie op het scherm aangegeven als de motor wordt gestart. De nauwkeurigheid is groot bij korte stop, de nauwkeurigheid is slecht bij een zeer lange stop. Als je blijft kijken wat er gebeurt, dan zie je een verkeerde positie van de auto op het scherm en stapje voor stapje wordt de nauwkeurige positie stap voor stap bepaald, zonder met de auto te rijden...... Als je dus wacht en geduld hebt, komt de exacte positie in beeld te staan. De tijdsduur van stilstaan met motor af heeft dus invloed op de grootte van de initieele afwijking van de positie van de auto op het scherm tov de werkelijke positie.

ContactOFF_ACC_ON_START
Contact_ACC Gele draad, permante spanning; deze spanning valt even weg als door geschakeld wordt naar Contact_START en de motor start. De spanning komt direct terug.
Contact_ON Rode draad, geschakelde spanning

Als Contact_ACC of Contact_ON aan staat kan het nav. systeem werken. Als Contact_START wordt aangezet en motor start, wordt Contact_ON positie weer ingenomen, motor draait, spanning Contact_ACC valt even weg, nav. unit valt uit (als deze aan stond of al bezig was te starten) en wordt opnieuw opgestart. De locatie/positie informatie is voor en na starten hetzelfde.

Als je de auto na lang parkeren dus niet start, dan zit de afwijking van de scherm positie er ook in. Na starten (en het even wegvallen van ACC) verandert dat niet.

Zijn Contact_ACC en Contact_ON verwisseld ? Nee, de aansluitingen zijn op de juiste manier aangelegd naar de Pioneer nav. unit. Dit is ook in overeenstemming met de inbouwinstructie die deze situatie expliciet aangeeft.
Waar men het niet over heeft is het wegvallen van Contact_ACC na starten. Dit heeft echter in de locatie/positie informatie met draaiende en stilstaande moter geen verschil. De afwijking, de fout is even groot. Als lang geparkeerd
is. De unit rekent terug naar de exacte positie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Blijkbaar toont het systeem, nadat het enige tijd uit is geweest, de positie bij weer aanzetten aan de hand van de GPS gegevens, en niet zozeer aan de hand van een eventueel opgeslagen positie.
Bij aanzetten nadat het systeem kort uit is geweest, gaat dit zeer snel (warme start). Bij aanzetten nadat het systeem langer uit is geweest, zal het binnenhalen van de GPS gegevens langer duren (koude start)...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

waar zit de gps antenne?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Dar zou het kunnen zijn. Daarom zou het goed zijn hoe het met F900BT/F910BT en evt. F710BT van andere gebruikers gaat. Als dit een kenmerk van de unit is, dan hoef ik niets uit te zoeken en op te lossen. Heb ik er alleen last van dat is het de unit of iets met de aansluitingen in de auto.

Worden GPS gegevens nog geoptimaliseerd samen met Gyro/Sendor/Snelheid/Kaart informatie dus wordt het systeem nauwkeuriger als je er wat langer mee rijdt? Als ik RESET en aanpas dan is de leercurve kort en onnauwkeurigheid mogelijk groter. Ik weet niet of in dit soort handel dit soort eigenschappen zit. Dus het zichzelf tunen naar optimale nauwkeurigheid. Of GPS als backup op ingebouwde gyro/sensor/snelheid en kaart ?

Als ik goed heen en weer de Schiphol tunnel doorrijdt zonder dat het op de kaart op het scherm in de tunnel keurig wordt weergegeven, mag ik dan aannemen dat daar geen GPS ontvangen wordt. Want echt ik kan de ontvangst met folie (die geleid echt!) niet om zeep helpen. De enige manier is de GPS antenne inpakken in folie In dat geval kan ik voor het rijden door de tunnel aannemen dat het gyro/sense/snelheidssignaal in de nav. unit ook zonder GPS ontvangst werkt.

