AVIC F910BT ter vervanging van een AVIC-D3

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een scope is prachtig maar een multimeter doet het ook goed.
Je zet het contact aan en laat je een paar meter vooruit duwen. Met de multimeter moet er dan per omw. 5 x een uitslag van 5-12 volt te zien zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's een simpele en goeie eerste stap. Als dat zó gaat, bij een zwakke puls vormt de multimeter wellicht een te grote belasting, dat zie je onder andere bij mijn auto.
Als dan blijkt dat hij wél aangesloten is moet verder gezocht worden naar het waaróm van de problemen. Want een "doorlopende puls" bij stilstand is foute boel :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Bedankt voor de uitleg en tip om pulse te kunnen meten. Ik moet eerst die 2 DIN opening open en vrijmaken.

De snelhied wordt aangegeven in het GPS status menu van de navigatieunit. Als de motor uit staat en de auto staat stil, dan zie je de updates in het sat. scherm, ook van de signaal sterkte per sat. en ook een indicatie met wat voor nauwkeurigheid de GPS positie kan worden berekend. Uit die gegevens volgt ook naar mijn mening de berekende snelheid.

Ik denk dat die aangegeven SNELHEID in het GPS scherm NIET de SNELHEID is die van snelheidspuls wordt afgeleid, maar de berekende snelheid vanuit de GPS signalen. Ook de hoogte aanduiding varieert. Dit met nav. unit aan, uitstaande motor, stilstaande auto. Dito bij stilstaande auto met stationair draaiende motor.

JW zie pm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uit wat je al eerder vertelde maak ik óók op dat de aangegeven snelheid van de GPS afgeleid is.
De GPS snelheid wordt berekend over het gemiddelde van de daarvóór afgelegde afstand, het is dus altijd een info die achteraf komt.
Zó kan het ook gebeuren dat de snelheid niet meteen 0 is als je stopt en dat jouw positie nog even doorloopt, hij kan immers zó snel niet zien/berekenen waar je echt bent omdat die plaatsvaststelling niet continu gebeurt maar op z'n best één of twee keer per seconde.

Daarom is die test met afgedekte GPS antenne zo belangrijk, hopelijk lukt het je er bij te komen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

OK de betekenis van de snelheid in het GPS scherm is duidelijk. Dat staat los van de speed puls.

De nav. unit is anders ingebouwd dan in de beschrijving staat vermeld, ook de beschreven alternatieven zijn anders.
Ik krijg de nav. unit er wel uit.

Een puls meten mag op de aangegeven manier dan geen probleem zijn en ook zou ik dan bij de GPS antenne kunnen komen.

De beide 12V aansluitingen geschakeld en permanent zal ik ook controleren.

Zo te zien heeft men moeite gehad om dit in te bouwen want het dashbord is op andere plaatsen opnieuw na de reparatie beschadigd.

Als de handel bekeken is, overweeg ik om ook maar het achteruitrijd signaal aan te sluiten. Die werkt op een camera en maakt indien aangesloten ook correctie van de achteruit gereden afstand op de positie mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De wielen hebben met banden een diameter van rond 26inch, dus ruim 2 meter omtrek per omwenteling. 5 pulsen per omwenteling is 1 puls per 40cm. Op een km zijn dat 1000/2 = 500 omwentelingen, dus 2500 pulsen/km, waarmee de betekenis van Wd=2500 p/km duidelijk is. Het kost veel tijd maar je leert wel wat.... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De Pio F910BT heb ik eruit kunnen krijgen.

Ik heb gemeten:

--- altijd onder spanning: de gele draad
--- in de contactstand ACC en ON stand spanning: de rode draad, geen spanning bij OFF
--- de handrem aansluiting is verbonden met aarde: lichtgroene draad

--- de snelheidspuls, de rose draad geeft constant 6,21V op de multimeter. Ik heb daarbij de motor gestart en langzaam gereden. Dus geen schommelingen in de spanning. Ook bij stilstand is deze spanning 6,21V.
Deze spanning meet ik op de pulsdraad voor de snelheid ook als de auto stilstaat. Dit lijkt me NIET OK.

