AVIC F910BT ter vervanging van een AVIC-D3

quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Vraag me trouwens wel af of het in de praktijk verder veel uitmaakt .... :?: In principe heb je gewoon de voordelen van puls en gyroscoop, ook als het systeem hier eventueel niet permanent gebruik van zou maken...

Zolang je goede GPS ontvangst heb, werkt het systeem "gewoon" met GPS. Dit kan tegenwoordig behoorlijk snel en betrouwbaar, zoals al eerder besproken...In de 910 zit een 30-kanaals GPS ontvanger, die in principe zeer snel zou moeten werken...
Bij wegvallen van GPS navigeert het systeem gewoon verder met gyroscoop en pulse, hetgeen de opzet is...
In beide gevallen word e.e.a. gecorigeerd aan de hand van map-matching..

Wellicht een wat ander implementatie als bijv. VDO, en andere Pioneer systemen, maar niet noodzakelijkerwijs slechter...
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

quell schreef:Wellicht een wat ander implementatie als bijv. VDO, en andere Pioneer systemen, maar niet noodzakelijkerwijs slechter...
Welnu, dat mag dan wellicht een nieuwe gedachtengang zijn van Pioneer, voorlopig lijkt het erop dat na de ellenlange opstarttijden van de 900, dit het volgende probleem is voor deze super-designers.
Op mij komt het vooralsnog over als een zeer teleurstellende navigatie. Geheel in lijn met de TS die nu al dagenlang bezig is oms ondanks allerlei mankementens toch nog iets goeds te ontdekken aan de 910. Nog steeds in het achterhoofd dat die D3 zo lekker werkte :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Is er een blokdiagram of blokschema bekend van de Pio F910BT. Of echte functionele specificaties waaruit is op te maken hoe e.e.a echt werkt. Een schema van de nav. unit zou ook al veel kunnen verklaren ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zelf al heb je een schema of een blokdiagram en ngetwijfeld zul je in die gegevens een gyro en een pulsaansluiting aantreffen maar met die kennis kom je naar mijn smaak geen steek verder. Immers zonder kennis van de geprogrammeerde software ben je nergens
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Als ik een blokschema, een principe schema, een schema en/of functionele specificaties van de unit zou hebben, en evt. aangegeven is welk platform voor de programmering gebruikt wordt (niet noodzakelijk, wel handig), dan wordt heel snel duidelijk wat de mogelijkheden van de F serie zijn.

Een vergelijking van de ervaringen met de modellen F700BT/F710BT en F900BT/F910BT is dan ook zinvol. Zeker als de hele serie werkt op primair GPS. De pulse/gyro/achteruit/kaart worden dan als backup of niet gebruikt. Je vergelijkt de overeenkomstige kenmerken van de verschillende units uit dezelfde F-serie.

Specificaties zoals die gegeven worden stellen in consumenten elektronica in de praktijk heel weinig voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik begrijp wat je bedoelt maar het zal wel ijdele hoop blijven!
Probeer eens een antwoord te krijgen van Pioneer zelf over het (dis)functioneren van dit toestel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Met Pio heb ik direct na aanschaf contact gehad. De suggestie die gedaan werd is het controleren van de snelheidspuls en later de plek van de GPS antenne, ivm de invloed van warmtewerende ruiten. Ik heb Pioneer een gedetailleerd overzicht gestuurd van de condities waar ik vraagtekens bij plaatste of om uitleg heb gevraagd. Ik heb gevraagd wat er met de nav. unit dan wel met de inbouw op grond van die rapportering mis zou kunnen zijn. Daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Als ik specificaties lees, een blokdiagram zie, de gebruikte componenten en het platform kan bepalen waarop de unit bestuurd wordt, dan kan ik met mijn achtergrond een zeer goede inschatting maken, hoe de nav. unit zou moeten of kunnen werken. Wat daarbij zeer nuttige informatie is, hoe de diagnostische programma's worden uitgevoerd en naar welke condities wordt gekeken, om tot diagnoses te kunnen komen. Ook start en timing condities zijn daarbij essentieel. Als ik de diagnose programma's zou hebben. zou ik tot een diagnose kunnen komen. Het oplossen van de problemen, als er sprake zou zijn van problemen met deze nav. unit of met deze serie, kan ik niet oplossen.

Ik ben nu 5 weken met deze nav. unit bezig en ik wil duidelijkheid hebben in wat er aan de hand is.
Is het een maandag-ochtend model, een misser, dan is het duidelijk. Is het algemeen wat optreedt, dan moet het anders opgelost worden.


