RNS MFD2 DVD... Passat 2005

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Benno
New Member
New Member

RNS MFD2 DVD... Passat 2005

Bericht door Benno »

Beste forumlezers,

Ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een passat uit september 2005 (nieuwste model) met een mooi RNS MFD2 DVD systeem. Ik heb er absoluut geen kaas van gegeten. Ik heb er op dit forum heel veel over gelezen misschien dat iemand mij kan helpen? Ik heb eigenlijk 2 vragen:

1. Volgens mij navi ben ik steeds off-road.. het lijkt er op dat hij de juiste plek op de kaart aangeeft waar ik rijd...? Ik heb al gelezen dat dit aan de antenne zou kunnen liggen. Ik heb geen antenne op mijn dak (dus binnen?), hoe zou ik kunnen controleren of het aan mijn antenne ligt (kan ik dat zelf controleren?)... of zou het iets anders kunnen zijn?

2. Er zit een nokia-kit in mijn auto... en die heb ik niet ;) Ik weet dat alfa een heel mooi systeem heeft waarbij je alleen maar je SIM kaart hoeft te gebruiken zonder mobiel. Is er ook een goed werkend systeem voor VW passat? Het liefst dat compatibel is met de MFD2 DVD... of bestaat er anders een ander Navi systeem met SIM kaart opties?

Alvast bedankt!

Benno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Welkom op het forum.
Dat jouw MFD steeds off raod geeft kan eigenlijk alleen maar te maken hebben met een fout in het CAN bus signaal waardoor er geen dudielijke snelheidsinformatie aankomt. Aangezien het kennelijk een apparaat is dat naderhand is geïnstalleerd, want anders had je beslist een antenne op het dak, kan er daar iets fout zijn gegaan. Als het een duitse import betreft komt dit veelvuldig voor. vaak is de navi aangesloten dmv een adapter die verkeerd is gebruikt of onvolledig is aangesloten. Het kan ook zijn dat je navi gewoon defect is. In eén van de service menus moet je kunnen zien hoeveel satellieten je ontvangt maar als de positie op de kaart correct is hoef je daar geen zorg over te hebben.

Een voorziening zoals je noemt bij Alfa, is bij de meeste auto's niet beschikbaar. Is ook een waardeloze optie omdat iedere keer dat je gegevens bijwerkt op je telefoon, je de simkaart van je auto ook moet bijwerken en andersom.
Met een BT verbinding zou je dit eventueel misschien nog kunnen synchroniseren.
VW heeft voor de Passat een Premium BT kit die je echter vrijwel niet naderhand kunt inbouwen en dan nog tegen zeer hoge kosten. Verder heeft de MFD2 geen enkele voorziening die het gebruik van BT kan vergemakkelijken. Er wordt alleen aangegeven dat er telefoon is, meer niet. Koop een Parrot en sluit deze aan op je MFD2!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

MFD2 DVD versus RNS510 of 500

Bericht door Benno »

Bedankt Gerritje voor je hele snelle en duidelijke reactie!

Ik heb in het menu gekeken, volgens mij zou dat het kompas menu moeten zijn... alleen daar staat dus geen GPS bij? Zou hij alleen maar voorberekende routes laten zijn maar niks meten? Zit er dan helemaal geen GPS in mijn auto?

Is het de moeite waard om te updaten naar een RNS500 of 510?

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie!!!

Groet,
Benno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Als er een MFD2 inzit met een scherm zoals jij beschrijft en hij laat je positie zien, werkt de aanwezige GPS maar kennelijk wordt de noodzakelijke informatie uit de auto niet correct verwerkt.

Alles wat je verandert aan de aanwezigheid van een MFD2 is een verbetering!!!! Zie ander posts hierover.
Maar of het monteren van een RNS510 zomaar de oplossing is moet ik nog zien. Ik zou dan eerst graag willen weten waarom de huidige navigatie niet goed werkt, en of deze wel volgens de spelregels is aangesloten.

Maar is mijn veronderstelling juist dat het een duitse import is?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

Bericht door Benno »

Hi Gerritje,

Nee zover ik weet is het geen Duitse import. Ik heb een service boekje en hij is altijd netjes onderhouden geweest bij een VW dealer in Hoofddorp. Ik denk dat het een ex-lease auto is...?

