RNS 149

vreesb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jul 2005 22:41

RNS 149

Bericht door vreesb »

Sinds kort start mijn cd rom niet meer op en komt met de tekst "Kan navigatie cd niet vinden ". Hoe kan dit en wat zijn de mogelijke problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die navigatie CD is een schoon, en niet (ernstig) bekrast origineel exemplaar?

Als dat zo is, vrees ik dat je een BlauPunkt service center op moet zoeken om de leesunit te laten nakijken.
Ga in elk geval niet met een "schoonmaak-CD" aan de gang, dat maakt het allemaal nog veel erger.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vreesb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jul 2005 22:41

Bericht door vreesb »

JW schreef:Die navigatie CD is een schoon, en niet (ernstig) bekrast origineel exemplaar?

Als dat zo is, vrees ik dat je een BlauPunkt service center op moet zoeken om de leesunit te laten nakijken.
Ga in elk geval niet met een "schoonmaak-CD" aan de gang, dat maakt het allemaal nog veel erger.

Groet,
JW

JW,

Ik kan wel gewoon audio cd's afspelen dus is de leesunit goed denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En hoe staat het met mijn vraag?

Op een duits forum heb ik eerder verhalen gelezen dat Audio-CD's wel, en Navi-CD's niet meer gelezen worden.
De verklaring daarvoor was toen dat er op Audio-CD's heel veel foutcorrectiemogelijkheden zitten die op Navi-CD's ontbreken.
Oftewel, een laser die aan het eind van z'n leven is, dan wel waarvan de lens vervuild is, zal het dan bij een Navi-CD laten afweten zodra er een klein probleempje optreedt.
Leest 'ie overigens zowel originele als gebrande Audio-CD's?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vreesb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jul 2005 22:41

Bericht door vreesb »

JW schreef:En hoe staat het met mijn vraag?

Op een duits forum heb ik eerder verhalen gelezen dat Audio-CD's wel, en Navi-CD's niet meer gelezen worden.
De verklaring daarvoor was toen dat er op Audio-CD's heel veel foutcorrectiemogelijkheden zitten die op Navi-CD's ontbreken.
Oftewel, een laser die aan het eind van z'n leven is, dan wel waarvan de lens vervuild is, zal het dan bij een Navi-CD laten afweten zodra er een klein probleempje optreedt.
Leest 'ie overigens zowel originele als gebrande Audio-CD's?

Groet,
JW
JW,

De orginele cd is wel wat gekrast maar niet noemenswaardig en hij leest zowel gebrande als orginele audio cd's, maar als ik het goed begrijp moet ik dus geen schoonmaak cd rom erin doen.waarvoor eigenlijk niet?

PS wat kost eigenlijk een nieuwe lezer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo'n CD heeft hele fijne borsteltjes. Daarmee wordt het in de speler aanwezige fijne zand over de laserlens gesmeerd en maakt 'm daarmee matter.
Voorts kan het intake mechanisme niet goed tegen de andersoortige en dikkere CD.

Op een duits forum kwam ik een "handleiding" tegen om zelf de lens schoon te maken, zie http://www.mekkes.de/navi/Reinigung%20des%20CD.pdf
Als je handig bent zou je dit kunnen proberen, uiteraard geheel op eigen risico.

Reparatiekosten van een RNS 149 ken ik niet, het zal er mede van afhangen of men de unit alleen schoon hoeft te maken dan wel de laserunit moet vervangen en opnieuw inregelen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vreesb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jul 2005 22:41

Bericht door vreesb »

JW schreef:Zo'n CD heeft hele fijne borsteltjes. Daarmee wordt het in de speler aanwezige fijne zand over de laserlens gesmeerd en maakt 'm daarmee matter.
Voorts kan het intake mechanisme niet goed tegen de andersoortige en dikkere CD.

Op een duits forum kwam ik een "handleiding" tegen om zelf de lens schoon te maken, zie http://www.mekkes.de/navi/Reinigung%20des%20CD.pdf
Als je handig bent zou je dit kunnen proberen, uiteraard geheel op eigen risico.

Reparatiekosten van een RNS 149 ken ik niet, het zal er mede van afhangen of men de unit alleen schoon hoeft te maken dan wel de laserunit moet vervangen en opnieuw inregelen.

Groet,
JW
jw,

Bedankt zover voor de informatie ik ga ermee aan de slag

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”