AVIC F910BT ter vervanging van een AVIC-D3

JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als ik het manual zo lees is er voor de kalibratie niks bijzonders nodig. Eerst alles netjes aansluiten, dan een RESET, en vervolgens gaan rijden.
Maar het begint bij: alles netjes aansluiten :idea:

In de manuals heb ik niet kunnen vinden of je via een diagnose kunt vaststellen of alles goed aangesloten is, zoals ik dat bij veel andere systemen wel ken. Misschien is er een "verborgen menu", echter: hoe kom je daar achter....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

JW bedankt voor je reactie. Bij de D3 kon je veel hardware informatie uitlezen. Bij de F910BT heb ik dat nog niet ontdekt. Mogelijk een verborgen of niet beschreven scherm.....

Wat betreft het calibreren, ik kwam bij het doorlezen geen speciale zaken tegen. Het begint bij goed aansluiten dat ben ik volledig met je eens. Als ik een paar correct kleur gecodeerde draden zie op de juiste aansluitpunten van de connector naar de Pio, dan zegt dat nog weinig. Ik moet nog ergens een kleine scoop hebben, daarmee kan ik signalen zichtbaar maken. Multimeter is ook geen probleem. Punt is waar moet je op letten. Het is die rose draad voor snelheid, maar wat moet ik meten of zien ? De documentatie is wat dat betreft nihil. De achteruitrij signalering via een achterlicht is beschreven, dus dat is vast te stellen. De handrem aansluiting of de by-pass is ook eenvoudig vast te stellen. Blijft dus de speed-puls. Hoe ziet dat eruit, wat moet ik zien?

Als ik de boel niet eerst wil demonteren, dan zou ik kunnen resetten en kijken wat het resultaat is. Levert dat niets op dan de bedrading controleren en het probleem oplossen of gewoon de auto retour installatie/schadeherstelbedrijf.
Die moeten het dan maar goed zien te krijgen.

Aan de andere kant vind ik het wel leuk om te kijken of ik het probleem zelf op kan lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Volgens Pioneer is de speedpulse in KIA SPORTAGE niet goed aangesloten.

Er zouden 3 lokaties zijn waar de speedpulse in de cabine is aangesloten.

1. DLC positie 3 groen/oranje
2. ETACS-unit achter radiogat, middelste stekker groen/oranje
3. klokunit 20 polige stekker positie 11 groen/oranje


Ik weet niet wat DLC en ETACS zaken zijn.

Ik vraag me af of de inbouw van een autoalalarm volgens SCM/TNO specificaties ook aangesloten is op een van deze punten en of dit de werking van het autoalarm en/of het navigatiesysteem kan beinvloeden. (ik ben geen kenner van elektrische bekabeling/werking in een auto).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wimpie44 schreef: Ik weet niet wat DLC en ETACS zaken zijn.
ETACS: Electronic Time and Alarm Control System
DLC: Digital Loop Carrier

De laatste kon wel eens het equivalent van de CAN Bus zijn

Ik denk wel dat je nu gevoeglijk kunt aannemen dat de oranje/groene draad het snelheidssignaal bevat.

mbt gebruik van de scope:
http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 2074#82074
Het is gelukt wat heb ik gedaan?
auto opgekrikt 1 wiel van de grond / ossiloscoop aangesloten wiel laten draaien / kabels een voor een doormeten op een gegeven moment zie ik een prachtige blokgolf geef gas en reageerd op snelheid dat is hem dus/ aangesloten en alles klopt nu ga ik verder kijken.
e de waele
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Ik heb zojuist even met de nieuwe Avic F10BT gespeeld en geëxperimenteed en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was, een enorme stap voorwaarts, qua bediening, snelheid en graphics.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Goed om te horen dat het grotere broertje een goede indruk achterlaat.