Ik ben aluchtvaart apparatuur gewend, dat is van hele andere orde v.w.b. mogelijkheden en kwaliteit, tov wat er in auto's als consumenten product gebruikt wordt. Je moet dus oppassen met wat je verondersteld of verwacht en wat er in werkelijkheid gebeurt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Gentry schreef:waar zit de gps antenne?
De GPS antenne zit onder het dashbord aan de bovenkant, dus onder de voorruit en achter het instrumenten paneel in het dashbord. Ook Pioneer service afdeling gaf die plek aan, nadat was ingebouwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het blijft een buitengewoon vreemd verhaal dat nog in geen enkele andere situatie of door andere gebruikers is gemeld.
Dat eea "by design" zo zou zijn kan ik me van een fabrikant als Pioneer niet voorstellen waaruit dan de conclusie zou moeten volgen dat er iets nog steeds goed mis is.
Als het contact uit staat zou de unit "dood" moeten zijn en zeker geen GPS posities meer moeten berekenen. Dat dit wel gebeurt, en nog behoorlijk foutief ook, duidt op een flink probleem.
Zelfs al zou eea liggen aan onnauwkeurige GPS posities, dan nog kan die afwijking niet ineens zomaar enkele honderden meters zijn. Zelfs de beroerdste GPS is niet zo onnauwkeurig.

En nogmaals: vergelijking met de 710 is nutteloos omdat deze geheel op GPS is aangewezen.
Een kalibratie na een rest duurt normaliter niet meer dan een kwartier en een goede unit heeft nog minder nodig. Daarbij is in eerste instantie wel een betrouwbare GPS psotie nodig. En ieder keer als die unit van jou met zo'n fantasie positie begint, vangt die kalibratie weer van voren af aan omdat deze in eerste instantie geen enkele match met de kaart kan vaststellen.
Maw. Als de beginpositie na een verlengde parkeerperiode niet goed is blijf je last houden van een verkeerde kalibratie en wordt het absoluut nooit iets. Althans niets anders dan ergernis.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik ben verbaasd te lezen dat hij z'n positie niet opslaat als je het contact uit zet.
Voor alle zekerheid: die Accuplus blijft echt staan? Er zijn auto's waarbij dit na enige tijd verdwijnt, om de accu te sparen, vandaar die vraag...

Als de positie niet goed opgeslagen wordt, en daarmee pas na enige tijd weer op de goede positie zit, betekent dit ook dat 'ie daarna weer moet gaan kalibreren. En pas na verloop van tijd is 'ie dan nauwkeurig.
Zolang dat kalibratieproces loopt kun je dus krijgen dat er afwijkingen zijn van je werkelijke positie, bij stoplichten op kruisingen zie je dat goed.

Al met al een weinig bevredigende situatie, ik ben benieuwd te lezen of dit een exemplarische afwijking is of dat alle 900/910 gebruikers met dit fenomeen te maken hebben....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Staat de auto dan tov van de auto dan verderop in de straat, opzij of terug in de straat?
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

In het Amerikaanse forum is een aantal keren geopperd dat het 900/910 systeem, in tegenstelling tot andere Pioneer systemen, in principe aan de hand van het GPS signaal navigeert, en alleen bij wegvallen van GPS gebruik maakt van gyroscoop en pulse...
Dit is echter een veronderstelling, staat nergens duidelijk beschreven.

Lijkt echter wel redelijk overeen te komen met de ervaringen hier....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Gerritje schreef:....

Als het contact uit staat zou de unit "dood" moeten zijn en zeker geen GPS posities meer moeten berekenen. Dat dit wel gebeurt, en nog behoorlijk foutief ook, duidt op een flink probleem.
.....
Waaruit leidt je dat af ? Volgens mij doet hij dus (terrecht) niets als hij uit staat.... Pas bij het aanzetten van het kontakt haalt hij via GPS de huidige positie binnen. Na korte tijd uitgeweest te zijn zal dit snel gaan (binnen een paar seconden), terwijl dit na langere tijd uitgeweest te zijn enige minuten kan duren bij de huidige SIRFIII systemen....
(aannemende dat de ontvangst goed is )...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Ik heb alleen gezien dat de Contact_ACC even instort bij starten en direct daarna weer terugkeert. In alle keren dat ik nu inmiddels in- en uitgebouwd heb, heb ik alleen de hoge voedingsspanning gezien, geen spanning die minder wordt of wegvalt na verloop van tijd. ACC lijkt permanent, ik kan er een weer een multimeter aanhangen, maar dan wordt het weer uitbouwen en inbouwen. Ik heb nu ervaring. :oops:

De nieuwe positie is of in lijn met de straat, of versprongen of naar een willekeurige plek in de buurt niet in lijn met de straat waar geparkeerd wordt of de voorlaatste straat in andere richting waar nog gereden werd. Soms staat de rijrichting andersom.