==== PIONEER F700/710/900/910BT

Ik wil graag weten of de nav. unit van bovenstaand type bij het opstarten van de auto direct de juiste locatie van uw auto op het scherm aangeeft en of dit onafhankelijk is van de tijd die uw auto geparkeerd gestaan heeft op de locatie vanwaar u nu vertrekt.

De verkoper wil de unit niet omruilen, de inbouwer weet niet wat er aan de hand is, de service desk handelt het af als een pulsprobleem of een probleem door ruimtewerende ruiten. U kan ook per PM reageren.
Ik weet dan wat me te doen staat.

Bedankt voor uw reactie.
Wim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

De AVIC-F910BT biedt :

Nauwkeurige kaarten in hoge resolutie met 3D-reliëfbeeld en 3D-oriëntatiepunten,
Real time verkeersbijstand die helpt om files en knelpunten te vermijden,
Meerdere sensors om een exacte positionering te garanderen in gebieden waar de GPS-signalen zwak kunnen zijn (bijvoorbeeld in tunnels of in steden met hoge gebouwen), Stembegeleiding met tekst-naar-spraakfaciliteit waardoor je stressvrij kunt rijden; specifieke straatnamen of Points of Interest worden onderweg duidelijk uitgesproken.

Deze tekst suggereert dat het nav. systeem op GPS gebaseerd is en wanneer GPS het laat afweten, de exacte positionering door meerdere sensors wordt verzorgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als er van te voren niet over zou zijn gesproken nav opmerkingen van quell zou denk ik waarschijnlijk niemand op de gedachte zijn gekomen dat het systeem alleen in "noodgevallen" terug zou vallen op GPS. Dat is namelijk zo vreselijk krom en dom dat het nauwelijks te geloven is dat Pioneer met een heel goede reputatie mbt multisensor apparatuur daartoe zou zijn overgegaan.
Het is vele malen eenvoudiger om doorlopend een betrouwbaar signaal te gebruiken en het te laten corrigeren waneer er twijfel is. Zo werkt elk multisensor systeem
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Gerritje schreef:Als er van te voren niet over zou zijn gesproken nav opmerkingen van quell zou denk ik waarschijnlijk niemand op de gedachte zijn gekomen dat het systeem alleen in "noodgevallen" terug zou vallen op GPS. Dat is namelijk zo vreselijk krom en dom dat het nauwelijks te geloven is dat Pioneer met een heel goede reputatie mbt multisensor apparatuur daartoe zou zijn overgegaan.
Het is vele malen eenvoudiger om doorlopend een betrouwbaar signaal te gebruiken en het te laten corrigeren waneer er twijfel is. Zo werkt elk multisensor systeem
Hangt ervan af.... Je kan ook andersom redeneren, en zeggen dat er vele systemen zijn (zeker de laatste tijd met de verbeterde GPS ontvangers) die voor 100% op GPS vertrouwen.... enig probleem daarbij is dus dat het problemen geeft indien het GPS signaal wegvalt, zoals vaak aangehaald is... Dit los je dus op door in dat geval gebruik te maken van puls/gyroscoop.....

En zoals al eerder gezegt, denk ik dat het voor de nauwkeurigheid niets uitmaakt.... Enig voordeel van puls etc. is zoals herhaaldelijk aangehaald het navigeren bij slechte ontvangst, en dat word hier dus inderdaad opgelost...
Ik zie niet in waarom het navigeren met pulse/gyroscoop nauwkeuriger zou zijn dan met GPS bij goede ontvangst (in kombinatie met map matching...)
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik zie niet in waarom het navigeren met pulse/gyroscoop nauwkeuriger zou zijn dan met GPS bij goede ontvangst (in kombinatie met map matching...)
Ik wel, nl omdat er in de GPS positie en een onnauwkeurigheidsmarge en een vertraging zit die bij realtime navigatie door puls en gyro niet optreedt.
En om eerst te moeten wachten tot de condities slecht worden en dan pas over te gaan op een backup systeem lijkt mij niet handig, onlogisch en nodeloos ingewikkelder dan er continu op te vertrouwen door het als hoofdsuysteem te gebruiken.
Geen enkele GPS ontvanger is in staat om de nauwkeurigheid en responsetijd van een gyro/pulsysteem te evenaren, en al helemaal niet als de snelheid toeneemt. Zelfs al zou het systeem een nauwkeurigheid halen van 10 meter (was het maar waar) dan kun je met 1 update per seconde en 100 km/h nog altijd 20-40 meter mis zitten!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Ik vrees in elk geval dat het onduidelijk zal blijven hoe het systeem nu werkelijk werkt, aangezien de enige die hier uitsluitsel over kan geven Pioneer is, en dan bedoel ik niet de helpdesk :wink:
Wat ik trouwens wel begreep was dat de oorspronkelijke software voor de 700/900 serie niet door Pioneer zelf was geschreven, maar door een derde partij...