Ik heb de Pioneer AVIC F910BT een hardware reset gegeven. Dat is ook nodig na installatie. Ik weet niet of dat na de ingebouw gebeurd is. Het probleem wat ik had blijft bestaan. Reden om aan te nemen dat het inderdaad de speed pulse is die niet doorkomt.

Omdat er alarm in de auto is ingebouwd weet ik niet of de groene/oranje draad af en toe onderbroken wordt. Ik neem aan dat hieraan de rose draad verbonden moet worden die Pio meelevert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De Pioneer AVIC F910BT krijgt de speedpuls keurig door. Bij zeer langzaam rijden wordt de snelheid zeer nauwkeurig en correct aangegeven in het sat. menu.

Als de auto afgeschermd wordt om de ontvangst van de satelieten te bemoeilijken, dan blijven alle satelieten in beeld, de signaalsterkte blijft voldoende en ook de nav. unit geeft aan keurig aan of de auto stilstaat of iets beweegt.

Bij verschillende inbouwstations heeft men de boel gecontroleerd, het is geen probleem dat veroorzaakt wordt door de inbouw en aansluiting van het nav. systeem op het boordnet van de auto. Alle noodzakelijke signalen komen goed in de unit en worden keurig verwerkt.

De afwijkingen bij wegrijden en het verliezen van de laatste positie wordt niet door afscherming van bomen of gebouwen veroorzaakt. Ook in open terrein treedt deze fout op. Dus motor afzetten, opnieuw motor starten, navigatie unit laten opstarten. Op dat moment wordt de lokatie waar de auto staat, niet correct weergegeven. De adresinformatie op het scherm klopt ook niet.

De conclusie is dat de Pioneer F910BT de veroorzaker van de problemen is en dat dit mogelijk met firmware zal moeten worden opgelost...... Deze problemen worden niet veroorzaakt door verkeerde aansluiting en verkeerde inbouw van het navigatiesysteem. Het navigatiesysteem reageert op alle invloeden, maar geeft de positie, de richting niet altijd correct weer. Soms loopt het navigatiesysteem voor op de feitelijke situatie in het verkeer. De pijl die de auto op het scherm voorstelt is zo'n 50 meter verder dan de werkelijkheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De conclusie is dat de Pioneer F910BT de veroorzaker van de problemen is en dat dit mogelijk met firmware zal moeten worden opgelost...... Deze problemen worden niet veroorzaakt door verkeerde aansluiting en verkeerde inbouw van het navigatiesysteem. Het navigatiesysteem reageert op alle invloeden, maar geeft de positie, de richting niet altijd correct weer. Soms loopt het navigatiesysteem voor op de feitelijke situatie in het verkeer. De pijl die de auto op het scherm voorstelt is zo'n 50 meter verder dan de werkelijkheid.
Toch denk ik dat de problematiek ook in de aansluitingen kan zitten hetgeen de wonderlijke situatie veroorzaakt dat de laatste positie wordt vergeten.
Er zijn andere toestellen waarbij je zelf kunt instellen of je alleen op GPS of "hybride" wilt navigeren. Is er teovallig hier ook die mogelijkheid?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De mogelijkheid om te kiezen tussen GPS en Hybride is er niet. De exacte laatste positie wordt vergeten, maar de aangenomen positie ligt altijd in de buurt, een stukje verder, een of meer straten verder, ergens in de wijk, in een plantsoen, in een vijver. Amsterdam wordt geen Haarlem.... :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Is het wel zeker dat de permanente +12 aansluiting correct is aangesloten ?
Indien dit niet het geval is, kan ik me voorstellen dat hij bij kontakt uitschakelen zijn huidige positie "vergeet" , en het bij het opnieuw aanzetten langer duurt voordat hij weer bij de tijd is.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

quell bedankt voor die tip over de voedingsspanning. Gerritje geeft ook nog wat opties aan om te checken. Tks.

