Datum en tijd op Travelpilot EX

HansO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 20:30

Datum en tijd op Travelpilot EX

Bericht door HansO »

Sinds vrijdag geeft mijn Travelpilot EX systeem een vreemde datum en tijd aan.
Volgens het systeem leven we al in mei 2105 en ook de weergegeven tijd is niet correct.
Ik kan de datum en tijd in de menu's niet zelf instellen (alleen het format en de tijdzone)
Kan iemand vetrellen hoe deze weer normaal te zetten is en waar de miswijzing eventueel door veroorzaakt zou kunnen zijn.
Zover ik weet komt datum/tijd info van de satteliet.

m.v.g.

Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Mondeo Travelpilot EX met Benelux 2005-2006+MRE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Info komt idd van de satelliet, Wat mij in het verhaal niet duidelijk wordt is of jouw navigatiesysteem verder goed werkt. Is dat niet het geval dan even checken of de ontvangst van satellieten voldoende is.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HansO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 20:30

Bericht door HansO »

De navigatie werrkt op zich nog wel, is echter bij de opstart traag.
Geeft soms ook na de opstart aan dat ik me op een niet gedigitalisererde weg bevind, terwijl ik gewoon op een normale straat sta, welke voorheen wel bekand was.
Ik heb een ontvangst van 6 tot 9 satellieten, dus dat lijkt mij voldoende.

Hans
Ford Mondeo Travelpilot EX met Benelux 2005-2006+MRE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel de installatie pas sinds kort raar doet en het volgens mijn info de originele uitrusting voor een mondeo betreft, lijkt het in dit geval toch waarschijnlijk dat constante en geschakelde 12volt verwisseld zijn. Ik neem aan dat je die tijdsweergave alleen hebt als je net het contact hebt aangezet.

Is de installatie soms uitgebouwd geweest en weer gemonteerd?

Breng dat eerst in orde dunkt me en dan zul je zien dat bij het aanzetten van het contact er wel meteen een aantal satellieten beschikbaar is, de tijd en datum correct zijn en de off-road meldingen verdwijnen.

Deze verwisseling van de 12volt aansluitingen is met stip de grootste oorzaak van problemen lijkt het.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HansO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 20:30

Bericht door HansO »

De installatie is een af fabriek gemonteerde unit.
Wel is de installatie ongeveer een maand geleden vervangen, omdat de navigatie toen geheel de weg kwijt was.
Na vervanging heeft de zaak een tijd redelijk goed gefunctioneerd, al starte de navigatie wat traag op. (na ca. 1 tot 3 minuten was het pas mogelijk om een bestemming in te geven)
De weergave van datum en tijd was wel correct en ook waren er geen onterechte "off road" meldingen.

Afgelopen vijdag was op de heenreis alles normaal, maar toen we onze reis wilden vervolgen traden de problemen op. In de tussentijd hadden we alleen een kopje koffie gedronken en was er verder niets gebeurd.

Het omgedraaid zitten van constante 12V en geschakelde 12 V lijkt mij bij een fabriekgemonteerde unit niet echt waarschtijnlijk. Een ander probleem is dat ik het niet kan controleren, daar er geen aansluitschema's beschikbaar zijn. Ik moet dus afgaan op wat ze me bij de garage vertellen.
Ford Mondeo Travelpilot EX met Benelux 2005-2006+MRE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriez017
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:05

Bericht door vriez017 »

Het zelfde probleem heb ik momenteel.

Sinds 29 maart 2006 heb ik een nieuwe Ford Mondeo Platinum waarin een Blaupunkt Travelpilot EX.
De datum en tijd van het navigatiesysteem stonden goed. Sinds echter twee weken geeft de datum een ander jaar maand dag en tijd aan.
Gisteren heb ik geprobeerd dit naar de huidige datum en tijd aan te passen maar dat lukt niet.
Het instructieboekje geeft inderdaad aan dat deze info van de GPS sateliet wordt gehaald, alleen als je buiten het bereik van de GPS sateliet bent kun je het handmatig aanpassen.

De GPS info van de Travelpilot geeft aan dat er van 6 tot 9 satelieten ontvangst is.

Het lijkt er op dat de GPS satelieten verkeerde info geven, maar dat lijkt me ook onwaarschijlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die datum en tijd komen inderdaad van de GPS. Het enige dat je zelf kunt veranderen is de tijdzone, en dus ook zomer/wintertijd.
Dat de GPS verkeerde info geeft, nee dat is niet het geval. Althans een kwartiertje geleden niet, toen stond 'ie in mijn auto nog goed :wink:
Als het bij jou nu mis is zit er wat fout in je systeem.