Wat hier wellicht ook meespeelt, is het gegeven dat de software voor de 700, zonder pulse etc., op het oog gelijk is aan de 900 serie met pulse....(zelfs dezelfde gebruiksaanwijzing).
Kan me voorstellen dat het dan makkelijker is in beide gevallen gebruik te maken van GPS, en alleen bij exception over te gaan op pulse.....
Maar zoals gezegt, blijft allemaal speculeren...
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

F900/910/700/710BT: na starten auto werkelijke positie ?

Bericht door Wimpie44 »

Ik gebruik nu 5 weken een F910BT nav. systeem.

Dit is geen dubbele discussie is F910BT een vervanger van de D3?


Ik had met voorgaande Pioneer nav. systemen de ervaring, dat als ik de auto gestart had, de werkelijke positie van de auto direct op de kaart werd weergegeven. Dat was gewoon de laatste positie die de auto had op het moment dat de motor van de auto werd afgezet. Er was geen tijd nodig om de positie van de auto na het starten opnieuw te bepalen. Dat was gewoon de plek waar de auto stond.

Als ik nu de auto start met de F910BT in de auto, dan wordt de auto die door de pijl op het scherm van de nav. unit wordt voorgesteld op de juiste positie waar de auto staat, maar ook op afstanden van 250-300 m van de werkelijke positie weergegeven.

Bij langere parkeertijden wordt de auto tot op afstanden van max. 250-300 m van de werkelijke positie op het scherm weergegeven. Het kan dus ook 100m van de werkelijke plek zijn. E.e.a is afhankelijk van de tijdsduur die de auto geparkeerd geweest is. Als de motor dan loopt heeft het nav. systeem soms flink wat tijd nodig om de werkelijke positie te bepalen.

Ik wil weten of dit een verschijnsel van één enkele unit is of dat dit een algemeen verschijnsel van de F900BT/F910BT (F700BT/F710BT) is.

Zou u willen aangeven of bij u de positie op het scherm van uw auto bij de F900BT/F910BT direct op de werkelijke positie wordt weergegeven, als u de auto heeft gestart ? dus JA of NEE.
Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor de F700BT/F710BT ? dus JA of NEE

Bedankt voor uw reacties.

W

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Figaro75 schreef: Ik heb in de afgelopen jaren toch echt wel (op de kaart dan he.... :lol: ) door weilanden en rivieren gereden omdat de nieuwe situatie nog niet op kaart verwerkt was. Dan bleef mijn positie gewoon constant meelopen op de kaart, weg of geen weg.
Op voorgaande Pioneer nav. systemen volgde de pijl die de auto voorstelt, gewoon de werkelijke positie en richting van de auto.
Blijft deze bij jou dan stil staan op de laatst bekende 'echte' weg waarna hij daarna weer doorspringt als je weer op een bekende weg komt??
Als ik terug kom op de openbare weg, wordt de auto weer op de goede positie en in de goede richting weergegeven. In de wei, de klei, het zand wordt de positie niet correct aangegeven. De pijl (= de auto) blijft in de laatste richting van het stuk openbare weg staan waarop gereden is. De auto verplaatst niet op het scherm. Dat kan te maken hebben met verschillende keuze mogelijkheden die je hebt voor routes, mogelijk dat dat ook doorwerkt bij het volgen van de bewegingen van de auto op de kaart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Info van Pioneer (bron: gebruikershandleiding, achterin)

Plaatsbepaling technologie

De AVIC-F910BT meet nauwkeurig uw huidige locatie door de plaatsbepaling via GPS en de “geschatte plaatsbepaling” met elkaar te combineren.

De AVIC-F710BT meet nauwkeurig uw huidige locatie met behulp van de plaatsbepaling via GPS.