--- de GPS antenne is ingebouwd achter de snelheids en toerentalmeter. Om daar bij te kunnen komen moet ik of deze meters uitbouwen of kijken of ik die samen met het dashbord kan afschermen om de GPS ontvangst slecht te maken. De invloed van de snelheidspuls zonder GPS signaal zou dan merkbaar moeten zijn of niet als dit niet werkt.

--- bij losnemen van de GPS antenne verdwijnt de voertuig pijl van het scherm, de auto staat er als vage schaduw pijl. Deze beweegt niet met rijden zonder GPS signaal.

Het lijkt erop dat de snelheidspuls niet wordt doorgegeven en dat er een constante spanning op die draad staat. Ik vraag me af of dat kan en of er andere systemen van deze puls afhankelijk zijn. Het gaat er dan om om te bepalen of de puls fout is bij de bron of er achter. Ik zag dat er een ETACS unit in de auto aanwezig was. De code begint met SEKS :wink:

Ik zal de speedpuls nog een keer zeer langzaam rijdend proberen te meten, omdat je anders een gemiddeld signaal meet en niet ziet dat het een pulserende spanning is. Echter bij stilstand, denk ik dat die spanning dan 0V zou moeten zijn (?). De wielen draaien niet. Ik heb de auto niet laten duwen, dus motor gestart en er zeer langzaam mee gereden......

Ik wacht even op jullie reactie, voordat de handel er weer ingaat....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Eerste reactie mbt het snelheidssignaal
Precies wat ik dacht: er deugt geen moer van!
De 12 volt aansluitingen zitten goed zoals je schrijft.
Hierbij aangenomen dat je met rood de geschakelde en met geel de permanente 12 volt aansluitingen bedoelt!
Niet iedereen kent de wonderlijke Pioneer-kleurenschema's
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Twee opmerkingen:

1) valt die ACC spanning weg als je start? Dat hebben veel auto's om daarmee de accu te sparen en kan problemen geven, zie het verhaal http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... .php?t=906

2) eerste reactie: die puls zit niet goed. Daarbij heb ik aangenomen dat je de meter op gelijkspanning hebt staan. Probeer het nog een keer uit, heeeeeel langzaam rijdend, niet meer dan een halve wielomwenteling per seconde, da's dus 1m/sec >> 3,6 km/h.

We zijn benieuwd naar het vervolg, maar het begint er op te lijken dat je beet hebt :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Van een groen/oranje draad waar sprake van zou moeten zijn (Pioneer info) in deze auto zelf is geen sprake. Deze draad zou het snelheidssignaal of de speedpulse moeten bevatten en doorverbonden moeten worden met de rose speed draad van de Pioneer Nav. unit. De rose draad verdwijnt in een kabelboom van de auto, die is ook rose en die zat er al met de Pio D3 die ook de speedpulse gebruikt.

1/. Bij stilstand contact OFF: pulsdraad (rose) geen spanning 0V; (multimeter in stand gelijkspanning =)

2/. in ACC en ON stand stilstaand op multimeter (multimeter in stand gelijkspanning =): spanning > 6V+
op de pulsdraad (rose)

3/. Bij een draaiende motor in stand ON is de spanning bij stilstand > 6V+. (multimeter in stand gelijkspanning =).
gemeten op de pulsdraad (rose)

4/. Als het contact van ACC doorgedraaid wordt naar ON en dan naar starten van de motor, dan zakt de ACC spanning op de RODE DRAAD = ACC naar een veel lagere waarde (door het starten) en komt dan direct weer terug op > 15V+.

5/. Het achteruitrijdt signaal (via violet/wit van Pio) is niet aangesloten. Die draad ontbreekt volledig. Is geen must, maar wel handig om te hebben.

Voor GPS antenne moeten de KM en de toerenteller, de temp/brandstof paneel verwijderd worden.

Ik zal kijken of ik met folie het signaal voldoende sterk kan afschermen, anders moet dat meter paneel er ook uit.

Kan door de inbouw van een alarm unit/startonderbreking/beveiliging de speedpulse verstoord kan zijn ? De F910BT is aangesloten op de bestaande bedrading van de D3. Tussentijds is dat alarm gecontroleerd en opgewaardeerd.