Ik zie de unit bij wijze van spreken rekenen. De gegiste positie wordt steeds meer verfijnd en het kost tijd om deze om te zetten naar de werkelijke positie op basis van GPS.

Ik heb het gevoel dat de unit voornamelijk op GPS werkt. Het lijkt alsof de unit de Gyro/Sense/Snelheid info pas gebruikt als er geen GPS signaal is. Ik heb na de laatste RESET een rit van rond de 40km gemaakt omdat ik wilde zien of de nauwkeurigheid beinvloed wordt door Gyro/Sense/Snelheid info. Die indruk heb ik zeker nog niet. Het werkt zeker anders als bij de D3.

Ik kan niet stellen dat er iets goed fout is. Als men voor een ander concept gekozen heeft, dan loop je het risiko om al ervaringsdeskundige te redeneren en naar oplossingen te zoeken die passen bij eerdere ervaringen. Dat werkt vaak, maar voor het oplossen van een aantal problemen kan je op het verkeerde been gezet worden. Je zoekt dan naar iets wat er niet (meer) is.

Er zit ook verschillende geheugentechnologie in de unit. Geheugen dat alles vasthoudt als de spanning wegvalt en geheugen waarbij de informatie wegvalt wanneer de spanning wegvalt of onder een drempelwaarde komt. Dat geheugen is gekoppeld aan functies in de unit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

quell schreef:Waaruit leidt je dat af ? Volgens mij doet hij dus (terrecht) niets als hij uit staat.... Pas bij het aanzetten van het kontakt haalt hij via GPS de huidige positie binnen. Na korte tijd uitgeweest te zijn zal dit snel gaan (binnen een paar seconden), terwijl dit na langere tijd uitgeweest te zijn enige minuten kan duren bij de huidige SIRFIII systemen....
(aannemende dat de ontvangst goed is )...
Als de afwijking na het starten afhankelijk is van de parkeerduur kan het liggen aan het steeds pnieuw bepalen van een positie door GPS danwel door oneigenlijk gebruik van andere signalen. aangezien deze "miswijzing" volkomen willekeurig is lijkt het eerder op een slechte GPS positie dan op misbruik van gyro en puls. Immerd de gyro blijft in de juiste positie en daarmee zou een foutief of vuil snelheidssignaal zorgen voor een verplaatsing in de richting van de geparkeerde stand.
wimpie44 schreef:Ik kan niet stellen dat er iets goed fout is. Als men voor een ander concept gekozen heeft, dan loop je het risiko om al ervaringsdeskundige te redeneren en naar oplossingen te zoeken die passen bij eerdere ervaringen. Dat werkt vaak, maar voor het oplossen van een aantal problemen kan je op het verkeerde been gezet worden. Je zoekt dan naar iets wat er niet (meer) is.
Als er al een "nieuwe" tchniek zzou zijn toegpast is het naar mijn smaak een volkomen verkeerde. Hiermee is immers niet te werken en zelfs Pioneer is niet zo stom om van een bestaande goede techniek afbreuk te doen.

Overigens zijn niet de ervaringsdeskundigen degenen die een fout veronderstellen maar de geachte gebruiker zelf die zich afvroeg waarom het systeem zo gek doet :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

quell schreef:In het Amerikaanse forum is een aantal keren geopperd dat het 900/910 systeem, in tegenstelling tot andere Pioneer systemen, in principe aan de hand van het GPS signaal navigeert, en alleen bij wegvallen van GPS gebruik maakt van gyroscoop en pulse...
Dit is echter een veronderstelling, staat nergens duidelijk beschreven.

Lijkt echter wel redelijk overeen te komen met de ervaringen hier....
bedoel je hiermee AVIC411 ? of een ander forum ?


Als ik snel een bocht neem of van richting verander, dan volgt de auto in het beeld vertraagd, klapt om in een andere richting. Als ik een oprit van een woning rustig oprijdt, dan wordt de draai van 90 graden niet op het scherm weergegeven. Als ik de GPS antenne aansluiting verwijder uit de nav. unit, dan wordt er geen nav. info doorgegeven via de kaart op het scherm. Ik heb alleen een schaduw pijlpunt die de auto voorstelt van de plaats vanwaar ik vertrok.