Plaatsbepaling via GPS
(....)
Zijn de signalen sterk en is de ontvangst goed, dan kan de GPS de breedte, de lengte en hoogte bepalen, zodat een nauwkeurige plaatsbepaling in drie dimensies mogelijk is. Is de signaalkwaliteit matig, dan kunnen slechts twee dimensies, namelijk breedte en lengte, worden verkregen, en zijn de fouten ten aanzien van de plaatsbepaling wat groter.

Justifiëring op de kaart
Zoals eerder vermeld is het plaatsbepalingsysteem dat door dit navigatie-systeem wordt gebruikt gevoelig voor bepaalde fouten. De berekeningen ervan kunnen ertoe leiden dat u zich op een locatie op de kaart bevindt waar geen wegen zijn. In deze situatie weet het verwerkingssysteem echter wel dat voertuigen zich alleen op de weg bevinden en dus corrigeert het uw positie op de kaart door deze aan te passen aan de meest waarschijnlijke weg in de buurt. Dit noemen we justifiëring of aanpassen van de kaart aan de positie van het voertuig.


Wanneer er ernstige fouten optreden

Plaatsbepalingsfouten worden tot een minimum beperkt gehouden door GPS, geschatte plaatsbepaling en justifiëring op de kaart met elkaar te combineren.

Het komt echter voor dat deze functies in bepaalde situaties niet naar behoren werken, waardoor de fouten kunnen toenemen.

Wanneer plaatsbepaling via GPS onmogelijk is

- Plaatsbepaling via GPS is uitgeschakeld als er geen signalen kunnen worden ontvangen van meer dan twee GPS-satellieten.

- Onder bepaalde rijomstandigheden kunnen de signalen van GPS-satellieten uw voertuig niet bereiken. In dit geval is het voor het systeem niet mogelijk gebruik te maken van plaatsbepaling via GPS.

- Als er een auto- of mobiele telefoon wordt gebruikt in de buurt van de GPS-antenne, kan de GPS-ontvangst tijdelijk worden onderbroken.

- Zorg dat er geen spuitlak of autowas op de GPS-antenne komt, omdat de ontvangst van GPS-signalen hierdoor geblokkeerd kan raken. Ook door sneeuw op de antenne kunnen de signalen minder goed doorkomen, dus houd de antenne schoon.

- Als er gedurende geruime tijd geen GPS signaal wordt ontvangen, kan er een aanzienlijke afwijking ontstaan tussen de aanduiding op de kaart en de werkelijke locatie van uw voertuig, of wordt de plaatsbepaling niet bijgewerkt. Zodra de GPS-ontvangst wordt hersteld, zal de precisie weer volledig op peil zijn.


Omstandigheden die fouten in de plaatsbepaling kunnen veroorzaken

Om verschillende redenen, zoals de toestand van de weg waarover u rijdt en de ontvangstkwaliteit van het GPS-signaal, kan de feitelijke plaats van uw voertuig afwijken van de plaats die op de kaart wordt aangegeven.
- Bij een hele flauwe bocht.
- Bij een langdurig parallel lopende weg.
- Als er een andere weg heel dicht bij is, zoals een verhoogde snelweg.
- Bij een afslag naar een gloednieuwe weg die nog niet op de kaart staat.
- Als u zigzagt of vaak moet uitwijken.
- Als de weg meerdere haarspeldbochten heeft.
- Bij een lus in de weg of spiraalvormige op of afrit.
- Bij een oversteek met een veerpont.
- Als u op een lange rechte weg rijdt, of in een lange flauwe bocht.
- Bij een steile bergweg met veel hoogteverschillen.
- Bij een parkeergarage of een soortgelijk gebouw met spiraalvormige in- en uitritten.
- Bij een parkeergarage met een draaiplateau of een soortgelijk gebouw.
- Als uw wielen voortdurend doorslippen, zoals op een kiezelweg of bij sneeuw of ijzel.
- Als u sneeuwkettingen gaat gebruiken of banden met een andere maat.
- Als de GPS-signalen langdurig geblokkeerd worden door hoge bomen e.d.
- Als u geruime tijd alleen met horten en stoten of heel langzaam kunt rijden, zoals in een file.
- Als u op de weg komt na een ingewikkelde route over een grote parkeerplaats.
- Als u over een rotonde rijdt.
- Als u onmiddellijk na het starten van de motor begint te rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

Mijn praktijk ervaringen (zie hieronder) vallen binnen de uitzonderingen die hierboven genoemd worden?

Als de motor wordt gestart en je kijkt op het scherm, dan klopt de plaats van de auto op het scherm vaak niet.