De kloe is nu Speedsignaal vinden en ACC terugval tijdens starten en GPS signaal afscherming om pulse op die manier ook te controleren. De scope kan niet in de auto met rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

1/. GPS Antenne signaal afschermen
Ik heb geprobeerd om de GPS antenne af te schermen zonder het instrumenten paneel te verwijderen. De navigatieunit houdt de satelieten in beeld en ontvangt voldoende signaal. De bedoeling was om te kijken of de speed puls nog wel werkte. Zonder GPS antenne aansluiting aan de unit, komt er geen speedpuls door, met een afgeschermde GPS weet ik niet zeker wat er gebeurt. Aannemende dat die puls verkeerd is, is het logisch dat het niet werkt. (zie boven)

2/. Van OFF naar ACC naar ON doorschakelen en dan STARTEN
Wat betreft het opstarten van de Pioneer unit, als je ACC geeft dan kan de unit opstarten, als je doordraait naar ON dan blijft de spanning op de ACC draad, draai je door naar het punt dat de motor start dan zakt even de spanning op de ACC draad flink omlaag en keert dan weer terug. Een voordeel kan hierbij zijn de relatief trage opstart van de Pioneer. Edoch de laatste positie wordt door de nav. unit vergeten als je lang parkeert en de motor lang hebt uit laten staan. Bij korte onderbrekingen is de afwijking tussen wat op het scherm staat en de werkelijkheid uitermate beperkt.... Toch kan dit het wissen van de positie in het geheugen veroorzaken.

3/. waar is snelheidspuls te vinden?
De speedpuls moet volgens Pioneer op een van de aangegeven plaatsen (ETACS unit achter het radiogat middelste stekker zitten. Daar zit die stekker in de unit niet. De speedpuls komt met een roze draad uit een kabelboom van de auto zelf. Ook de klokunit, waar dat ding ook mag zitten, kan die puls bevatten.

4/. speedpuls volledig weg of alleen bij nav. unit ?
Als de speedpuls niet meer aangemaakt wordt, wat is dan naast de impact op het navigatiesysteem de impact op het betrouwbare bedrijf van de auto. Waaraan merk je dat de speedpuls totaal in de auto wegvalt. Dus welke systemen in de auto zijn van de speedpuls afhankelijk? Als die puls wel gemaakt wordt aan de rest van de auto maar niet doorgegeven wordt aan de nav. unit dan moet de oorzaak/storing ervan worden opgelost. Dat zijn verschillende problemen. Of speedpuls totaal afwezig, of alleen weg voor de navigatie unit.....

5/. De achteruitrijd puls wil ik ook gebruiken.
Die haal je van het achteruitrijlicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Je zit op de goeie weg.

1) Contactplus via ACC valt dus (grotendeels) weg. Dat kan een probleem geven, immers de computer wordt dan in z'n opstartfase van de spanning gehaald. Zie de link die ik eerder gaf, daarin staan ook suggesties.

2) Die puls moet je toch ergens zien te vinden, da's de belangrijkste. Ik zou eerst dat zien op te lossen en dan kijken hoe de 910 zich gedraagt. Zonodig kun je dan 1) aanpakken.

3) Als je toch aan de gang bent, zoek dan ook het achteruitrij signaal op. Dat helpt zeker om de nauwkeurigheid te verbeteren, zie ook http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... .php?t=905

Wat er precies gebeurd is bij het plaatsten van dat alarm weet ik niet. En dus ook nie thoe ze toen te werk gegaan zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Waarvoor wordt de snelheids puls in een auto nog meer voor gebruikt in een auto ? De klok die ik voor de tijd gebruik werkt zelfstandig. Stel dat de speedpulse helemaal niet meer wordt aangemaakt, wat is de impact op de werking van de auto ? Dus even los van het gebruik door een navigatie unit.

