Slecht geluid: alleen de zware tonen

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
denmen025
New Member
New Member

Slecht geluid: alleen de zware tonen

Bericht door denmen025 »

hallo

ik heb een golf v met een mfd 2 systeem de 8 of 10 speakers hoor ik er maar 4 2 voor en 2 achter !
aan de instellingen ligt het niet

we zelfs een 2de mfd 2 getest maar zonder resultaat
het geluid klinks heel zwaar en de stem van de navigatie is bijna niet te verstaan!

ik hoop dat jullie wat weten

groet Dennis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het lijkt er op dat je een Golf V hebt met een DSP systeem ingebouwd en dat de MFD2 daarop eerst nog moet worden ingesteld. De enige juiste werkwijze is echter om dit via de diagnose-apparatuur bij de dealer te laten aktiveren.

Bose Modus aus und ein: 3+6 Gleichzeitig aktiviert das Software Menü, dann die 2 drücken und halten bis zum Beep oder 2 drücken und halten, das Gerät ausschalten und die 2 nicht loslassen. 10 Sekunden warten und dann das Gerät wieder einschalten. (die 2 immer noch gedrückt halten!) Dann ist DSP ein- bzw. ausgeschaltet.

Aber das ist nur eine Notlösung. Richtig konfigurieren kann man das Navi nur via VAG-COM / VW-Tester. Es wird nämlich noch die Anzahl der Lautsprecher eingestellt, der Klangraum (Golf, Bora, Sharan ...) und diverse weitere Sachen...
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
denmen025
New Member
New Member

vraag

Bericht door denmen025 »

hoi gerrit

bedankt voor je bericht

ik was gisteren bij vw dealer in haarlem
die is er bijna 2 uur mee bezig geweest en zei inderdaad iets over die dbs systeem....
Maar ik moest hiervoor een nieuwe afspraak maken in september omdat er dan een collega terug van vak is die er veel meer van af weet dan hij.
Ik heb de auto nu 2 weken en ik vermoedt dat ze pas geleden de mdf 2 er in geplaats hebben !
tijdens het uitlezen van een storing gaf ie wel een storing aan lage tonen voor en later ook fout hoge tonen achter !!

ik weet niet wat ik er mee moet

grt Dennis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als de dealer er 2 uur mee bezig is geweest lijkt het een eindeloze en dure grap te gaan worden.
Het DSP systeem(Digital Sound Processor) is een optie die af fabriek wordt ingebouwd en behoort met een aantal versterkeronderdelen en de speciale luidsprekers te worden geprogrammeerd in de boordcomputer. In de afdeling Radio/Navigation System moet een aantal aanpassingen worden gedaan.
Maar als er een foutje zit in een versterker ben je in de aap gelogeerd want dan zal deze vervangen moeten worden. Het is zelfs mogelijk dat door verkeerde acties oid van een vorige eigenaar of zelfs de garage, de zaak definitief is opgeblazen. Dat wordt dan prijzig, vooral als zo'n garage nu al zo'n tijd nodig heeft om niets te constateren.

Maar je kunt zelf heel goed de bovenstaande duitse aanwijzingen volgen en proberen om de DSP op deze wijze te activeren. Ik hoop alleen dat deze methode ook voor de MFD2 geldt. Het is een wat oudere handleiding uit de tijd van de MFD.

Je kunt de dealer ook wijzen op het instellen van STG 56 (Radiosystem)
Hier moet de codering xxx?x: Soundsystem correction ter plaatse van het vraagteken één cijfer hoger worden ingesteld vanwege de aanwezigheid van het soundsysteem. Elke monteur die met VAG COM werkt zou dit moeten weten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS 510 alleen nog zwart scherm
    door daanos » 03 apr 2015 12:52 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 1911
  • Garmin nüvi 2699 LMT-D: Alleen Nederland/België en Duitsland?
    door keetje49 » 27 nov 2015 19:59 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 964
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 712
  • NAVIGATIE VOLKSWAGEN, RAAR GELUID BIJ AUX EN CONTACT AAN
    door oepich123 » 26 sep 2018 17:02 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 719
  • Rns 510 heeft geen geluid en geeft op media tijdbalk 00:00 aan