Als ik een parkeerplaats oprij die niet als openbare ruimte op de weg staat aangegeven, wordt de auto op de openbare weg gepositioneerd.

Als ik van de openbare weg afga en in terrein terrecht kom waar geen openbare weg is, wordt de auto op het laatste stukje openbare weg geposititioneerd.

De projectie van de auto vindt plaats voor de werkelijke positie van de auto. Sla je dan af, dan wordt de aangenomen positie gecorrigeerd. Je ziet het omklappen van de pijl (=auto) op het scherm.

Als je in een parkeergarage rijdt, waar GPS niet ontvangen wordt, dan worden de bewegingen van de auto geregistreerd en niet geprojecteerd op de plek van de parkeergarage, maar die van de openbare weg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat er in het handboek wordt beschreven komt volledig overeen met hoe een navigatiesysteem met puls en gyro dient om te gaan en wijkt op geen enkele wijze af van wat de andere bekende merken als werkwijze geïmplementeerd hebben
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
quell
Senior Member
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:15

Bericht door quell »

Los van de vraag hoe de 910 nu precies navigeert, was volgens mij 1 van de problemen waar het mee begon dat de unit blijkbaar niet onthoud waar hij uitgezet word, en na opstarten opnieuw aan de hand van GPS bepaald waar hij zich bevind (hetgeen enige tijd in beslag neemt).... Ik denk dat dat niet zozeer te maken heeft met wel of geen gebruik van puls, aangezien de meeste systemen hun positie bij opstarten vaststellen aan de hand van GPS, aangezien de auto in de tussentiijd veplaatst zou kunnen zijn (veerpont, trein, etc) ....
Alleen gaan de meeste vermoedelijk primair uit van de laatst opgeslagen positie, die dan eventueel naderhand gecorrigeerd word.
Het lijkt er op dat de bewuste 910 altijd vanaf nul begint aan de hand van GPS...
Het zou inderdaad interessant zijn van andere gebruikers te horen of die ook dat probleem hebben....
Alfa 147 GTA, Alfa ConnectNav+, Pioneer HD1BT updated to HD3BT-II, TeleAtlas camera database.
Diverse Garmins, TomTom, PDAs, GPS horloges etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Gerritje schreef eerder in dit topic,
Bij de mij bekende systemen die met puls en gyro werken, heeft de GPS slechts een initiële functie bij eerste gebruik en kalibratie en vervolgens slechts een zeer beperkte backup functie. Uitsluitend een corrigerende invloed als dit van tijd tot tijd nodig mocht blijken
Dit klopt niet met hetgeen er in de handleiding staat van pioneer, het blijft (de GPS) wel degelijk actief, mede door het feit, dat hij constant de hoogte meet tov NAP.

Zou zeggen lees dit eerst eens aandachtig, om vervolgens tot conclusies te komen.

http://77.243.231.13/~id02356//intercom/2007/1/GPS1.pdf
http://77.243.231.13/~id02356//intercom ... logie2.pdf
http://77.243.231.13/~id02356//intercom/2007/3/GPS3.pdf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je kunt me gerust een mailtje sturen om nadere uitleg van die onderdelen uit de artikelenserie die je nog niet helemaal hebt begrepen hoor :?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Dat is wederzijds.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wimpie44
Normal Member
Normal Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:30

Bericht door Wimpie44 »

DR - DEAD RECKONING navigatie

De methode van navigeren zoals Gerritje die beschrijft is gebaseerd op de DR (dead reackoning) methode. Je gaat hierbij uit van een nauwkeurig bepaalde positie bij vertrek. Bij gebrek daaraan, kan je de laatst bekende positie
gebruiken. Als je die opslaat en direct na het starten gebruikt, dan kan je met DR de positie vrij nauwkeurig bepalen. Met DR moet je echter periodiek de werkelijke positie bepalen, omdat bij DR systemen de fouten die gemaakt worden cummulatief doorwerken. Dat betekent in de praktijk dat de onnauwkeurigheid van de positiebepaling toeneemt.

Je kan dat probleem op verschillende manieren oplossen, dat is in de route langs locaties gaan waar de positie exact van bekend is of periodiek met GPS de positie bepalen en op die manier de fouten die gemaakt worden terugbrengen
tot kleinere proporties. Dit kan je al dan niet in combinatie met map of kaart matching doen. Echter daarmee
ga je de mist in als het kaart materiaal niet up-to-date is. De techniek die primair gebruikt wordt is navigatie
met Gyro/Sense/Pulse.