Dus of GPS en Gyro/Sensor/Snelheidspuls hand-in-hand kamaraden samenwerkt betwijfel ik.

Ik zou graag reactie of ervaring uitwisselen met andere F900BT/F910BT gebruikers. Ik wil weten of dit alleen in deze nav. unit voorkomt of ook bij de andere units. In het laatste geval probeer ik iets op te lossen wat ik niet kan oplossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat je hierboven beschrijft is wederom een aanwijzing dat iig de puls niet goed wordt gebruikt en dat er mogelijk ook een ernstig probleem met de gyro is.
Ik zou er maar eens serieus over denken om deze "verwarde" unit in te ruilen voor een exemplaar dat wel werkt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Wimpie44 schreef: .....
bedoel je hiermee AVIC411 ? of een ander forum ?
.....
Bedoel inderdaad het 411 forum

Zie bijv. ook hier:
http://avic411.com/forum/viewtopic.php? ... se#p160022

en
http://avic411.com/forum/viewtopic.php? ... on#p176725

Veronderstelling daar is dat de 900/910 alleen gebruik maakt van gyroscoop/pulse indien het GPS signaal wegvalt, als backup...
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Als de positie door GPS bepaald wordt en de werkelijke positie van de auto iets daarachter ligt, dan is dat geen ramp. De instructies die je krijgt geven geen problemen. Dus als je niet op het scherm let en doet wat je gezegd wordt gaat het goed.

Als ik een scherpe bocht op een openbare weg neem, langzaam of met normale snelheid, dan klapt de pijl in een scherpe bocht om, in een flauwe bocht blijft de pijl die de auto voorstelt netjes op de weg die je op het scherm ziet.

Ga ik van een openbare weg af de wei in, dus niet over een weg die op de kaart staat, dan wordt de positie niet exact aangegeven. Het lijkt erop dat wanneer ik van de openbare weg een oprit van een woning opga, dat op dat moment de beweging van de bocht niet wordt meegenomen. Het lijkt alsof het systeem alleen reageert op richtingsveranderingen op wegen die op de kaart staan.

Ik vind het vergelijken met een F700BT/F710BT en F900BT/F910BT wel interessant. Daaruit kan je opmaken of het een kenmerk is dat kennelijk bij de unit hoort of dat dit specifiek voor deze unit zou zijn.

Ik heb met andere dezelfde auto's gekeken of het gedrag van de apparatuur bij OFF_ACC_START hetzelfde is als in mijn auto. Bij alle auto's is de reactie van de aangesloten audio of nav. server hetzelfde. Als de audio of nav. werkt dan valt ACC weg en komt direct weer terug. De audio of nav. server start volledig vanaf het begin, er wordt niets onderbroken. Als er een nav. systeem in de auto zit, dan is de positie na starten hetzelfde als voor de start.

Bij de F910BT zie ik dus een afwijking tussen de werkelijke positie en de aangenomen positie op het scherm als de tijd dat de auto stilgestaan heeft zeer lang geweest is. (bv. een nacht). De nav. unit recovered naar de werkelijke positie en dat proces duurt even. Als dat opgeslagen zou zijn in het voertuig, en de laatste positie als werkelijke positie zou worden weergegeven zou je dit probleem niet hebben, althans als de auto op dezelfde plek is blijven staan.

Een voorbeeld: als de auto wordt weggesleept met de voorwielen omhoog of je zet de auto op een treinauto, dan is de werkelijke positie heel anders dan de positie op het scherm..... Op het moment dat je de auto dan start, sta je heeel ergens anders dan op het scherm staat aangegeven. Ook dan recovered de nav. unit naar de werkelijke positie. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vegelijken met de 700BT is alleen maar nuttig als je de puls loskoppelt.

En wordt jouw auto tijdens de nacht enkele honderden meters weggesleept om dat verschil te verklaren, nee toch?
Eigenlijk komt het er op neer, als ik ook de US opmerkingen meeneem in het betoog, dat de unit alleen maar te gebruiken is als er geen GPS signaal aanwezig is. Bizar!
En het lijkt volkomen nergens op!

Probeer de unit eens in een andere auto!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Het lijkt erop dat de Gyro/Sense/Snelheidspuls alleen gebruikt wordt als het GPS signaal van onvoldoende kwaliteit is om de positie te bepalen.

