Problemen met GPS ontvangst

Lieven
New Member
New Member

Problemen met GPS ontvangst

Bericht door Lieven »

Ik heb volgende problemen met een Becker DTM in een Opel Movano
Het eerste probleem dat ik had was dat ik eerst geen puls signalen ontving op mijn DTM maar dus wel perfect GPS ontvangst. Dit bleek een kleine missing te zijn. Ik had namelijk de puls signalen aangesloten op pin 2 ipv. op pin 1. (foutief bij ingeplugd op de orignele stekker)
Na het juist aansluiten op de juist pin geeft de navigatie de perfecte pulsen weer maar ik krijg geen of slechts 1D Fix op GPS ontvangst van mijn DTM. En blijft er op het toestel staan geen kallibratie mogelijk. Terwijl ik in het begin perfect GPS ontvangst had.
Ik heb al verscheindenne dingen geprobeerd. De antenne kabel volledig gechekt, de aansluiting gechekt , al opnieuw terug aangesloten, al meer dan een half uur gewacht, de antenne al buiten gemonteerd. De DTM al volledig ontkoppeld en terug aangesloten maar ik blijf met hetzelfde probleem zitten.
Ook in de service modus menu heb je normaal de mogelijkheid om in drie delen al de gegevens op je scherm te krijgen (pulsen/richting/gps ontvangst) maar bij gps ontvangst blijft de display leeg.

Kan hier iemand me nog nuttige tips geven.

Alvast heel erg bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JJ
Starting Member
Starting Member

Re: Problemen met GPS ontvangst

Bericht door JJ »

Lieven schreef: Ook in de service modus menu heb je normaal de mogelijkheid om in drie delen al de gegevens op je scherm te krijgen (pulsen/richting/gps ontvangst) maar bij gps ontvangst blijft de display leeg.

Kan hier iemand me nog nuttige tips geven.

Alvast heel erg bedankt

Beste Lieven,
Niet direct nuttige tips, wel een bevestiging van je probleem omschrijving. Ook ik heb geen gegevens in het Service menu mbt GPS ontvangst bij mijn INDIANAPOLIS. Ik ontvang tussen de 3 en 7 van de 9 satelieten, maar krijg geen info omtrent GPS OK of GPS ERROR.... er staat gewoon niets. :cry:

Ook bij SENSORIEK krijg ik geen aanduiding voor X en Y. In dit scherm is mij wel opgevallen dat de achteruitrijsensor niet is aangesloten, ik heb geen idee of dit invloed kan hebben op de sateliet onvangst.

Het systeem is door mijn OPEL garage ingebouwd, maar helemaal tevreden ben ik er niet over.

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Bericht door beckeronline »

Ook aan jou de vraag heb je de constante plus en de gestuurde plus goed gecheckt?? Bij opel zit deze nl. verkeerd om in de stekker. Kijk op de sticker aan bovenzijde becker hoe deze moeten worden aangesloten.

De kalibratierit word nl. pas vrijgegeven (op automatische mode) bij een 3d FIX van je GPS signaal het kan dus zo zijn dat je een stuk of 5 sats ontvangt maar nog geen 3d fix hebt. Verder moet je even kijken of je wel het metalen plaatje onder de GPS antenne hebt zitten en ik weet niet of jou movano een gemetaliseerde voorruit heeft ander moet je een andere plaats vinden voor je antenne. Ook kan de plaats waar je staat (wel stilstaan anders duurt het nog langer!!) een probleem wezen zorg dat je goed in een open vlakte staat en laat de auto daar stil staan met radio (en contact) aan. Dit kan best is een keer (zeker bij een dtm lowspeed) een half uur duren.

Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lieven
New Member
New Member

Bericht door Lieven »

Bedankt voor de snelle reacties !

De voorruit is zeker geen gemetaliseerde want ik had eerder al onder die ruit al satteliet ontvangst met het zelfde toestel. Ik heb de antenne ook al eens buiten op de bestelwagen gelegd maar daar heb ik hetzelfde probleem.
Kan het zijn doordat het voertuig te snel bewogen heeft, of er voor de goedkeuring voor kallibratie met het voertuig gereden is, dat er daardoor geen sattellieten meer ontvangen worden of dat er ergens iets is misgelopen. Kan ik het toestel ergens volledig resetten.

@ JJ
Jij beschrijft eigenlijk de fout identiek aan de mijne. Dit kan geen toeval zijn.
Er moet bij beide wagens iets identiek misgelopen zijn.

Hartelijk dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JJ
Starting Member
Starting Member

GPS ONTVANGST

Bericht door JJ »

beckeronline schreef:Ook aan jou de vraag heb je de constante plus en de gestuurde plus goed gecheckt?? Bij opel zit deze nl. verkeerd om in de stekker. Kijk op de sticker aan bovenzijde becker hoe deze moeten worden aangesloten.

De kalibratierit word nl. pas vrijgegeven (op automatische mode) bij een 3d FIX van je GPS signaal het kan dus zo zijn dat je een stuk of 5 sats ontvangt maar nog geen 3d fix hebt. Verder moet je even kijken of je wel het metalen plaatje onder de GPS antenne hebt zitten en ik weet niet of jou movano een gemetaliseerde voorruit heeft ander moet je een andere plaats vinden voor je antenne. Ook kan de plaats waar je staat (wel stilstaan anders duurt het nog langer!!) een probleem wezen zorg dat je goed in een open vlakte staat en laat de auto daar stil staan met radio (en contact) aan. Dit kan best is een keer (zeker bij een dtm lowspeed) een half uur duren.