Die methode is simpel omdat er minder beslag op de processor capacteit wordt gelegd. De programmering
is simpeler.


GPS als basis

De methode waarbij GPS als basis van het navigeren gebruikt wordt, is heel anders. Hierbij is steeds de
werkelijke positie bekend. De nauwkeurigheid hoeft niet slechter te zijn dan bij DR systemen met GPS
als correctiesysteem om de positie nauwkeurig te bepalen. Als je naast GPS ook Gyro/Sense/Pulse gebruikt
dan is tegenwoordig voor de nauwkeurigheid de Gyro/Sense/Pulse niet meer nodig. Echter je kan Gyro/Sense/Pulse
gelijktijdig mee laten werken. Je doet alleen niets met de informatie. Je hoeft alleen maar te weten of die informatie er is. Valt GPS nu uit omdat je in een tunnel rijdt, dan was de laatste GPS positie voor de tunnel bekend. Die is ook bekend bij de Gyro/Sense/Pulse lezer, want die moet steeds gecorrigeerd worden omdat er anders te grote afwijkingen ontstaan. M.a.w. je rijdt een tunnel in met actuele GPS informatie, die door de Gyro/Sense/Pulse reader wordt gebruikt. Hierdoor kan je in een tunnel heel eenvoudig zeer nauwkeurig navigeren als het GPS signaal uitvalt.

De DR systemen zijn in eerste instantie het meest gebruikt. Door technologische ontwikkelingen is dat niet meer nodig. Het gebruik van DR systemen zal echter blijven.

In backup mode op Gyro/Sense/Pulse overgaan is niet dom, het ligt voor de hand. Dat systeem draait immers al mee
en heeft alle actuele nav. gegevens die met GPS gecorrigeerd worden, om de fouten te compenseren die
met dat systeem gemaakt worden.

DR, dus Gyro/Sense/Pulse heeft regelmatig eenduidige peilingen of positiebepaling nodig om nauwkeurig te kunnen blijven navigeren. Een paar jaar terug kon het niet anders.

Wat ik uit de opzet van Pioneer begrijp is dat het er zeer sterk op lijkt dat niet van DR gebruik gemaakt wordt
als er GPS signalen zijn waarmee gewerkt kan worden.

Beide methoden DR en GPS kunnen worden gecombineerd met map/kaart-matching. Je bent dan afhankelijk van het
kaartmateriaal als je de nauwkeurigheid van de positie-bepaling van het kaartmateriaal laat afhangen. Je kan
dat ook scheiden, door de positie op de kaart aan te geven, die op de kaart bestaat en de werkelijke positie
die bepaald is, te onthouden. Die pak je dan weer op als je in de range van de kaart komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Dat bedoel ik dus, een voorbeeld, als ik van Groningen naar Maastricht rijd, zonder een vast ingestelde route in te geven, dus alleen "view map" is er altijd een verbinding met de satellieten, anders zou het systeem nooit weten waar je precies zit.

Dit geldt ook voor als je wel een route hebt ingevoerd, immers als je van de vastgestelde route afwijkt, direct het systeem ingrijpt. Dit kan alleen als er continu een verbinding is tussen systeem en satellieten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

@Mazurka
Ik denk toch dat je de manier van navigeren met pulse/gyro en mapmatching niet helemaal begrijpt of wil begrijpen.
Mijn VDO kan toch navigeren zelfs zonder gps-ontvangst.
En dat weet ik omdat ik een tijdje zonder gps-ontvangst heb gereden. Op de kaart volgt de pijl toch echt gewoon de wegen waarop ik mij bevind. Met en zonder begeleiding.

Heb je ervaring met de manier van navigeren met pulse/gyro??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Ja dat heb ik, al vele jaren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • AVIC-F910BT wil niet updaten.
    door Herman456 » 27 mar 2015 00:15 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 1235
  • avic f910bt gsm verbinding werkt niet goed
    door leinders » 18 jan 2015 22:07 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 432
  • AVIC-X1R
    door Jacob » 30 sep 2014 11:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 11
    Weergaves: 970
  • avic 900 bt
    door umpie30 » 24 aug 2014 10:35 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 492
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 22:38 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 428
  • Avic-X1
    door Hans01 » 07 okt 2017 15:44 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 463
  • avic F30BT
    door heinsandra » 16 jan 2015 13:20 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 422

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”