Ik heb geen flauw idee waar de GPS antenne dan zou moeten zijn heb je enig idee?

Groet,
Benno

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Dan ligt deze onder het dashboar. Overigens een prima plek die veelvuldig wordt gebruikt in het geval van anderhand inbouwen van een navigatie.
Ik zou de navigatie (laten) uitbouwen om te zien wat er loos is. Trouwens, zit er geen garantie op een auto van 2005?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

Bericht door Benno »

Ik heb net een afspraak gemaakt met de vw dealer om de navi te laten controleren. Hoe weet ik of er nog garantie op de auto zit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Benno schreef:Ik heb net een afspraak gemaakt met de vw dealer om de navi te laten controleren. Hoe weet ik of er nog garantie op de auto zit?
Fabrieksgarantie zal er wel niet meer op zitten, vermoed ik zo.
Maar jij hebt deze auto kort geleden gekocht, en dus is de vraag: wat heb jij voor garantie afspraken gemaakt met de dealer?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

Bericht door Benno »

Ik heb hem particulier overgenomen.....

Dus geen dealergarantie of andere garantie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

In dat geval heeft de vorige eigenaar vast wel een verklaring voor de niet functionerende navi.
Hoezo ex-lease auto? Is dat niet een beetje snel voor een wagen uit 2005? Of staat er soms al 150.000 op de teller.
Want ergens stinkt er iets bij dit geval en reken er op dat je bij de dealer behoorlijk gaat betalen voor het zoeken van een fout in een niet officieel uitgevoerde inbouw!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

Bericht door Benno »

Ja er staat idd ongeveer 150.000 op de teller... ik heb service boekje met stempels en alles erbij gekregen.

Kan ik het eventueel zelf controleren die GPS Antenne? Is daar een handleiding voor ofzo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Waar die GPS antenne zit is niet zo relevant, die doet z'n werk wel zaosl hierboven te lezen is.
Het gaat om een niet goed doorkomende puls, wellicht door een verkeerde CAN-Adapter. Lees Gerritjes posting daarover nog eens.
En dus zou je de vorige eigenaar nog eens kunnen vragen hoe die MFD in deze Passat terecht gekomen is, hij is er kennelijk achteraf ingebouwd.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik begrijp niet goed dat je na o.a. mijn uitleg toch nog begint over de GPS antenne. Het lijkt er naar mijn mening op geen enkele manier op dat hier iets aan zou mankeren. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat als je een positie op de kaart hebt die klopt met de werkelijkheid, er niets mankeert aan de GPS-ontvangst. Het gaat om de signaalvoorziening via de quadlockstekker aan de achterzijde. En ik heb het vermoeden dat daar wat geknoeid is omdat het onmogelijk een officiële inbouw kan zijn geweest.
Een Passat van 2 jaar met 150,000 km zou overigens mijn gerede twijfel opwekken. Die heeft nauwelijks tijd gehad om in de garage te komen :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Benno
New Member
New Member

Bericht door Benno »

Ik zal navragen bij degene bij wie ik de auto gekocht heb hoe het systeem erin geplaatst is.... ik vind 150.000 in 2 jaar ook erg knap.... of je vind je werk erg leuk of je hebt het niet naar je zin thuis.. :roll:

... ik rijd uiteraard minder! 8)

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie responses, mocht ik nog vragen hebben dan wees ik zo vrij om ze hier weer op te plaatsen!

THANX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
eerdebeer
New Member
New Member

Bericht door eerdebeer »

Er wordt geschreven dat bij een achteraf ingebouwde RNS MFD2 de plaats van de antenne niet relevant is.
Ook ik heb een Passat (Variant 2.0 TFSI Highline) van 2 jaar oud, met een RNS MFD2
Circa 2 jaar geleden, bij aanschaf had VW een aanbieding met de RNS MFD2
De auto werd af fabriek met een simpele radio besteld en de RNS MFD2 werd bij de dealer voorzien van de RNS MFD2 (BPM omzeild), waarbij de antenne in het dasboard werd gemonteerd.

