Radio-ontvangst E2 in VW Golf type 5 zozo

Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Radio-ontvangst E2 in VW Golf type 5 zozo

Bericht door Dizzy_NL »

Vraagje :

ik heb een golt type 5 met een blaupunkt e2 , 2 weken oud. Navigeren werkt super !! geen enkele keer fout/ vastgelopen of wat dan ook. Alleen de radio laat nog wel eens wat te wenzen over, rond amsterdam en den haag stoort de radio redelijk tot behoorlijk op de frequenties boven de 100 Mhz.... radio is goed aangesloten ( heb hem eruitgehad all draden behalve dashboard verlichting zijn conform aangesloten !!) dashboard verlichting is bewust niet aangesloten omdat het dimmen op een andere manier gebeurd dan wat de E2 aankan. maar dat terzijde

de radio stoort dus, maar TMC en navi heeft daar geen last van, alleen de luisteraar.....
Ik heb de golf met een standaard externe antenne ( niet met ruit antenne) en daar is niets aanveranderd of gewijzigd. dealer stelde voor om een antenne versterker er tussen te kjnallen, mijn vraag is is dit zin vol ?
aangezien de dealer er 50 euro voor vaagt terwijl een brezan een versterker aanbied voor 10


wie o wie weet raad ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dizzy,

Is die antenne zo'n korte, achterop je auto? Dan is dat hoogstwaarschijnlijk een actief type, waar een versterker in zit, die echter gevoed moet worden.
Afhankelijk van de uitvoering gaat dat via een externe draad, maar meestal is dat via de antenne draad zelf.
De nieuwe VDO 4400 is voorzien van zo'n voeding naar de antenne, of jouw E2 dat ook heeft weet ik niet. Als die voeding ontbreekt moet je er een "Fantoomvoeding" tussen zetten, in de Bosch catalogus is die wel te vinden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

klopt het is een korte achter op het dak...

maar wat is een fantoom voeding ?
het zegt me helemaal niets, ik kan ook niet uit de stekkeropmaak uitmaken of de antenne gevoed wordt, is dat een draad wat met de antenne draad meeloopt ? zo ja moet ie dan gewoon aangesloten worden op de antenne pol op de iso stekker ?

dan is dat wel gebeurd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

hihi even neuzen op dit forum en je weet het ....

heb je eerdere werken gelezen op dit forum dit is heel helder en lijkt mij heel duidelijk

ik ga dat gewoon proberen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

De E2 beschikt over een uitgang om een antenneversterker aan te sturen. Wordt bij mijn E2 ook gebruikt in m'n Passat.
Heb trouwens ook klachten over de (radio)ontvangst, heb al een andere gekregen, maar is niet veel beter. Er wordt nu naar de antenne en versterker gekeken door de vw dealer.
Bij de nieuwe passat is de antenne trouwens verwerkt in de achterruit een z.g. diversety antenne, maar de E2 is helaas alleen geschikt voor een "normale" antenne.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

ja dat is het draadje met de antenne logo er op toch ?

zover ik kan zien is die aangesloten bij mij
Mijn vorige wagen (audi a2) had ook een diveritieantenne en een E2...............die had PERFECT geluid, de antenne werd gevoed doormiddel van een extra stroomdraadje die om de antennedraad gewikkeld zat......... Navigeren werkte niet (zie ander forumposts van mij) maar dat was van andere aard ( pulsedraad gaf een overspanning + achteruitsignaal pulseerde) Radio was geweldig...

Bij mijn hagelnieuwe golf zie ik niet zo een draad lopen in de buurt van het antenne draad, ik weet dat de standaard radios van golf een spanning geeft over de kabel wat dus duid op phantoom voeding....echter op de antenne logo van de E2 zit een draadje aangesloten, wat dus duid op een aansluiting op de versterker. bij de dealer krabben ze achter op hun hoofd (terwijl ze hem daar hebben aangesloten) en ikzelf ook niet

mmmm.......nou weet ik het niet meer......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dizzy_NL schreef:hihi even neuzen op dit forum en je weet het ....