Het achteruitrij signaal vergroot de nauwkeurigheid van het signaal, maar zorgt ook voor dat in de stand achteruit, de achteruitkijk camera kan werken. Als je die verbinding niet legt, dan werkt dat niet. Volgens Pio mag de verbinding wegblijven, het is niet noodzaak. Of het beter is om die aansluiting bij niet gebruiken aan aarde te leggen weet ik niet. Of er meer mis kan gaan, zoals vaak gesteld wordt, weet ik niet, als het achteruitrijd signaal niet wordt aangesloten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hoe denk je dat de snelheidsmeter aan z'n info komt? Die heeft vast geen kabel meer die 'm aanstuurt, da's laaaang geleden dat het zó ging.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

JW bedankt voor je reactie op de speed puls en de km teller/snelheidsmeter....

Ik kan me dat heel goed voorstellen, bij de VW kever had ik nog een snelheidskabel die echt mechanisch draaide. Al die merken uit Azië gebruiken dezelfde motoren, een generatie ouder dan we hier gewend zijn, maar wel in massa en door een oudere generatie motor ook goedkoper. Ik zou de km snelheidsmeter moeten controleren. :wink: Laten we maar aannemen dat die elektronisch gestuurd wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

JW schreef:Hoe denk je dat de snelheidsmeter aan z'n info komt? Die heeft vast geen kabel meer die 'm aanstuurt, da's laaaang geleden dat het zó ging.

Groet,
JW
En daarnaast voor het ABS systeem, tegenwoordig ook standaard in bijna alle auto's, climate control enz....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je gaat er nu zaken bij betrekken die er echt niets mee te maken hebben. Zeker de kwalificatie dat Aziatische motoren achte lopen in ontwikkeling zou ik niet al te hard durven roepen

Het hele motormanagement , de elektronische besturing, correctie met ESP, ABS en nog een heleboel andere zaken, worden allemaal aangestuurd mede door snelheidsinformatie die van alle vier of in ieder geval van de aangdreven wielen afkomstig zijn
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Dus:

ROOD is geschakeld via ACC: dat is ruim 12V
GEEL is permanente spanning: dat is ruim 12V

Bij starten van de motor stort de spanning op ACC ROOD even in en komt direct weer terug ruim boven 12V.
De Pio Nav unit is een slow starter. Eerst de radio, daarna de navigatie.

ROSE is kleur van Pio en KIA zou volgens Pio groen/oranje moeten zijn, dat zou de SPEED PULSE moeten zijn.
Die komt van ETACS unit (zit achter de navi) of uit de klok-unit (weet niet waar die zit en waarvoor die dient).
De ROSE draad van vroeger de Pio D3 is via een kabelboom in de KIA met een ROSE draad ergens aan verbonden, dat kan onder de nav. unit zijn bij temp. of climaat regeling.

Met Multimeter in de DC of (=) of gelijkspanningsstand wordt een spanning gemeten op de ROSE draad. Die spanning is > 6V bij stilstand, maar ook bij langzamer dan stapvoets of sneller rijden. Dus geen verschil. Ik ben even kwijt of dit in de ACC/ON bij uitstaande motor en draaiende motor zo is.

Het achteruit rijd signaal Pio kleuren violet/wit is niet aangesloten.

Het handrem signaal lichtgroene draad ligt aan aarde. De nav. unit is altijd te bedienen.

Bedankt voor de toelichting op het SPEED signal (pulse) gebruik. Ik leer bij, dan heeft deze problematiek ook nog zin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

de klok-unit (weet niet waar die zit en waarvoor die dient).
Dat is het instrumentenpaneel met snelheidsmeter, toerenteller, andere metertjes etc en waarschuwingslampjes

En dan kan die D3 wel gefunctioneerd hebben maar als deze net zo was aangesloten heeft ie ook de hele tijd zonder puls gewerkt en kennelijk naar tevredenheid.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Die Pio D3 deed het uitstekend en zeer nauwkeurig. Nooit problemen mee gehad.

