DX-R70 navigatieprobleem

Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

DX-R70 navigatieprobleem

Bericht door Krisgent20042 »

Dag allen,

Ik heb zonet een (tweedehands) DX-R70 navigatiesysteem gekocht. Het ding slaagt er niet in mijn correcte positie te bepalen. Hoe komt dit?
Heb hem laten installeren door mijn garagehouder.
Sensortest geeft alles OK (bij richting staat pijl wel naar beneden...)
Internal test geeft alles OK.
GPS Status is steeds tussen de 4 en 8 sattelieten.
Heb systeem al 10-tal malen gekalibreerd, maar ik weet niet of dit ooit gelukt is. Hoe kan ik weten of de kalibratie voltooid is. Hij geeft altijd aan KALIBRERING ACTIEF, maar ik zie hierin geen vooruitgang. Heeft als eens 40 minuten geduurd, nooit iets. Heb ook al manueel proberen kalibreren. Wanneer ik evenwel naar kalibrering data gaan kijken staan hierop wel allerlei cijfers, dus ik ga er van uit dat de kalibrering is gelukt.

Maar het lukt dus niet.
Meestal weet hij mijn posititie helemaal niet en ben ik dus OFF-ROAD.
Heel soms geeft hij aan dat ik ergens zit, maar dan steeds een 50-tal meter verder in een parallell straat.
Heel heel soms geeft hij de juiste straat aan maar dit duurt bijna nooit meer dan enkele meters.

Iemand enig idee wat ik misdoe?
Is het ontvangen van 8 sattelieten garantie voor een correcte plaatsbepaling?

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Update

Bericht door Krisgent20042 »

Allen,

Inmiddels tweede probleempje.
Systeem werd mij geleverd samen met een copy van de navigatiecd.
Gezien ik hier principeel tegen ben heb ik inmiddels origineel aangekocht.
Maar... de copy leest hij perfect...de origineel hapert: hij download wel alle data maar dan zegt hij "CD WORDT GECONTROLEERD"..."GEEN TRAVELPILOT DX CD GEPLAATST".
Hoe kan dit?
Na 5 keer in en uithalen werkte hij dan eindelijk toch, maar ook met de origineel heb ik het zelfde probleem. Hij heeft nu wel eens 5 straten na elkaar de juiste positie weergegeven, maar de zesde straat ging het weer de mist in.
Vanmorgen auto starten en opnieuw "CD WORDT GECONTROLEERD"..."GEEN TRAVELPILOT DX CD GEPLAATST".
Toch maar copy gebruiken?
Alle hulp is welkom.

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Kris,

Da's een gek verhaal, het lijkt er op dat er iets mis is met je CD.
Je schrijft dat 'ie nieuw is, maar toch even de vraag wáár je 'm gekocht hebt, bij BlauPunkt of TeleAtlas dan wel bij E-Bay of Marktplaats? En zat 'ie in de originele verpakking?
Ik vraag dit omdat er razend knap gemaakte falsificaties in omloop zijn, lees maar eens viewtopic.php?t=5115

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Bericht door Krisgent20042 »

Bedankt JW voor de tip.
Ik hem hem inderdaad via Ebay gekocht maar wel aan 92 EUR, dus dat lijkt mij niet dermate "verdacht" te zijn geweest. Hij kwam ook met een nog gesloten verpakking met serienummer, maar dat kan uiteraard evengoed namaak zijn.
Ik voel de verkoper evenwel aan de tand, doch op zijn feedback afgaande (100% op 2656 feedbacks) lijkt het mij geen "bedrieger" te zijn.
De copy van Benelux 2004/2005 die was meegeleverd leest hij evenwel perfect!

Enig idee wat de rest van mijn probleem betreft?

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Kris,

Is het een 2005/2006, of zelfs de 2006 CD? En wil je het E-bay artikelnummer hier posten?

In je computer kun je checken of het een origineel is, lees maar even die duitse link door. Daar zie je dat er een bepaald bestand op moet staan, iets met een heleboel 0000-en. Dat bestand geeft de Copy-Protect weer.
Ben benieuwd.

De rest van je verhaal zal ik ook bestuderen, nu eerst even wat anders doen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Bericht door Krisgent20042 »

Beste JW,

Ziehier het artikelnummer Blaupunkt.

Artikel: Blaupunkt Navigation CD Benelux 2005 2006 DX NEU (4586511503)

Hopelijk kan je er iets mee aanvangen?

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Kris,

Met die club is niks aande hand, dat is een grote organisatie die al langer in D opereert. Ze bieden nu ook de 2006 aan voor € 99,- zie http://www.prof-shop.de/profundos/index ... enelux.htm

Dat in het achterhoofd houdend vraag ik me af wat er mis is met jouw systeem.
Je verhalen nog eens doorlezend lijkt het mij dat het in het toestel zelf zit en dat er regelmatig leesfouten optreden. Want ook toen je nog de kopie gebruikte kon je niet goed calibreren, en dat kan zeer wel komen omdat de "mapmatching" niet werkt doordat er leesproblemen zijn.