heb je eerdere werken gelezen op dit forum dit is heel helder en lijkt mij heel duidelijk

ik ga dat gewoon proberen
Jïj hebt tenminste de zoekfunctie gevonden en gebruikt :Yes:

De inbouwinstructie van de E-serie doorkijkend kom ik op pagina 3.1 een wat kryptische omschrijving tegen over de aan te sluiten antenne.
Echter er staat dat er bij de installatie een "scheidingsfilter 7.691.290.202" ingebouwd moet worden, en dat is nou precies de fantoomvoedingsadapter SPA1 die in de catalogus http://www.blaupunkt.co.uk/download/Ant ... 003(4).pdf op pagina 36 en 40 beschreven wordt.
Het lijkt mij dus duidelijk, maar vraag eerst even aan de VW dealer of je inderdaad zo'n antenne hebt. En dat moet hij je kunnen vertellen aan de hand van het onderdelen boek, hij is tenslotte de deskundige, toch ? :wink:

Succes, we horen het wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

vr6men schreef:De E2 beschikt over een uitgang om een antenneversterker aan te sturen. Wordt bij mijn E2 ook gebruikt in m'n Passat.
Heb trouwens ook klachten over de (radio)ontvangst, heb al een andere gekregen, maar is niet veel beter. Er wordt nu naar de antenne en versterker gekeken door de vw dealer.
Bij de nieuwe passat is de antenne trouwens verwerkt in de achterruit een z.g. diversety antenne, maar de E2 is helaas alleen geschikt voor een "normale" antenne.

Eric.
Hallo Eric,

Ik neem aan dat je hiermee punt A5 van de ISO A-stekker bedoelt? En wordt dat punt bij jouw Passat dan gebruikt om een Fantoom adaptor te voeden, zoals op pagina 40 van die catalogus staat?
Of heeft jouw antenne geen voeding via de centrale geleider van de antenne (daarvoor is die fantoomvoeding nodig, als de radio die spanning niet zelf via de centrale geleider levert) maar krijgt hij z'n spanning via een aparte draad die parallel loopt met de antennekabel?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

De inbouwinstructie van de E-serie doorkijkend kom ik op pagina 3.1 een wat kryptische omschrijving tegen over de aan te sluiten antenne.
Echter er staat dat er bij de installatie een "scheidingsfilter 7.691.290.202" ingebouwd moet worden, en dat is nou precies de fantoomvoedingsadapter SPA1 die in de catalogus http://www.blaupunkt.co.uk/download/Ant ... 003(4).pdf op pagina 36 en 40 beschreven wordt.

yep dat lees ik ook...........

treft het even dat ik morgenochtend bij de dealer moet zijn, servo van de achterklep moet afgesteld worden dus kunnen ze meteen even toelichten.......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

JW schreef:
vr6men schreef:De E2 beschikt over een uitgang om een antenneversterker aan te sturen. Wordt bij mijn E2 ook gebruikt in m'n Passat.
Heb trouwens ook klachten over de (radio)ontvangst, heb al een andere gekregen, maar is niet veel beter. Er wordt nu naar de antenne en versterker gekeken door de vw dealer.
Bij de nieuwe passat is de antenne trouwens verwerkt in de achterruit een z.g. diversety antenne, maar de E2 is helaas alleen geschikt voor een "normale" antenne.

Eric.
Hallo Eric,

Ik neem aan dat je hiermee punt A5 van de ISO A-stekker bedoelt? En wordt dat punt bij jouw Passat dan gebruikt om een Fantoom adaptor te voeden, zoals op pagina 40 van die catalogus staat?
Of heeft jouw antenne geen voeding via de centrale geleider van de antenne (daarvoor is die fantoomvoeding nodig, als de radio die spanning niet zelf via de centrale geleider levert) maar krijgt hij z'n spanning via een aparte draad die parallel loopt met de antennekabel?