In de Schiphol tunnel valt het GPS signaal op een gegeven moment volledig van alle satelieten weg. De positie kan niet met GPS bepaald worden. Laat je gaspedaal nu even los, dan gaat de auto wat langzamer rijden. De snelheidsindicatie in het sat. menu neemt ook af. Geef je wat gas, dan neemt de snelheidsindicatie in het sat. menu ook toe. De sat. zijn op dat moment volledig uit beeld.

De pijl die de auto voorstelt, gaat precies over de weg zoals die door de Schiphol tunnel loopt. Ook als de sat. ontvangst ontbreekt.

Op kleine rotondes met GPS ontvangst, wordt het rijden over de rotonde aangegeven. Geen gekke dingen. De werkelijke positie van de auto loopt hierbij iets achter op de positie op het beeldscherm. Als je van de rotonde afslaat, dan klapt de pijl, omdat deze iets voorloopt op de werkelijkheid en zich dus op de rotonde bevindt, in één keer om naar de afslag, de weg die van de rotonde afloopt.

Ik ga naar een ondergrondse grote parkeergarage. De nav. unit blijft aangesloten op de GPS antenne. Ik kan dan zien wat de navigatie unit op het ondergrondse parcour zonder GPS ontvangst doet. Ik weet wat een Pio D3 doet, dus kan ik dat vergelijken. Dus uitsluitend kijken op de reactie van Gyro/Sense/Snelheid zonder GPS signaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Vind het een 'vaag' verhaal dat de avic f910bt blijkbaar alleen op de wegen wil blijven die op het kaartmateriaal staat.
Ik heb in de afgelopen jaren toch echt wel (op de kaart dan he.... :lol: ) door weilanden en rivieren gereden omdat de nieuwe situatie nog niet op kaart verwerkt was. Dan bleef mijn positie gewoon constant meelopen op de kaart, weg of geen weg.

Blijft deze bij jou dan stil staan op de laatst bekende 'echte' weg waarna hij daarna weer doorspringt als je weer op een bekende weg komt??

Mijn Nokia met Route66 onthoudt zelfs mijn laatste positie na een half jaar niet gebruiken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Figaro75 schreef:Vind het een 'vaag' verhaal dat de avic f910bt blijkbaar alleen op de wegen wil blijven die op het kaartmateriaal staat.
...
Zit volgens mij ergens een optie "Lock to road" of zo, waarmee je kan instellen of hij (de pijl) alleen wegen volgt, of zich ook daarbuiten kan bevinden...
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Parkeergarage onder de grond

1/. Controleren: de GPS signalen van alle satelieten vallen op alle plaatsen in de parkeergarage weg: OK

2/. bij binnenrijden en uitrijden van de parkeergarage: resp. wegvallen en terugkomen van de GPS signalen, resp. sterkte van de signalen goed/middelmatig/geen en geen/middelmatig/goed: OK

3/. op moment van de garage inrijden is de positie aanduiding correct, in de garage geen GPS ontvangst, bij rijden van een parcour in de ondergrondse garage, is er verplaatsing en draaiing van de pijl die de auto voorstelt op het scherm, de weergave op het scherm loopt iets achter op de werkelijke situatie. De positie in de garage is niet exact, veel wendingen en korte rechte stukjes.

4/. in garage, motor 1 uur uitgeschakeld en geparkeerd. Na een uur motor gestart, dezelfde positie wordt aangegeven als bij parkeren. Bij afleggen van een parcours in de garage duurt het even voordat het nav. systeem reageert op het rijden en de richtingsveranderingen in het parcour. De weergave op het scherm loopt iets achter op de werkelijke situatie.

5/. bij het verlaten van de garage komt het GPS signaal terug, de gegiste locatie klopt aardig maar loopt iets achter op het scherm tov de werkelijke situatie (met GPS). Op het moment dat de positie is vastgesteld, loopt alles weer in de pas in de goede richting en op de juiste plaats. De weergave van de pijl die de auto voorstelt, loopt iets voor op de werkelijke situatie.

6/. uitvergroten van de situatie op het scherm naar schaal aanduiding 100m, laat zien dat de auto iets te ver naar voren staat tov de werkelijke situatie. De route aanwijzingen zijn altijd op tijd, nooit te laat.