Zit er in de R70 geen diagnose menu of zo waarmee je kunt vaststellen of er leesproblemen zijn?
Bij de VDO geeft 'ie dan HW CODE 1, met daarachter een aantal. Als dat in de tientallen gaat lopen weet je hoe laat het is, oftewel: een gang naar de reparateur om de laser te laten nakijken en zonodig vervangen :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Bericht door Krisgent20042 »

Beste JW,

Tenzij ik het nog niet heb ontdekt, heeft de DX-R70 geen test om zijn laser te bepalen.
Hij heeft wel een sensortest voor tacho, snelheid, gps,... en alles werkt.

Ik heb ook al de aan de mogelijkheid gedacht dat er iets mis is met de laser, maar anderzijds leest hij wel perfect CD's en zelfs de copy navigatie-CD (waarvan ik heb willen vernemen dat dit meestal niet lukt...) Plus hij zit wel altijd ongeveer juist hoor, alleen niet 100% accuraat.
Gisteren heb ik een blokje gereden en had hij 5 straten na elkaar juist, maar de zesde straat ging hij weer de mist in.

Nog twee vraagjes die mij misschien dichter bij een oplossing (of het elimineren van oorzaken) kan brengen:
- de gps-antenne ontvangt gemiddeld 4 tot 8 sattelieten. Is dit garantie dat hij de juiste positie kan bepalen of kan het ook nog aan de antenne liggen (staat gemonteerd op het midden van mijn dashboard net onder het raam).
- als ik calibreer, is het dan normaal dat hij wel een balkje toont maar geen voortgang? Hoe kan ik weten of de calibrering is gelukt?

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Kris,

Helaas ken ik niet alle details van de BP's, dus waar je kunt zien of, en zo ja welke storingen er zijn weet ik niet. Ik vermoed dat die mogelijkheid er wel is, in elk geval zal een reparateur dat kunnen zien als hij 'm aan zijn apparatuur hangt.

GPS ontvangst van 4-8 sat's is meer dan voldoende, uiteindelijk hoeft het systeem daar ook niks anders mee te doen dan jouw initiële positie te bepalen. Is die eenmaal bepaald dan moet de calibratie plaats vinden door de mapmatching. Daarbij rekent het systeem uit wat de werkelijk afgelegde weg is behorende bij de tachopulsen, die slaat hij op en vervolgens gebruikt 'ie alleen nog de puls en de ingebouwde gyro voor het navigeren.
De GPS springt alleen bij als je "off-road" bent, oftewel op een weg rijdt die niet op de kaart staat. Dat kan ook in een parkeergarage gebeuren.

Nog even de vraag of het achteruitsignaal ook aangesloten is, dat mis ik even. Je schrijft wel dat de pijl naar beneden wijst, dat zou kunnen duiden op een niet aangesloten achteruit. Die is wel essentieel bij een BP systeem, calibratie geeft problemen als dit niet OK is.

Als dat allemaal wel goed zit vrees ik toch voor een intermitterend leesprobleem. Dat veroorzaakt dan het niet kunnen calibreren.

Overigens verrast het me dat je een kopie hebt van de 2004/2005 CD. Die zijn namelijk copy-protected met een heel goed systeem. Het zou kunnen zijn dat het in werkelijkheid een kopie is van een 2003 CD, die was niet beveiligd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wellicht een overbodige opmerking maar je zult niet de eerste zijn die per ongeluk denkt dat calibreren stilstaand ook moet kunnen of rijdend met een bestemming ingetoetst.
Beide mogelijkheden zijn een foute keuze.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

na alles gelezen te hebben is er denk ik de oplossing..

deze dxr70(nog steeds de beste radionav van BP ooit )

er zijn pseudo nieuwe 2005/2006 in omloop. (vooral in duitsland)
gewoon zelfgemaakt en keurig gelabeld met nummer.
"NEU" zetten ze nooit op de verpakking. omdat NEU relatief is, en tijdelijk.
geen wonder dus dat die slecht gelezen worden.

de fout zit em in het pijltje, zoals je dat in je eerst bericht aangeeft. hier geef je aan dat ie naar beneden staat,
dit is fout,.
nu is je navigatie aan het achteruit rijden, terwijl de auto vooruit gaat,

sluit het achteruitrij signaal daarom goed aan. (minimaal massa) liefst zoals het is aangegeven in de manual.
je zal zien dat het pijltje nu naar boven wijst,

nou zal de 2005/2006 cd niet nu WEL gaan werken, maar de copiecdrom zal nu wel na opnieuw te zijn gecalibreerd te zijn zijn werk goed doen denk ik zo..

ook het calibreren zelf zal nu sneller gaan, en zal de installatie na 15 tot 20 km voltooid zijn.


aan de rest van je DXr70 twijfel ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Bericht door Krisgent20042 »

Beste JW, Gerritje en Xgabox,

Hatelijk bedankt voor jullie tijd om mij te willen helpen zoeken naar het probleem en de oplossing voor het probleem.
Ik doe mijn auto zaterdag terug binnen en vraag om het achteruitsignaal eens na te kijken.
Hopelijk lukt het dan allemaal.