De kans is ook groot dat het besturingssysteem waaronder het navigatiesysteem werkt en de processorkracht van het navigatiesysteem beperkt is tov de (hoeveelheid) functies (werk) die moeten worden uitgevoerd. Programma technisch worden dan keuzes gemaakt, die in de praktijk ook tot dit soort situaties zou kunnen leiden.

Het opstarten van het navigatiesysteem gaat in stappen, eerst het audio deel, daarna het navigatie deel wat tot leven komt. Het opstarten duurt vrij lang. Het blijft net binnen de grens van "het kan er mee door", veel langer moet het niet duren, dan lijkt het alsof je een PC opstart onder windows..... Bij sommige GSM toestellen heb je dat ook. Ook bij kabelmodems zie je die vertraging. De DVD drive wordt hierbij niet gebruikt, het zijn bewerkingen die meteen op en in het geheugen van het navigatiesysteem plaatsvinden.

Ik zal kijken of ik de vaste aansluitspanning kan controleren (waarde en juiste aansluiting), zonder de boel te moeten uitbouwen. Het wordt er allemaal niet fraaier en beter op.... Het aantal diagnose schermen is beperkt bij de F710/910BT, dat was bij de D3(BT) weer uitgebreider. In de F910BT wordt geheugen gebruikt dat niet continue spanning nodig heeft. Als daarin pos. info wordt weggeschreven, dan kan je dat na opstarten zo weer oproepen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Wat heel goed werkt en wat tot op heden nog niet is fout gegaan, is het inschakelen van het melden van snelheidsovertredingen. Als je de snelheid die is toegestaan overschrijdt, dan word je daarop geattendeerd. Je kan je dan aan de regels houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De controle op de juistheid van de geschakelde en permanente 12 volt werd al eerder gesuggereerd
JW schreef:Net als Gerritje heb ik de indruk dat er iets niet (goed) aangesloten is, de puls is daarbij de eerste verdachte. Maar ook de verwisseling van de geschakelde en de constante plus kan een (fatale) rol spelen.
Oftewel: het begin zit in een check of alles wel goed aangesloten is.
En is ná de inbouw een reset gedaan? Dát staat in de handleiding als startpunt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Ik weet dat die optie al eerder was gesuggereerd. (JW/Gerritje). Daar heb ik ook op gereageerd.

Ik heb hierover met degene gesproken die de inbouw van het navigatiesysteem gedaan heeft. Aan de aansluitingen van de KIA connector is niets veranderd, ook aan de aansluitingen van de speed puls en van de handrem signalering niet.

De aansluiting van de Pioneer AVIC F910BT is exact hetzelfde als die van de AVIC D3 die eerder aanwezig was in de auto. Aan de bedrading is niets veranderd en is ook niets beschadigd. Ook de aan de aansluiting van de permanente 12V is niets veranderd. Bij de D3 en F910BT zou die ook hetzelfde zijn.

Ik ben ook naar het inbouwstation geweest dat beveiligingsinstallaties installeert. Die bouwen ook de Pio in. Zij geven aan dat de inbouw van de alarm installatie geen impact heeft de spanningsvoering naar het navigatiesysteem. Ik neem aan dat dat zo is.

Ik heb vandaag een RESET van het navigatiesysteem gedaan. De problemen zijn er niet door veranderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Het warmtewerende glas zou nu als laatste mogelijke oorzaak van het vertraagde reageren van het navigatiesysteem kunnen worden gezien. De Pioneer D3 werkte zoals het hoort, met de GPS antenne die bij de D3 hoorde. De F910BT werkt ook zoals het hoort, wat heel goed te zien is in het sat. menu. Hele kleine positieveranderingen geven onmiddelijk reacties. Van traagheid is geen sprake.....

Een verkeerde aansluiting op de voedingsspanning (vast/geschakeld), is niet de oorzaak van de problemen. Er is geen sprake van verwisseling. De aansluitingen zijn overeenkomstig de installatie handleiding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Zijn er mensen die de Pioneer AVIC F910BT/F710BT in de auto hebben.