Ook ik had vanaf het begin de beschreven problemen, de navi had er vaak geen benul van waar hij was.
Na diverse onderzoeken bleek dat de antenne geen goed signaal ontving, doordat ik de optie verwarmde voorruit heb.
Deze voorruit blijkt sateliet signalen te verstoren.
Nadat de antenne verplaatst is (helemaal naar achteren, vlak tegen het linker achterruitje) waren alle problemen verholpen en werkte het systeem vrijwel perfect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Bedankt dat je jouw ervaringen met ons gedeeld hebt.

Met die verwarmde voorruiten is het gek gesteld. Er zijn systemen die daar geen last van hebben, ik herinner me een Mondeo-rijder die ook een verwarmde voorruit hasd maar desondanks een goede GPS ontvangst had. Maar bij jou was het foute boel :oops:

Hetzelfde geldt bij gemetalliseerde, warmtewerende voorruiten zoals ik die in mijn Xantia heb. De VDO antenne van de MS 5X00 deed daar helemaal niks, maar toen ik met een MS 2010 achter de voorruit reed was er niks aan de hand. Ik ontving tot wel 10 sat's :!:

Oftewel: er is geen peil op te trekken. Gewoon uitproberen, da's het beste.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik kan me zelfs een voorval herinneren bij iemand thuis met (waarschijnlijk) genetalliseerde isolatiedekens onder het dakbeschot. Een PC5200 was niet tot ontvangst te verleiden en een PC5100 en naar ik vernam een 2010 deden het perfect. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Inderdaad :wink:
Oftewel, er is geen peil op te trekken....

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jankees
Junior Member
Junior Member

Bericht door jankees »

@ Gerritje

Beetje laat, maar toch.
Bij de Passat sedan zit de antenne niet op het dak.
Dit hoeft dus niet automatisch op een achteraf ingebouwd systeem te wijzen.

@JW
Verwarmde voorruiten met warmtewerende folie zijn vaak een probleem voor de ontvangst. Vandaar dat er vaak bij de binnenspiegel een stukje open wordt gelaten waar dan de antenne achter wordt geplakt.
VW Passat TDI MFD 2 DVD + Ipod 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

jankees schreef:@ Gerritje

Beetje laat, maar toch.
Bij de Passat sedan zit de antenne niet op het dak.
Dit hoeft dus niet automatisch op een achteraf ingebouwd systeem te wijzen.

@JW
Verwarmde voorruiten met warmtewerende folie zijn vaak een probleem voor de ontvangst. Vandaar dat er vaak bij de binnenspiegel een stukje open wordt gelaten waar dan de antenne achter wordt geplakt.
Jankees,

Er staan hier in de straat 2 Passats waarvan 1 sedan met haaienvin op het dak.
Jouw opmerking lijkt me iets te generaliserend omdat er geen jaartal/type bij wordt genoemd.

De tip over de warmtewerende voorruit en de Telepeage opening is hier al zeker 30 keer voorbij gekomen. Voornamelijk geïnitieerd door JW. Leert die nog eens iets bij van je :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jankees
Junior Member
Junior Member

Bericht door jankees »

Gerritje,

Ik vind je reacties er agressief, voor mij is de lol van dit forum er op deze manier wel af.

Groet,

Jan Kees
VW Passat TDI MFD 2 DVD + Ipod 30GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Jammer, maar ik vind dat je wel tegen enige inhoudelijke kritiek moet kunnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
vwgolf
Senior Member

Bericht door vwgolf »

Een Passat 3b/3bg sedan hebben wel een gps antenne op het dak.
Een Passat 3c sedan heeft geen gps antenne op het dak af-fabriek.
Het kan natuurlijk wel dat er achteraf een antenne opgezet is maar dit kan nooit af-fabriek geleverd zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gene
Moderator
Moderator

Bericht door Gene »

Dan is dat duidelijk en heb ik ook weer wat geleerd ... :Yes:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Wat is de originele navigatie Mercedes CLS 2005
    door willy100 » 09 apr 2018 14:22 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 482
  • Navigatie opel vivaro 2005
    door stefan_grip » 07 feb 2016 15:20 » in Opel
    Weergaves: 628
  • De gps van mijn Espace (bwj 2005) werkt niet meer.
    door GREG123 » 28 apr 2015 11:43 » in Renault
    Weergaves: 811
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 923
  • MFD2 Versie C, Update,dvd
    door jamjam » 04 mei 2016 22:37 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 779
  • MFD2 in Fabia 5j 2008