Blaupunkt TravelPilot RGS 08 non-DX geeft verkeerd locatie

seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Blaupunkt TravelPilot RGS 08 non-DX geeft verkeerd locatie

Bericht door seninha »

Sinds een paar dagen heb ik het probleem dat mn Travelpilot non DX systeem na het invoeren van een adres de route niet aangeeft.
Het enige wat ik dan zie staan is , onbekend gebied.
als ik dan de kaart opvraag en uitzoom naar bv 100km dan zie ik dat volgens het systeem ik ergens in Duitsland ben :(

Nou denk ik dat het iets met calibratie moet zijn omdat genoeg satellieten ontvang (tussen de 6 en 8 )
probleem is dus dat ik weet hoe dit op te lossen. :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het is zo dat als het systeem in een andere auto heeft gezeten, en dat zal wel als het zo'n antiquiteit is, dan moet je eerst een goed werkende puls aansluiten alvorens het systeem correct kan gaan werken.
Alternatief kun je een aantal malen pin 1 van de iso stekker snel even aan massa leggen of met 12 volt aanraken zodat het systeem "denkt" dat het een puls ontvangt.
Denk er wel om dat elke investering die je eventueel hier moet doen, eigenlijk weggegooid geld is, temeer daar er geen neiuwe kaarten meer voor worden gemaakt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Sorry, maar systeem zit er al jaren in, dus maakt op zich niet uit dat er geen nieuwe kaarten voor gemaakt worden.
Wil namelijk dat het weer normaal gaat werken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Als je positie in Duitsland wordt weergegeven, hetgeen buitengewoon vreemd is want Duitsland staat helemaal niet op jouw kaart CD, dan kan de CD misschien niet worden gelezen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zo te lezen valt 'ie wellicht terug in z'n basis instelling en is die plek in D dan gekoppeld aan de de plaats waar 'ie gefabriceerd werd. Dat is vermoedelijk Hildesheim, kan dat kloppen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het is al moeilijk om met een Non DX apparaat buiten de grens te kijken, dat staat niet eens op de CD, maar om nu ook nog Hildesheim te onderscheiden gaat me echt iets te ver. :wink: Dat ligt haast 450 km ver!
Verder werden de units grootdeels in Portugal in elkaar gezet dacht ik :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

En stel dat het daar aan legt, hoe moet ik handelen om er voor te zorgen dat het systeem weer gecalibreerd is :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kennelijk heb je een verkeerd idee over wat kalibratie inhoudt.
Kalibratie zorgt er uitsluitend voor dat de snelheidinformatie van het voertuig correct vertaald wordt in de computer om de juiste snelheid van beweging te bewerkstelligen.

Haal je unit maar eens uit elkaar en reinig de lens van de laser-eenheid met een wattenstaafje.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Het is al moeilijk om met een Non DX apparaat buiten de grens te kijken, dat staat niet eens op de CD, maar om nu ook nog Hildesheim te onderscheiden gaat me echt iets te ver. :wink: Dat ligt haast 450 km ver!
Verder werden de units grootdeels in Portugal in elkaar gezet dacht ik :oops:
Daar heb je gelijk in, uiteraard :wink:
Ik zat daaraan te denken omdat Navi's vaak, als ze niet goed aan de spanning hangen terug gaan naar de plek die oorspronkelijk in het systeem opgenomen/geprogrammeerd was.
Maar nu ik daar zo aan denk vraag ik me af hóe dat dan gebeurt als er geen kaart inzit die het betreffende gebied weergeeft. Dat kan dan alleen maar via de coordinaten gaan, en dan zou alleen het adres zichtbaar moeten worden, niet die plaats op de kaart.

Terug naar het probleem.
-Ik kan niet verklaren waarom er bij start-up een andere positie op de kaart wordt weergegeven dan werkelijke. Vraag daarbij: wat staat er dan precies op die kaart, is dat echt een plaats in Duitsland en zo ja, waar is dat precies?
-Hoe weet je zeker dat er 6-8 sat's gepakt worden? Als die er werkelijk zijn en ze worden door het systeem goed verwerkt MOET je werkelijke positie goed weergegeven worden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Om de positie weer te geven hoeft er alleen maar een kaart CD in de navi te zitten.
Dat kun je mooi zien met die flut-cd's van TeleAtlas. Daar staan net zoals bij de BP Non-DX geen MRE's op. Als ik de CD van Spanje in de MS5000 stop geeft deze een positie in niemandsland op een verder volkomen witte kaart.
Uiteraard is de geografische positie dan wel gewoon af te lezen.