Als de auto wordt geparkeerd en de motor wordt uitgezet en de auto wordt enige tijd later gestart en je wilt vandaar uit wegrijden. Geeft het navigatiesysteem op dat moment de werkelijke positie van de auto aan, of is het een positie in de buurt van de plek waar de auto geparkeerd was.

Als met de auto wordt gereden, is de voertuig positie op het scherm dan in overeenstemming met de werkelijke positie, loopt het voertuig iets voor of misschien iets achter de werkelijke positie.

Als er sprake is van richtingsveranderingen vanaf de openbare weg naar een oprit voor een woning, wordt deze richtingsverandering van de auto vanaf de openbare weg naar de oprit (90 graden/loodrecht op de weg) dan door het navigatiesysteem aangeven.

Als er rotondes of scherpe bochten in de weg zitten, worden die dan correct aangegeven ? Of wordt het voertuig voorbij de rotonde of de bocht aangegeven en springt het voertuig later terug naar de nieuwe weg waar u rijdt op het scherm.

Heeft u problemen opgemerkt bij het gebruik van uw GPS antenne onder het dashbord en bij gebruik van warmtewerend glas? Zijn daar nog speciale maatregelen voor genomen om dat te verbeteren ?

Goede ervaringsberichten wil ik ook graag horen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het punt is dat bij een correct gekalibreerd systeem nadat eenmaal de correcte positie is weergegeven, je zelfs zonder enige GPS ontvangst, kilometers kunt rijden en de psoitie nog steeds tot op de meter nauwkeurig hoort te zijn.
Dat dit bij jou niet gebeurt is buitengewoon vreemd. Er moet met de unit zelf iets mis zijn. Een slechte GPS ontvangst kan daarmede mijns inziens niets te maekn hebben
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wimpie44 schreef:
1) De Pioneer AVIC F910BT krijgt de speedpuls keurig door. Bij zeer langzaam rijden wordt de snelheid zeer nauwkeurig en correct aangegeven in het sat. menu.

2) Als de auto afgeschermd wordt om de ontvangst van de satelieten te bemoeilijken, dan blijven alle satelieten in beeld, de signaalsterkte blijft voldoende en ook de nav. unit geeft aan keurig aan of de auto stilstaat of iets beweegt.

3) Bij verschillende inbouwstations heeft men de boel gecontroleerd, het is geen probleem dat veroorzaakt wordt door de inbouw en aansluiting van het nav. systeem op het boordnet van de auto. Alle noodzakelijke signalen komen goed in de unit en worden keurig verwerkt.

4) De afwijkingen bij wegrijden en het verliezen van de laatste positie wordt niet door afscherming van bomen of gebouwen veroorzaakt. Ook in open terrein treedt deze fout op. Dus motor afzetten, opnieuw motor starten, navigatie unit laten opstarten. Op dat moment wordt de lokatie waar de auto staat, niet correct weergegeven. De adresinformatie op het scherm klopt ook niet.

5) De conclusie is dat de Pioneer F910BT de veroorzaker van de problemen is en dat dit mogelijk met firmware zal moeten worden opgelost...... Deze problemen worden niet veroorzaakt door verkeerde aansluiting en verkeerde inbouw van het navigatiesysteem. Het navigatiesysteem reageert op alle invloeden, maar geeft de positie, de richting niet altijd correct weer. Soms loopt het navigatiesysteem voor op de feitelijke situatie in het verkeer. De pijl die de auto op het scherm voorstelt is zo'n 50 meter verder dan de werkelijkheid.
1 en 2) Die snelheid zie je in het SAT menu? Is dat dan de snelheid zoals afgeleid wordt van de GPS ontvangst?
Als dat zo is zegt dat niks over het goed doorkomen en verwerken van de puls.
Je kunt dat testen door de GPS antenne even te bedekken met een stuk alu-folie, wat gebeurt er dan?