Groet,
JW
Ik heb even gekeken bij mijn golf type 5... op punt a 5 is een draad aangesloten die via de kabelboom de auto inverdwijnt, maar niet richting de antenne zover ik kan zien........... ikzelf dat dat dit de voorbereiding is voor de aansturing van de eventueel electrische antenne motor....... maar dat is een vermoeden, hij volgt in ieder geval niet de route richting de antenne...............
aangezien VAG autos identieke aansluitingen hebben zal dit nog wel eens zo kunnen zijn dat er een fantoomvoeding op los gelaten moet worden...........
alleen lijkt mij het probleem als je dit zomaar doet en het achteraf blijkt dat je antenne al gevoed is dat de rapen gaar zijn...............

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Ik weet niet of we over dezelfde adaptor praten, maar het is een coax kabel waar een losse blauwe voedingskabel uitkomt naar de radio toe. Aan de andere kant zit dan een kleine ronde witte "klik" stekker die op de antenne kabel in het dashboard moet worden aangesloten, is dat de z.g. phantoom voeding?

Volgende week gaat de passat terug naar de dealer voor dit storingsprobleem.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

Yep dit is de fantoom .............

aan de ene kant voeding naar de radio ( stekker) + antenne aansluiting aan de andere kant alleen een antenne aansluiting......dat is de phantoom stekker ja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Er zijn verschillende soorten "actieve antennes" in de autowereld, die kunnen op het dak zitten dan wel in de autoruit geïntegreerd zijn. Ze hebben gemeen dat ze een externe voedingsspanning nodig hebben waardoor de ingebouwde versterker z'n werk kan doen.
Daarmee houdt het gemeenschappelijke op, want er zijn twee manieren om die antennes van de noodzakelijke voeding te voorzien:

1) De voeding wordt verzorgd via een aparte draad, die samen met de antenne-coax naar de radio loopt. Die aparte draad wordt dan meestal aan de A5 geknoopt, op dat punt komt een spanning te staan van 12V zodra de radio ingeschakeld wordt.

2) De voeding wordt verzorgd via de centrale geleider van de coax. Dat is dan (meestal) een 5V spanning die in de radio gemaakt wordt en die vervolgens via de centrale geleider van de coax op de versterker in de voet van de antenne terecht komt. Met een condensator in die versterker wordt dan de 5V spanning gescheiden van het HF signaal dat vanaf de antenne naar de radio gaat.
Als nou de radio die 5V spanning niet maakt en dus niet zorgt voor de spanningsvoeding van de actieve versterker in de voet van de antenne, moet er voor een "fantoomvoeding" gezorgd worden. Middels een speciale adapter wordt er dan voor gezorgd dat een extern aangesloten 12V spanning, meestal van de A5 pin weggehaald, op de centrale geleider van de antenne coax komt zodat de versterker in de antenne voet van spanning voorzien wordt en z'n werk kan doen.

Ik ben benieuwd of aan de hand van deze beschrijving Dizzy en Eric kunnen vaststellen welk systeem ze hebben en of er wellicht al een idee gevormd kan worden of er iets niet goed zit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

JW,

Bedankt voor je uitleg.
Begin nu zelf erg te twijfelen of de juiste adaptor wel geinstalleerd in door de dealer, want zoals jij het uitlegt zou die (blauwe) 12V aansluiting LANGS de antennekabel naar de achterruit moeten gaan en volgens mij is dat niet zo. Want het verbaasde me al dat ik, na de geinstalleerde adaptor, geen voedingskabel verder het dashboard in liep.

Wordt vervolgd......

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Denk dat ik eruit ben (wat de aansluiting betreft), de adaptor die nu gebruikt wordt is een phantoom voeding, dus dat lijkt het probleem niet te zijn, tenzij hij natuurlijk stuk is......

Hou jullie op de hoogte.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Begin me toch wat zorgen te maken, kwam exact dezelfde problemen tegen bij de reviews op de kieskeurig site: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 523EDB.htm

Doe maar eens een search op ontvangst.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

update E2 verhaal

Bericht door Dizzy_NL »

vandaag een goed gesprek met de dealer gehad
De golf 5 met antenne op het dak heeft een standaard VW signaal versterker op 12 v deze wordt gevoed door A5 in het geval van een niet VW radio... Indien een VW radio geinstalleerd word vind de signaalversterking op de coax zelf plaats.
ten minste als je dealer netjes zijn werk gedaan heeft

Zelf een phantoomvoeding plaatsen is uit den boze, aangezien 2x voeding op het antennedraad komt te staan en de versterker in dit geval de brui er aan geeft.