Dus dit in beschouwing nemend zou de conclusie moeten zijn dat als het waar is dat de satellietontvangst wel goed is, de verwerking van die signalen tot een bruikbare positie niet gebeurt.
Maar ik twijfel heel erg aan de bewering dat er 6-8 satellieten worden ontvangen. Dat is trouwens ook nogal aan de forse kant voor een 8 kanaals ontvanger want dit zou alleen onder zeer uitzonderlijke omstandigheden mogelijk zijn, en daar rijst mijn twijfel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Ben zojuist terug van mn maat die in Beverwijk woont. Onderweg erheen, zag ik dat ik ergens op zee was ,bij Zeeland :lol:

Toen ik naar huis reed , was ik de eerste minuut wel in Beverwijk (volgens het systeem), maar kreeg geen straatnamen te zien.
Na een paar minuten , reed ik weer ergens bij Heerhugowaard.

Wat de satelliet ontvangst betreft, ik kanbij GPS status de volgende infor zien:
Beschikbaar satellieten: 30
In gebruik : tussen de 4 en de 8 (dit verschilt de hele tijd) . gemiddeld kom ik op 6 uit.

Maar als ik het goed begrijp , moet het aan de CD liggen. Dus kan beter het systeem even uit elkaar halen om de laser schoon te maken.
Nou vraag ik me ook af of het aan de GPS ontvanger op het dashboard kan liggen. Of is het feit dat ik satelliet ontvangst heb een teken dat dat wel goed zit??

Alleen dat met de PIN 1 op de ISO blok, dat begrijp ik eigenlijk niet. Waar dient dat nou weer voor???
Kun je hiermee het systeem een soort Hardreset geven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor wat betreft de verwijzing naar de ISO Stekker Pin 1: Daar komt een snelheidssignaal op dat belangrijk is voor de navigatie. Lees je gebruiksaanwijzing en je zult het misschien begrijpen. Niet meer aanzitten als je zeker weet dat het snelheidssignaal van de auto daarop correct is aangesloten. Verder is het sowieso belangrijk dat je een keer het eerste gedeelte van de handleiding doorneemt zodat je iets beter begrijpt waar het over gaat.
Als je van die rare zeer uiteenlopende posities op je schermpje ziet verschijnen is dat heel anders dan je in je eerste bericht beweerde. Toen zat je dacht ik steeds in Duitsland.
Je kunt natuurlijk heel goed proberen om de lens schoon te maken of een andere CD proberen.
Maar ik zit ook te denken dat het mogelijk is dat je deze unit pas kort geleden kan hebben ingebouwd, immers de antenne ligt nog op het dashboard, en dat de instellingsknop van de ingebouwde gyro verkeerd staat ingesteld. Aan de zijkant van de computer/ontvanger zit een brede sleuf van een instellingsknop. Deze moet precies verticaal staan.(Zie de inbouwhandleiding)
Natuurlijk kan ook jouw GPS antenne problemen geven maar als deze unit de positie eenmaal goed heeft berekend blijft deze bewaard.

Dus resumerend:
  • Controleer of de gyro correct is ingesteld
  • Controleer of er een snelheidssignaal op pin 1 van de zwarte ISO stekker aankomt
  • Contoleer of de permanente en geschakeld 12 volt op de juiste plaats zitten (A4 en A7)
  • Controleer of de GPS antenne correct is aangesloten.
  • Controleer of een andere CD de oplossing is
  • Controleer de vervuiling van de laserlens
Als je dat allemaal hebt gedaan, rapporteer dan hier en we kijken verder.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Nogmaals, systeem is denk ik al sinds dit type Nav uit is al in de auto ingebouwd.
Verder is er NOOIT iets uigebouwd of veranderd.

Ben de afgelopen maanden niet aan de ISO blok gekomen, dus dat moet ook nog goed zijn.
Andere CD heb ik al geprobeerd , dat werkt niet.
GPS antenne, zal dat evennakijken of het goed aangesloten is (zou niet weten waarom niet)
Lens schoon maken, denk dat ik dat als eerste ga doen.Kijken of dat iets uitmaakt.

Wat de gebruiksaanwijzing betreft, die heb ik als PDF maar op mn werk.
En aangezien ik vandaag 2 weken op vakantie weg ga kan ik die niet raad plegen

Heb geprobeerd bij Blaupunkt deze te downloaden maar krijg een vaag PDF waar in staat:

DOCUMENTATIE VOOR DIT APPARAAT VIND U ONDER HET BASISAPPARAAT NUMMER

Zou niet weten wat ze hiermee bedoelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik bedoel feitelijk te zeggen dat de unit misschien onlangs nog is verwijderd en weer ingebouwd. Daarbij kan heel veel misgaan, dat heeft de praktijk wel uitgewezen.
Jij zegt dat deze al jaren op zijn plaats zit. Dus dan blijft er voor mij niets anders over om te concluderen dat jouw navi een stille dood is gestorven.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

seninha schreef:....Heb geprobeerd bij Blaupunkt deze te downloaden maar krijg een vaag PDF waar in staat:

DOCUMENTATIE VOOR DIT APPARAAT VIND U ONDER HET BASISAPPARAAT NUMMER

Zou niet weten wat ze hiermee bedoelen.
Ik heb ze hier wel als PDF, stuur me desgewenst even een PM met je privé mailadres, dan komen ze naar je toe.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

JW, ben net terug van vakantie. Heb je eenPM gestuurt met mn adres. alvast bedankt. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Nou , ik heb de lens nagekeken en schoongemaakt. Jammer genoeg help dit niet. Nog steeds krijg ik nog steeds een heel ander plaats te zien op mn scherm dan waar ik me bevind.