De reden waarom er wat zaken door elkaar heenlopen, met ieder oorzaak en gevolg, is dat

1/. de D3 uit de auto is verwijderd zonder toestemming, met de nodige schade
2/. de aansluitingen van de auto lijken/leken allemaal OK
3/. de auto is gecontroleerd op beveiliging/alarm e.d. en is uitgebreid met dit soort voorzieningen door bedrijf A
4/. e.e.a is gemeld aan de verzekering, om aan de polisvoorwaarden te voldoen
5/. schade herstelbedrijf B heeft: slot, dashbord, inbouwframe dashbord en de nav. unit ingebouwd
6/. de nav. unit moest ik zelf aanschaffen, de inbouw en reparatie wordt verrekend tussen bedrijf B en de verzekering

wie hebben de bedrading beinvloed:
1/ degene die de D3 heeft verwijderd
2/. inbouwstation A voor alarm installatie
3/. schadeherstelbedrijf B heeft snelheidsmeter, toerentalmeter, benz. / temp. paneel uitgebouwd, het inbouwframe waar de apparatuur wordt ingebouwd in het dashbord, w.o. nav. apparatuur, temp. regeling, climate control, ventilatie, interne ventilatie e.d.

Het schadebedrijf zou de volledige reparatie en inbouw afhandelen.
Daar heeft 1 medewerker ervaring mee, die heeft gewoon ingebouwd op de plek waar de D3 eerder zat.
Dus geen controle van spanningen, puls en geen achteruitrijsignaal aangelegd (blijkt achteraf), stond wel op lijst.

Hoe los je dit het gemakkelijkst op?
Ik denk naar een KIA garage gaan die ook Pio inbouw ervaring heeft op kosten van het schade inbouwbedrijf.

Als ik het redelijk vlot zelf kan oplossen wil ik het doen. Ik ben praktisch niet meer bij met de huidige stand van techniek en elektronica in auto's.

De bedrijven die gesleuteld hebben aan de auto, ook bedrijf A dat alarm doet en ook Pio inbouwt (en andere merken) deed eerdere diagnose dat snelheidspuls werkt en dit wijt aan Pio. Van bedrijf B schadeherstel mag ik de boel in orde laten maken op hun kosten bij een ander bedrijf.

Waar ik inmiddels achter ben, is dat de kennis en praktische ervaring bij veel garages en inbouwbedrijven tekort schiet. Er zijn mensen die het wel begrijpen en weten en kunnen en die moet je hebben, als je de boel laat repareren.
Ik ben nu ruim 4 weken aan het klooien. Die Pio F910BT is naar mijn mening gewoon goed, de problemen zitten erbuiten.... De meeste bedrijven komen aan met vervanging van standaard onderdelen, in de hoop dat daarmee iets wordt opgelost, echt foutzoeken en een probleem oplossen is andere koek.

Het forum is een geweldige manier om het evt. zelf te doen.
Klasse voor de mensen die (elkaar) helpen.

PS:
1/. De verzekering keert de reparatie van de schade aan de auto uit. Dit gaat ten koste van een no-claim trap.
2/. De kosten van het navigatie systeem worden slechts voor een klein deel vergoed, ondanks het feit dat ik daar een speciale verzekering voor had afgesloten.

Misschien dat andere nav. gebruikers hier wat aan hebben. Het hakt er financieel, maar ook wat tijd en problemen betreft aardig in, als iemand je spullen uit de auto weghaalt. Je bent niet verzekerd als je zelf inbouwt, je moet een certificaat hebben, het certificaat moet geregistreerd staan, dat wordt gecontroleerd. M.a.w. ook als je weet hoe je moet inbouwen, heb je een gecertificeerd bedrijf nodig als je verzekerd wilt zijn. Dat maakt een installatie weer fors duurder. Of je moet daar toevallig werken.







Wim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

JW schreef:
1) Contactplus via ACC valt dus (grotendeels) weg. Dat kan een probleem geven, immers de computer wordt dan in z'n opstartfase van de spanning gehaald.
Als ContactACC_Plus wegvalt op het moment dat de motor wordt gestart (ContactSTART), dan valt de ACC spanning even weg.