Succes
Beste Beckeronline,

Heb inmiddels de A4 en A7 stekker gechecked, deze zitten goed aangesloten (was inderdaad bij de garage bekent dat dit bij OPEL standaard omgedraaid moest worden. Het achteruitrijsignaal was echter niet aangesloten, was volgens hun niet nodig. Na mijn stelling dat deze aansluiting er niet voor niets op zat wordt deze a.s. zaterdag alsnog aangesloten. :)

Heb de oude kalibratie rit gewist en een nieuwe uitgevoerd. De antenne in het dashboard lijkt niet het euvel te zijn bij mij Zafari, had meteen een 3D soms zelfs een 4D-fix en naar 200 meter ging de WIEL en ACHTR indicatie over in de straatnaam en de STATUS van 1 naar 2.

Wel is het zo dat als ik thuis een bestemming in geef het systeem helemaal de kluts kwijt is en achter de feiten aan lijkt te lopen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het ontbreken van het achteruitrijsignaal.
Als ik namelijk in de oprit een bestemming in geef, dan denkt het systeem dat ik nog voor op de weg sta. En wel op de plaats waar ik achteruit ben beginnen te rijden. Mijn garage ligt +/- 15 meter van de weg en deze afstand rij ik altijd achteruit.

Blijft nog de vraag waarom er geen GPS info wordt weergegeven in het menu waar de 3 pijlen staan. Hoe lang ik ook wacht, de meest rechtse positie van het scherm waar de GPS info zou moeten staan blijft leeg.
Ook bij het SENSORIEK menu worden geen X en Y coordinaten weer gegeven zoals dit in de handleiding wordt weergegeven. Is dit correct (of anders) bij een 7920 INDY?

Wanneer bereikt het systeem STATUS 3 in het kalibratie scherm?

Als hij eenmaal heeft gevonden waar hij zich bevindt werkt het systeem perfect, al duurt het herberekenen (als je de aangegeven route negeert) wel lang.

Bedankt alvast.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Je moet even goed uitleggen in welke menu's jij kijkt dan zal ik dat ook doen en kijken wat voor een info op het scherm verschijnt. Het eerste stukje van je verhaal kan goed aan het achteruitrijsignaal liggen maar hoeft niet de oplossing te zijn. Doordat je een klein stukje van de openbare weg gaat (je oprijpad op) springt het systeem niet gelijk op off road. Als je bij de volgende route (welke je thuis ingeeft) hem op die plaats laat uitrekenen gaat het systeem ervan uit dat jij op de openbare weg staat (voor je huis) en gaat hem daarvan uit berekenen. Nu kan het dus zijn dat jij vanaf je oprit precies de andere kant opgaat als dat het systeem berekend had. Nu gaat hij gelijk opnieuw herberekenen.

Verder bereik je status drie vanzelf na een x aantal kilometers. Dit kan een paar dagen duren hangt van omstandigheden af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JJ
Starting Member
Starting Member

Bericht door JJ »

beckeronline schreef:Je moet even goed uitleggen in welke menu's jij kijkt dan zal ik dat ook doen en kijken wat voor een info op het scherm verschijnt.
Als je in het NAVI-scherm staat met "BESTEMMING" en dan op "NAVI" drukt en vervolgens knop 1 en 10 tegelijk drukt dan krijg ik een scherm dat in 3 delen is verdeeld. Helemaal links staat "WIEL", in het midden staan de 3 pijlen die het vooruit / acheruit signaal weergeven en helemaal rechts zou de GPS status weergegeven moeten worden (aldus de handleiding). Echter bij mij staat daar een richtings pijl die het NOORDEN aangeeft, zet ik deze uit dan staat daar helemaal niets. De handleiding geeft aan dat hier iets zou moeten staan als... GPS WAITING, GPS ERROR of GPS OK.
Als ik LIEVEN's bericht lees heeft deze hetzelfde probleem / vraag.

Hoop dat het duidelijk is.....
Opel Zafira 2.2 sport
Becker Indianapolis 7920

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

O dan is het duidelijk in dat menu moet je helemaal niet komen! Dat is een servicemenu voor reparateurs en aan die info moet je geen waarde hechten is hele andere info dan dat jij wilt zien.

Wat je kan doen is dit: Druk op 2x op NAV dan krijg je geheugen opties (o.i.d.) in je scherm druk dan op de toetsen 3 en 5 (tegelijkertijd) dan krijg je GPS info. Hier kan je de info zien wat betreft de GPS je zit daar 3dfix of 4dfix aantal sat. bijv. 7/11 dit betekend 11 sats in beeld 7 gepositioneerd. Verder zie je de x en y coordinaten en bij een 3dfix en hoger ook de hoogte.

Als je in dit menu verder scrollt dan kan je de kalibratierit gegevens zien en de sensorriek bekijken zoals je snelheidssignaal en je gyrokompas en je achteruitrijsignaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 975