3) Hoe is die D3 er destijds "uitgehaald", netjes de stekkers losgemaakt of draden doorgeknipt/losgerukt? In dat laatste geval kan er ergens wat dieper weg in de dash wél wat misgegaan zijn, ik zou niet op voorhand aannnemen dat dit allemaal OK is.
METEN is WETEN, heeft de inbouwer dat zorgvuldig gedaan, en met name de puls gecheckt met een scoop of op een andere manier.
Wat ook nog kan spelen is dat de 910 gevoeliger is voor een "strakke puls" dan de D3 dat was.

4) Dat kan dus nog altijd te maken hebben met het niet goed verwerken van de info omdat er toch iets niet goed zit met de aansluitingen, zie 3)

5) Dat lijkt voor de hand te liggen, echter zolang als de punten 1-3 niet 100% zeker zijn is deze conclusie imho nog niet gerechtvaardigd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wimpie44 schreef:Zijn er mensen die de Pioneer AVIC F910BT/F710BT in de auto hebben.

Als de auto wordt geparkeerd en de motor wordt uitgezet en de auto wordt enige tijd later gestart en je wilt vandaar uit wegrijden. Geeft het navigatiesysteem op dat moment de werkelijke positie van de auto aan, of is het een positie in de buurt van de plek waar de auto geparkeerd was.

Als met de auto wordt gereden, is de voertuig positie op het scherm dan in overeenstemming met de werkelijke positie, loopt het voertuig iets voor of misschien iets achter de werkelijke positie.

Als er sprake is van richtingsveranderingen vanaf de openbare weg naar een oprit voor een woning, wordt deze richtingsverandering van de auto vanaf de openbare weg naar de oprit (90 graden/loodrecht op de weg) dan door het navigatiesysteem aangeven.

Als er rotondes of scherpe bochten in de weg zitten, worden die dan correct aangegeven ? Of wordt het voertuig voorbij de rotonde of de bocht aangegeven en springt het voertuig later terug naar de nieuwe weg waar u rijdt op het scherm.

Heeft u problemen opgemerkt bij het gebruik van uw GPS antenne onder het dashbord en bij gebruik van warmtewerend glas? Zijn daar nog speciale maatregelen voor genomen om dat te verbeteren ?

Goede ervaringsberichten wil ik ook graag horen.
Er zijn grote verschillen tussen de 710, die geen pulsaansluiting heeft en de 910 die deze aansluiting wél heeft.
Bij de 710 zou je de verschijnselen zoals jij ze beschrijft kunnen verwachten, echter bij de 910 zou dat niet mogen gebeuren. Daar wordt de GPS info als "back-up" gebruikt, de puls en gyro moeten de gewone map-matching doen.
Net als de D3 dat deed, daar heb je deze verschijnselen toch niet meegemaakt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De D3 en F910BT hebben beide de mogelijkheid om de speedpulse te gebruiken. Dat vergroot de nauwkeurigheid van beide systemen. De 710 heeft dat niet. Voor de F910BT in een KIA Sportage geldt: Wd=2500 pulsen/km.

De 710 en 910 hebben wb GPS ontvangst dezelfde kenmerken.

@JW
Ad.1 en ad.2 (van hierboven): Twee inbouwstations hebben naar de auto en het systeem gekeken en hebben de auto in een afgeschermde omgeving geplaatst en buiten over zeer korte afstand zeer langzaam gereden. De snelheid van de auto was minder dan 4 km/u dus max. 1 m/sec over zeer korte afstand. Daaruit stelde men vast dat de speed pulse goed is.