Zij vonden na het installeren van een andere standaardversterker ( ja de mijne was kaduuk, en deze kwam van een net geleverde auto ( trouwens dat is de mijne ook ;-) ) dat het signaal niet goed was, ikzelf vond dat het beter was en zeker goed te doen. Ik heb niets gezegd aangezien de dealer met het idee kwam om de Bosch versterker die in het handboek staat ( de antenne met versterker) te bestellen......van mij mogen ze ;-)
Ze hebben rond gereden met mijn radio in een auto met standaard antenne systeem zonder versterker ( met een lange antenne zoals vroeger) er waren erg te spreken over de tuner dat was dus klaarblijkelijk niet het probleem

Dus nu 2 weken met een vervangen versterker rijden en dan de bosch versterker erin .....ik zelf ben tot op heden erg enthousiast en moet eerlijk zeggen dat de dealer het goed oppakt, daarvan akte.

Ik had vandaag nog wel wat kleine verstoringen, maar die houd je altijd in de buurt van zender parken. ( amsterdam zuid tot aan schiphol tunnel en zenderpark lelystad) maar dit heb ik zelfs met de beste autoradios meegemaakt en niet ontvangen op zijn ergst enkele seconden wat verstoord geluid.

Dus pas op met het aansluiten van een phantoomvoeding in de nieuwe golf / passat (beide identieke iso standaard aanboord) er zit standaard bij het leveren van een vw een verloopstekker voor niet vw radios die het antenne en voeding voor antenne scheid zodat je deze fatsoenlijk op je radio kan aansluiten.

Blaupunkt mag misschien , naar maatstaven , goedkoop zijn. Ik zelf ben erg tevreden met het geluidskwaliteit en de snelheid van navigeren / herberekenen. Ik sta altijd in een garage geparkeerd en ik programmeer voordat ik wegrijd de navi, na een minuut van start kan ik pas uit de garage zijn en dan nog eens binnen een minuut heb ik een helder rijsignaal en route beschrijving, dit heb ik met andere systemen nog niet meegemaakt, ik moet concluderen dan de E2 zeker voor zijn geld een hoop bied . Vooral op geluidniveau erg prettig.
De standaard speakers in de golf ( zijn er 10 allen gescheiden op laag midden hoog ) worden erg goed aangestuurd.
Iets wat ik graag wil vermelden !!

Ik houd jullie op de hoogte ven het versterker verhaal !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Dizzy,

Bedankt voor je uitvoerige uiteenzetting. Plezierig te lezen dat jouw dealer meedenkt en helpt om te proberen dit probleem op te lossen, dat lees je wel eens anders.

Als ik je verhaal nu goed begrijp heeft de Golf 5 geen actieve antenne, maar zit er een extra versterker ingebouwd, die met 12V gevoed wordt. Uiteraard moet er dan geen fantoomvoeding gebruikt worden, dat gaat mis.

Maar wat me niet helemaal duidelijk wordt is waar die antenneversterker precies zit. Zit die in de buurt van de radio, dus aan het eind van de antenne kabel, of zit die versterker (vlak) bij de dakantenne?
Dat laatste zou goed moeten kunnen werken, het signaal moet bij de bron versterkt worden. Als de versterker bij de radio zit lever je altijd kwaliteit in, de S/R (signaal-ruis-verhouding) wordt slechter en daardoor zijn er meer storingen. En dus ben ik benieuwd hoe dat zit.

Interessant is dat je binnenkort een actieve Bosch antenne krijgt, die dan overigens wel fantoom gevoed moet worden. Ik neem tenminste aan dat daar geen externe voedingsdraad parallel met de coax naar de radio loopt die weer op A5 angesloten moet worden, maar OK, dat is een detail.