Op aanraden van JW heb ik ook de cd 2005/2006 eens in computer gestoken. Eerste file is inderdaad een tmp. file met een aantal nullen, dus ik denk dat dit wel degelijk een originele is.

Maar ik probeer ook eens met zaterdag alle stroom af te leggen zodat alle data verloren gaan en dan van nul herbeginnen.

Ik laat iets weten van zodra dit alles is geprobeerd, zodanig dat we ofwel verder kunnen brainstormen, ofwel anderen kunnen helpen met de eindelijke oplossing (hopelijk het laatste).

Alvast bedankt!

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

Gerritje,

misschien is blaupunkt uitzondering op de regel.
wanneer er haast bij is, mag een route vooraf worden ingegeven. het calibratieproces zal gewoon plaatshebben tijdens het navigeren, het verloop hiervan is ook te volgen op het display in het navigatiescherm aan de linker kant.
wanneer installatie completed is. dan zal de navigatie kort herberekenen en zijn zal ie zijn taak voortzetten.

onderwijl probeerd de computer zijn best te doen. maar is pas zuiver na de calibratie.

stilstaand calibreren is uiteraard niet mogelijk, (zie voortgangs indicator beeldscherm)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo XGA,

Ik deel je gedachten over het achteruit signaal, zie m'n vorige posting. Goed aansluiten dus, dan is er waarschijnlijk één probleem opgelost.

Maar je gedachte dat die 2005/2006 CD een kopie is deel ik niet.
De firma waarvan Kris 'm betrokken heeft is groot en betrouwbaar. En dus denk ik eerder aan het feit dat copy-protected CD's wat moeilijker te lezen zijn dan gewone, mede door de andere, hardere toplaag. Een goede laser zal daar geen moeite mee hebben, als 'ie al wat slechter is zal dat problemen kunnen geven.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Bericht door Krisgent20042 »

Kort nog een klein vraagje aan Xgabox.

Bij het calibreren krijg ik tot nu toe steeds een balkje met daarboven titel kalibrering actief.
Dit balkje blijft evenwel steeds leeg en vertoont geen vooruitgang. Ik kreeg ook nooit bericht dat kalibrering voltooid was. Betekent dit dat hij dus nooit heeft gekalibreerd?
En ligt dat gewoon aan het feit dat het pijltje naar beneden wijst?
Ik hoop dat het deze "simpele" oplossing is.
Maandag hopelijk meer nieuws.

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

Kris ,

je hoeft niet alle stroom er af leggen,,
dit helpt niet voor wissen van de data ..

als schakel en constante plus aangeloten zijn geweest, dan blijft het in het geheugen.
dit kan je alleen resetten met een fabrieksinstellingen terug zetten optie in je menu.
vooralsnog is dit niet nodig lijkt me.

gewoon de ISO van je radio trekken, en een extra kabel naar de Iso trekken voor je achteruitsignaal.

deze is gelegen zie foto "NC " ( Phone mute - N/C- Auto aerial ) tegenover de 12v+ battery dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

ja kris,,

daarom weet ik zo precies wat er aan de hand is..
bij pijltje achteruit werkt er absoluut geen calibratie, omdat "alles"vooruit moet rijden voor een zuivere calibratie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xgabox
Senior Member
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07

Bericht door xgabox »

JW,

daar heb je idd een punt.
de laser zou al matig kunnen zijn, bij intensief gebruik van een BP gaat een laser weinig langer mee als ca 3 jaar.
mocht dit het geval zijn, dat krijgt Kris zowiezo problemen, met erg lange (reken-) ritten en hogere themperaturen, die de leesvaardigheid vd laser doen stokken.
zodat het systeem korter of langer niet meer zal navigeren.

dus ook met de ouder niet copy protected cdroms.
audio cd's hebben er vaak geen invloed op. tenzij de laser echt OP is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krisgent20042
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2005 11:51

Opgelost

Bericht door Krisgent20042 »

Beste mensen,

Deze morgen even bij de garage langsgeweest, draadjes nog eens goed bekeken en achteruitrijsignaal goed aangebracht... en alles werkt perfect nu. Calibreren duurde slechts 3 minuten!
Dus heel erg bedank Xgabox voor de oplossing.

Heb eveneens Cd benelux 2005/2006 eens in Blaupunkt van mijn garagist gestoken en ook daar werkt hij niet. Duidelijk foute CD dus. Wordt uiteraard terugestuurd naar afzender.

Allen bedankt voor de hulp en ik hoop dat anderen hieruit ook zullen kunnen leren.

Kris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatieprobleem RNS 510 kaartversie V12
    door Ludy » 04 mar 2015 23:56 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 566

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”