Ad.3
Het uitbouwen van de D3 is professioneel gebeurd. Alle bedrading en connectoren waren volledig in tact en onbeschadigd. Een ervaringsdeskundige kennelijk, met als doel een tweede leven voor de D3 en de bijbehorende GPS antenne. :cry:

Ik heb een scope en multimeter, dus in principe kan ik spanningen meten en bekijken. Omdat de reparatie, inbouw van Navigatie en de upgrade in de beveiliging door een inbouwstation is uitgevoerd, zou je verwachten dat dit probleem niet voor zou mogen komen.

1/. Ik zal kijken of ik de GPS antenne kan inpakken in aluminium folie of de GPS antenne aansluiting proberen los te nemen. Het navigatiesysteem is dan zonder GPS signaal en ik kan dan kijken of er bij geen GPS signaal toch snelheidsmetingen gedaan worden. Afscherming met metaalfolie over het dashbord en de voorruit levert wel GPS signaal veranderingen op, maar het verslechtert niet. Het navigatiesysteem blijft gewoon werken....

2/. nadat de Pioneer AVIC D3 uit de auto is verwijderd, heeft een opwaardering van het alarm systeem en anti diefstal beveiliging plaatsgevonden. Dus voordat de F910BT unit is ingebouwd. Kan dat impact hebben ? In eenzelfde KIA Sportage met Pioneer D3 navigatie heeft de opwaardering ook plaatsgevonden van anti-diefstal/alarm en daar zijn geen problemen bij ontstaan. De aansluitingen in beide auto's zijn hetzelfde, alleen de een heeft nog D3 de andere voorlopig nog de F910BT, met al deze problemen. Als dit kan worden opgelost, denk ik dat de F910BT een goede vervanging van de D3 is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

We zijn benieuwd naar de uitkost van je experimenten:

a) wat er gebeurt met de snelheidsaanduiding als je de GPS antenne afplakt. Losmaken zou ik niet doen, het kan zijn dat de unit dan iets verkeerds aangeeft omdat de verbinding met de antenne ontbreekt.
Overigens, kun jij die snelheid gewoon altijd zichtbaar maken? Als dat zo is, blijft die dan zeer stabiel als je zelf je snelheid vasthoudt? En hoe zit het met de relatie tov de snelheid op de teller, is die "lineair afwijkend"?

b) de uitkomst van de meting met de oscilloscope op het snelheids signaal. Kun je daar een plaatje van maken?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Ik ben wat voorzichtig met demonteren, omdat ik de weg in de auto niet goed weet. Wat dat betreft zou ik graag een onderhoudsmanual (wat ook in de garage en bij inbouwstations gebruikt wordt) aanschaffen, met hoe en wat waar te demonteren en het elektrische schema van de auto, model 2007 (generatie: 2004-2008).

Omdat, ook na de reparatie van de schade, steeds meer schade aan het interieur optreedt ben ik wat voorzichtig geworden. Het interieur van de auto is in een maand "een paar jaar ouder" geworden, door de vele "specialisten" die bezig geweest zijn. Feitelijk moet het probleem door een garage of inbouwstation worden opgelost. De rekening kan worden betaald aan het schadebedrijf dat de schade heeft afgewikkeld.

Met GPS aansluiting nog aanwezig en op een volledig autovrije binnenweg het volgende gemeten (je moet wel blijven opletten en je maakt meetfouten als je naar de km teller kijkt).

Verschillende metingen binnen onderstaande grenzen
KM teller: GPS scherm snelheidsaanduiding, 2 decimalen
00 km/u (stilstand); 0,00-0,03 km/u; lokatie afhankelijk sommige plaatsen is 0 km/u echt 0,00
10 . . . . . . . . . . . ; 9,20 km/u
20 . . . . . . . . . . . ; 18,48-18,84 km/u meerdere metingen verschillende momenten
30 . . . . . . . . . . . ; 27,42-28,70 km/u meerdere metingen verschillende momenten
40 . . . . . . . . . . . ; 37,68-37,94 km/u meerdere metingen verschillende momenten
50 . . . . . . . . . . . ; 46,61-47,96 km/u meerdere metingen verschillende momenten
Als de snelheid constant is, blijft deze ook constant in het GPS scherm.
De GPS ontvangst was nog aktief. (de antenne was niet afgeschermd met folie, op dat moment nog onbereikbaar).

