Ik heb vorige week donderdag voor mijn VW Passat Variant 2.0 tdi sportline (bouwjaar 12-2006) een originele RNS-315 gekocht bij en laten inbouwen door een erkende VW/Audi service partner. De eerste dagen geen problemen gehad, echter dinsdagochtend bleek de accu leeg. Overstarten, doormeten, geen probleem. Accu 100% en dynamo functioneel.
Woensdagochtend hetzelfde, accu weer volledig leeg (deuren gingen niet eens meer open).
Auto bij garage geweest, het multifunctioneel stuurwiel kon niet gekoppeld worden en zo kon de RNS-315 dus niet op een juiste manier gecodeerd worden. Het was wel aan te vinken, echter dan verschenen er foutmeldingen in de boordcomputer (en de knopjes voor het volume, de mute en de phone bleven niet werken).
Suggestie was de codering van de radio volledig uit te zetten (alsof er geen radio in zou zitten), om zo te kijken of de communicatie op de achtergrond daarmee op zou houden en de accu dus vol zou blijven. Echter daarmee bleek de bluetooth-functionaliteit niet meer te werken...
Toch weer enigszins aangepast gecodeerd, twee dagen probleemloos kunnen rijden maar vanochtend was de accu wederom helemaal leeg.
Enig speurwerk op internet heeft me geleerd dat mogelijk het type can-gateway in mijn auto niet juist is voor aansturing van de RNS-315 in een auto van bouwjaar 2006. Het betreft een gateway van het type C. Deze zou er ook voor zorgen dat de accu leeg raakt.
Kan de gateway vervangen worden door een 'hoger' model (zo ja welke is aan te bevelen?) en is daarmee het probleem van de lege accu verleden tijd, of is de RNS-315 gewoon niet geschikt (te maken) voor dit type/bouwjaar auto? In dat laatste geval moet ik op zoek naar een andere combi bellen/navigeren.
Het vreemde is dat de accu juist niet elke dag leeg is, maar bijna "willekeurig". Ik rij er elke dag mee naar/voor mijn werk, dus het bijladen zou geen probleem mogen opleveren.
Overigens werkt het apparaat (áls de auto start
![Wink ;-)](./../images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Groet,
Jordy