7/. ik heb niet kunnen vaststellen of de F910BT primair op GPS werkt met backup van gyro/sense/snelheid/kaartinfo, of dat GPS hiermee realtime samenwerkt. De omgekeerde werking op Gyro/Sense/Snelheid/kaart info uitgaande van bekende positie met backup van GPS, samenwerking realtime met GPS heb ik ook niet kunnen vaststellen.

8/. als de GPS antenne aansluiting uit de nav. unit wordt verwijderd, wordt geen positie bepaald en aangegeven.

9/. als de GPS antenne is aangesloten, maar geen GPS signaal wordt ontvangen, wordt wel de positie bepaald.

10/. bij normaal autorijden met GPS ontvangst en Gyro/Sense/Snelheid/Kaartinfo is de onderlinge werkrelatie tussen beide positiebepalingsmethoden niet duidelijk: dus werkt het samen om de nauwkeurigheid te verbeteren of is GPS backup van Gyro of is Gyro backup van GPS ?


Bij het instellen van routes kan je opgeven of rekening gehouden moet worden met bepaalde voorkeuren of zaken die vermeden moeten worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

wimpie44 schreef:bij normaal autorijden met GPS ontvangst en Gyro/Sense/Snelheid/Kaartinfo is de onderlinge werkrelatie tussen beide positiebepalingsmethoden niet duidelijk: dus werkt het samen om de nauwkeurigheid te verbeteren of is GPS backup van Gyro of is Gyro backup van GPS ?
Bij de mij bekende systemen die met puls en gyro werken, heeft de GPS slechts een initiële functie bij eerste gebruik en kalibratie en vervolgens slechts een zeer beperkte backup functie. Uitsluitend een corrigerende invloed als dit van tijd tot tijd nodig mocht blijken

Bij een VDODayton systeem gaat het steeds zo:

Als de berekende positie off road is, dus buiten een gedigitaliseerd gebied zal er gezocht worden of er een relocatie moet plaats vinden (bijv. parkeergarage, parallelweg of omleiding) en indien dit niet tot resultaat leidt daarna een waarschuwing komen: "begeeft u zich naar de geplande route"
De ervaringen met Blaupunkt en Becker zijn vrijwel analoog waarbij moet worden aangetekend dat afgezien van de Freestyler, geen enkele TravelPilot of MFD zelfs maar wil functioneren zonder wereknde puls en gyro. Bij Becker geldt dit afjhankelijk van de instelling idem ditto
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

De veronderstelling bij een aantal gebruikers van de 90 / 900 is dus dat het apparaat primair met GPS navigeert, en alleen puls / gyroscoop gebruikt als de GPS wegvalt.
Aangezien de software van de 700 zonder puls / gyroscoop nagenoeg gelijk is aan de 900 (ze hebben zelfs dezelfde handleiding),is dit niet zo'n vreemde veronderstelling (los van het gegeven dat het een gemiste kans is van Pioneer).
Het feit dat er bijvoorbeeld ook geen kalibratie scherm is op de 900, zou ook in die richting kunnen wijzen.....

jammer genoeg is er ten aanzien van de werking niets terug te vinden in de handleiding, en ook niet in de service handleiding, zodat het gissen blijft....
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

quell schreef:Het feit dat er bijvoorbeeld ook geen kalibratie scherm is op de 900, zou ook in die richting kunnen wijzen.....
Er zijn vele apparaten waarin geen kalibratiemenu of scherm is te vinden.
Waarom zou dat überhaupt nodig zijn? Bij VDODayton kun je in elk vast toestel in het diagnosescherm controleren of de puls goed doorkomt en bij afwezigheid van foutmelding mbt de gyro kun je gelukkig gewoon aannemen dat na een paar kilometer rijden de zaak voor elkaar is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Gerritje schreef:Er zijn vele apparaten waarin geen kalibratiemenu of scherm is te vinden.
Waarom zou dat überhaupt nodig zijn? Bij VDODayton kun je in elk vast toestel in het diagnosescherm controleren of de puls goed doorkomt en bij afwezigheid van foutmelding mbt de gyro kun je gelukkig gewoon aannemen dat na een paar kilometer rijden de zaak voor elkaar is.
Omdat het bij de Pioneers die dus wel volledig met puls en gyro werken wel aanwezig is....
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1235
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 432
  • AVIC-X1R
    door Jacob » 30 sep 2014 11:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 11
    Weergaves: 970
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 492
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 428
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 463
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 422

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”