Normaal staat de Pio ingesteld op Wd = 2500 pulsen/km. Dat is 2,5 pulsen/m of 1 puls per 40cm. (?) Of is dit de relatie naar de wieldiameter ? Is Wd wieldiameter ?
Ik weet niet welke snelheidsnauwkeurigheid zonder puls bereikt kan worden met dit soort apparatuur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Als de auto geparkeerd is voor lange tijd, dan komt de positie op het scherm tot een paar honderd meter van de werkelijke lokatie. Als je de kaart uitvergroot, dan zie je op de kaart, de pijl die de auto voorstelt, steeds dichter naar de werkelijke locatie manouvreren. De pijl gaat achteruit en stopt dan op de werkelijke locatie waar de auto staat. Dat duurt enige tijd. Als je niet wacht en direct wegrijdt, dan wordt tijdens het rijden de werkelijke locatie bepaald.

Ik verwacht direct bij starten van de auto de werkelijke locatie op het scherm. Die locatie moet onthouden worden.

Er zijn verschillende manieren van RESET mogelijk. Ik heb alleen de RESET methode gedaan die direct na inbouw zou moeten gebeuren. Je ziet dan welke informatie wegvalt en welke bewaard blijft. Of Gyro/Sensor info bewaard wordt als de accuspanning wegvalt of uitgeschakeld wordt, betwijfel ik. Als de parkeertijd kort is, dan wordt praktisch de correcte parkeerlocatie op het scherm weergegeven. M.a.w. als de spanning uitgeschakeld wordt, lijkt het alsof langzame ontlading van de spanning plaatsvindt. Kom je dan onder een bepaalde grens, dan kom je op een positiefout van max. een paar honderd meter. Is de parkeertijd en dus ontlaadtijd kort geweest, dan wordt de locatie nauwkeuriger ontvangen. Dit kan dus duiden op wat JW e.a. eerder hebben aangegeven: vaste spanning/geschakelde spanning verkeerd aangesloten (?).

Heeft iemand een bedradingsschema van een Kia Sportage 2007 (generatie 2004-2008) in jpg of pdf formaat ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Weet je waar de GPS antenne zit, kun je daar zonder slooppartij redelijk goed bij? Afdekken daarvan zou een definitief uitsluitsel moeten geven of die aanwijzing via de GPS komt of via de puls.
Daarbij maakt die eerste aanwijzing me een beetje huiverig, als je stilstaat mag er echt geen snelheid meer doorkomen....

Ik kan me voorstellen dat je voorzichtig wilt zijn, anderzijds is het demonteren van een 910 in principe een fluitje van een cent als de standaard montageset gebruikt is, zie het inbouwmanual http://www.akaabel.ee/documents/tootele ... T%20IM.PDF daarvan.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Volgens degene die heeft ingebouwd is de GPS antenne achter de snelheidsmeter en de toerental meter van het dashbord vlak onder het raam, onder het dashbord gemonteerd.

Wat ik nog weet van de D3 is dat als de unit niet in het dashbord zat, dat de GPS antenne bereikbaar was via de 2 DIN opening in het dashbord. Voor de snelheids- en toerentalmeter zitten er in het dashbord een aantal schroeven waarmee je waarschijnlijk dat deel kan losnemen....

Ik heb de installatie handleiding van de D3 en 910BT. Rijden met een scope kan ik niet omdat de scope 220-230V netspanning nodig heeft. Voor de deur meten kan eventueel. Ik heb geen chopper/omzetter om van 12V naar 220/230V te gaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1235
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 432
  • AVIC-X1R
    door Jacob » 30 sep 2014 11:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 11
    Weergaves: 970
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 492
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 428
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 463
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 422

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”