Nu is het zo dat ik een ander RGS 08 heb gevonden, mijn vraag is:

Kan ik de kast zonder enig probleem aansluiten aan de kabels die al onder mn stoel hangen?
En moet ik daarna nog iets doen, kwa instellingen of calibreren???

Ander systeem kopen is trouwens geen optie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als het dezelfde computers zijn kun je dat uiteraard proberen. Niet geschoten is nooit raak :wink:

Hoe je moet kalibreren staat wel in de instrukties :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Nou , jammer genoeg heb ik geen nieuwe kast kunnen krijgen.
Daarom ben ik nogmaals bezig geweest met mn eigen unit.

Lens nogmaals goed schoongemaakt plus beiden assen. (ton meer dan 2 uur bezig geweest om 2 losgeschoten veertjes terugte zetten :evil: )

Alles weer in elkaar gezet en aangesloten. Systeem aangezet en toen huidige positie aangevraagd. Zag dan dat ik gewoon in mn eigen straat was :D . Dat gaf hoop.

Toen even een route uitgezocht, systeem ging aan het werk maar dan de melding GEEN ROUTE :( :(

Weet nou even niet waar ik verder kan kijken.

LAATSTE UPDATE:

Vanavond ben ik even het service menu ingedoken.
En daar zag ik twee dingen die opvielen.
Ten eerste, bij het gedeelte FOUTGEHEUGEN, daar zag ik bij de sectie:wiel/tacho: 21* staan :?

Als ik dan bij SENSORIETEST kijk zie ik daar bij : KM/U: dat de snelheid varieert tussen 11 en 530. Volgens mij hoort hier gewoon de snelheid te staan die je op dat moment rijdt.

Tevens op het zelfde rijtje bij:WIELSENSOR: staat daar :0 (nul). Hiervan weet ik niet of dit zo hoort of dat er een ander waarde uit moet komen.

Vraag me af of het een sensor probleem is ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
seninha
Junior Member
Junior Member
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2005 15:17

Bericht door seninha »

Even een update.

Ik heb dus een ander RGS kast er aan gehangen, maar nog steeds geeft deze de verkeerde lokatie. Moet ergens anders aan liggen.

Wiel/Tacho foutmelding stond trouwens op 33 keer :?

BGa er maar vanuit dat deze dus stuk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Als het al zolang ingebouwd zit en al die tijd goed heeft gefunctioneerd mag ik aannemen dat alle aansluitingen correct zijn aangebracht, inclusief het achteruit signaal.
Deze aansluiting krijgt +12 V als je de versnellingsbak in z'n achteruit zet en ligt voor alle andere versnellingen aan massa via de achteruitrijlamp.
Behalve natuurlijk als deze witte lamp (of een van zijn verbindingen) kapot is! Dan gaat deze ingang "zweven" met de meest bizarre fouten als resultaat...
Het klinkt in eerste instantie misschien gek maar plotseling optredende fouten zoals hier gemeld kunnen veroorzaakt worden door een simpel kapot lampje!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het klinkt in eerste instantie misschien gek maar plotseling optredende fouten zoals hier gemeld kunnen veroorzaakt worden door een simpel kapot lampje!
Simpel, logisch, waardevolle suggestie!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Eigen locatie in Discover Media foutief
    door benjaminh » 18 mei 2015 13:19 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 890
  • Pioneer Avic X3 geeft foutmelding
    door Macy » 09 mei 2015 09:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 459
  • MFD1 navigatiesysteem geeft verkeerde positie aan.
    door DeeDee » 17 feb 2015 13:48 » in V.A.G
    Reacties: 7
    Weergaves: 1980
  • Rns 510 heeft geen geluid en geeft op media tijdbalk 00:00 aan
    door harunulusoy » 20 jun 2016 22:59 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 908
  • Pioneer avic f970bt geeft ping signaal op vaste plaatsen
    door Kornelis » 22 sep 2016 12:01 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 504
  • inbouwen origineel kia navigatie geeft fout melding accu loopt leeg
    door reco63 » 28 okt 2018 09:20 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 1063
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 791

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”