Op zich is dat geen probleem omdat als het navigatiesysteem zonder draaiende motor aanstond, dan wordt het nav. systeem volledig opnieuw opgestart (herstart). Er is geen sprake van een onderbreking bij het opstarten van het nav. syseem omdat het systeem volledig opnieuw start. (ik bekijk dit later).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wimpie44 schreef:JW schreef:
1) Contactplus via ACC valt dus (grotendeels) weg. Dat kan een probleem geven, immers de computer wordt dan in z'n opstartfase van de spanning gehaald.
Als ContactACC_Plus wegvalt op het moment dat de motor wordt gestart (ContactSTART), dan valt de ACC spanning even weg. Op zich is dat geen probleem omdat als het navigatiesysteem zonder draaiende motor aanstond, dan wordt het nav. systeem opnieuw opgestart (herstart). M.a.w. de nav. unit ziet de onderbreking van ContactACC niet tijdens het opnieuw opstarten. Als de nav. unit bij het Starten wordt opgestart, is de ACC spanning aanwezig.

Het lijkt erop dat Gyro/Sense navigatie alleen werkt als de speed pulse er is. Zonder die puls werkt de nav. unit niet met deze mogelijkheden die in de nav. unit zitten.

Als de Speed puls aansluiting is losgenomen, werkt de navigatie exact hetzelfde als met de niet goed werkende Speed Puls. Ik begrijp alleen een constante spanning (die je meet met de multimeter) op die bedrading van de Puls niet. Mogelijk is daar met reparatie/ombouw/inbouw wat mee fout gegaan.
De Navi was al bezig met opstarten, en dat wordt onderbroken. Het is veel te simpel om te zeggen dat dit geen probleem geeft, de praktijk laat zien dat dit wel degelijk problemen kan geven.

Nogmaals: maak eerst de puls in orde en kijk hoe 'ie dán werkt. Daarna kun je zonodig die ACC spanning aanpassen, zie de link die ik eerder gaf.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De hele handel heb ik uitgebouwd. De bedrading en connectoren heb ik gecontroleerd en doorgemeten.
Op de snelheids draad staat een puls spanning die ongeveer 10x per 4 meter (2 wielomwentelingen) voertuig verplaatsing en ContactON aan de navigatie unit wordt doorgegeven. Die puls meet ik met en zonder de aansluiting op de unit.

Het achteruit signaal heb ik nog niet gevonden, dat zou ik van een achteruitrijlamp kunnen afleiden, als dat niet op een andere manier beschikbaar is.

De nav. unit is geRESET en heb het systeem gecalibreerd. Omdat ik de GPS antenne fysiek niet kan afschermen door de moeilijk toegankelijke locatie ben ik ook een aantal keren door een lange gebogen tunnel gereden. Ik neem aan dat GPS daar niet doordringt.....

Op het scherm bleef de auto op de weg in de tunnel en volgde de baan van de tunnel. Ik denk dat ik nog wel een keer door de tunnel heen en weer ga en dan zal ik het sat. menu standby zetten.

Ik zie dan de GPS signaalsterkte van elke sateliet en met welke kwaliteit de positie bepaling mbv GPS kan plaatsvinden. M.a.w. ik wil zien wat de gyro/sense en speed puls doen als GPS ontvangst ontbreekt. Dat zou moeten werken. De D3 nav. door zonder GPS en dat moet de F910BT ook doen.

Dinsdag controleer ik of de positie van de auto goed wordt bewaard als deze wordt geparkeerd en later wordt gestart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wimpie44 schreef:De hele handel heb ik uitgebouwd. De bedrading en connectoren heb ik gecontroleerd en doorgemeten.
Op de snelheids draad staat een puls spanning die ongeveer 10x per 4 meter (2 wielomwentelingen) voertuig verplaatsing en ContactON aan de navigatie unit wordt doorgegeven. Die puls meet ik met en zonder de aansluiting op de unit.

......
Daaruit mag ik opmaken dat de roze draad van de Pio niet goed aangesloten was en dat je 'm nu op een ander punt afgetakt hebt?
Inderdaad op een groen-oranje draad?

En hoe is het nu bij het rijden, klopt 'ie nu wel op een kruispunt, en op een rotonde?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het zal toch niet weer een "beunblokje" zijn geweest :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1235
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 432
  • AVIC-X1R
    door Jacob » 30 sep 2014 11:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 11
    Weergaves: 970
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 492
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 428
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 463
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 422

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”