Doet de navigatie het wel goed, en krijg je ook correcte verwachte rij-tijden voorgeschoteld? Want de verwachte aankomsttijd zit er dus naast zoals ik begrijp uit je verhaal.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriez017
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:05

Bericht door vriez017 »

Het navigatiesysteem doet het uitstekend. Berekent de route en geeft ook een verwachte aankomsttijd. Echter omdat de tijd in het syteem verkeert staat is de verwachte aankomsttijd ook verkeerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Maar een "tijd tot bestemming" kun je in jouw systeem niet zichtbaar maken, dat is dus de verwachte rij-tijd?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HansO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 20:30

Bericht door HansO »

Verwachte tijd tot bestemming was bij mij correct.
Inmiddels is bij mij de GPS antenne vervangen en is het probleem met de foute datum en tijd verholpen.
Wel zit er nog een software probleem in. Volgens mijn dealer komt er binnenkort een nieuwe software update van Ford voor de Travelpilot EX.

Een andere optie om de datum/tijd mogelijk weer goed te krijgen, is door het systeem te resetten. Dit kan via het menu van de radio of door de zekering van de radio even te verwijderen.
Ford Mondeo Travelpilot EX met Benelux 2005-2006+MRE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriez017
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:05

Bericht door vriez017 »

Gisteren in de namiddag heb ik de auto diep in de parkeergarage van mijn werk gezet, buiten het bereik van de GPS sateliet. Ik kon toen de datum en tijd aanpassen in het systeem. Toen ik echter weer de parkeergarage uitreed om van Amsterdam-Zuidoost naar Hilversum te rijden, floepte de tijd weer naar een datum in oktober 2105 en week de tijd zo'n 8 uur af.

Volgende week moet de auto voor controle naar de dealer en die moeten er dan maar naar kijken, tenslotte is er garantie.

Het navigatiesysteem kun je zo instellen dat hij de verwachte aankomsttijd aangeeft. Tot voor kort deed hij dat correct. Ik reed bijvoorbeeld van Hilversum naar Haule, een plaats in Friesland, en hij gaf keurig aan dat ik om 09.26 zou arriveren en dat klopte ook vrij nauwkeurig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HansO
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 20:30

Bericht door HansO »

Ben benieuwd wat ze er in de garage aan doen.
Ik denk dat ze bij jou ook de GPS antenne gaan vervangen.
Ben ook benieuwd of de nieuwe software van Ford al beschikbaar is en deze bij jou wordt ingeladen.

Laat na de reparatie maar eens weten wat ze gedaan hebben en of dit resultaat had.

Als ze bij jou nieuwe software laden, moet ik bij de volgende servicebeurt vragen om dit ook te laten doen.
Bij mij wil de radio soms niet direct aan gaan als ik het contact aan zet. Komt volgens mij garage door een bug in de software. Vandaar mijn belangstelling
Ford Mondeo Travelpilot EX met Benelux 2005-2006+MRE

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vriez017
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:05

Bericht door vriez017 »

De garage heeft het systeem gereset en opnieuw geinstalleerd. Ze hebben geen onderdelen vervangen en voor zover ik kan nagaan geen nieuwe software geladen.

Op de vraag of ik het de volgende keer zelf kon doen, keken ze bedenkelijk en zeiden ze dat ik wel langs kan komen en dat ze het graag voor me deden.
Zolang het onder de garantie valt vind ik het niet erg.

Het systeem werkt nu weer perfect, de datum e ntijd staat goed en de correcte aankomsttijd wordt weer aangegeven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hedonist
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2005 12:16

Bericht door Hedonist »

Ik heb het systeem sinds oktober 2005, en vindt het vreselijk.

Het is verschrikkelijk langzaam, soms na tanken doet de bluetooth het niet, radio aan/uit en het werkt weer.
Handig als je dwars door Parijs, Brussel of een andere stad rijdt, even de navi uit als je gebeld wordt.

Programmeren mag niet, je kunt werkelijk alles doen cd's in uit, uren met de radio/cd spelen zestien keer daardoor over de kop gaan maar een adres ingeven gaat niet, ook niet als je in de file 3km per uur rijdt, parkeerplaats opzoeken en soms 10 minuten programmeren.

Ook zeer handig de tekstmeldingen bij aanzetten, vervolg van de route, en tmc gebruik, je moet dan je blik van de weg halen om de melding weg te drukken.

Ik denk eraan om hem als radio te gebruiken maar een tomtom oid erbij te kopen.

Ik zit veel in het buitenland, programmeren met meerdere cd's gaat half. Of je begint in nl en hij begint te werken zodra je op hoofdwegen bent, ga dus niet binnendoor om de files heen, werkt niet.

Bij de grens een cd wissellen gaat, alleen de navigatie zegt andere cd, en stopt gewoon. Dus opnieuw met nieuwe cd bestemming starten.

Meldingen als "ga hier bij de volgende afslag" betekenen dus ga er nu af, lekker duidelijk, al erg vaak verkeerd gereden, voorheen met becker nooit, behalve als de becker vastliep.

Uiteindelijk kom je er wel, krijg alleen soms een punthoofd van het ding.

Ik ken meerdere mensen met de Mondeo, mi gewoon een slecht apparaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1350

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”