Voorts heb ik de link die Eric gaf eens door zitten lezen, en het viel me daarbij op dat het allemaal VW rijders waren die ontvangst problemen hadden, met uitzondering van één Opel rijder als ik het goed gezien heb :oops:
Wellicht wat voorbarig om een conclusie te trekken, maar het ligt wel voor de hand om in de eerste plaats naar de antenne te kijken.

Succes bij het vervolg, we horen wel van je hoe het verder gaat.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

De versterker zit in de dakantenne (voet) , deze gaan ze vervangen door de bosch versterker. Deze versterker wordt gevoed door het COAX kabel richting de antenne, bij het aansluiten van de radio loopt er alleen een coax naar de antenne . Op deze originele antennedraad is een koppelstuk aangelsloten van blaupunkt, de ene kant alleen een antenne stekker aan de andere kant een antene stekker + voedingstekker voor punt A5.
Wat zij nu gaan vervangen is de antenne + voet.
Dit zou een verschil moeten opleveren.
erloopt geen extra kabel richting de dakantenne die deboel voed, dit gebeurd via de COAX.
Normaliter is het zo dat wanneer er een VW radio ingebouwd wordt A5 (vergelijkbaar) niet wordt aangesloten maar de radio zelf deze versterker voorzien van stroom dmv antenne uitgang, aangezien de E2 dit niet doet is er dus een koppelstuk geplaatst ( zoals ook op de carconfigurator staat op blaupunkt.nl) die de stroomvoorziening over de coax laat gaan.

Een mogelijk alternatief is dat bij de antenne (bron) versterkt wordt en direct waar de kabel de cockpit binnen komt een versterker geplaatst word, aangezien het in mijn geval echt maar om enkele dB gemis gaat.

We wachten af

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

JW,

Het was mij ook opgevallen dat het vaak betrekking op een VW had. De nieuwe passat heeft geen "externe" antenne, de antenne in in de achterruit geintergreerd.
Maandag a.s. heeft de garage een dag ingepland om naar dit probleem te kijken. Hopen dat ze net zo'n goede oplossing gaan vinden zoals bij Dizzy_nl.
Volgende week horen jullie hier meer over.

Verder ben ik het zeker met Dizzy_nl eens wat de geluidskwaliteit betreft. De radio i.c.m. 8 speakers klinkt erg goed (als de ontvangst goed is uiteraard), mooie diepe bass en een helder geluid.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dizzy_NL schreef:De versterker zit in de dakantenne (voet) , deze gaan ze vervangen door de bosch versterker. Deze versterker wordt gevoed door het COAX kabel richting de antenne, bij het aansluiten van de radio loopt er alleen een coax naar de antenne . Op deze originele antennedraad is een koppelstuk aangelsloten van blaupunkt, de ene kant alleen een antenne stekker aan de andere kant een antene stekker + voedingstekker voor punt A5.
Wat zij nu gaan vervangen is de antenne + voet.
Dit zou een verschil moeten opleveren.
erloopt geen extra kabel richting de dakantenne die deboel voed, dit gebeurd via de COAX.
Normaliter is het zo dat wanneer er een VW radio ingebouwd wordt A5 (vergelijkbaar) niet wordt aangesloten maar de radio zelf deze versterker voorzien van stroom dmv antenne uitgang, aangezien de E2 dit niet doet is er dus een koppelstuk geplaatst ( zoals ook op de carconfigurator staat op blaupunkt.nl) die de stroomvoorziening over de coax laat gaan.

Een mogelijk alternatief is dat bij de antenne (bron) versterkt wordt en direct waar de kabel de cockpit binnen komt een versterker geplaatst word, aangezien het in mijn geval echt maar om enkele dB gemis gaat.

We wachten af
Dat is nou precies die fantoomvoedingsadapter waarover ik eerder sprak, in de Blaupunkt catalogus met artikelnummer 7.691.290.202 omschreven.

En het is inderdaad zo dat de af fabriek VW radio die spanning al levert op de centrale geleider van de coax, vanuit de radio dus, en dan heb je zo'n adapter niet nodig. Maar de E-serie Navi's levert die spanning niet, en dus heb je dan de adapter nodig, zie ook m'n eerdere verhaal over deze techniek.

Dat laatst genoemde alternatief, dus in de buurt van je radio nog een extra versterker aansluiten acht ik niet zinvol. De S/R wordt er niet beter van, en dus versterk je met het signaal ook de storingen.
Wacht inderdaad eerst maar even af wat een andere actieve dakantenne oplevert, die Bosch is een goeie. Als dan ook de antenne kabel goed is en netjes gelegd wordt, niet met scherpe knikken (!) moet dit goed kunnen werken.

We horen het wel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

Dat laatst genoemde alternatief, dus in de buurt van je radio nog een extra versterker aansluiten acht ik niet zinvol. De S/R wordt er niet beter van, en dus versterk je met het signaal ook de storingen.
Wacht inderdaad eerst maar even af wat een andere actieve dakantenne oplevert, die Bosch is een goeie. Als dan ook de antenne kabel goed is en netjes gelegd wordt, niet met scherpe knikken (!) moet dit goed kunnen werken.
Bij nader inzien deel ik jou mening JW, een storingssignaal versterken levert een versterkte storingssignaal op. We zien wel.


edit : 27-07-2005:
dealer besteld voor mij de
Product Name: KFA 1890 RW KOMBI GTI
Product Number: 7617421011
pagina 28

ik kan hier wel mee leven ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Er is (positief) nieuws m.b.t. de slechte radio ontvangst van m'n E2. Vandaag is de Passat bij de dealer geweest en werd mij verteld dat er een verkeerde(!) antenne kabel in de auto ligt waardoor er geen spanning op de antenneversterker komt te staan. Er wordt een nieuwe kabel getrokken. Morgen kan ik hem ophalen en dan dus bepalen of dat het probleem oplost.

Ook het af en toe uitvallen van de E2 hebben ze gevonden: bekent bij BP en is een modificatie voor. Er zit (iets) te veel speling op de contacten van het frontje waardoor er af en toe slecht contact ontstaat en daardoor dus uitvalt.

Klinkt allemaal positief.
Van de week horen jullie meer.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 mar 2005 17:47

Bericht door Dizzy_NL »

ik durf bijna te zeggen na dit gelezen te hebben " hulde voor de VW dealers"
eerst resultaat afwachten, maar ik denk dat we eerlijk kunnen zijn dat zowel voor mij als voor VR6MEN er ligt (zullen we er licht van maken ??) aan het eind van de tunnel prijkt.

ik weet niet wat bij VR6MEN precies de klachten waren

maar mijn storing was steeds van korte duur en al het iets te dicht bebost is of rond de grote steden greep de hicut erg snel in, simpelweg doordat het signaal nette zwak is. Licht knetterend geluid iets irritants maar niet heftig ( eerder zoiets van dat dat nog kan gebeuren ipv geen radio geluid)

wat was precies jou (VR6MEN) klacht en symptomen ? misschien dat andere lezers ( ook van andere type wagens) makkelijker kunnen zoeken naar het euvel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vr6men
Average Member
Average Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2005 13:28

Bericht door vr6men »

Dizzy_nl,

Er waren 2 problemen: een (zeer) slechte radio ontvangst. Zelfs 3FM viel soms helemaal weg. En het 2de probleem was het af en toe uitvallen van het display en soms ook de gehel radio (wordt d.m.v. modificatie opgelost).

Ben nog wat voorzichtig, maar was positief verrast dat de VW dealer zo snel het probleem gevonden heeft.

Ik hou jullie op de hoogte.

Eric.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Cartek 600 Tmc type
    door Cartrekkie » 22 dec 2018 17:09 » in Traffic Message Channel
    Reacties: 0
    Weergaves: 440
  • Actieve aub aansluiten RNS MFD2 type B
    door BakkerOnTour » 17 jan 2017 17:07 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1066
  • Welk type RNS + problemen streamen iPhone 6
    door Bert Beverdam » 24 sep 2015 23:09 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 767
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 556
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2131
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 964
  • Navigatie voor mijn VW Golf 5
    door Marcianox » 04 mei 2015 12:27 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 642

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”